Γειά σου!!!
#1

Sinds april 2011 ben ik na eerst als gast aanwezig te zijn geweest lid geworden op dit forum en wordt het misschien ook weleens tijd om mijzelf voor te stellen aan alle forumleden (“Griekofielen”).

Vanaf 1988 ben ik aangestoken met het “Griekenlandvirus” en ga dan ook samen met mijn man elk jaar 1 á 2 keer voor een lange of korte vakantie naar Griekenland. Met uitzondering van 3 jaren waarin wij een “uitstapje” hebben gemaakt naar Cyprus en Turkije.

Sinds een aantal jaren gaan wij ook geregeld met de eigen auto naar Griekenland via de overtocht met Superfast Ferries vanaf Ancona naar Igoumenitsa of Patras.

Voor ons is het elke keer weer continue een gevoel van thuiskomen. Griekenland is en blijft voor ons een fantastisch land voor vakantie etc. waar voor iedereen iets naar wens te vinden is.

De afgelopen jaren (beginnend bij 1988 tot heden) hebben wij de volgende plaatsen/eilanden bezocht:

Bestemming
Overnachtingsplaats

Kos
Marmari

Samos
Pythagorio

Zakynthos
Laganas

Kreta
Kokkini Hani

Rhodos
Kremasti

Chios
Karfas

Fly drive Peloponnesos/vasteland/Skiathos
Athene/Tolo/Petalidi/Olympia/Delphi/Kalambaka/Volos/Athene/Skiathos stad

Fly drive Kreta
Heraklion/Sitia/Ierapetra/Kokkinas Pyrgos/Chania/Rethymnon/Kokkini Hani

Met de eigen auto Peloponnesos/KefaloniaDiakofto/Loutraki/Athene/Naplion/Sparta/Monemvassia/Limeni/Petalidi/Stemnitsa/Kefalonia Xi

Karpathos
Pigadia

Vasteland
Stedentripje Athene

Met de eigen auto vasteland
Ioannina/Megalo Papingo/Kastoria/Edessa/Thessaloniki/Chalkidiki Kassandra Kriopigi/Litochoro/Kalambaka/Metsovo

Kreta
Rethymnon

Peloponnesos
Loutra Kyllini

Fly drive Oost Griekenland/Thassos
Thessaloniki/Thassos Skala Potamias/Alexandroupolis/Stravoupolis/Thessaloniki

Met de eigen auto vasteland/Evia/Peloponnesos
Megalo Papingo/Naoussa/Makrinitsa/Evia Eretria/Athene/ Naplion/Monemvassia/Neo Itilio/Petalidi/Loutra Kylinni

Kos
Marmari

Eilandhopping Cycladen
Mykonos Mykonos stad/Paros Naoussa/Naxox Naxosstad/Santorini Imerovigli

Fly drive vasteland
Athene/Kalambaka/Megalo Papingo/Preveza

Met de eigen auto vasteland/Corfu
Kastoria/Sidirokastro/Xanthi/ Alexandroupolis/Nea Karvali/Thessaloniki/Paleo Panteleimonas/Metsovo/Dilofo/Megalo Papingo/
Corfu Kommeno

Lesbos
Skala Kalloni

Kythira via Athene
Agia Pelagia

Met de eigen auto vasteland/Lekas/Peloponnesos
Megalo Papingo/Sivota/Lefkas Nikiana/Skafidia

Fly drive vasteland/Lefkas
Sivota/Kastoria/Megalo Papingo/Lefkas Nikiana

Rhodos
Faliraki

Met de eigen auto Peloponnesos
Eleonas/Isthmia/Tolo/Monemvassia/Gerolimenas/Kalamata/Stemnitsa/Olympia/Costa Navarino

Evia/Skyros
Evia Kymi/Skyros Magazia

Ithaki/Kefalonia
Ithaki Vathi/Kefalonia Xi

Zoals jullie zien is het al een behoorlijke lijst geworden. Maar er blijven nog genoeg plekken over waar wij (nog) niet zijn geweest dus voorlopig kunnen wij nog wel wat jaartjes vooruit…..

Ons favoriete plekje is toch wel het vasteland en dan vooral de Epirus met zijn Zagoria dorpen en dan vooral het prachtige dorpje Megalo Papingo!!

Sinds augustus 2010 ben ik administrator voor een ander Griekenland forum "
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




" en houd mij daar vooral bezig om aanvullende informatie te verstrekken over bepaalde gebieden in Griekenland. Neem ook hier gerust eens een kijkje!:)

Als Griekenland liefhebbers greeksmiley2 onder elkaar zal ik ook via dit forum proberen om mijn kennis en ervaring te gebruiken om vragen van jullie te beantwoorden.

Omdat wij geregeld in Griekenland komen probeer ik nu al zo’n 10 jaar de Griekse taal eigen te maken, maar dat valt nog steeds niet mee……dizzy Dus volg ik elk jaar (na al weer zo’n 6 jaar aansluitend) Griekse les via de Volksuniversiteit.

Naast Griekenland heb ik ook fotografie als hobby. Voor de liefhebbers hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




van mijn Griekenland fotosite site op Picasa

Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#2
Hoi Cynthia,
Welkom, altijd leuk te lezen dat zoveel mensen enthousiast zijn over griekenland en zijn bevolking. Wij komen er ook al jaren maar zijn blijven hangen op Kos, na eerst een paar jaar Rhodos, diverse bezoeken aan Athene en Araxos.
Het blijft geweldig.

Groet helma
Quote
#3
Cynthia welkom.
Wij hebben nog niet zoveel gezien maar zijn volmaakt tevreden in ons huis op Samos. We waren daarvoor in Athene en omgeving, Delphi, Peloponnesos en Kreta. Toen we op Samos kwamen was het liefde op het eerste gezicht. Als we alletwee met pensioen zijn gaan we vanuit Samos diverse reizen doen door Ellada.
Vraagje: aan welke Volksuniversiteit doe je Grieks? Hoe zijn de lessen en de opleiding opgebouwd?
Quote
#4
Welkom cynthia,leuk om te lezen waar jij zoal bent geweest,wij herkennen ook de eilanden,moet zeggen dat chios een pracht eiland is,en voor die genen die iets bijzonders wil zien is dit echt een mooi eiland,ook op skiathos hebben wij heerlijke momenten meegemaakt,wij hadden het geluk om in het wild twee grote groepen dolfijnen te ontmoeten,wij hadden die dagen een speedboot gehuurd en hebben 3 km uit de kust dit mogen meemaken,je kan er de mooiste dieren zijn,bijv:roggen en zeepaardjes en noem maar op,ook samos is een heerlijk eiland.
Wij blijven je volgen wat jij verder mee gaat maken zodat wij allemaal de verhalen van elkaar kunnen ervaren.
Wij wensen jou dan ook veel plezier op dit leuke prikbord.lovegreece.
Groetjes van Sonja en Leo.vlaggetje.gif
Quote
#5
Welkom op dit drukke forum. Veel 'Griekofielen' hier en vaak ook Hellaskenners. Jij hebt ook al veel gezien zie ik! Leuk hoor, het blijft inderdaad een geweldig land.
Ik heb ook al veel eilanden gezien, maar trek ook steeds vaker naar het vaste land. De Pelop is zwaar favoriet, maar Pilion en Epirus zijn ook prachtig. En Macedonië staat op het wensenlijstje.
Maar, het wensenlijstje is behoorlijk lang...

Veel plezier hier; we zijn ín voor alle nieuwtjes en meningen over Griekenland!
Quote
#6
wow, wat een lijst Cynthia....
daar kom ik dan met ik ga dit jaar voor het eerst naar Corfu ;)
ben al wel behoorlijk aangestoken door het hier heersende virus, het schijnt behoorlijk hardnekkig te zijn en zo ongeveer jaarlijks zwaar terug te keren...
het griekse eten en drinken is bij ons al favoriet dus dat moet met het land ook lukken.
nog 16 dagen en dan gaan wij het toch eindelijk echt beleven!

Groetjes Petra
Quote
#7
Petra,
Je raakt zeker besmet, zeker als je een beetje uit de echte toeristische restaurants blijft en wat meer in de restaurants eet waar de locale bevolking zit. Dan wil je vast nooit meer een zogenaamde "kretaschotel" eten. Er zijn zoveel heerlijke tradiotionele gerechten dat je net als ik met een joggingbroek weer naar huis moet!

groet Helma
Quote
#8
(10 August 2011, 16:59)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia welkom. ..............
Vraagje: aan welke Volksuniversiteit doe je Grieks? Hoe zijn de lessen en de opleiding opgebouwd?

Hoi Els,

Ik volg Griekse les via de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Bij deze cursus(sen) maken wij gebruik van de boeken van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Deze boeken zijn o.a. verkrijgbaar via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




e/o de betere boekhandels.

Als tempo (1 1/2 uur les per week) hebben wij met onze groep dat er per 2 cursusjaren (lopend van half september tot begin mei) één boek behandelen wordt. Kan soms ook iets minder zijn als er veel ingewikkelde grammatica naar voren komt of dat er meer aan spreekvaardigheid gedaan wordt binnen de lessen.

Ikzelf ga dit jaar met boek 3 beginnendizzy.

Naast het cursusboek wordt er ook veel andere (grammatica) informatie verstrekt uit verschillende andere lesboeken.

Spreekvaardigheid wordt vooral getraind door als het maar even kan zoveel mogelijk Grieks te praten in de les zelf en door bijvoorbeeld het houden van spreekbeurten etc.




Allemaal bedankt voor jullie enthousiaste berichten.

Leuk om te lezen dat vele van jullie je hart aan dit mooie land hebben verloren. Sommige zelfs aan een bepaalde plek of bepaald eiland.

Groetjes,
Cynthia



PS volgende vakantie staat alweer vast ............. en dat wordt Skopelos ;)
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#9
Beste Cynthia,
Ik heb geinformeerd in Amstelveen, maar er zijn 2 soorten griekse cursussen. ik wil liever meer praten dan dat alle focus ligt op gramatica en schrijven.
Welke cursus is dan het beste. De info van de volksuniversiteit laat een beetje te wensen over.
ik wil weten of de cursus Anotato Epipedo gevolgd kan worden als je gewoon grieks deel 1 niet hebt gevolgd. Weet jij dit misschien.

Groet Helma
Quote
#10
(11 August 2011, 11:50)Helma-William schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Cynthia,
Ik heb geinformeerd in Amstelveen, maar er zijn 2 soorten griekse cursussen. ik wil liever meer praten dan dat alle focus ligt op gramatica en schrijven.
Welke cursus is dan het beste. De info van de volksuniversiteit laat een beetje te wensen over.
ik wil weten of de cursus Anotato Epipedo gevolgd kan worden als je gewoon grieks deel 1 niet hebt gevolgd. Weet jij dit misschien.

Groet Helma

Hoi Helma,

De cursus opbouw is zo dat er gestart wordt met boek 1 en daarna elk jaar verder gewerkt gaat worden naar eventueel het volgende boek.

Zoals ik al aangaf begin ik dit jaar met boek 3 (cursus Anotato Epipedo 2).

Op zaterdag 3 september is er van 12.00 - 17.00 uur een Open Dag bij de Volksuniversiteit en dan is de lerares Dafni Alverti aanwezig.

Misschien kan zij je dan wat meer vertellen en wat eventueel voor jou de beste mogelijkheid is.

Zelf ga ik ook altijd even langs op de Open Dag gewoon alleen maar voor de gezelligheid.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#11
Hoi Cynthia,
Dat is het probleem. 3 september sta ik de koffers te pakken om af te reizen naar Kos.
vandaar ook mijn vragen. Ik wil een juiste keuze maken en ik moet mij of voor de ene of voor de andere cursus aanmelden. Zie de verschilleden cursussen.
700661 Grieks, anotato epipedo 1
700611 Grieks 1 Start: woensdag 21 september 2011, 20:30 uur

Ik heb al eens een jaar gedaan aan de volksuniversiteit boeken, gramatica etc is beperkt aanwezig.

Ik hoop dat ze mij nog terug gaan bellen.
Dank voor je antwoord.
groet Helma
Quote
#12
(11 August 2011, 11:50)Helma-William schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Cynthia,
Ik heb geinformeerd in Amstelveen, maar er zijn 2 soorten griekse cursussen. ik wil liever meer praten dan dat alle focus ligt op gramatica en schrijven.
Welke cursus is dan het beste. De info van de volksuniversiteit laat een beetje te wensen over.
ik wil weten of de cursus Anotato Epipedo gevolgd kan worden als je gewoon grieks deel 1 niet hebt gevolgd. Weet jij dit misschien.

Groet Helma

Hallo Helma,
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw grammaticale kennis al is, maar vergeet niet dat je zonder grammatica niet goed kunt spreken. De ideale cursus is een mix van beide.
En dan nog blijft het een moeilijke taal, ook als je al 4 jaar in GR woont...
Quote
#13
Hoi Helma, ik denk dat Jota gelijk heeft. Ik heb een aantal jaren met Cynthia :) in de klas gezeten in Amstelveen. Ik ben altijd heel tevreden geweest. Schrijven, lezen en spreken hoort bij elkaar vormt een goede basis om verder te gaan. Na 5 jaar ben ik zelf gestopt en nu zit mijn man ook daar op les en gaat in september naar het 3e jaar. Grieks blijft een lastige taal maar de ervaring is als je het je het probeert, de meeste Grieken dit al helemaal fantastisch vinden.
Succes Anoushka
Quote
#14
Ik weet alles van de moeilijkheidsgraad maar ben vastbesloten verder te komen dan het lezen van de menukaart en het uitspreken van goede morgen, middag en avond.
Ik hoop dan ook dat de cursus ons verder brengt, samen met de langere periodes die wij op Kos gaan doorbrengen moet het ooit gaan lukken.
We gaan ons inschrijven voor Amstelveen en gaan samen aan de gang!

Groet Helma en bedankt voor alle tips en goedbedoelde woorden.
Quote
#15
Hoi Helma, je zult er geen spijt van krijgen! Heel veel succesup

Groetjes Anoushka
Quote
#16
Griekenland van uit de ruimte,het is eens wat anders voor mensen die dit kunnen waarderen.
Groetjes van Leo en Sonjs.
[Afbeelding: m2au8.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Wink Γειά σου! DutchGreek 14 11.950 24 November 2015, 01:14
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Γεια σας Vasili 4 6.164 10 October 2015, 14:49
Laatste bericht: Vasili
  Γειά σας Lefkas72 9 6.588 30 May 2015, 00:10
Laatste bericht: Yiannakis
  Γεια σας είμαι Ιμογένη ! Imogen 21 16.717 11 May 2015, 09:24
Laatste bericht: Lefkas72
  Γειά σας leonietje56 3 3.829 30 March 2015, 08:33
Laatste bericht: Ger
  Γεια σας είμαι Marcel, Jiannoula (Ιωάννα) και η Δέσποινα Σοφία Marcel 3 3.690 26 August 2011, 14:04
Laatste bericht: Petra

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)