08 August 2011, 21:23
Ik kreeg een titel toegemaild van een boek van Nikos Kazantzakis: Ascese. In mijn lijst staat het boek 'Ascetica'. Ik vermoed dat het om hetzelfde boek gaat maar met andere titel. Alleen kan ik dat niet echt vinden op internet. Weet iemand dat toevallig?
Op de flap van Ascese staat dit (per mail gehad; ik heb het boek dus niet): Ascese is het sleutelwerk van Nikos Kazantzakis, waarvan de monumentale kompleksiteit in geen enkele verhouding tot de omvang staat. Van 1923 tot aan zijn dood heeft hij er voortdurend aan en mee gewerkt. In dat jaar woonde Kazantzakis, op het hoogtepunt van zijn boeddhistische periode, in Berlijn, centrum van een land in chaotische ontbinding. Hij frekwenteerde revolutionaire milieus en sloot vriendschap met een groep jonge, joodse kommunisten. Hun onverzadigbare hunkering naar aktie bewoog hem sterk. Is er grotere tegenstelling denkbaar dan tussen Lenin en Boeddha? Een geheel nieuwe gedachte neem bezit van hem: deze revolutionaire ekstase bevrijdt de mens evenzeer van de 'statische de facto-moraal die op een gegeven moment in een gegeven maatschappij bestaat'(Bergson),
als de satori van de boeddhist: niet de uitkomst van de strijd is belangrijk, maar de strijd zelf; de revolutionair is al vrij, hij heeft zich al bevrijd van de 'oude orde' door er afstand van te doen, haar
te verwerpen; de strijd is geen middel om de vrijheid te verwezenlijken, de strijd is al de vrijheid. Hier vonden Boeddha en Lenin elkaar in Kazantzakis' geest: Boeddha op de uiterste rechterflank, Lenin op de uiterste linkerflank. En op deze gelijkenis in het konflikt rust zijn ASCESE.
De oorspronkelijke versie verscheen in 1927 in het Atheense maandblad Renaissance als 'de eerste schreeuw van een post-kommunistisch Credo'. Kazantzakis diende het werk aan als: 'een mystiek boek, waarin beschreven wordt hoe de ziel van niveau tot niveau kan klimmen totdat zij het hoogste niveau bereikt. Er zijn er vijf: Ego, Mensheid, Aarde, Heelal, God.
Bij Ascetica heb ik als beschrijving staan: Een wijsgerig en godsdienstig/mystiek werk, waarin Kazantzakis zijn theorie over ontstaan en doel van de wereld en de mens en over de redding van de mens uiteen wilde zetten.
Op de flap van Ascese staat dit (per mail gehad; ik heb het boek dus niet): Ascese is het sleutelwerk van Nikos Kazantzakis, waarvan de monumentale kompleksiteit in geen enkele verhouding tot de omvang staat. Van 1923 tot aan zijn dood heeft hij er voortdurend aan en mee gewerkt. In dat jaar woonde Kazantzakis, op het hoogtepunt van zijn boeddhistische periode, in Berlijn, centrum van een land in chaotische ontbinding. Hij frekwenteerde revolutionaire milieus en sloot vriendschap met een groep jonge, joodse kommunisten. Hun onverzadigbare hunkering naar aktie bewoog hem sterk. Is er grotere tegenstelling denkbaar dan tussen Lenin en Boeddha? Een geheel nieuwe gedachte neem bezit van hem: deze revolutionaire ekstase bevrijdt de mens evenzeer van de 'statische de facto-moraal die op een gegeven moment in een gegeven maatschappij bestaat'(Bergson),
als de satori van de boeddhist: niet de uitkomst van de strijd is belangrijk, maar de strijd zelf; de revolutionair is al vrij, hij heeft zich al bevrijd van de 'oude orde' door er afstand van te doen, haar
te verwerpen; de strijd is geen middel om de vrijheid te verwezenlijken, de strijd is al de vrijheid. Hier vonden Boeddha en Lenin elkaar in Kazantzakis' geest: Boeddha op de uiterste rechterflank, Lenin op de uiterste linkerflank. En op deze gelijkenis in het konflikt rust zijn ASCESE.
De oorspronkelijke versie verscheen in 1927 in het Atheense maandblad Renaissance als 'de eerste schreeuw van een post-kommunistisch Credo'. Kazantzakis diende het werk aan als: 'een mystiek boek, waarin beschreven wordt hoe de ziel van niveau tot niveau kan klimmen totdat zij het hoogste niveau bereikt. Er zijn er vijf: Ego, Mensheid, Aarde, Heelal, God.
Bij Ascetica heb ik als beschrijving staan: Een wijsgerig en godsdienstig/mystiek werk, waarin Kazantzakis zijn theorie over ontstaan en doel van de wereld en de mens en over de redding van de mens uiteen wilde zetten.