Meer toeristen naar Griekenland
#1
Goed nieuws voor Griekenland: het land trekt dit jaar opvallend meer toeristen dan in 2010. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar bezochten bijna 10 procent meer toeristen het land dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Griekse vereniging van reisorganisaties. In juni waren er zelfs 16 procent meer toeristen.

Volgens mediaberichten profiteerden vooral de grote vakantie-eilanden. Zo ontving Rhodos in de eerste jaarhelft een derde meer toeristen dan een jaar eerder. Ook Kos (+31 procent), Kreta (+15 procent) en Corfu (+8 procent) waren opnieuw populairder bij de toeristen.

Athene daarentegen ontving 3 procent minder vakantiegangers. De voorbije maanden waren er regelmatig betogingen en stakingen in de hoofdstad tegen de bezuinigingsplannen van de regering. (afp/adv)

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




9 juli 2011.
Quote
#2
nou dat gaat voor Griekenland de goede kant uit goed voor de economie

groeten ger
Quote
#3
Hoi,

Ik weet zo net nog niet of het inderdaad waar is dat GR dit jaar meer toeristen trekt dan in 2010. Sommige eilanden misschien wel. Wij zijn gisteren net teruggekomen van Samos (Ormos-Marathokampos) en de meeste taverna's aan de haven hadden gedurende ons verblijf van 15 dagen maar bar weinig klandizie. Het is zelfs voorgekomen dat wij als enigen aan een tafeltje zaten bij een taverna en de overige 16-18 tafeltjes bleven onbezet. Geen enkele klant meer dus. Bij de andere taverna's in Ormos was het eigenlijk niet anders. De ene avond waren er ongeveer 12 tafels bezet en de andere avond soms maar 4 of 5. Het was heel verschillend. Wij hebben op diverse lokaties gegeten (Pefkos, Votsalakia, Pyhtagorion, Balos) en overal zag je hetzelfde beeld. Volgens zeggen van de restauranthouders zelf, blijven vooral de Grieken zelf in deze periode weg. Men beweert zelfs dat er slechts 5% boekingen zijn van mensen uit de grote steden, zoals Athene. Ook viel het ons op dat er heel veel strandstoelen onbezet bleven.
Als dat waar mocht zijn dan vinden wij het heel erg jammer dat de eigen bevolking hun eilandbewoners in de steek laten want wij hebben weer een supervakantie gehad. Wij hebben heel veel gesprekken gehad met diverse mensen, o.a. ook over de economische problemen. Een jonge Griekse ondernemer, die had gestudeerd in Nederland en Duitsland, wist ons precies de zere plekken in de GR economie te vertellen, had veel goede ideeën opgedaan uit de Westeuropese economiën (die in GR best waren in of uit te voeren v.b. een goed controlesysteem), maar kon die gewoonweg om diverse redenen niet in zijn eigen land voor elkaar krijgen. Hij rekende ons b.v. voor hoeveel restaurant/taverna's er zijn in GR op hoeveel inwoners. Hij stelde voor om eerst maar eens minimaal 40.000 restaurants/taverna's op te doeken. Er is ons heel veel duidelijk geworden hoe het nu eigenlijk in elkaar zit, welke maatregelen er zijn uitgevaardigd door de huidige regering, wat precies de problemen zijn en nog zullen komen voor de gewone werknemer en de hard werkende middenstander. 's-Morgens om 6 uur beginnen met een baantje, dan een paar uurtjes slapen en in de middag beginnen met voorbereidingen voor zijn restaurant(je). Want 78 miljard bezuinigen tot en met 2015 is niet niks.
Quote
#4
Hoi allemaal ook hier in het zuiden, omg Matala Kamilari is het echt heel erg rustig.
Het is zeker minder als afgelopen jaar, dus waar al die extra bezoekers zitten ...? Hier niet dat is zeker.

famtop's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Inderdaad is het hier op Samos een grote ellende wat het meer aanbod van toeristen betreft.

Er zijn nog maar 8 weken te gaan en het seizoen is voorbij op enkele laat-komers na. En hoe kan je in godsnaam in 8 weken je kost verdienen voor een heel jaar? Dat wordt janken met de pet op voor de mensen hier.

Zoals gezegd de eetgelegenheden (restaurants kan je ze niet noemen) zijn allemaal bijna zonder gasten.
Dat de plaatselijke bevolking het ook laat afweten is vrij simpel te verklaren; er is gewoon geen geld meer om eens een avondje op stap te gaan. Omdat het er binnenkort financieel nog erger uit gaat zien noodzaakt ze om die uitstapjes te reduceren en het geld voor belangrijkere uitgaven te bewaren.
Er zijn hier alleen al in Vosalakia meer dan 60 eetgelegenheden met bijna overal dezelfde Griekse kost. Moeder kan goed koken dus maar een Toko beginnen, er werd en wordt nog weinig rekening gehouden dat je ook nog BTW en belasting moet betalen. Er zullen dan ook dit jaar veel koppen vallen door de strengere controles die aangekondigd zijn.

De meesten bedrijven geven nog steeds geen bonnetje bij betaling en de controle daarop is nog heel ver te zoeken. Waar je wel een bonnetje krijgt zijn de supermarkten en sinds enkele maanden de benzinestations maar die hebben hun prijzen dan ook dusdanig verhoogd dat het hun geen pijn doet in hun knip.

Samos is altijd een wat autonoom eiland geweest en het valt dan ook niet mee om ineens in het gareel van Athene laat staan van de EU te moeten lopen. Er is nog steeds een grote ruilhandel onder elkaar en wordt er met gesloten beurzen gehandeld. Als er een klus opgeknapt moet worden b.v. aan je woning en je vraagt bij betaling om een rekening kijken ze je spottend aan. Maar sinds kort moet je ook als je een werk hebt laten uitvoeren en komt er controle, een rekening overleggen, zo niet...hangen!
Veel bedrijven hebben hun deuren al gesloten want zij leefden veelal op de BTW en belasting die niet werd afgedragen maar wel door berekend aan de klant.

Het heeft zijn tijd echt nodig dat het besef bij ze doordringt dat iedereen belasting moet betalen en zij niet van het niet afgedragen belastinggeld kunnen leven en het belastinggeld van andere wel betalende inwoners van de Europese Unie. Het zal dus nog wel even duren daar de ouderen het "verkeerde" voorbeeld (wat heet) hebben gegeven en de wereld de afgelopen 50 jaar heel erg veranderd is en dat zij nu ook op Samos moeten gaan beseffen dat dat ook hier staat te gebeuren.

Al bij al is Samos nog immer een heerlijk eiland en dat zal ook op veel andere eilanden het geval zijn en blijven.

Grtz.Wick








Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik de indruk dat de berichten dat Griekenland weer in de lift zit meer een lobby is om dit daadwerkelijk te bewerkstelligen. Aan de andere kant is de grote vakantieuittocht natuurlijk nog maar net begonnen en kan het best zijn dat de cijfers gebaseerd zijn op geboekte reizen in het hoogseizoen. We zullen het denk ik pas aan het eind van het hoog- en naseizoen zeker kunnen weten. Ik lees ook mee op Duitse en Engelse Griekenland-fora en ook daar geen berichten van opleving van het aantal toeristen maar eerder het tegendeel Huh
Quote
#7
Ook ik heb de indruk dat het allemaal "opgefokt" is door de "heren" van de reisorganisaties.
Hetzelfde als dat de "heren" politici zeggen dat Griekenland goed aan zijn verplichtingen aan het tegemoetkomen is; complete lariekoek!

Je bent toch volkomen (sorry dat ik het zeg) gestoord als je nu momenteel naar Athene gaat voor een vakantie. En daarom zijn die vluchten naar Athene ineens stukken goedkoper geworden, voor mensen die er geen benul van hebben wat er zich afspeelt.
Veel, héél veel vrienden en bekenden van ons zijn er al beroofd, vorige week nog een vriend uit Samos op het vliegveld van Athene beroofd van zijn gouden ketting en niemand die een hand uitstak om de dader te doen stoppen. Auto's worden er opgebroken en werkelijk niets is er veilig meer. De politie staat met hun handen in het haar, die hebben de handen vol aan de dagelijkse stakingen.

Ga als je naar Griekenland wilt naar een eiland, daar is alles veel beter onder controle, wat de criminaliteit betreft dan.

Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#8
(09 July 2011, 22:47)xenga schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi,

Ik weet zo net nog niet of het inderdaad waar is dat GR dit jaar meer toeristen trekt dan in 2010. Sommige eilanden misschien wel. Wij zijn gisteren net teruggekomen van Samos (Ormos-Marathokampos) en de meeste taverna's aan de haven hadden gedurende ons verblijf van 15 dagen maar bar weinig klandizie. Het is zelfs voorgekomen dat wij als enigen aan een tafeltje zaten bij een taverna en de overige 16-18 tafeltjes bleven onbezet. Geen enkele klant meer dus. Bij de andere taverna's in Ormos was het eigenlijk niet anders. De ene avond waren er ongeveer 12 tafels bezet en de andere avond soms maar 4 of 5. Het was heel verschillend. Wij hebben op diverse lokaties gegeten (Pefkos, Votsalakia, Pyhtagorion, Balos) en overal zag je hetzelfde beeld.

Wat jammer voor de bevolking daar en de toerist weet niet wat hij mist. Wij hebben vorig jaar in Ormos gezeten en toen was het elke avond gezellig druk in de restaurantjes en dat was nog maar begin juni. Wij vonden Samos een geweldig eiland alleen een beetje te heet.

Quote
#9
Ik ben nu zo'n beetje 2 weken terug van Rhodos. Daar is wel zeker sprake van meer toeristen, alhoewel ik niet bepaald NL-ers ben tegengekomen. Maar oke ik zit niet aan de NL-kant en daarnaast in een non-toeristisch dorp. Maar wel in een NL-dorp geweest. Niet bepaald druk in de horeca aldaar.
De special lympics speelden waardoor hele groepen uit de hele wereld daar waren.
Het vliegtuig zowel heen als terug was zeker niet vol.
Veel Oost-Europeanen, voormalige USSR en gelduitgevende huidige Russen, hier hebben ze in ieder geval wat aan, maar ja velen hiervan zitten ook AI.
Daarnaast is een stijging t.o.v. vorige jaren niet zo moeilijk, al jaren lang neemt het toerisme in Griekenland af. Men moet eens reeele vergelijkingen maken.
Bijv. het dorp waar ik verblijf had ooit toeristen, maar sinds de laatste 5-6 jaar is dit al lang gereduceerd tot nagenoeg nul. Dus een overvloed aan leegstaande kleine appartementencomplexen en pensions.

Veel horeca maar ook lokale supertjes sluiten en staan al te huur/te koop, want logischerwijs houdt nu de Griek de hand nog strakker op de knip. De laatste jaren is deze trend al gezet. Stappen op zaterdag en/of uit eten op zondag. Nu velen op Rhodos toch werken (hotels etc) valt dit niet zo op. Maar 's winters, wanneer juist de Griek de gelegenheid heeft uit te gaan, is het heel goed te merken.

Tja veel zal omvallen en de sterkste (geen huur ivm eigendom) zal open kunnen blijven en ook dan is het nog geen vetpot.
Quote
#10
Ook hier op Kreta vragen we ons af waar die meer toeristen zijn. De hotels zijn echt niet vol, tavernes en bars matig bezet en ook op het strand is het rustig. Ook hier zijn veel toeristen uit het oostblok, die AI hebben en veel in en rond het hotel blijven en weinig geld uitgeven.
Quote
#11
In Agios Nikolaos hetzelfde tot eind juni, ook veel oostblokkers, daar komt bij dat veel grote hotels volpension en/of A.I.aanbieden waar ook de NLers gretig gebruik van maken, wat jij schrijft Baukje is hier ook, veel bordjes met te huur op allerlei taverna's en winkels, volgens de Kretenzers is het seizoen al gelopen, ze werken ook met lokgasten die ze een gratis drankje aanbieden zodat het voller lijkt en de mensen vlugger binnenkomen.
ps. Ben blij als ik weer terug kan, 31 augustus, Brussel/Heraklion en dan tot juni volgend jaar.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Dit was op kreta . 27 mei 19.00u ...2uur later was hetzelfde beeld...

[Afbeelding: o5pyqc.jpg]
Quote
#13
De uitgaven van de toerist daalt voor het derde jaar op rij vrij sterk, goedkopere acco’s en weinig uit eten.
Quote
#14
zijn er al mensen terug uit Zakynthos en is het er druk of valt het ook tegen en hoe zit het met de sfeer van de Griekse mensen

groeten ger
Quote
#15
Wij zijn 4 weken terug uit Rhodos (Trianda) en daar was het gezellig druk, ook in de tavernes. In de tavernes aten zelfs mensen met zo'n (vr)eetbandje om; misschien viel de AI daar tegen?
Ga gelukkig weer terug op 11 september.
Quote
#16
Ook wij gaan weer naar Rhodos over een paar weken! Het is en blijft "ons" eiland.
Quote
#17
(10 July 2011, 11:49)Barbara (Baukje) schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook hier op Kreta vragen we ons af waar die meer toeristen zijn. De hotels zijn echt niet vol, tavernes en bars matig bezet en ook op het strand is het rustig. Ook hier zijn veel toeristen uit het oostblok, die AI hebben en veel in en rond het hotel blijven en weinig geld uitgeven.

Hier niet anders, hoor!

graciosameisje's signatuur 'Ετσι είναι η ζωή

Quote
#18
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet Huh ; tot nu toe hoor ik overwegend dat het in Griekenland behoorlijk stiller is wat aantal toeristen betreft. Ook kennissen en collega's die terugkwamen uit Griekenland zijn die mening toegedaan.
Toen ik vorige week nog even een last-minute naar Pilion ging boeken vreesde ik het ergste; alles zou immers al bezet zijn volgens de statistieken. Niets bleek minder waar, het appartement dat ik op het oog had kon nog gewoon geboekt worden evenals vele andere in dezelfde regio. Kortom, nog plek zat.
Misschien toch bewust de indruk wekken dat Griekenland helemaal in de lift zit om zo extra zieltjes te winnen?

Ps: Irritant maar helaas wel waar: als ik vertel dat ik -weer- naar Griekenland ga krijg ik steevast opmerkingen à la "hoe kan je daar nou nog naartoe gaan" of "durf jij nog wel te gaan met al die stakende Grieken" of "ga je nog even naar de sportschool voor wat extra conditie? Je moet immers zélf je koffers slepen". Flauw inderdaad maar het geeft wel aan hoe men deze dagen over Griekenland denkt, als Griekofiel wordt je een beetje als schlemiel gezien. Ik ben bang dat het toerisme daar volgend jaar helemaal in zal storten mede gezien de opkomst van een aantal vergelijkbare nieuwkomers op de markt.......





Quote
#19
@ger64

Net terug uit Zakynthos en wij vonden het daar gezellig druk. Vooral in Zakynthos-stad zaten de horeca-gelegenheden goed vol en wij moesten af en toen zelfs wachten tot er een tafeltje leeg was. Ook de Grieken zelf wisten de weg te vinden. En verder zagen wij opvallend veel kentekens - althans meer dan verwacht - uit Thessaloniki en Serres. Ruim 500 kilometer rijden en met de boot over was dus blijkbaar geen financieel probleem. Uiteraard waren er ook zaken zat die leeg tot bijna leeg waren. Maar dat is meer een kwestie van selectie denk Ik. Je moet wel goede waar tegen een redelijke prijs aanbieden.

Over prijzen gesproken: € 2,00 voor jiros pita is niet duur en € 2,50 voor een frappe ook niet.
Quote
#20
(03 August 2011, 18:12)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerlijk gezegd snap ik het ook niet Huh ; tot nu toe hoor ik overwegend dat het in Griekenland behoorlijk stiller is wat aantal toeristen betreft. Ook kennissen en collega's die terugkwamen uit Griekenland zijn die mening toegedaan.
Toen ik vorige week nog even een last-minute naar Pilion ging boeken vreesde ik het ergste; alles zou immers al bezet zijn volgens de statistieken. Niets bleek minder waar, het appartement dat ik op het oog had kon nog gewoon geboekt worden evenals vele andere in dezelfde regio. Kortom, nog plek zat.
Misschien toch bewust de indruk wekken dat Griekenland helemaal in de lift zit om zo extra zieltjes te winnen?

Ik werk voor een touroperating agency(agent voor diverse buitenlandse reisorganisaties)bijna dagelijks heb ik contact met accomodatiehouders door heel Griekenland en ik hoor bijna overal dat de omzet ronduit tegenvalt. Het seizoen duurt nog een paar maanden en het zou mij verbazen als we dit jaar de bezoekersaantallen hoger liggen. Maar goed, ik blijf hoop houden...misschien gaat iederen in september en oktober naar GriekenlandRolleyes
Quote
#21
Op Pilion hetzelfde beeld, maar met een andere argumentatie. Het zijn niet de buitenlandse toeristen die weg blijven, maar de Griekse toeristen. Normaal is het nu lekker vol op alle terrassen. Maar wat je nu ziet is dat "snackbarren" vol zitten en de reguliere restaurants niet. Normaal gesproken gaan de Griekse mannelijke toeristen 's morgens vis kopen aan de boulevard en koffie drinken. Als ze al vis kopen, gaan ze nu naar hun vakantiehuis voor de frappe.
Hier is in ieder geval duidelijk dat er minder geld is om te besteden.
Quote
#22
hier in agios sostis is het ook zeer rustig de grieken geven zelf minder geld uit
en bij ons in Helena (agios sostis ) staan zelfs kamers leeg dat had hij nog nooit meegemaakt

groeten ger
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ik wil absoluut nooit (meer) naar........ KarenAnna 160 142.101 25 February 2024, 13:50
Laatste bericht: metaxa
  Toeristen Boot gezonken bij Milos metaxa 8 1.143 14 August 2021, 13:03
Laatste bericht: Arthur
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 856 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Terugloop Toeristen 2019 Cornelius 82 17.454 03 November 2019, 12:11
Laatste bericht: Wim M
  Bescherming ezels voor overgewicht toeristen Markos 9 3.208 04 April 2019, 11:55
Laatste bericht: jacq1970
  Stijging toeristen dit jaar. Arthur 32 6.820 18 September 2018, 11:44
Laatste bericht: messara
  De eerste toeristen zijn gespot Nanny 12 3.954 03 April 2018, 15:07
Laatste bericht: Arthur
  het aantrekkelijk maken voor toeristen TreinopStad 3 2.605 22 January 2016, 08:51
Laatste bericht: metaxa
  630.000 toeristen via Nederland naar Griekenland Ger 0 1.742 18 November 2015, 12:14
Laatste bericht: Ger
  Niet meer naar..., Zakynthos, Tomtom. Cor Nieuw Vennep 6 6.239 20 July 2014, 11:17
Laatste bericht: Loontjah

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)