De tegenhanger van "Eleni"
#1
Ik heb eens ergens gelezen of gehoord (weet het niet meer precies......Blush), dat er een soort van "tegenhanger" van het boek Eleni is, een prachtig boek wat geschreven is door Nicolas Cage. Het schijnt alleen in het Grieks te zijn verschenen. Kan iemand me helpen aan de titel en misschien zelfs wel aan het boek?
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#2
Ik vermoed dat je Eleni's kinderen van Nicolas Gage bedoelt maar weet het niet zeker omdat die wél in de Nederlandse taal is uitgebracht.......

Kijk eens hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=eleni


Mocht het niet de goede zijn kijk dan eens op zijn website:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Daar zal 'ie vast wel op vermeld staan ;)

Ger
Quote
#3
Hoi Ger,

Nee, die bedoel ik niet; Eleni's kinderen is het vervolg op Eleni. Maar misschien heb ik het niet goed beschreven. De schrijver van Eleni, en Eleni's kinderen is Nicolas Gage. Maar het boek wat ik bedoel is geschreven door een andere (waarschijnlijk) Griekse schrijver en die het verhaal verteld met een communistische visie (de tegenhanger van Eleni als het ware).
Quote
#4
@Angeliki.Een paar jaar geleden probeerde ik op een ander forum een lans te breken voor een wat genuanceerdere visie op de inderdaad afschuwelijke gebeurtenissen in de Burgeroorlog.Ik stelde toen dat Nicolas Gage in zijn boek, een wel heel eenzijdige, persoonlijke, familiegebonden visie gaf.

De wetenschappers zijn het er inmiddels al jaren over eens dat de gruwelijkheden door beide partijen begaan zijn.Ook staat vast dat de oorlogsmisdaden gepleegd door de "goede" kant(rechts) die van de communisten(links) ruimschoots overtroffen.

Ik kreeg toen dat hele forum over me heen,en ben voor alles wat mooi en lelijk is uitgemaakt.Benieuwd wat er deze keer gaat gebeuren.
Denk van niks.De mensen lusten dit soort onderwerpen niet.

Overigens zou ik je zeer dankbaar zijn voor auteur,titel,uitgever van dit "tegenboek", dan kan ik de inhoud er van aan mijn kennis op dit gebied toevoegen.
Quote
#5
Bedoel je deze ?

Red Acropolis, Black Terror van Andre Gerolymatos
Quote
#6
Zou kunnen; is niet vertaald. Samenvatting:

"From 1943 to 1949, tens of thousands of Greek soldiers and guerillas fought and slaughtered each other - as well as thousands of innocents - in a civil war of unrelenting and shocking savagery. In the wake of the Allied liberation of Greece from German occupation, the fighting transformed into a full-scale civil war, pitting the Communist insurgents against U.S.- and British-backed government forces. As a proxy war between the postwar superpowers, the Greek Civil War became the first hot zone of the Cold War." "In Red Acropolis, Black Terror, historian Andre Gerolymatos recounts the full history of this divisive conflict, exposing old wounds that still fester beneath the surface of contemporary Greek society. He tells the stories of ordinary Greek men, women, and children caught up in turbulent times and by powerful foreign forces intent on exerting political control on the Balkan region. In telling detail, Gerolymatos relates the atrocities committed by both sides, such as the mass graves around Athens, where Communist partisans executed hundreds of civilians, and the notorious military tribunals and prison islands established by right-wing authorities to punish leftist sympathizers." "From the early years of the German occupation, when resistance groups first began to organize in the mountains, to the assassination of U.S. journalist George Polk in 1948, Red Acropolis, Black Terror tells the riveting story of one of the most important "small wars" of the twentieth century - a war that had lasting influence on the post-war world and had a profound impact on American foreign policy."

"In many ways, the Greek Civil War heralded America's future involvement in Vietnam: not only did it mark the first time the United States used napalm, but it was the test-case for American counterinsurgency operations and convinced U.S. policy-makers that such wars were winnable. Red Acropolis, Black Terror presents the personal horrors of this brutal war, while exploring the global issues that made this conflict so vital to understanding the Cold War that followed."--Jacket.
Quote
#7
Lijkt me een goede evenwichtige samenvatting! In verhalen van mijnwerkers die uit Noord-Griekenland naar België zijn geëmigreerd begin jaren 60 hoor je ook dit soort geluiden. Beide kanten hebben dingen uitgehaald die niet zo fraai zijn.
Quote
#8
Ik heb "Red Acropolis" al een paar jaar in mijn boekenkast staan(na het uiteraard gelezen te hebben).Het is één van de goed gedocumenteerde boeken op grond waarvan ik meen een redelijk heldere kijk te hebben op de grote politieke Griekse tragedie, die op 29 november 1922 begon en tot vandaag duurt.

Maar het is eerder een vanuit historische personen en bronnen geschreven objectivering, dan een "tegenboek" van "Eleni" dat toch meer een hoogst emotionele eenzijdige "Amerikaanse right-wing" weergave van de gebeurtenissen in die periode geeft.Dat mag van mij best (ik vond het een heel aangrijpend boek), zolang je het maar als "fiction" blijft zien en niet als een soort geschiedenisboek.

Nee, een breed opgezette diep ontroererende kroniek van een "linkse" familie tijdens Metaxa,Italianen,Nazi's,Britse inmenging en drie burgeroorlogen, moet volgens mij nog geschreven worden.Ik zou het graag aan mijn Griekse bibliotheekje van ruim 800 titels toevoegen.
Maar misschien heb ik het op mijn speurtochten gemist.Ik houd mij gaarne voor suggesties aanbevolen.

Er schiet mij een mooi voorbeeld van "boek" en "tegenboek" te binnen:De bekende Engelse auteur Lawrence Durrell bracht op het hoogtepunt van de énosis-beweging (Cyprus hoort bij Griekenland;Kreta hoort bij Griekenland) als hoofd van het British Council enkele jaren door op het door de Engelsen bezette Cyprus.Hij beschrijft dit eiland in zijn boek "Bitter Lemons"(Faber,1957) zo beeldend en zo vol passie dat de tranen van ontroering je bij het lezen over je wangen biggelen.

Maar pas op! Je leest maar één kant van het verhaal,de Engelse visie en beleving.

In 1964 schreef Kostas Montis - letterlijk als "antwoord aan Lawrence Durrell" -zijn boek "Gesloten Deuren", dat diametraal anders (Grieks) tegen het zelfde eiland in diezelfde periode aankijkt.Met recht kun je dit een "tegenboek" noemen tegen de eenzijdige Engelse visie.
Het boek is even boeiend en belangrijk als dat van L.D. en nog gewoon te koop bij de bekende Griekse outlets en bij de uitgever Ta Grammata van Heero Hokwerda.
Quote
#9
Beste allemaal,

Ik denk dat jullie het boek "η άλλη Ελένη" bedoelen; ik heb dat boek ooit, ik denk wel 25 jaar geleden gekocht in de
verwachting dat ik het bewuste "Eleniboek" gekocht had. De schrijver reist naar Lias (de woonplaats van Eleni) en doet onderzoek naar de feiten zoals deze door Nicolas Cage worden vermeld in zijn boek. De schrijver heet Basilis Kabbas.
Quote
#10
@Petra.Ik heb me op de reguliere kanalen rot gezocht.Ik kan niets vinden.Kun je misschien geven de uitgever, het jaar, de auteur in het Grieks? Misschien Kendros?Ik ben een fanatieke verzamelaar, zoals je misschien begrijpt.Dank bij voorbaat!
Quote
#11
Beste Aleko,
Het boek is uitgegeven door Αλκυών Alkuon in Athene maar gek genoeg staat er geen datum in het boek. Ik heb een foto gemaakt van de kaft en een van een pagina met fotootjes waarop ook de kleine Nicolas staat;
ik weet alleen niet of (en hoe) ik die kan uploaden........
Quote
#12
(20 July 2011, 08:01)petra mens-omtzigt schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een foto gemaakt van de kaft en een van een pagina met fotootjes waarop ook de kleine Nicolas staat;
ik weet alleen niet of (en hoe) ik die kan uploaden........

Kijk eens hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&pid=3036

Succes,
Ger

Quote
#13
Alvast dank @Petra en @Ger natuurlijk!
Quote
#14
[Afbeelding: 2njy2pd.jpg]

[Afbeelding: 2hnbe2r.jpg]

Dank je wel Ger! weer wat geleerd.
Fijne dag aan allen.
Quote
#15
Dat zal inderdaad het boek zijn. Maar zoals ik begrijp is het er alleen in het Grieks.....jammer, maar mijn Grieks is nog niet wat het moet zijn. Toch meer in jouw boeken neuzen, Petra Blush! Maar mocht iemand ontdekken dat het vertaald is, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ten noorden van Ithaka, Eleni Gage maria kaptein 0 2.152 03 March 2016, 18:25
Laatste bericht: maria kaptein
  Eleni Gage, ten noorden van Ithaka maria kaptein 4 4.610 08 May 2015, 22:34
Laatste bericht: Hilde
  Nicolas Gage: Eleni Erwin 45 33.339 19 August 2012, 15:26
Laatste bericht: Ger
  Te koop: Eleni en Eleni's kinderen - N. Gage Corry 6 5.840 07 October 2010, 22:41
Laatste bericht: Corry
  Eleni’s kinderen prasoudi 10 9.344 05 March 2010, 12:20
Laatste bericht: prasoudi

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)