Kalispera!
#1
Na zo’n half jaar meelezen op dit forum leek het me tijd me ook eens even ordentelijk aan alle mede-gasten en de beheerder voor te stellen.

Mijn naam en voornaam kunnen jullie wel raden. Samen met mijn echtgenoot Eric-Jan kom ik al vele jaren in Griekenland. Na een zomer waarin vooral hij hard doorwerkt, genieten we daar ieder jaar in september twee weken uitrusten en genieten van de dan nog heerlijke dagen.

De afgelopen jaren hebben we samen de volgende eilanden/plaatsen bezocht (in ongeveer juiste volgorde):
- Zakynthos (Tsilivi)
- Kos stad (Lambi) op Kos
- Aghia Ermioni en later Karfas op Chios
- Skala Kalloni op Lesbos (2x)
- Pythagorion op Samos (2x)
- Pigadia op Karpathos
- Agia Pelagia op Kythira
- Stoupa op de Peloponnesos
- Agios Prokopios op Naxos
- Kamari op Santorini
- Plakias op Kreta
- Tijdens dagtochtjes, tussenstops en een meerdaagse excursie verbleven we nog (even) op Kalymnos, Pserimos, Patmos, Mykonos, Paros en in Athene.
- Komende september gaan we naar Skopelos en Skiatos
- En heel lang geleden ben ik tijdens een Interrail vakantie een kleine week op het vrij onbekende Amorgos geweest. Omdat daar mijn liefde voor het prachtige blauw-wit van Griekenland begon, mag dit zeker niet onvermeld blijven!

Eenmaal aangekomen op onze bestemming rusten we graag eerst een dag of twee uit, maar gaan daarna ook graag op pad. Als het even kan huren we fietsen (maar echte berggeiten zijn we niet). Kan dat niet, dan verkennen we de omgeving van onze verblijfplaats ook graag te voet. En we huren ook altijd een deel van ons verblijf een auto om nog meer te zien . De eerste jaren hadden we nog geen rijbewijs en gingen we met de excursiebus of het OV. OV blijven we leuk vinden als het er is, maar de auto geeft wel de vrijheid om daar te gaan waar die bus niet komt. We zijn trouwens ook zeker niet vies van een paar dagen strand met een goed boek afgewisseld met lekker slenteren langs de waterlijn en wachten tot de zon ondergaat. En natuurlijk ’s avonds een tafel vol mezedes, een lekker Mythos , Alfa of retsina.
Tot slot zijn we grote fans van Haris Alexiou, we denken nog met heel veel plezier terug aan haar optreden in Den Haag laatst.

Onze eilandliefde blijft trouwens niet alleen tot Griekenland beperkt. We zijn ook fervente Terschellinggangers, komen daar minstens twee keer per jaar een lang weekend of een week, en ook op Texel zijn we afgelopen jaar al twee keer geweest.

Tot zover maar weer! Ik kom hier zeker niet dagelijks, maar mocht ik antwoord hebben op vragen, of anderszins iets in te brengen, dan horen jullie van me.
Quote
#2
Leuk, weer een enthousiaste Griekenlandfan (en eilandganger) erbij! Welkom en veel leesplezier. Stel zelf ook gerust alle vragen die je hebt, er is meestal wel iemand die een antwoord weet.

Zelf heb ik ook heel wat eilanden bezocht, bijna allemaal verschillend, het was genieten om ze te 'discoveren'. Maar ook het vaste land is fascinerend. De Peloponnesus en de Pilion zijn bij mij favoriet. En Epirus is ook prachtig. En natuurlijk Kreta, Griekenland in het klein.

Tja, eigenlijk is de keuze steeds lastig, er is zoveel moois te ontdekken.

Jammer van de negatieve beeldvorming de laatste tijd, je moet je liefde voor het land steeds verdedigen. Maar enfin, ook daar wordt je dan weer geroutineerd in ;)

Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen verder zullen zijn, ik hoop dat er ook binnen het land een vernieuwing door kan breken en dat men inziet dat er echt een hoop moet veranderen om het land en de inwoners genoeg kansen te bieden voor de toekomst.
Quote
#3
Hallo Ingrid,

Wat leuk om zo uitgebreid kennis te maken met jou/jullie. Ook wij zijn helemaal weg van Griekenland en het liefst de iets minder touristische plekjes. Wij waren 2x in Pilion, 6x op Kythira, 3x kreta, Corfoe, Samos, Skyros, Kefalonia, Ithaki, Epirus en 1x op Chios waar we komend jaar de tweede keer naar toe gaan. We gaan meestal met Ross maar die komt niet op plekken die jij noemt zoals: Zakynthos, Naxos, Karpathos. Zijn jullie daar op eigen houtje geweest of met een touroperator en hoe was dat? Ik denk dat jij heel wat toe te voegen hebt hier dus graag tot 'ziens'.
groetjes
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#4
Welkom hier Ingrid

groeten van Petra gremo
Quote
#5
Welkom hier Ingrid!
Je hebt een hoop plaatsen bezocht die ik ook heb gezien, maar ook een aantal waar ik niet aan toegekomen ben. Nu ik op Thassos woon zal dat er ook niet meer zo snel van komen, want ik geniet nu elke dag van Griekenland ;). Bovendien is er nog zoveel moois te ontdekken op het vasteland hier vlakbij.
Quote
#6
@mke op de genoemde eilanden waren wij met een touroperator. Zakynthos is al heel lang geleden, nog met de NBBS en die bestaan al jaren niet meer. We waren daar in een kleine accomodatie tussen twee dorpjes, op een km op 8 van Zakynthos stad. Blijf er vooral weg uit Laganas wat mij betreft... wij zaten aan de andere kant van de "stad".

Op Karpathos waren we met Arke, in Pigadia/Karpathosstad (tenminste op 1,5 km van het echte centrum, langs het strand). De acco waar we waren zit echter niet meer in hun assortiment. Ik vond Karpathos erg leuk en mooi. Niet spectaculair, geen opgravingen o.i.d. maar zeker bijzonder en met veel mooie en bijzonder dorpen.

Op Naxos waren we twee jaar terug. Gevlogen op Mykonos, meteen door met boot naar Naxos, daarna door naar Santorini gegaan en vandaar terug naar NL. We waren in een klein dorpje Ag. Prokopios. Bleek wel een redelijk toeristisch dorp (weinig "echte bewoners, die wonen in de stad op 8 km), maar Naxos is over het algemeen rustig dus dat was eigenlijk ook niet erg. En een prachtig strand. Naxos is mooi, niet heel groot, maar erg leuk eens op de cycladen te zijn. Daar was ik vele jaren niet geweest. Vaartocht naar Santorini en binnenvaren in de kaldera daar vergeet ik echt nooit.
Quote
#7
Naxos kun je heel gemakkelijk op eigen gelegenheid naar toe. Het is inderdaad een prachtig (en relatief groot) eiland met mooie zandstranden. Naxos stad is gezellig en heeft een stadsstrand (agios georgios). Wij vliegen altijd op Athene en nemen dan de ferry of catamaran naar Naxos; elke dag 1 of 2 boten. Vaak kun je dezelfde dag nog door (bijv. eind van de middag).
Overnachting vinden is meestal niet moeilijk. Ik logeer altijd in het kleine familiehotel Sanoudos, 50 meter van het stadsstrand en zo'n 200 meter van centrum en boulevard. Bevalt reuze goed.
Quote
#8
welkom Ingrid en eric jan op het forum
veel lees plezier

groeten ger
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kalispera Tom Dekkers 13 9.084 16 December 2011, 17:41
Laatste bericht: Sieta

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)