Chios
#1
Wij willen volgend jaar naar Chios op vakantie. Zijn er forumleden die ons speciale plekjes e.d. kunnen aanbevelen (b.v. wat moét je gezien, gedaan hebben, waar kun je lekker eten, waar is het mooiste strand, mooie wandelingen enz.)?
Ik wacht met spanning op jullie antwoorden.
vriendelijke groet
Mieke
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#2
Chios is nu echt een eiland waar zo ongeveer alles de moeite waard is. Verwacht geen kilometers lange zandstranden. Er zijn wel mooie kleinere baaien. Karfas is niets meer dan een toeristisch verblijfsdorp maar vonden wij wel een erg handige uitvalsbasis:
- voor wandelingen in de Kambos en langs de dorpen verderop aan de kust
- een prettig strand van vooral zand
- centraal gelegen voor autotrips naar de vele prachtige dorpen.
- en met veel gezellige restaurantjes en cafétjes.

Waar verder naartoe:
Natuurlijk de mastiekdorpen: Pyrgi, Mestas en meer
Maar ook het verborgen dorp Anavatos en daar dichtbij gelegen Avlemonas.
Autotocht richting het noorden ook erg de moeite waard.
Chios stad leuke echte stad, waar wordt gewoond en gewerkt maar verder zonder veel bijzondere bezienswaardigheden al is het oude Kastro eenvoudig maar toch bijzonder.
Kortom: gaan, een goed gidsje en kaart kopen en de rest gaat vanzelf. Echt waar.
Quote
#3
Wij zijn 2 keer naar Chios geweest en allebei de keren was het een heerlijke vakantie. De eerste keer verbleven we in een dorpje net buiten Karfas (Mega Limnionas, dacht ik ?) en de tweede keer hadden we een mooi appartement aan zee in het karakteristieke dorpje Kataraktis. Dit laatste dorp is een klein vissersdorp, waar je een paar taverna's had. Wij vonden dit een geweldig plaatsje! En inderdaad een boekje kopen en op pad gaan. Een aantal dagen een auto huren en dan kun je volop vooruit. Wij vonden Chios puur en niet afgeladen vol met toeristen (ook al horen wij daar zelf natuurlijk ook bij Blush). Het schijnt een behoorlijk "rijk" eiland te zijn, omdat veel Griekse reders van dit eiland en het nabij gelegen Inousses kwamen/komen.

Veel plezier!
Quote
#4
Lieve dames, hartelijk dank voor jullie antwoord, met deze enthousiaste informatie en wat ik al gelezen had ben ik zo goed als over de streep! Dat wordt Chios volgende keer.
efxaristo
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#5
Chios is zeker een goede keuze.

Ik ben er zelf al een aantal jaren niet meer geweest. Maar heb het er erg naar mijn zin gehad. Vooral de mastiekdorpjes hebben een indruk op mij achtergelaten.

Als ik nu mensen spreek die er pas zijn geweest hoor ik alleen maar positieve berichten.

Met de punten die Ingrid al heeft opgenoemd kan ik mij helemaal vinden.

Alvast veel voorpret gewenst met je voorbereiding/lezen etc. en Chios gewoon boeken ..................Static sirtaki
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#6
dankjewel Cyntia voor je reactie, krijg nu al voorpret bij al die positieve berichten!
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#7
Ik vond Chios vrij speciaal. Samos en Lesbos behoren eerder tot mijn favorieten.
Quote
#8
Wij verbleven lang geleden ook een keer in Aghia Ermioni waar Megas Limnionas weer aan vast ligt. Allebei ook gezellige dorpjes met alles wat je nodig hebt. We liepen vaak naar Karfas omdat we daar het strand toch veel prettiger vonden. Is bij Megas Limnionas vrij klein. Wat Kataraktis betreft kan ik dat niet beoordelen omdat we dat bezochten op een regenachtige dag (ja dat kan ook...). Vond ook dat een erg charmant dorpje.

Succes met kiezen!
Quote
#9
even terugkomen..........Chios was geweldig!!!!!!!!!!!
Uiteraard alle bekende plekjes en plaatsjes bezocht zoals Pyrgi/Mesta/de mastiekdorpjes enz. Verschillende keren aan het strand in Karfas geluierd en mooie wandelingen gemaakt. We hebben genoten.
Zijn er nog mensen die ons nu wat tips willen geven voor Samos??????????????/

groetjes Mieke (voorheen MKE)
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#10
Chios lijkt mij inderdaad een héél mooi eiland. Misschien niet zoveel strand, maar wel véél cultuur. De indruk die ik krijg van Samos is dat het vooral een strand- en wandeleiland is. Hoewel je vanuit Samos eveneens Epheze kan bezoeken in Turkije, een héél mooie archeologische site!
Quote
#11
Hier een Samosbewoner. Samos is het groene eiland met de hoogste berg uit het Egeïsche gebied: 1560 meter. Deze winter lag er zelfs een beetje sneeuw op . Samos heeft ongeveer alles wat je je maar kan wensen: mooie natuur met fantastische wandelroutes (van kale berggebieden tot rivierdalen), fijne zandstranden van verlaten tot behoorlijk druk met alle faciliteiten, uitstapjes per boot, gezellige terrasjes en slaperige verlaten dorpjes. Plus oude monumenten: bijv. de mooie opgraving van het heiligdom van Hera. Vanuit Vathi - Samos stad kun je naar Ephese maar dat is erg druk. Je kunt ook voor een redelijk bedrag een taxi huren voor een hele dag en de prachtige opgravingen van Milete, Priëne en Didima bezoeken - veel rustiger.
Er zijn op Samos drie toeristenkernen: Pythagorion (vind ik persoonlijk het gezelligst met een grote boulevard rond het oude haventje), Kokkari en Votsalakia. Verder op het eiland kom je in het seizoen wel toeristen tegen maar niet overweldigend veel. De flora is indrukwekkend door de hoogteverschillen.Mei is de mooiste maand. Orchideeën te kust en te keur. Wij hebben er zelfs onder ons slaapkamerraam staan! Ook voor vogelliefhebbers is het een waar paradijs met name in het trekseizoen met allerlei tijdelijke vogels op weg naar of terug van het zuiden. Verder komen er jakhalzen voor maar die zie je niet vaak.
Wij zijn er spontaan verliefd op geworden toen we er voor de eerste keer waren - en we hadden al best wat stukjes van Griekenland gezien. En we zijn intens gelukkig met ons 2e huis daar. We zitten af te tellen tot we er weer naar toe gaan.
Quote
#12
chios ook voor mij een topper, de hoofdstad heeft rustige hoekjes maar ook nogal wat verkeersdrukte. Ik heb er toch een zeer lekkere en gezellige ouzeri gevonden (niet ver van de haven naast de winkelstraten nabij het stadspark)
Omdat foto's soms meer zeggen dan woorden, hieronder wat ik bedoel


[Afbeelding: 312d9uv.jpg]
[Afbeelding: 2uo3q0h.jpg]

Naast de monasteis, en de kustlijn is een bezoek aan anavatos zeker de moeite waard. Dit schuiloord tegen de piraten is nagenoeg verlaten, heeft nog een taverne (in 2010 toch) en je kan er genieten van prachtige gebouwen, verrasende tuinen (vooral voor liefhebbers van oleanderstruiken) en natuurlijk een prahctig uitzicht.
Avavatos
[Afbeelding: 6ymp9d.jpg]

Als je naar Anavatos rijdt moet je zeker stoppen in Avgonima, dit is een klein gerestaureerd dorpje met een rustig binnenplein. Daar is het een must om "geit" te eten met citroen of tomatensaus maakt niet uit, maar het is voor die prijs de gelegenheid om deze lekkernij te eten

AVGONIMA
[Afbeelding: 102qvlv.jpg]

Chios is zeker de moeite en waar je ook naar toe zal gaan het is er prachtig.

Καλές διακοπές
[Afbeelding: 59vdhg.jpg]
Quote
#13
ik vond chios een prachtig eiland, niet toeristish, vanwege de kleine militaire luchthaven kunnen grote vliegtuigen er niet landen, waardoor veel toeroperators er weg blijven. Mij werd verteld dat alleen de meest ervaren piloten er mochten op vliegen, dit vanwege de korte landingsbaan, en inderdaad aldaar vertrekken was behoorlijk spectaculair.
De bevolking is er inderdaad "rijker" vanwege de rederijen die hier hun oorsprong zouden hebben en de mastiek opbrengst, dit viel mij toen toch op aan de huizen enz..Ook dit is weer een reden dat de bevolking zich niet echt toelegt op het toerisme, waardoor dit eiland ideaal is voor iemand die weg wel van het massatoerisme.
Buiten de reeds genoemde mooie mastiekdorpen en het verlaten anavatos is een tocht door het ruwe noorden zeker een aanrader, wij deden dit met een 4x4 via verlaten kiezelwegen, gewoon genieten van het ruwe landschap kan volstaan.
Logeren deden we in vrondados, een piepklein visserhaventje met toen slechts 1 taverna die gelukkig heerlijke maaltijden serveerde, maar we voelden er ons net als god in griekenland.
ik wens jullie alvast veel plezier, en soms is het beste dat je gewoon rondrijd en de dingen op je laat afkomen.
ohja en vergeet zeker niet de heerlijke mastieklikeur te drinken ;)
Quote
#14
@Rhodos ik mis wat op jou laatste foto over Chios, hier op Kreta zijn ze zeldzaam in de bergen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
(18 February 2012, 20:36)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Rhodos ik mis wat op jou laatste foto over Chios, hier op Kreta zijn ze zeldzaam in de bergen.

Nee Arthur, dat zie je verkeerd. Op Chios kunnen ze gewoon veel beter schieten dan op Kreta. De gaten zitten precies op de goede plek waar uiteindelijk de schroeven moesten komen. Echt Griekse preciziewerk dus Big Grin

Quote
#16
Goed op gemerkt @Ger, maar als ze op Kreta schieten doen ze het meteen goed, niks op schroeven schieten, je moet wel gaten zienBig Grin En Grieks precisie werk,scheld Vroeger wel maar nu?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&v=PpKTycAWX6s
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)