Goed initiatief op Skiathos
#1
Vorige week zijn we terug gekomen van onze vakantie op de Sporaden. Hierover later meer....maar ik wil jullie niet onthouden van een goed initiatief wat we tegenkwamen op Skiathos: de groene vos (ο Πρασινη αλεπου). Er staan verspreid over het eiland grote bakken, waar plastic flessen en blikjes in gegooid kunnen worden; en dit wordt dan ook volop gedaan. Regelmatig worden deze bakken geleegd en worden ze naar een recyclebedrijfje gebracht, ook op Skiathos. Dit bedrijfje is tevens te bezichtigen. Meer informatie is te vinden op blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Een goed initiatief mag best wat aandacht krijgen, lijkt me zo!

[Afbeelding: 2i11nxe.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#2
Da's inderdaad nog eens een goed initiatief up
Ik verbaas me er telkens weer over hoe men daar met het afval omgaat, alles gaat daar in één container of liever nog ernaast of zelfs midden in de natuur. Het voelt telkens weer vreemd om flessen en papier daar gewoon in de afvalbak te gooien. En wat te denken van bijvoorbeeld bierflessen? Als men daar eens, net zoals in zoveel landen, statiegeld ging heffen kwamen die weer terug bij de brouwerij om opnieuw gevuld te kunnen worden, toch? Scheelt een hoop geld, grondstoffen en afval.........

In ieder geval toont dit voorbeeld dat er wel degelijk aan gedacht en gewerkt wordt. Wat mij betreft een dikke pluim hiervoor! Nou maar hopen dat de Grieken zelf ook mee gaan werken :)
Quote
#3
Op Corfu staan al ruim 3 jaar bakken voor plastic/glas/blikjes voor gescheiden afvalophaal.
Deze worden, óók door de Grieken, steeds beter gebruikt. Ook papier en karton wordt apart gehouden.
De blauwe bakken zie je overal op het eiland

[Afbeelding: 2hgh506.jpg]
Quote
#4
Inderdaad goed initiatief. Hier op Kos hebben we ook al langere tijd de gescheiden afvalbakken. Al zijn er dan wel weer twijfels over hoe het opgehaald word en of het niet uiteindelijk toch allemaal bijelkaar op een hoop gaat. Geen idee hoe het echt gaat, ik ga trouw met m'n gescheiden afvalzakjes naar de desbetreffende bak, en hoop dat t niet voor niks is. Dichtstbijzijnde bak is ong 15 km!

Ik weet van Robinson Club dat zij hier erg serieus bezig zijn met recycling. Afval papier wordt in grote pakken op pallets naar Athene getransporteerd, glas wordt vergruisd ( heet dat zo?) en plastic ook in pakken, alles naar Athene. Robinson krijgt hier een vergoeding voor en met de kosten spelen ze dan quitte. Bovendien hebben ze een biologische tuin, biologisch waterzuiveringssysteem en zonnepanelen voor electriciteit. Hier op het eiland voorbeeldsituatie, gasten zijn hier ook erg tevreden over, want natuurlijk word alles geshowd. Verschillende scholen op het eiland zijn ook al geweest om te bezichtigen.
Bij de foto van Karel hierboven:
Deze containers staan ook in Athene, hier gooi je dus alle potjes doosjes etc in. Alle materialen door elkaar, weet iemand hoe dat dan verder gaat? Gaan ze alles dan later weer scheiden en uitzoeken?
Quote
#5
Ook op Skiros wordt er al een aantal jaren gerecycled. Al vrij snel deed bijna iedereen braaf mee. Wij hebben dezelfde bakken als op de foto van Karel boven. @Nanny: Papier, glas en plastic worden door elkaar in de bakken gegooid, maar in een apart bedrijf weer gescheiden en gerecycled. Nikos (mijn man) heeft 10 jaar in de gemeenteraad gezeten (als oppositie) en hierdoor ben ik ook van alles op de hoogte. De kosten van transport zijn bijvoorbeeld erg duur. Griekenland is vol met afgelegen bergdorpjes, en zoals iedereen ook weet met vele eilandjes. Dit maakt het voor Griekenland een hele kostbare onderneming om heel het land te laten recyclen. Vandaar dat ook nog niet op alle plekken dit kan worden gedaan. De benzineprijzen zijn ook nog eens enorm gestegen en bij ons bijvoorbeeld heb je ook nog de bootkosten extra. Ik ben bang dat de crisis al deze goede ontwikkelingen weer teniet zou kunnen doen.

Nikos had bijvoorbeeld wel een aantal goede ideeen die de kosten zouden drukken. In het hoogseizoen moet er namelijk nog frequenter gereden worden. Als er een plaats is waar het afval naartoe gebracht wordt en daar door een machine (ja hoe heet zo'n ding?) tot compacte 'pakketten' wordt verwerkt, dan hoeft de vrachtwagen van het vuilnisbedrijf veel minder vaak te rijden, omdat de wagen minder snel vol is. Men kan het afval namelijk een langere periode zo verzamelen. Ook bedacht hij dat de vrachtwagens van de supermarkten die toch leeg heen gaan dit afval mee kunnen nemen, tegen een eventuele kleine vergoeding. Zij maken regelmatig ritten naar Chalkida en Athene.

Zo heb je meerdere vliegen in een klap, want het is ook nog eens milieuvriendelijker als er minder gereden wordt. Nog meer als er niet een vrachtwagen van het vuilnisbedrijf hoeft worden ingezet, maar er door eigen vrachtwagens wordt gereden. Het werd als een goed idee gezien, maar er is niets mee gedaan. Nikos is inmiddels uit de raad gestapt, maar hij wil ooit voor burgermeester gaan. Hij heeft zoveel goede ideeen. Dit idee heeft hij al een aantal jaren, maar wie weet komt het er ooit echt van.

In ieder geval willen de Grieken die ik ken allemaal wel recyclen. Sommigen zijn zelfs heel fanatiek en er is hier ook een hele actieve vereniging voor milieu, natuur en omgeving. Allemaal positief dus.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Ja, dat apparaat om die compacte pakketten te maken ken ik. Ik heb bij Robinson geholpen om 15 jaar boekhouding erin te stoppen. Ze hadden de daar de belastingcontrole achter de rug dus konden alle dossiers weg, dat was echt een heel magazijn vol! Toen heb ik een dagje geholpen om die pakketten te maken. Ik heb nog gevraagd wat dat apparaat kost, 1800 euro. Vond ik eigenlijk wel meevallen. Als gemeente zijnde zou ik zeggen schaf een nog grotere maat aan. Als zo'n hotel met 'slechts 650 bedden' zijn kosten eruit kan halen, dan moet t bij de gemeente nog beter gaan zou ik zeggen. Inderdaad goede ideeen om bijv die lege vrachtwagens 'op te vullen'.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Skiathos luchthaven Patrick 2 1.440 23 July 2022, 20:03
Laatste bericht: roefke
  Nieuwe video Robert Polasek Skiathos metaxa 6 3.001 23 February 2020, 17:33
Laatste bericht: roefke
  Skiathos: Laag, lager, het laagst Ger 7 3.864 17 July 2019, 22:49
Laatste bericht: Kosta
  Blogger - Skiathos metaxa 0 4.669 18 November 2016, 15:56
Laatste bericht: metaxa
  Een mooi initiatief op Skiathos ADO 5 9.270 19 April 2013, 10:47
Laatste bericht: Roosmarijn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)