Grieksegids nieuws     
overgewicht bagage
#1
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de Oríste-vrienden welke tot nu toe zijn opgedaan met het aangekondigde strengere toezicht op overgewicht van bagage (laadruim). Daarnaast was er nogal wat commotie over de al dan niet toegestane 1 stuks handbagage. Ik "moet" pas over 4 weken naar Lesvos (voor het eerst, ben benieuwd) en ik dacht dat een en ander wel zou overwaaien. Nou zijn wij met z'n allen enorme zeurpieten, maar ik denk dat ik het goed heb ingeschat, want ik hoor jullie niet. De soep enzovoort? Voor de goede orde we vertrekken van Schiphol en dan ook nog met XL Airways. Over deze maatschappij hoor ik trouwens ook weinig nieuws. Brandt maar los. Cor.
Quote
#2
Hallo Cor,

Het is ook bij ons in Zaventem uitkijken geblazen hoor, de laatste paar jaar ook gezeur over een paar kilo te veel.

En spreek dan nog niet van Rhodos airport, daar hebben we al twee jaar moeten bijbetalen, je weet wel de mensen geven dan een kadeautje mee en neem zelf nog wat, vorig jaar 6 kilo moeten betalen 30 €, dus het is echt overal denk ik.

Heb me nu een handvat gekocht met een digitale weegmogelijkheid, 't is maar om zeker te zijn.

Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#3
Vorig jaar met Transavia moesten wij flink bijbetalen. 4 koffers die 2 kg per koffer te zwaar waren, € 80,= bijbetalen. Terugvlucht vanaf Volos geen probleem en de koffers waren even zwaar. In Kala Nera sprak ik met NL die ook overgewicht van de bagage hadden maar niets hadden bijbetaald. Dus klacht naar Transavia, maar ja, je raadt het al daar hebben ze niets mee.
Afgelopen mei met Arke fly naar Lesbos. Ook hier waren ze redelijk streng maar die ene kilo overgewicht zagen ze door de vingers. Ik weeg mijn koffer altijd thuis, maar is natuurlijk nooit gelijk aan de luchthaven.
Ook met de terugvlucht op Lesbos waren ze streng en zelfs de handbagage moest op de weegschaal. Dit was voor Arke fly en Transavia gelijk. Voorzichtigheid is dus geboden.

Groetjes Anoushka
Quote
#4
Wij zijn in juni jl. naar Samos met vakantie geweest en onze koffers wogen gezamelijk 39,8 kg (oef !!). Thuis hadden wij het ook gewogen en kwamen uit op 39 kg. De handbagage werd op Schiphol echter helemaal niet gewogen. Van allebei niet. Mijn vrouw had een fototas bij haar (met diverse camera's en lenzen aan gewicht: meer dan 5 kg??)) en ikzelf een rugtas, die volgens mij ook meer woog dan 5 kg. Omdat je maar 1 stuks handbagage mag meenemen had ik de handtas van mijn vrouw in de rugtas gedaan. Er werd niet naar omgekeken, ook niet bij vertrek vanaf Samos. Wel moest alles door de scanner maar alleen de koffers werden weer gewogen op Samos en niet de handbagage. Nogal verschillende ervaringen dus.

Gr
Pieter
Quote
#5
dat wordt dus oppassen geblazen... gaat het gewicht per koffer of als je samen reist om alles bij elkaar?

groeten Petra
Quote
#6
Mijn ervaring is dat Arke het gewicht van alle bagage bij elkaar telt.

Dat waren 2 koffers a 20,- kg, 2 maal handbagage a 5,- kg en de *hond + bench mochten bij elkaar 10,- kg wegen. Alles op de weegschaal en het totaal mocht niet meer zijn dan 60,- kg.

* Voor de hond en bench, moesten we €40,- per VLUCHT neertellen en dan heeft mijn teckel een riante plaats onder de zetel.

Wat ik mij afvraag is of de weegschalen op de vliegvelden wel jaarlijks gekeurd worden door het IJkwezen. Zo niet gekeurd, dan mogen ze er geen gebruik van maken voor een bagage toeslag!


Maakte het ook mee dat ik met een koffer van 26,- kg had en ik moest een toeslag betalen. Na dat ik vertelde dat ik vier weken op vakantie ging naar Lesbos en alleen was en dat ik vond dat je voor vier weken wel wat meer kleding ed nodig had dan voor twee weken, kreeg ik een gelijk van de bagageineemmluchtjuf en kreeg geen toeslag opgelegd.
Quote
#7
Dit voorjaar (mei/juni) vanaf Schiphol met Transavia naar Kefalonia gevlogen. Bagage wordt streng gewogen. Per kilo overgewicht € 10,-- bijbetalen.

Je eventueel van te voren thuis uitgeprinte instapkaart wordt ingenomen. Dus met andere woorden eerst naar de hiervoor bestemde balie (kan op Schiphol soms een flink stuk lopen zijn.... hmmm) je Rodekaart "boete" betalen want hier krijg je dan een nieuwe instapkaart en kan je ook daadwerkelijk vertrekken/door de douane.

Bij ons werd de handbagage niet gewogen Shy, bij andere werd deze wel gecontroleerd c.q. als handbagage gelabeld.

Ook op Kefalonia werd de bagage streng gecontroleerd. Ook nu hadden wij weer overbagage. Hier werden de instapkaarten/paspoorten ingenomen, bagage wordt apart gezet en moesten we wachten op degene die de Rodekaart "boete" komt innnen. Dat duurde bij ons een klein kwartiertje, maar er stonden ook mensen al ruim een uur te wachten. Nadat e.e.a. is betaald (ook hier geldt gewoon € 10,-- per kilo overgewicht) kregen wij onze paspoorten en instapkaarten terug en werd de bagage weer verder ter behandeling op de bagageband gezet.

Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#8
BESTE COR.

WIJ ZIJN IN MEI / JUNI VOOR DRIE WEKEN NAAR KRETA,
GEWEEST MET TRANSAVIAAngryAngry
EN MOESTEN 0P DE HEENWEG VANAF SCHIPHOL € 30,-
BIJ BETALEN AAN BABY SPULLEN, DE KINDERWAGEN
WERD NIET GEWOGEN MAAR MOEST NAAR SPECIAAL VERVOER.
NA DRIE HEERLIJKE WEKEN OP ONS GELIEFDE KRETA AL 23 JAAR,
WERD DE KINDERWAGEN WEL MET DE KOFFERS GEWOGEN,JE RAAD
HET AL ,OVERGEWICHT 14 KILO € 140,- DE KINDERWAGEN WOOG 11 KILO.
DOOR TOEDOEN VAN DE STEWARD MOESTEN WIJ € 80,- BIJ BETALEN,TERWIJL VOORHEEN JE KON MEENEMEN WAT JE MAAR DRAGEN KON,OMZET HEETTE DAT.DANKZIJ HET ALLEEN RECHT VAN
TRANSVERTRAGIA ZIJN DE TOERISTEN DE MELKKOE GEWORDEN.

PRETTIGE VAKANTIE animated flag
VR GROET GERT. LELYSTAD
Quote
#9
Aan deze topic zie je maar weer dat mensen niet van veranderingen houden zodra het hen in de portemonnee treft Big Grin Grieken niet maar ook NL-ers niet.
Jarenlang zijn we - in ieder geval aan de Griekse kant - gematst voor de vele kilo's die we extra meenamen, ook al was het tegen de bagagevoorschriften in.

De bagagevoorschriften staan echter alle jaren zeer duidelijk op de sites van de diverse maatschappijen vermeld. Je kunt zelfs bellen als er onduidelijkheden zijn. :)

Jaren geleden trof ik een keer een piloot die net voor de landing zijn gesprekje hield en hierbij aangaf "als we het redden met de brandstof die we nog hebben". Binnensmonds verklaarde ik de piloot voor gek omdat je bij dergelijke uitspraken nooit weet of je passagiers met een flinke dosis vliegangst aan boord hebt die volledig in paniek kunnen raken. Gelijk hierop vroeg ik me af of hij misschien dronken was. Maar ..... wie weet sprak hij de waarheid, waar ik dacht dat hij lollig bedoelde te zijn.

Kijk vliegtuigen worden niet "zomaar" volgestort met brandstof. Er zitten bepaalde berekeningen aan qua aantallen passagiers en bagage en weet ik het wat. Neemt iedereen 10 kg teveel mee, is het vliegtuig al gauw een paar ton zwaarder en heeft meer brandstof nodig. Teveel brandstof mogen ze sowieso bij landing niet aan boord hebben ivm eventuele botsingen.

Niet zo gek dus dat we moeten betalen voor de meerdere kilo's. Brandstof is ook niet gratis.
Quote
#10
Even reageren op de reaktie van Maria hiervoor. IK ben het hier eigenlijk niet mee eens. Dat er een berekening gemaakt wordt m.b.t. het genoeg meenemen van brandstof op basis van de aantallen passagiers en bagage kan ik nog begrijpen. Maar over het meenemen van overgewicht aan bagage en dat een vliegtuig dan een paar ton zwaarder is kan ik niet vatten, want ze vragen toch ook niet hoe zwaar de passagier zelf is. De ene passagier weegt misschien amper zestig kilo, maar er zullen ook passagiers zijn die over de honderd kilo wegen. En het gewicht van alle passagiers bij elkaar opgeteld zou ook wel eens meer kunnen zijn, dan dat men bij de vliegtuigmaatschappij had berekend voor het meenemen van voldoende brandstof.
Of heb ik zou misschien wakker gemaakt bij Transavia ? Als je te zwaar bent in hun ogen, moet ik dan in de toekomst ook betalen voor overgewicht ?? Zie ze al staan bij de check-in: "Wilt u even op de weegschaal gaan staan a.u.b. ?". Dat wordt dan lachen (of niet).

Gr
Pieter
Quote
#11
Beste Cor ga even zitten nadenken en lees het antwoord van Maria eens goed en verdiep je eens in de wereld van het vliegen misschien kom je dan tot een andere conclusie.

Het is zo makkelijk om commentaar te hebben op een organisatie.
Quote
#12
(26 July 2011, 18:56)xenga schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even reageren op de reaktie van Maria hiervoor. IK ben het hier eigenlijk niet mee eens. Dat er een berekening gemaakt wordt m.b.t. het genoeg meenemen van brandstof op basis van de aantallen passagiers en bagage kan ik nog begrijpen. Maar over het meenemen van overgewicht aan bagage en dat een vliegtuig dan een paar ton zwaarder is kan ik niet vatten, want ze vragen toch ook niet hoe zwaar de passagier zelf is. De ene passagier weegt misschien amper zestig kilo, maar er zullen ook passagiers zijn die over de honderd kilo wegen. En het gewicht van alle passagiers bij elkaar opgeteld zou ook wel eens meer kunnen zijn, dan dat men bij de vliegtuigmaatschappij had berekend voor het meenemen van voldoende brandstof.
Of heb ik zou misschien wakker gemaakt bij Transavia ? Als je te zwaar bent in hun ogen, moet ik dan in de toekomst ook betalen voor overgewicht ?? Zie ze al staan bij de check-in: "Wilt u even op de weegschaal gaan staan a.u.b. ?". Dat wordt dan lachen (of niet).

Gr
Pieter

HuhEven vooropstellen ik ben geen piloot, ik vlieg ook maar mee als passagier Big Grin Maar denk je nu echt dat geen rekening wordt gehouden met gewichten van mensen? Alles valt te middelen. Bij brandstofberekening is afstand, uitwijk, wachten en belading (passagiers en cargo) zeker een issue.

En Transavia hoef je niet op het idee te brengen, was enige tijd geleden Ryan Air niet in de media met de zogenaamd "vettax" op passagiers? Dus de ideeen zijn er al.
Quote
#13
Een tip voor mensen die met Air Berlin vliegen: vraag een gratis mileskaart aan, via Internet, en je mag 5 kg extra bagage meenemen, voor niks Big Grin.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#14
Dit jaar tijdens de terugkeer op de luchthaven van Lesbos...
Een koppel voor mij werd € 12 per kilo overgewicht aangerekend, uit frustratie heeft dit koppel dan bijna de ganse tax-free-shop opgekocht.
Een koppel naast mij had 3.6kg overgewicht; hiervoor werd € 6 per kilo aangerekend.
Mijn bagage had 4.7kg overgewicht; ik werd NIETS aangerekend?
Het koppel naast mij in een colère; maar de Griekse controle veegde hieraan zijn...
Quote
#15
Dit jaar in de luchthaven van Mytilinni (Lesbos), stond ik aan te schuiven om terug naar huis te gaan. Mijn koffer gevuld met authentieke Griekse producten (om thuis met de juiste ingrediënten te kunnen koken) en voor mij twee Franstalige dames die samen reisden. Zoals meestal "unilingue" m.a.w. Frans en niets anders. Het duurde bijna 25 minuten voordat die twee begrepen wat ze met hun koffers dienden te doen. De dame van de checkin (Grieks en Engels machtig) kreeg het danig op de heupen, enfin de beide koffers wogen 30Kg samen. Toen het mijn beurt was en mijn discours opende met Kalimera, ti kaneis...kwam het verdict: 7Kg teveel. Wat nu vroeg? ik haar in het Grieks. Ze keek naar mij en zij die twee voor u hadden nog 10Kg te goed, dus die 7 van u kunnen er nog gerust bij. Met een "Ευχαριστώ πάρα πολύ, γεια σας " nam ik van haar afscheid waarop ze me nog een "Κάλο ταξίδι" mee gaf. Ik blijf erbij, met wat beleefdheid en respect krijg je veel gedaan...
[Afbeelding: 281fty9.gif]

[Afbeelding: 5x0f9w.jpg] & [Afbeelding: 24b3h35.gif] lagen waarschijnlijk aan de basis van het overgewicht
Quote
#16
Weleens gedacht aan de mensen die onze zware koffers in en uit moeten laden? Wij puffen al als we de koffers de trap af moeten tillen. Die mensen doen niets anders dan de hele dag met koffers zeulen. Zelf ben ik ook niet blij met die strenge regels, heb ook geregeld overgewicht, en dan bedoel ik niet mezelf (nou ja...af en toe dan een beetje) maar mijn/onze koffers. Ik heb bij Transavia al eens fors moeten bijbetalen. Eerdere jaren werd vaak het gewicht van beide reizende bij elkaar geteld en dan gekeken naar het gewicht. Nu is het al zo dat ieder koffer aan het maximale gewicht moet voldoen.
Quote
#17
Ook wij moesten dit jaar bij betalen.Op vliegveld Samos .
Wij hadden 3 kg overgewicht en ja hoor KASSA !! 30 euro.
Terwijl aangegeven wordt 1 stuks handbagage wij hebben ons daar netjes aan gehouden alleen de handtas! En dan zie je mensen in de rij staan met dikke rugzakken ja zo kan ik ook mijn koffer tot 20 kg vullen en de rest in de rugzak doen. En daar werdt niks van gezegd. En er waren er ook nog met EN rugzak EN handtas EN nog draagzakken ja dan vraag ik me af wie bepaald nu het overgewicht?? Want volgende keer gaat er natuurlijk ook een rugzak mee he dat is een feit! Het werdt ook gezegd het zijn niet de grieken (ze controleren wel) maar het komt van Transavia uit.
Wij vliegen meestal met Air Berlin omdat we in de grensstreek wonen nooit geen last gehad maar nu dit jaar via Schiphol met TRANSAVIA en gelijk bingo. Trouwens bij Air Berlin krijg je ook nog eens een broodje en 2x koffie en 1x koud drankje GRATIS. Bij TRANSAVIA moet je voor een glaasje water voor de tabletten nog betalen!
We zijn nog altijd op een antwoord van Transavia aan het wachten.Angry
Quote
#18
Gertie, je hebt wel een punt, maar wees nu eens eerlijk, als je al dan niet moet bijbetalen, die stakkers van de bagage moeten de bagage in kwestie toch behandelen en ik ben er zeker van dat zij geen extra centje gaan krijgen van de op te leggen euro's. Ik neem aan dat er een bagagebeperking is en dat de vliegtuigmaatschappijen met een zekere marge rekeninghouden, maar wie premium reist heeft recht op 25kg de anderen op 20Kg. Voor mij het bewijs dat het hier opnieuw om pure geldklopperij gaat.
Gelukkig kan dit onze vakantiepret niet bederven.

[Afbeelding: 1znajkl.gif]
Quote
#19
Alleen al het feit dat er verschillende tarieven worden toegepast (variërend tussen €6 en €15 per kilo), geeft weer dat het we hier met geldklopperij hebben te maken.
Quote
#20
Zeker "Rhodos" ik denk ook niet dat al dat extra's dat de toeristen betalen voor het overgewicht bij hen terecht komt. Maar als iedereen er de balen van krijgt MEER te moeten betalen voor overgewicht, en zich gaat houden aan de 20 kg, zal dit op den duur het personeel wel ten goede komen, w.b. het moeten tillen ervan!
Quote
#21
Maar Transavia is wel wel goedkoper voor een hond !
Wij moesten begin mei voor enkele reis Athene - Parijs, met ons hondje van 7 kg, dus in de cabine, 89 euro betalen. Bij Transavia is dat dus 40.
We hebben dus gevraagd of hij dan op een stoel mocht zitten want dat was dezelfde prijs voor 1 ticket van ons !!!
Gereclameerd en U raad het antwoord al, dit zijn de algemene vrachtkosten.
Voor een binnenlandse vlucht is het 4 euro, die staan in de vervoers voorwaarden de prijs van de oops internationale vluchten niet
Quote
#22
(26 July 2011, 18:56)xenga schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even reageren op de reaktie van Maria hiervoor. IK ben het hier eigenlijk niet mee eens. Dat er een berekening gemaakt wordt m.b.t. het genoeg meenemen van brandstof op basis van de aantallen passagiers en bagage kan ik nog begrijpen. Maar over het meenemen van overgewicht aan bagage en dat een vliegtuig dan een paar ton zwaarder is kan ik niet vatten, want ze vragen toch ook niet hoe zwaar de passagier zelf is. De ene passagier weegt misschien amper zestig kilo, maar er zullen ook passagiers zijn die over de honderd kilo wegen. En het gewicht van alle passagiers bij elkaar opgeteld zou ook wel eens meer kunnen zijn, dan dat men bij de vliegtuigmaatschappij had berekend voor het meenemen van voldoende brandstof.
Of heb ik zou misschien wakker gemaakt bij Transavia ? Als je te zwaar bent in hun ogen, moet ik dan in de toekomst ook betalen voor overgewicht ?? Zie ze al staan bij de check-in: "Wilt u even op de weegschaal gaan staan a.u.b. ?". Dat wordt dan lachen (of niet).

Gr
Pieter

Natuurlijk moet dit wel berekend worden als het loadsheet niet klopt krijg je grote problemen. Het is van essentieel belang dat je weet hoeveel kg bagage er uiteindelijk mee aan boord gaan, heeft ook te maken met de belading, lijkt allemaal zo simpel maar is het niet + je moet voldoende startfuel hebben en dan de rest nog, je hebt echt geen idee hoeveel dat is. Dit luisterd allemaal heel erg nauw. En wat betreft het gewicht van een passagier. Dit wordt gemiddeld gesteld op 80kg, dus is iemand lichter wordt dat weer gecompenseerd met iemand die zwaarder is.

Ben geen betweter maar weet wel hoe of het in elkaar steekt heb er als grondstewardess jaren mee van doen gehad, om te weten hoe of het functioneerd.

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bescherming ezels voor overgewicht toeristen Markos 9 3.211 04 April 2019, 11:55
Laatste bericht: jacq1970
  Bagage regels weer veranderd bij transavia hentje 15 12.059 03 December 2013, 16:32
Laatste bericht: Mariët
  bagage uit Griekenland Victoria 44 28.919 03 February 2012, 22:33
Laatste bericht: Beems
  Nieuwe regels voor bagage Transavia Ger 10 16.223 08 April 2011, 20:52
Laatste bericht: Maria

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)