Κριθαράκι
#1
Zoals mijn Griekse maat beweert, tegen mijn ongeloof, kunnen weinig Grieken goede manestra klaarmaken. Je kent ze waarschijnlijk wel... de fameuze "Griekse rijst" zoals ze dikwijls worden genoemd door onwetende toeristen.
Hieronder het recept afkomstig uit een echt Grieks restaurant, weliswaar in België...
Benodigdheden
• olijfolie
• droge witte wijn (ca. 20 cl)
• ui
• look (2-3 teentjes)
• zout
• oregano
• laurierblaadje (2 stuks)
• kippebouillon (blokje)
• geconcentreerde tomatenpuree
• Griekse pasta (Κριθαράκι)

Bereiding
De ui en look fijn snipperen en "glazig" bakken in een beetje olijfolie.
Het bouillonblokje oplossen in heet water (ca. 1 ½ liter) en zout naar wens toevoegen.
De bouillon alsook de witte wijn toevoegen aan de gebakken ui en look en aan de kook brengen.
Oregano, laurierblaadjes, ca. twee koffielepels tomatenpuree toevoegen en rondroeren tot een rood soepje wordt verkregen.
De Griekse pasta (1/3 pakje) toevoegen en het geheel gedurende 15 à 20 minuten laten koken (af en toe omroeren).
Van zodra de pasta zacht is, de pot van het vuur nemen en een tiental minuutjes laten intrekken.
Opmerking: Het vocht NIET afgieten zoals bij spaghetti!
[Afbeelding: 2dhd8hd.jpg]
Quote
#2
Ook dit recept ziet er weer overheerlijk uit Markos. We zitten momenteel te dubben hier in huize Wageral, word het volgend jaar Griekenland of toch maar Sint. Niklaas ;) ??

Ger
Quote
#3
Hoi Markos,

Een heerlijk gerecht. Ik voeg er, na het koken, ook nog een fijngesneden (rauwe) rode ui doorheen, en eventueel wat paprika, kappertjes en/of een gedroogd tomaatje (kleingesneden). Net wat ik in de koelkast heb.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#4
Hoi Ageliki,
inderdaad, dit receptje kan in alle richtingen worden uitgebreid... kwestie van smaak en combineren!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)