Emigreren naar Griekenland!!
#41
ik zit zo maar wat berichtjes te lezen hier maar ben toch benieuwd hoe het met je is gegaan Imogen?
Wij hebben vanaf volgend jaar pensioen en gaan dan richting ons geliefde eiland (planning is voorlopig half hier en half daar).
Een huis kopen gaan wij zeker niet doen (vind ik zelf een slecht plan, zeker in deze tijd).
We hebben al een klein huurhuisje en gaan op zoek naar iets groter maar geen haast, voorlopig zitten we daar nog goed in voor de zomer.
Quote
#42
Καλημερα Μαριετ,

Zit er voorlopig voor ons niet in, hoe graag we ook willen, we kunnen het financieel niet rond krijgen. Ik wil zoveel mogelijk sparen, maar tja dat gaat wat lastig als je geen baan hebt en ook hier alles duurder wordt. Ooit hoop ik dat het wel gaat lukken en GR in rustiger vaarwater terecht gaat komen, maar voorals nog zit dat er niet in Confused .
De plannen blijven er wel...


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#43
kalimera

geef de moed (nog) niet op, wie weet wanneer het zo ver is.
Quote
#44
(05 October 2012, 09:00)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Καλημερα Μαριετ,

Zit er voorlopig voor ons niet in, hoe graag we ook willen, we kunnen het financieel niet rond krijgen. Ik wil zoveel mogelijk sparen, maar tja dat gaat wat lastig als je geen baan hebt en ook hier alles duurder wordt. Ooit hoop ik dat het wel gaat lukken en GR in rustiger vaarwater terecht gaat komen, maar voorals nog zit dat er niet in Confused .
De plannen blijven er wel...


Imogen zwaaivlag

Zoals je misschien weet woon ik zelf in Griekenland, al bijna 37 jaar. Alhoewel ik me niet wil mengen in (grote) beslissingen die mensen maken in hun leven, want tenslotte weet je nooit precies hoe een ander denkt en handelt, moet ik zeggen dat je er naar mijn mening goed aan hebt gedaan om voorlopig even niet te komen. De infrastructuur van dit land, de sociale diensten, de gezondheidszorg e.d. liggen allemaal op hun achterste. Als je geen cash geld hebt is het zeer moeilijk om hier rond te komen. Ik zou zeggen (maar wie bent ik?), kijk het voorlopig even aan en blijf zitten waar je zit. Veel succes verder in je leven!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#45
Hoi Imogen.
Ik ben het helemaal met ado eens . Doe het niet. De asfaltjungle Athene heeft vooral
kinderen niets te bieden. Ik heb er met mijn Griekse man 5 jaar gewoond in ano patisia
en daarna nog 10 jaar in een grote buitenwijk van Athene. In 1995 zijn wij in Nederland
gaan wonen en onze inmiddels getrouwde kinderen zijn ons daar nog elke dag dankbaar
voor. We zijn nog steeds stapelgek op Griekenland en gaan er zo vaak mogelijk naar
toe voor vakantie en voor onze lieve familie die het heel moeilijk hebben door de crisis.
Ik wens je heel veel geluk verder samen met je kinderen.
Quote
#46
Hallo forumleden,
Mijn vrouw en ik gaan medio december 2014 op Kreta wonen (Ierapetra).
Wij hebben maar een paar spulletjes die we mee willen nemen. (bijv: Buffetkast, eettafel, stereo) alles bijelkaar nog niet eens 2m3. De verscheping heeft ook geen haast; als het op Kreta aankomt in maart 2015 dan is dat ook prima.
Een gedeelte van een kleine bestelbus is dus voor ons voldoende. Misschien te combineren? Wie weet wat?
Gr. Maarten
Quote
#47
Maarten
verderop staat een posting van Chris, die komt volgende maand weer met zijn bus !
Dus even contact opnemen, hij heeft nog wat ruimte over !
Quote
#48
Hallo Leden;

Ik ben Maarten en woon met mijn vrouw op Kreta, in Ierapetra. Ik ga eind september/beging oktober 2015 met onze privéauto terug naar NL om de auto te verkopen. Ik vlieg daarna weer terug naar Kreta.
Is er iemand die wil meerijden, of iets te vervoeren heeft? 
Gr. Maarten
Quote
#49
Ook wij hopen ons pensioen op te gaan maken op Rhodos half 2016, wat mij een beetje zorgen baart is de overgang naar de zorg verzekering in nederland en het IKA mede omdat wij medicijnen gebruiken die overigens wel in Griekenland te krijgen zijn. heeft iemand hier ervaring in?
Wij hebben overigens al een huurhuis op Rhodos.
Quote
#50
(23 October 2015, 20:20)Chiel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hopen ons pensioen op te gaan maken op Rhodos half 2016, wat mij een beetje zorgen baart is de overgang naar de zorg verzekering in nederland en het IKA mede omdat wij medicijnen gebruiken die overigens wel in Griekenland te krijgen zijn. heeft iemand hier ervaring in?
Wij hebben overigens al een huurhuis op Rhodos.

Beste Chiel,

Zorg verzekering Nederland is niet bepaald een soepele organisatie maar je bent er afhankelijk van. Je krijgt een  Europees formulier van ZVN invullen en terug sturen. Vraag beslist aan ZVN dat zij het formulier naar jouw adres sturen want anders raakt het ergens zoek bij IKA in Athene. Met dit formulier ga je naar het plaatselijk IKA kantoor waar je dan wordt ingeschreven en krijg je een IKA boekje. 
Voor medicijnen ga je weer naar de een gezondheidscentrum bij jou in de buurt en laat daar de IKA arts je medicijnen voorschrijven, neem de medicijn verpakking mee, belangrijk is de werkstof van je medicijnen. Vervolgens ga je naar de apotheek van je keuze en rekent de eigen bijdrage af.
Afhankelijk of je pensioenfonds inhouding doet voor ZFW krijg je van ZVN eens per jaar een rekening gebaseerd op de woonlandfactor, was 0,38 voor Griekenland.
Wat misschien handig is om te weten dat je de LB terug kan vorderen omdat Griekenland de belasting heft, dit volgens het belasting verdrag met Nederland.

Kijk uit voor Griekse artsen ze praten je zo een pacemaker aan en dat natuurlijk in een privé-kliniek

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#51
(23 October 2015, 20:20)Chiel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hopen ons pensioen op te gaan maken op Rhodos half 2016, wat mij een beetje zorgen baart is de overgang naar de zorg verzekering in nederland en het IKA mede omdat wij medicijnen gebruiken die overigens wel in Griekenland te krijgen zijn. heeft iemand hier ervaring in?
Wij hebben overigens al een huurhuis op Rhodos.

Laat jij je uitschrijven uit NL of blijf je ingeschreven, dat maakt wel verschil.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#52
Hallo allemaal,
voor de mensen die (recentelijk) geëmigreerd zijn naar Griekenland/ of de mensen die er al een tijdje wonen wil ik graag weten hoe het jullie bevalt? Hoe vind u het? Het liefste wil ik weten hoe het bevalt in Thessaloniki (of in de buurt van Thessaloniki) maar elke reactie is van harte welkom. Ik wil  namelijk graag naar Griekenland emigreren. Voor de mensen die het zich afvragen ik ben vol grieks, allebei mijn ouders komen uit Griekenland. Ik kan lezen, spreken en schrijven en heb geen familie in Nederland (iedereen woont in Griekenland). Ik zou reacties over hoe jullie de emigratie vonden heel erg waarderen. :) 

Ik wens jullie een fijne dag, 

S
Quote
#53
Music 
Beste lezers. Graag zou ik wat informatie via deze site willen hebben betreffende  emigratie naar Griekenland.Ik ben sinds 5 jaar gepensioneerd en een alleenstaand persoon die hier in Nederland nog steeds actief ben als artiest (zanger in restaurants , hotels etc.) Zoals jullie kunnen zien aan mijn gebruikersnaam kom ik uit Indonesie .Graag zou ik naar Kreta willen ,waar ik op zoek ben naar een longterm huisje. Het gaat mij hoofdzakelijk om, dat ik daar mijn laatste jaren kan slijten en misschien nog eens 1x per week in een hotel of zo wat kan betekenen. Voor het geld doe ik het niet perse. Ik denk toch wel dat je daar van € 1400 -1500 kan leven AOW(incl). Informatie zou ik willen hebben hoe hoog de electra ,water , internet en tel kosten kosten . Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen en adviseren. De tijd die ik heb geprikt zou zo eind 2017 begin 2018 zijn.
Bedankt voor event. reacties
Groetjes Robert
Quote
#54
Goede morgen Robert

Je bent er wel héél vroeg bij met je vragen,maar beter vroeg dan TE LAAT !!!! Big Grin
Ja je kan zeker van zo'n som geld hier best wel leven, maar het is maar net hoe en wat je wensen zijn ! Huh
Hoeveel luxe moet een huis hebben, en wel of niet ver van de stad, dat speelt allemaal een rol. Idea
Hier in Panormo zit een Engelsman die ook 1 x p.w. in kafeneön's speelt, maar dat wordt het door de concurrentie niet helemaal in dank afgenomen ! Angry
Tja internet/ telefoon is het zelfde, ik heb hier een contract voor 5 MB, krijg maar 4,1 tot 4,8 binnen, dat is WEL bijna 90 % waar voor je geld. Big Grin
Heb ook een jaar voor 25 MB betaald en kreeg nooit meer dan 9,8 tot 13 binnen, dus dat is net geen 50 % ! nu betaal ik € 27,75 p.maand incl. gratis bellen naar vaste nummers. Big Grin
Stroom en water zijn te verwaarlozen, wat wel belangrijk is een goede ziekte kosten verzekering, Idea
Voor de rest,  niemand weet wat het volgend jaar gaat brengen, dat het slechter/beter gaat worden, is koffiedik kijken, er komen wel MEER belastingen bij ! Angry
succes ermee  Wink
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 775 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.858 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  emigreren Edcar 1 1.467 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.269 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.351 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.954 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Kreta joan 15 10.202 25 July 2016, 09:35
Laatste bericht: TreinopStad
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.442 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.639 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)