Emigreren naar Griekenland!!
#1
Beste lezers,

Graag zou ik informatie hebben over het emigreren naar Griekenland en met name Athene of directe omgeving. Ik wil heel graag terug, en kan de nodige info wel gebruiken. Ik heb 2 kids (14 en 15 jr, 50% Grieks), ik kan mezelf redelijk goed verstaanbaar maken in het Grieks, de kids iets minder. Zij spreken wel enigzins Engels.

Waar moet ik rekening mee houden, hoe zit dat met scholing, werk en het huren van een woning, verblijfsvergunning. etc. Hoe moet ik dat allemaal gaan regelen, waar moet ik rekening mee houden. Waar moet ik eigenlijk beginnen?????

Het is me echt serieus bedoelt ondankt de crissis momenteel. Heb heimwee naar Griekenland, heb er ooit gewoont (Corfu) maar door omstandheid moest ik terug.

Heb inmiddels het boek Emigreren naar Griekenland in huis.

Wie heeft er voor mij bruikbare tips hierin. Wellicht dat een van u in Athene of omgeving woont en mij verder kan helpen hierin.


Bedankt Imogen
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#2
Imogen
Je kunt het beste de website van de Nederlandse ambassade in Griekenland bezoeken, die staat vol met nuttige tips.
Realiseer je wel dat je de Nederlandse sociale zekerheid inruilt voor de Griekse (AOW, Arbeidsongeschiktheidsverzekering, AWBZ, WW, Bijstand). Om nog maar te zwijgen van de Griekse bureaucratie (wel eens geprobeerd als "nieuwe Griek" om een elektriciteitsaansluiting te krijgen aan een nieuw huis?). Het is een grote stap!!
Wij kiezen ervoor om NL als woonland te houden; dat houdt in dat we er formeel meer dan een halfjaar per jaar moeten verblijven.
Quote
#3
bedankt Els, ik zal de site van de NL ambassade in GR eens opzoeken.

Het zal voor mij een huurhuis gaan worden, en hoop dat er dan al een electra aansluiting aanwezig is. Dat het een grote stap is ben ik me geheel van bewust, daarom is een goede voorbereiding van essentieel belang voor ons. Hoe of dat is geregeld met aow, awbz, ww, bijstand moet ik nog uitzoeken. Ik weet dat ze IKA hebben maar niet aanvullend voldoende is, dus dat zal aangevult moeten gaan worden vanuit NL met waarschijnlijk een speciale verzekering, heb nog geen idee hoe of dat werkt.

Ik kan me geen 2 woningen permiteren, dus zal mij volledig in GR vestigen.

Imogen
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#4
Allereerst welkom op Oríste! Imogen, leuk dat je ons gevonden hebt.
[Afbeelding: ki.jpg]

Ken je de bij forum behorende Oriste! - infopagina al?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





In de linker kolom, in de rubriek "wonen in Griekenland" staan ook wat links naar websites die handig van pas kunnen komen bij een verhuizing naar Griekenland. Het spreekt voor zich dat je de meest actuele informatie altijd het beste kunt opvragen bij de officiële instanties. Wetten en regels kunnen immers snel wijzigen en tips op allerlei websites kunnen al snel verouderd zijn, zeker in deze roerige tijden.

Op dit forum lezen en en schrijven heel wat in Griekenland woonachtige leden, misschien dat zij je ook van nuttige informatie kunnen voorzien.

Succes, Ger

Quote
#5
Hallo Ger,
Σας ευχαριστώ πολύ voor de reactie, en het welkom heten op het forum.
Op de link die u gegeven heeft ben ik ook al ff wezen rondsnuffelen, en met de info van Els heb ik ook actie op ondernomen. Heb inmiddels een mail gestuurd naar de ambassade in Athene met het verzoek om info. Was de enige manier want verder kwam ik anders niet op de site. Zal wel niet eerder dan volgende week worden dat ik daar wellicht een antwoord op ga krijgen. Best spannend allemaal.

Ik lees hier op het forum dan ook prachtige verhalen van andere, geweldig om te lezen hoe ze Griekenland een warm hart toedragen....

Imogen
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#6
(19 August 2011, 15:47)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste lezers,

Graag zou ik informatie hebben over het emigreren naar Griekenland en met name Athene of directe omgeving. Ik wil heel graag terug, en kan de nodige info wel gebruiken. Ik heb 2 kids (14 en 15 jr, 50% Grieks), ik kan mezelf redelijk goed verstaanbaar maken in het Grieks, de kids iets minder. Zij spreken wel enigzins Engels.

Waar moet ik rekening mee houden, hoe zit dat met scholing, werk en het huren van een woning, verblijfsvergunning. etc. Hoe moet ik dat allemaal gaan regelen, waar moet ik rekening mee houden. Waar moet ik eigenlijk beginnen?????

Het is me echt serieus bedoelt ondankt de crissis momenteel. Heb heimwee naar Griekenland, heb er ooit gewoont (Corfu) maar door omstandheid moest ik terug.

Heb inmiddels het boek Emigreren naar Griekenland in huis.

Wie heeft er voor mij bruikbare tips hierin. Wellicht dat een van u in Athene of omgeving woont en mij verder kan helpen hierin.


Bedankt Imogen

Hoi Imogen,

Heb je hier goed over na gedacht?
Wat trek je zo aan die Mega stad Athene?
Waar ligt je toekomst?

Gr Palikari
Quote
#7
Hallo Palikari,

Ik verwacht in Athene meer mogelijkheden te hebben dan elders, dan bedoel ik met het vinden van een baan, scholing voor mijn kinderen.
Het wonen hoeft niet persee in Athene zelf te zijn, kan net zo goed in de directe omgeving zijn, dat is me om het even.

Waar mijn toekomst ligt, niet in Nederland dat weet ik echt zeker. Wil heel graag terug naar Griekenland. Ik denk er eigenlijk al jaren over, en telkens komt het er niet van, nu wil ik de stap nemen en er serieus voor gaan om me daar te vestigen. Daarom ben ik ook bezig om allerlei info te verzamelen.
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#8
Imogen,

Hoe denken je kinderen er over om in Griekenland te gaan wonen.
De vragen stromen binnen zo als je ziet.spandoek

Gr Palikari

Quote
#9
Imogen, hoe zie jij de meerwaarde m.b.t. de scholing van je kinderen? Er is in Athene wel een Nederlanse school maar die is gericht op scholing van kinderen op het gebied van Nederlands en de Nederlandse cultuur. Kinderen van NL/Gr ouders gaan daar heen om NL etc te leren. Dan is er uiteraard de internationale school, maar het onderwijs is dan volledig in het Engels. Aangezien jij aangeeft dat je kinderen redelijk Engels spreken en schrijven. Daarnaast is een dergelijke school giga duur. Je geeft verder aan dat je kinderen zich minder dan redelijk verstaanbaar kunnen maken in het Grieks, lezen en schrijven ze het voldoende om het Griekse voortgezet onderwijs te volgen of kunnen ze zich binnen 1 jaar bijv. naar dat niveau toewerken zodat ze slechts 1 of 2 jaar terug hoeven te vallen?

T.a.v. jezelf, welke mogelijkheden denk je meer in Griekenland te hebben voor waar het werken betreft?
Quote
#10
In deze tijd zeker een dappere stap maar dat je Griekenland mist kan ik mij voorstellen. Mijn vrouw is griekse en na 4 jaar in Nederland te hebben gewoond miste zei Griekenland enorm. Nu wonen wij inmiddels weer 5 jaar in Griekenland (Kreta) en het bevalt prima.
*Voor ons was belangrijk een combinatie van een grote stad en natuur/tourisme. Kreta heeft grote steden maar ook in toerisme kun je hier aan de slag. Zo was bv Pillion ook een optie (Volos, grote stad en mooi natuur/toerisme in de omgeving). Voor een keuze in en bij Athene zal het qua werk in toerisme lastiger zijn denk ik. Het is dus belangrijk voor jezelf te weten welke kant je op wil qua werk.
*Het vinden van een huurhuis is in Griekenland geen probleem. Er is veel aanbod en de prijzen zijn (ivm crisis) ook wat gedaald. Hier op Kreta bv is een overvloed aan huurhuizen. Ook in en rond Athenen is veel aanbod en qua prijs hangt het erg af waar je zit
*Belangrijk en vooral erg handig is om in iedergeval voor het eerste jaar een potje geld te hebben zodat je je zaken kan regelen en de tijd hebt om werk te zoeken of iets voor jezelf te beginnen.
*Volgens mij kun je er ook voor kiezen om je AOW premie in Nederland te blijven betalen zodat je later een volledige AOW-uitkering uitbetaald krijgt. Hier een website met informatie
(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




).
* Vooral voor de kinderen zal het wellicht lastig zijn qua school, studie en werk. Natuurlijk hebben ze later ook de optie om in Nederland te gaan studeren.
* Qua ziektekosten verzekering heb ik het eerste jaar gebruik gemaakt van Oom-verzekeringen, totdat ik de zaken hier voor elkaar had (IKA). Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes!!


Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#11
Imogen, ik maak het heel kort en niet negatief overkomen, maar het is momenteel de harde waarheid, 5% van de prikkers op dit forum woont in GR, 95% kent het alleen van de vakantie's. Het leven is momenteel ontzetend duur, en moeilijk voor de werkzoekende, als je geen behoorlijke backup hebt en je echt hier geld wil verdienen wordt het een harde strijd om te overleven.
Toch veel geluk ermee.
Grz Arthur

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Ik heb-net als jij- eerder in Griekenland gewoond, en wel in 1983. Ik woon nu voor de tweede maal in GR, nu bijna 9 jaar. Nog voor dat ik voet op Griekse bodem had gezet had ik een baan, en ook de taal was geen probleem, ik kwam zoals ze zeggen in een gespreid bedje.. Ik vind het moeilijk om je raad te geven Imogen want volgens mij heb jij je keuze al gemaakt.;) Je wil terug naar Griekenland en wel met de kinderen. Begrijpelijk ja, of het verstandig is daar wil ik niet over oordelen.Wel wil je ik meegeven dat het merendeel van de Griekse jongeren naar het buitenland wil vertrekken om daar een toekomst op te bouwen. De banen liggen niet voor het oprapen , de werkeloosheid is nog nooit zo groot geweest. Over het Griekse schoolsysteem wil ik alleen maar zeggen dat het niet deugt, extra lessen voor de kids op de frontiseria zijn geen uitzondering. Wat mij verstandig lijkt is dat je eerst hier naar toe komt voor een aantal weken, je heel goed laat voorlichten over wonen, werk, gezondheidszorg, scholing en dan een weloverwogen, verstandige keuze maakt. Kom naar Athene, huur een appartement voor ongeveer een maand (ik kan je daar eventueel bij helpen) ga op onderzoek uit, kijk naar scholen voor de kids, zoek naar werk, praat met anderen Nederlanders over wonen en werken in Athene(je wilt je daar vestigen heb ik begrepen) en kijk daarna hoe en wat. Luister naar alle verhalen , ook naar verhalen/ervaringen die misschien in eerste instantie wat negatief overkomen. Realiseer je dat het leven hier, ZEKER met twee opgroeiende kids in deze tijd behoorlijk zwaar is.
Kom ook eens in het
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




buurten waar ook een aantal Nederlanders zitten die al jaren in GR wonen en werken.

Succes! Sylvia (Atheense)
Quote
#13
Beste Imogen,

Helaas, ook ik moet in het rijtje van waarschuwers. Woon nu een jaar in Griekenland, ben nu beetje gesetteld. En die tijd heb je nodig om alle zaken te regelen die je moet regelen. En om een sociale kring op te bouwen. Ik ben redelijk financieel onafhankelijk, maar ook ik heb nog geen baan gevonden die bij me past.

Heb je er aan gedacht om het andersom te proberen? Via Nederlandse bedrijven die in Griekenland een vestiging hebben? Dat je uitgezonden wordt? Vergt veel uitzoek werk, maar in NL solliciteren is echt veel makkelijker. Dan kan je gebruik maken van allerlei regelingen om je leven hier, en belangrijk ook van je kinderen, op orde te krijgen.
De tip van Sylvia is echt goed. Als je in Nederland een baan hebt, zeg die nog niet op, vraag 1 tot 3 maanden onbetaald verlof en maak eerst een basis hier.

En natuurlijk hoop ik dat het je lukt!

Jan
Quote
#14
Ik geloof dat ik hier niets meer aan hoef toe te voegen.
Behalve dat ik de stap heb durven zetten omdat ik géén kinderen heb.
Ik snap dat je terug wilt naar GR maar denk er goed over na. Vooral op de leeftijd van jouw kids zal het niet meevallen, ze komen in een totaal andere wereld en leersysteem terecht.
Bereid je dus terdege voor.
Veel succes!
Quote
#15
Beste Imogen,

Doen wat je hart ingeeft meid, met verstand alleen kom je er zeker niet. Met lef, inzet en twee rechterhanden kom je overal. Ben voor de Grieken maar eens een voorbeeld.
En je kinderen? die nemen meestal een voorbeeld aan hun ouders en als jij het redt doen zij dat ook wel.

En wat de recessie betreft; ook hier komt naar alle waarschijnlijkheid een einde als de Eurozone binnenkort instortExclamation en de Drachme weer wordt ingevoerd. En dan wordt Griekenland weer als vanouds...weinig werken en kan er weer op de oude manier geleefd worden. Want zeker is zeker de Griekse mentaliteit is niet te veranderen.

Zij en niet de EU zijn ten slotte diegene die ermee begonnen zijn om de wereld te veranderen (met hun wijsheden) en wie zijn 'zij' die hun de les moeten lezen!!!!

Allee, kom maar op!

Grtz, Wick





Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#16
hallo,

Wat een berichten allemaal, ben ik weer erg blij mee.
eens zien of ik al u vragen kan beantwoorden zonder iemand over te slaan...

Kinderen denken hier beetje dubbel over, ze hebben familie in Griekenland en dus ook hier. Missen doen ze de familie in Griekenland en andersom. Ze zijn in Nederland geboren wonen hier al hun leven en zien de famlie daar eens per jaar. eenmaal daar willen ze niet meer weg...

Grieks lezen en schrijven doen ze geen van beide, dat zal een struikelblok worden, maar verwacht als ze zich er goed op toeleggen het uiteindelijk wel goed moet komen. Ook hier ben ik wel mee bezig met om ze enigzins een basis te geven.
T.a.v. mezelf, welke mogelijkheden ik denk meer te hebben in Griekenland voor waar het werken betreft? Het zal er kwa werkgelegenheid niet veel anders zijn dan hier in Nederland, alleen het verschil is dat ik me hier al jaren niet meer thuis voel en dat begint te knagen...Wat ik ervan verwacht in GR, zou ik niet zo 1 2 3 antwoord op hebben. Ik hoop er alleen het goede van.....

Berend bedankt voor de links zal ik zeker gaan uitpluizen ;) Idea.

Dit jaar zal het er wellicht niet meer inzitten om naar GR te komen, helaas de kids gaan binnenkort weer naar school en ben ik dus afhankelijk van de vakanties en van hun vader die hier is blijven wonen om zijn kinderen.
Of ik er verstandig aan doe om me juist nu met ze daar te willen gaan vestigen, die vraag heb ik wel meer gekregen ook van mijn ouders dus, en of het niet beter is om nog een paar jaar te wachten totdat ze hier hun school hebben afgemaakt. Zit natuurlijk wel wat in weet ik ook. De kinderen moeten nu nog 2 en 3 jr VMBO doen, zullen ze daarna nog wel mee terug willen. Had begrepen dat het onderwijs in Athene beter is dan elders in GR, maar of dit zo is weet ik niet met zekerheid te zeggen dus!!
Het wonen hoeft niet persee in Athene te zijn, maar is wel prettig een grote stad in de buurt te hebben, ook wat werk aangaat. Heb een touristische opleiding en gewerkt als grondstewardess op Schiphol, misschien een mogelijkheid om dit ook te doen op Athens Airport, is maar een idee. Het GrandCafeeHellas heb ik inmiddels toegang toe maar nog niet bezocht, dat zal ik zeker gaan doen....

ben inmiddels idd aan het netwerken geslagen via een site om met mensen contact te leggen ook over de situatie momenteel in GR. Het gaat gestaag, zo spreek je iemand en vervolgens hoor je er helemaal niets meer van !! Kan gebeuren zeg ik maar. Wat oevrigens ook een goede tip is van Jan Milina om bedrijven te zoeken en uitgezonden te worden zodat je vele regelingen kan blijven behouden.
Momenteel zit ik zonder baan helaas ben wel driftig aan het solliciteren maar zal het nu meer gerichter gaan zoeken....

ff reveren aan Wick, al mag ik dan geen Griekse zijn, zijn een Nederlandse voel ik me ook niet, en als ik dan dit lees van u krijg ik een hele grote glimlach, Gr weer zoals het was, met zijn eigen Drachme.....:)

Allemaal al zo bedankt voor uw berichten.....

χαιρετισμούς Imogen
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#17
Imogen,
Doe wat je hart zegt. Het leven is te kort om niet dat de doen wat je wilt en waar je naar verlangt. Overal bakken ze brood. En in Griekenland is het in ieder geval elke dag vers en lekkerder.
Wij gaan de stap ook zetten en in het voorjaar vertrekken we naar Kos. Wel zonder kinderen maar ook wij laten vastigheid en vertrouwde dingen achter, maar we krijgen uitdaginge en veel warmte van de grieken daarvoor terug.

Succes.

Groet Helma
Quote
#18
Allemaal goed en wel als je zoals wij elke maand je pre pensioen op de bank krijgt en afhankelijk bent van (moet er niet aan denken) een Griekse werkgever, het is en blijft een ander verhaal als je zonder of met weinig geld en een goede voorbereiding hier heen komt.
@Helma en William gaan jullie rentenieren of werken op Kos? zonder kinderen is het toch een hele grote zorg minder. Grz Arthur.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Imogen,

Ik ben net terug van 5 weken Griekenland. Ik ben geen Griek, maar wij (mijn vrouw en dochter) hebben een huis en wat land in buurt van Thessaloniki / Halkidiki. Wij hebben Griekse familie wonen in Halkidiki en Thessaloniki en wat ik gemerkt heb is dat de prijzen voor het dagelijkse levensonderhoud behoorlijk gestegen zijn en in sommige gevallen boven de standaard van Nederland ligt. De kosten voor bijvoorbeeld electriciteit en water voor het huis zijn nog steeds erg laag (dat scheelt dan weer).

Onze familie werkt niet in de toeristensector, maar in de stad Thesaloniki. Vaak hadden zij meerdere part-time baantjes om maandelijks geld te hebben en inmiddels is het aanbod in werk in de grote stad behoorlijk teruggelopen. Het is al zelfs zo dat men leeft van het geld dat men eerder gespaard heeft, dus de opmerking om er voor te zorgen dat je een buffer hebt voor tenminste het eerste jaar is een hele zinvolle opmerking.

Ik kom zelf nu meer dan 25 jaar in Griekenland en ik vind het de laatste jaren wel behoorlijk veranderd. Ik moet wel toegeven dat het klimaat en sociale beleving op dit moment nog steeds uitzonderlijk is in Griekenland. Zelf heb ik een beroep in de computers en daarbij ook nog een eigen zaak en heb al langer nagedacht om mij in Griekenland te vestigen, maar heb dat o.a. door de leeftijd van mijn dochter niet gedaan. Inmiddels ben ik zover dat ik mij niet permanent in Griekenland zou vestigen.

Dit jaar zijn wij druk bezig geweest met het omzetten van allerlei gegevens bij Griekse instanties en het aanvragen van o.a. nieuwe bankrekeningen en ik moet zeggen dat dit soort zaken nu goed te regelen zijn voor iemand van buiten Griekenland. Al moet ik wel zeggen dat het hebben van een familielid die de gemeentelijke instanties kent voor het verkrijgen van een belastingnummer in Griekenland erg meehelpt. Wat in jouw geval zeker zal helpen is dat je nog Grieks spreekt, dat wordt erg gewaardeerd.

Zoals eerder genoemd is het verkrijgen van ee huurhuis op dit moment makkelijk te doen en wellicht is het een optie om een periode van een aantal maanden te plannen waarin je probeert diverse zaken op orde te krijgen en dan de kinderen definitief over te laten komen. In deze periode kun je ook proberen een baan te vinden.

Ik heb met Nederlanders gesproken die in ons dorp wonen, zij krijgen AOW en pensioen via Nederland. Zij geven aan dat de crisis op zichzelf hen niet zo raakt als de Grieken zelf. De Grieken die het meeste voelen van de crisis zijn de Grieken in loondienst.

Veel succes met je plannen om (eventueel) te emigreren, want ik kan heel goed begrijpen waarom je in Griekenland wilt gaan wonen, Grt. Marcel
Quote
#20
Met kinderen is het wat gecompliseerder dan zonder. Zonder kinderen was ik waarschijnlijk al lang weg geweest, had me veel meer ruimte gegeven om buiten de vakanties om dingen aldaar uit te zoeken, dat gaat nu niet zo makkelijk, zou ze er voor geen goud te wereld voor willen missen.;) famile van mij woont op ca 113km hier vandaan dus om te zeggen ik ga een paar maanden heen en zie het allemaal voor elkaar te krijgen, gaat op dez manier ff niet lukken...

Eerst dus hier de hele planning op een rijtje zetten, heb nu inmiddels de info ook van de NL-ambassade in Athene gekregen. Nog meer info gaan opvragen etc. Duurd ff maar we komen er wel, ga ik wel vanuit in ieder geval....

Helma en William, wens jullie alle geluk van de wereld daar op Kos. lovegreece

Ik ben dus niet de enige die de stap ondanks de crissis toch durft te nemen....

Imogen greeksmiley2
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#21
Arthur,
wij hebben het geluk met andere middelen de droom waar te maken. En inderdaad zonder kinderen is het wat gemakkelijker. Maar ook wij moeten dingen laten om dromen waar te maken, maar dat hebben wij er graag voor over.

Imogen, dank je wel voor je wens, ja er zijn mensen die in crisistijd stappen zetten, maar ik ben ook eerlijk, soms heb ik ook wel even dat het stresniveau omhoog schiet en me afvraag of het allemaal goed komt. Maar ik blijf luisteren naar het hart en doe de stappen rustig en overwogen.

groet Helma
Quote
#22
kalimera για όλους,

De kinderen zijn inmiddels weer thuis van 3 wk Melissourgoi, zijn gesloopt na een 6 uur durende busreis van Ioannina waar de oudste broer van vader woont, naar Athene, +2 uur vlucht vertraging, dus die slapen nog. Mijn zoon heeft inmiddels zijn GR-vrienden al ingelicht dat hij samen met zus en moeder plannen hebben om te emigreren naar GR. Hij ziet het wel zitten dus. Mijn dochter was zoals verwacht compleet down Confused , ze moest weer weg bij oma en bij haar GR-vriendinnetjes, een aantal wonen er normaal gesproken in Athene.

Inmiddels ben ik bezig om de nodige info die ik hier ook heb mogen ontvangen :efch: ff op een lijstje aan het zetten en deze stap voor stap uit te voeren om zo dichter bij mijn doel te komen.
Inmiddels ook de boeken "levend grieks 1 en 2 + audio" en "Ελληνικά Τώρα!" weer van zolder te halen om zo de kids enigzins de basis bij te brengen, zodat ze het kunnen lezen en de letters kunnen uitspreken. Zelf ben ik ook zo begonnen met zelfstudie en kan me inmiddels redelijk verstaanbaar maken....

Καλή σας μέρα! Imogen zwaaivlag



Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#23
Ik ben volop bezig met het zoeken naar de aankoop van een huisje. Mijn vrouw en ik overwegen dan ook ooit de emigratiestap te zetten waardoor we ook bewust kinderloos gebleven zijn.
Momenteel overweeg ik de eventuele aankoop van het huis op de foto hieronder. Mijn bod werd reeds aanvaard door de eigenaar.
Kan iemand mij zeggen of het lang duurt vooraleer de papieren en administratie hiervoor in Griekenland volledig geregeld zijn (AFM-nummer, bankrekening, notaris...)
Kwestie van idee te hebben...

Ik wens Imogen en Helma & William het beste en veel geluk toe in Griekenland. Hopelijk mogen jullie nog zeer lang genieten van ons geliefkoosd land.
[Afbeelding: w98okn.jpg]
Quote
#24
Markos
Kijk eens op mijn website en dan bij de verhalen over een droomhuis in Griekenland
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Bedankt ElsR,
zal ik zeker doen...;)
Quote
#26
Markos,

Ik kijk er zo naar uit, de dag dat ik alles goed en wel op een rijtje zal hebben en een datum kan prikken waarop ik kan zeggen IK VERTREK!! vlaggetje.gif hebben ze weer een leuk item voor het tvprogramma ook. xaxaxaxa



Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#27
Alvast proficiat met jullie aankoop!!! Welk (ei)landsdeel?

Bij ons heeft het zo'n 4 maanden geduurd, in september toen we daar waren zijn we overeen gekomen met de makelaar & vorige eigenaar en in Januari daarop zijn we terug gegaan en was alles geregeld, ook water & elektriciteit. De laatste vier dagen van ons verblijf van september hebben we wel het meeste kunnen regelen met de makelaar, hij heeft ons echt naar alles mee naartoe gereden/gebracht. Als ze ingang schieten kan het ook sneller en denk dan dat alles binnen de 3 maanden afgehandeld kan zijn.

Véééél succes en plezier aan jullie huisje.
Quote
#28
Het kan heel snel gaan, ook in GR.
Van niets naar aankoop grond naar bouwopdracht, getekend en wel, hebben wij in 3 dagen rond gemaakt.
We hadden een goede advocaat die steeds de juiste mensen op het juiste moment in beweging kreeg.

De aannemer was goed, geen gezeur, ook niet over geld, en op de afgesproken datum was hij klaar.
Quote
#29
Hoi Markos,
Wij hebben alles in bijna 2 weken geregeld. Advocaat die alle eigendomsrechten tot 25 jaar terug heeft gecheckt. Aanvragen AFM nummer, openen bankrekeningen, aantonen dat er geld is, notaris en check bij politie. Bij notaris hebben wij een extra document laten opmaken om iemand in Griekenland te laten tekenen en dat is verder allemaal keurgi geregeld door onze makelaar. Terug in Nederland hebben wij de kosten van advocaat en Notaris betaald, dat gebeurd daar voordat de overdracht is, anders dan in Nederland dus, en waren we eigenaar.

Kan dus allemaal best snel geregeld worden. Ik denk wel dat je de juiste mensen in je omgeving moet hebben.
Succes Markos. ga voor je droom.

Helma
Quote
#30
Zoals ik kan uitmaken, kan de aankoopprocedure dus vrij vlot verlopen. Laat ons hopen...
Tof om zo snel reactie te hebben op mijn vraag...
Quote
#31
Hi Imogen
Ik heb met mijn man 2 jr in Athene gewoond in 1989/90. Dus best lang geleden maar ik wil er wel iets over vertellen ook al is t verouderde info... Mijn man werd als controller uitgezonden door een ned bedrijf wij hadden het daardoor fin. warm. Eerst woonden we 3 mnd in een hotel (ommonia) , toen in een huurappartement (nea smirni) gevonden mbv griekse collegae die de krantenadvertenties en huizenmarkt voor ons uitplozen. Ik vond ook werk (ik wilde niet thuis stilzitten) voor een ned. reisburo die een ned sprekende hostess in Athene kon gebruiken. Ik moest touristen opvangen op t vliegveld en ze in de goede bus of boot laten instappen en vise versa. T werd slecht betaald vooral omdat je 6 dg vd wk paraat moest staan en er veel vertraging of staking of overboeking was... Het werk was seizoenwerk. In de winter hield t op. Je kreeg wel een vlucht. Ik denk dat je voor werk als grondstewardess/hele jr rond iemand moet kennen die je binnen praat. Het ging niet zozeer om ervaring. Ik heb t vermoeden
dat je lid van de juiste politieke partij moest zijn. Wij hadden griekse les in A' dam (ITA) en in Athene (Ελλινικά για ξένους). Het duurde lang voor we alle papieren hadden, van med. gezondheidsverklaringen van artsen en psycholoog, tot inklaren van inboedel of verkrijgen van een telefoonlijn. en maar stempeltjes en zegeltjes verzamelen, loket na loket, en dan hadden wij nog hulp van een griekse collega die ons zuchtend en mopperend op de eigen burocratie meenam aan het handje. We hadden geen kinderen toen, dus van school weet ik niks. We reden brommer en motor zonder helm, hadden altijd kaarsen in huis voor als de elektriciteit staakte, hadden 's nachts last van blaffende waakhonden de een sloeg aan en vervolgens de een na de ander door de hele buurt, we wisten uiteindelijk waar je bruin brood kon kopen, we hoefden niet verplicht naar verjaardagen, en gingen t weekend t land verkennen of egina, het was een groot avontuur, na 2 jr gaf mijn man t op, qua samenwerking op zijn werk liep t stuk. (Die was er niet)
Ik wens je veelgeluk met je verhuizing. het lijkt erop dat je je niet laat tegenhouden door alle waarschuwingen. je wilt te graag. Doe t gewoon, en kom weer terug als t stukloopt. Anders zal je je zelf altijd kwalijk blijven nemen dat je t niet geprobeerd hebt.
Communiceer goed met je kinderen. zet t voor ze op een rij, ze zijn niet zo klein meer, de voor en nadelen, beste en slechtste scenario's en laat ze meedenken of meebeslissen. Ouders moeten meer naar hun kinderen luisteren is een veel gehoorde uitspraak en ik ben erachter gekomen dat er waarheid in zit. Liefs, Marilena (moeder van 4 kids: 10+13+16+18 jr oud)
Quote
#32
Marilena bedankt voor je info al is die wat verouderd, maakt niet zoveel uit, wat belangrijk is, is de ervaring van zij die daar wonen of hebben gewoond.

De kinderen betrek ik hier zeker in, en ze zien dit ook wel zitten. Mijn zoon is net zo avontuurlijk ingesteld als ik, en heeft zo iets van we zien wel. Ben begonnen met het lezen van het boek "Emigreren naar Griekenland" allemaal nuttige info, die ik weer uitwerk voor me zelf dmv een soort van checklist te maken. Heb begrepen dat volgens het boek de leerplicht tot 15jr is waarna ze vervolgens nog 3jr kunnen doorleren en dan een diploma als ze het examen gunstig hebben afgelegt, dit zou vergelijkbaar zijn met VWO!! Mijn zoon gaat de fin kant op, hij wil eigenlijk ingenieur of architect worden maar die opleiding verzorgt zijn huidige school niet. Hier kom ik nog ergens mee is dan zijn antwoord. Fin.personeel is altijd nodig. Dochter wil graag visagiste worden, ook die komt waar ze wezen wil. Beide zien het wel zitten. Ze hebben beide vanuit hun dorp Melissourgoi een aantal vriend(in)en die in Athene of omgeving op school zitten. Zij vragen al wanneer ze komen. Dan zullen ze de taal wel heel snel oppakken denk ik zelf. Schrijven zal iets moeilijker voor ze worden, maar ja dat probleem heb ik ook, hoewel dat beetje bij beetje beter gaat. Dochter is nu bezig met het alfabet te leren, heb dat netjes voor haar uitgewerkt dus er is een begin gemaakt om de letters te kunnen onderscheiden, wat naar mijn idee erg belangrijk is. Zoon kent het alfabet inmiddels al, en wat was hij trots om het zijn vader te laten horen....
greekfilm
Waar een wil is, is een weg!!
Er leiden vele wegen naar Griekenland, en 1 ervan gaan wij nemen


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#33
De wil is er Smile Wat zullen jullie gaan genieten van de zon en de gastvrijheid! Veel geluk. Marilena. Alsje in Athene zit laat me dan weten waar, dan kan ik een keer stroopwafels, drop, boerenkool of hemaworst voor jullie meenemen (dat misten we toen zo)..Marilena
Quote
#34
(31 August 2011, 07:31)marilena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De wil is er Smile Wat zullen jullie gaan genieten van de zon en de gastvrijheid! Veel geluk. Marilena. Alsje in Athene zit laat me dan weten waar, dan kan ik een keer stroopwafels, drop, boerenkool of hemaworst voor jullie meenemen (dat misten we toen zo)..Marilena

Allemaal te koop bij de Nederlandse Vereniging behalve de HemaworstTongue ...Unoxworst ook goed?
Als je lid bent van de Nederlandse Vereniging in Athene dan kun je Albert Heijn produkten bestellen.
Misschien vreemd maar ik krijg na al die jaren in GR steeds minder behoefte aan drop, stroopwafels e.d Ik ben regelmatig in NL en dan eet ik er me suf aan maar meenemen doe ik niet meer.Big Grin

Quote
#35
(31 August 2011, 12:30)Sylvia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 August 2011, 07:31)marilena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De wil is er Smile Wat zullen jullie gaan genieten van de zon en de gastvrijheid! Veel geluk. Marilena. Alsje in Athene zit laat me dan weten waar, dan kan ik een keer stroopwafels, drop, boerenkool of hemaworst voor jullie meenemen (dat misten we toen zo)..Marilena

Allemaal te koop bij de Nederlandse Vereniging behalve de HemaworstTongue ...Unoxworst ook goed?
Als je lid bent van de Nederlandse Vereniging in Athene dan kun je Albert Heijn produkten bestellen.
Misschien vreemd maar ik krijg na al die jaren in GR steeds minder behoefte aan drop, stroopwafels e.d Ik ben regelmatig in NL en dan eet ik er me suf aan maar meenemen doe ik niet meer.Big Grin


Vind ik helemaal niet vreemd, je hebt er zo veel lekkere dingen voor in de plaats gekregen....
Quote
#36
(01 September 2011, 10:42)Aniet schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 August 2011, 12:30)Sylvia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 August 2011, 07:31)marilena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De wil is er Smile Wat zullen jullie gaan genieten van de zon en de gastvrijheid! Veel geluk. Marilena. Alsje in Athene zit laat me dan weten waar, dan kan ik een keer stroopwafels, drop, boerenkool of hemaworst voor jullie meenemen (dat misten we toen zo)..Marilena

Allemaal te koop bij de Nederlandse Vereniging behalve de HemaworstTongue ...Unoxworst ook goed?
Als je lid bent van de Nederlandse Vereniging in Athene dan kun je Albert Heijn produkten bestellen.
Misschien vreemd maar ik krijg na al die jaren in GR steeds minder behoefte aan drop, stroopwafels e.d Ik ben regelmatig in NL en dan eet ik er me suf aan maar meenemen doe ik niet meer.Big Grin


Vind ik helemaal niet vreemd, je hebt er zo veel lekkere dingen voor in de plaats gekregen....

Als ik er eenmaal zit zijn jullie allemaal welkom. Lijkt me reuze gezellig in iedergeval. Ben verslaafd aan drop dus die mag je zeker dan meenemen. Graag zoute drop aub xaxaxaxa. Worst vinden wij best lekker, maar geen must. de Griekse lekkernijen zijn ook niet te versmaden. vooral de baklava en ander zoete lekkernijen. Dat weet ik nog wel toen ik zelf nog op Kerkyra woonden en ik met mijn partner toen naar zijn familie in Melissourgoi gingen, echt heb me klem gegeten aan de lekkere dingen. We zullen toch denk ik voornamelijk de GR keuken eten, iets wat ik hier ook steeds vaker doe.....

Ben inmiddels mijn CV gaan aanmaken op Europass en EURES, crisis dat laatste programma stelt je instaat om je CV online te zetten en ook in de gewenste vreemde taal naar keuze. Probleem doet zich echter voor dat het programma al wat ouder is en regelmatig vastloopt dizzy echt iets aanvullen is een regelrechteramp. Na het invullen van de opleiding stond het er ineens 40x in en zie dat zonder problemen er maar weer uit te krijgen. Het is wel gelukt na een paar uur. Iemand anders hier ook ervaring mee gehad?

Ben ook maar een soort van journaal begonnen, de wegen die we nu (nog) moeten bewandelen om ons doel te bereiken. Lijkt me wel leuk omdat later nog eens terug te in te zien.

Hopelijk gaat het in de tussentijd in positieve zin goed veranderen in GR tengoede van de Grieken.

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#37
Qua voorbereiding voor vertrek naar het buitenland hier nog een mooi voorbeeld hoe het NIET moet. Echt hillarisch!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#38
(02 September 2011, 17:29)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Qua voorbereiding voor vertrek naar het buitenland hier nog een mooi voorbeeld hoe het NIET moet. Echt hillarisch!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb gelijk het programma ff bekeken, en kwam al snel tot de conclusie dat je zoiets nou niet bepaald onvoorbereid moet gaan doen. Of ze het eigenlijk wel met hun zoon hebben overlegt is mij een raadsel, denk het niet. Het joch heeft er totaal niets!!!

Ze duiken een avontuur in, kopen gewoon een ticket en ze zien wel. Naar mijn idee niet goed, maar ja wie ben ik....


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#39
He dappere moeder!!! Mijn man en ik zijn 8 maanden geleden aangekomen om hier op Rodos te genieten van ons pre-pensioen.
Aangezien er nogal wat medische problemen zijn werd het ons door iedereen afgeraden. Wij hebben net als jij familie hier( onze dochter en haar gezin)die ons door bepaalde taalbarrieres konden heenhelpen bij instanties diee geeen Grieks spreken of waar van de werkwijze nogal onduidelijk is. Alle regeldingetjes zijn goed te doen. Huizen zijn meestel geen probleem. Als ex-leerkracht weeet ik dat kinderen zich snel aanpassen en de taal snel onder de knie krijgen. Ook wij hebben onze kinderen meegesleept naar landen waaar ze de taal niet kenden.
Een inkomen versieren is natuurlijk de basis van waar je uit moet gaan. Zonder dat kun je het vergeten. Verhuizen is kostbaar, maar je kunt er ook voor kiezen om alles achter te laten (behalve dan wat dozen met spulletjes) en hier opnieuw jezelf in te richten. Vaak goedkoper. Alle info die je wilt is te vinden op internet. Ik heb alles zelf geregeld voor we gingen en daarna vanuit Rodos. Wel controleren of de informatie nog klopt. Het is tenslotte wel Griekenland! Het levenhier is , behalve de levensmiddelen, stukken goedkoper dan in Nederland en wees maar niet zo bang voor de crisis,
als je een doel hebt moet je er voor gaan, ondanks de negatieve dingen. Je krijgt er spijt van als je je droom niet gaat waarmaken.
Makkelijk is het niet zonder baan en inkomen, maar daar ligt je begin.
Als in de omgeving Athene je familie woont kan ik me voorstellen dat je daar wilt zijn, anders zou ik toch echt een leuker stukje Griekenland uitzoeken, waar je met je opleiding ook nog iets kunt doen. Heel veel succes!!! Groetjes Henny 500

Ik heb even gekeken naaar die uitzending; ik vertrek..... ZO! dus niet he! In goed overleg met je kinderen en de familie in Griekenland. De werkloosheid is groot, zeker voor buitenlanders en wees wel realist. Maar ik blijf bij mijn advies. Goed weten wat je gaat doen, je doel bepalen en er voor gaan. Succes.
henny's signatuur :)
Quote
#40
Henny ik heb zelf geen familie in Griekenland wonen, mijn kinderen, zij zijn 50% Grieks, en de familie van hun vader woont in Arta (in de zomer gaat de hele familie richting Melissourgoi) dat ligt toch nog een goede 450km van Athene af. Wil liever niet in de directe omgeving van de familie wonen xaxaxax ben bang dat ik dan in de gaten wordt gehouden daar. Waarom dan Athene, daar heb ik de meeste kans op een baantje, wordt "beter" onderwezen, heb ik begrepen dan elders in Griekenland. In de grote stad hoef ik niet zo direct te wonen, in de directe omgeving ervan is wel zo prettig.....

Ik heb er wel goede hoop op, maar zeker zoals zij die naar TR onvoorbereid gingen zo wil ik het echt niet doen.....


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 775 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.858 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  emigreren Edcar 1 1.469 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.270 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.354 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.954 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Kreta joan 15 10.206 25 July 2016, 09:35
Laatste bericht: TreinopStad
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.442 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.650 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)