Grieksegids nieuws     
Asverstrooiïng in Griekenland
#1
Een lezer(es) van dit forum heeft een vraag met betrekking tot de mogelijkheden van het verstrooien van as in Griekenland. Omdat dit uiteraard erg gevoelig ligt heeft hij/zij mij als beheerder van het forum verzocht deze vraag namens hem/haar op het forum te plaatsen zodat hij/zij voorlopig anoniem blijft.

De partner van deze lezer(es) heeft nog maar enkele weken te leven en heeft als laatste wens zijn/haar as te laten verstrooien in Griekenland, meer bepaald in de regio Stoupa/Peloponessos. Men is op zoek naar relevante informatie over de mogelijkheden.
Lezen er hier mensen mee die weten hoe men in Griekenland omgaat met het verstrooien van as van overledenen? En dan ook nog eens als het om een "niet-Griek" gaat? Eventuele tips graag in deze topic; de persoon in kwestie leest de reacties zelf mee en zal, als die er zijn, tegenvragen weer via mij op het forum plaatsen. Weliswaar nogal omslachtig maar in dit bijzondere geval heb ik daar zeker begrip voor en wil ik graag m'n medewerking hieraan verlenen door als "tussenpersoon" op te treden.

Ger



Quote
#2
Ook een dierbare van mij had deze wens.

Wij hebben toen zelf een klein beetje van de as vanuit NL in een plastic flesje in de bagage (niet in de handbagage om evt. vragen bij controle te voorkomen) per vliegtuig meegenomen en op een mooie plekje in de Epirus uitgestrooid. Angel

Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#3
Wens deze persoon heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd en de komende tijd.......

Imogen
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#4
Ger, ik weet dat het gebeurt, legaal en illegaal. Ik ken een aantal gevallen van NL-ers en Engelsen, dus dat het buitenlanders zijn doet er niet toe. Per slot van rekening kent Griekenland dit nauwelijks, er is volgens mij pas 1 crematorium ergens op het vasteland. Hoe men het legaal moeten regelen, weet ik niet , ik zou de desbetreffende ambassade bellen.Op onderstaande link en video wat meer info.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een urn mag gewoon mee in het vliegtuig, de voorwaarden staan in de bagagevoorwaarden.
Quote
#5
Er zijn dingen die je niet moet vragen, maar gewoon moet doen.
Past ook goed in de Griekse volksaard.
Quote
#6
Ik denk dat Xander hier een goed punt heeft...., verder wil ik deze mensen heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd.
famtop's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Het wordt gewoon gedaan, in Nl laten cremeren en hier de as uit strooien of ergens in een tuin zetten bij
een bevriende acco-eigenaar ofzo.
Quote
#8
Beste Lezers,

In 2005 hebben wij de as van mijn broer op zijn lievelingsplek in Epiros verstrooid. Na geinformeerd te hebben bij de Griekse Ambassade, verkeersbureau en de betreffende gemeente kregen we geen uitsluitend antwoord. We hebben daarop de as verstrooid en nog een klein deel onder een boompje dat we geplaatst hebben begraven.
De Urn hadden we op Schiphol geseald en als handbage meegenomen alles volgens info van Transavia.
Voor een paar jaar geleden hebben we ook een klein kerkje bij deze plek geplaatst e.e.a. met toestemming van de gemeente.
In Griekenland is het niet gebruikelijk om te cremeren, sinds vorig jaar is een cremeatorium in de buurt van Athene.

Ik wens de betrokkenen veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Kali sas mera,

Dick
Quote
#9
Ik weet dat nog niet zo lang geleden niet zo ver van Stoupa ook as is verstrooid in zee, in aanwezigheid van tientallen Grieken en niet-Grieken, bij wijze van eerbetoon. Ik weet vrij zeker dat hiervoor geen vergunning o.i.d. is aangevraagd.
Veel sterkte gewenst voor betrokkenen, het moet een troostrijke gedachte zijn als je weet dat je laatste wens gehonoreerd kan worden.
Quote
#10
Toestemming vragen voor een asverstrooing, ik zou het niet doen. Zoals iemand anders hier al schreef, sommige dingen kun je beter gewoon doen. Ga je toestemming vragen,dan is het niet onwaarschijnlijk dat je je moeilijkheden op je hals haalt. Asverstrooing is hier in Griekenland (ik woon in Kreta) onbekend, er zijn immers geen crematoria. Crematie is een omstreden onderwerp. Veel sterkte toegewenst.
Quote
#11
Een paar jaar geleden heeft de dochter van een vakantievriend de urn van haar vader bij laten zetten in het graf van de eigenaar van de accomodatie waar wij altijd verblijven, dit is gebeurt met een gebed door de papas en met alle vakantievrienden en bekenden van Kreta, daarna nog een bijeenkomst met koffie en gebak zoals het daar altijd gedaan word. Het was heel bijzonder om dit mee te maken.
Quote
#12
hallo Oriste leden,
ik zal mij nu bekend maken.
dit verhaal ging over mijn partner.
het is nu zo ver afgelopen 18-06 was het voor hem eindelijk zover.
na een hele lange lijdensweg is het voor hem gelukkig over.
de as wordt volgend jaar juni naar de peloponsos in stoupa gebracht
ik wil iedereen bedanken voor de toenmalige tips.

dank philippos
Quote
#13
Veel sterkte bij het verwerken van dit verlies. Koester uw herinneringen, die kan niemand U afnemen.
Quote
#14
Beste Philippos,
gecondoleerd met het verlies van je partner.
Stella
Quote
#15
Ik hoop dat de verstrooiing een fijne bijeenkomst wordt met veel mooie herinneringen aan je partner
Quote
#16
Heel veel sterkte met dit dierbaar verlies van je partner.
Is inderdaad een lange weg geweest als ik dat zo zie vanaf 2011.
Hoop dat het een mooie herinnering wordt als de as verstrooid gaat worden, en je partner op de mooie plek in de Peleponesos zijn rust gaat vinden .

Heel veel sterkte ermee....
Quote
#17
Ta silipitiria mou. Philippos, ik wens je alle sterkte die je nodig hebt.

Groetjes,
Tina
Quote
#18
Ook namens ons enorm veel sterkte met dit verlies.
Quote
#19
Heel veel sterkte hoor!
Fijn dat je deze laatste wens in vervulling kan laten gaan.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)