Grieken op water en brood.
#1
Vandaag, 1 september 2011 is het BTW laag tarief van 13 % omhoog gegaan naar het hoog tarief van 23 %. De taverna's, cafetaria enz. zijn dus per vandaag 10 procent duurder geworden. (ik hou het even simpel en noem niet alle uitzonderingen, waar de meesten van ons toch niets aan hebben)

Kortom: alle frisdrank, gezoete dranken, koffie, thee enz. 10% omhoog.
Bereide maaltijden of wel maaltijden/snacks aangeboden op een wijze dat de consumpie daarvan makkelijk is maakt... 10 % omhoog.

een uitzondering op deze regel is water en brood. Voor deze producten is het BTW tarief van 13% gebleven zoals het was.

Doodsteek voor de Taverna's mogelijk? Het gaat nu toch wel duur worden om uit eten te gaan voor de meeste Grieken. We gaan zien hoe dit gaat.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#2
Ik weet niet waar dit gaat eindigen, maar ze zouden beter eerst de oorzaak van de miserie aanpakken en de overbetaalde zakkenvullende politiekers laten opdraaien voor de door hun gecreëerde ramp. De graaicultuur van de rijken!!!
Griekenland zal niet de laatste zijn en de kleine man van gans Europa zal ervoor opdraaien!
Quote
#3
Markos,
Je hebt helemaal gelijk. Echter nu is daarmee niemand geholpen. Ook voor mij als bewoner van Griekenland (Kreta) is het onvoorstelbaar dat de regering en alle ambtenaren in dit land niet worden aangepakt. Kennelijk zit het "gezwel" zo diep, dat er een grotere operatie nodig is. Natuurlijk met het risico dat er vele cellen (kleine mensen) zullen afsterven.

Met de laatste maatregel (13 % naar 23 %) zullen meer en meer taverna houders, bar eigenaren enz. neigen naar zwart werken. Dit niet om het gewin, maar puur uit levensbehoud. Jammer weer van de regering!
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#4
Ik hoop alleen maar dat de gemiddelde Griek niet gaat verzuren zoals we het hier in België meemaken. Blijkbaar torpedeert men hier de volksziel. Voor de tavernehouders was de introductie van "all in"-formules al geen geschenk.
Voor mij is het vertoeven in een kafenion of een taverne net dat ietsje meer waar ik van hou.
καλή επιτυχία σε όλους εκεί!!!

[Afbeelding: 2h5pdg6.gif]
Quote
#5
Sedert een paar dagen op de Peloponesos en toch enkele opvallende zaken:

- Soms enorme prijsverschillen in benzine (tot 25 cent en meer naargelang de pomp)
- Weinig jeugd op de terrasjes voor een frappeetje en een spelletje backgammon
- zondagavond al bonnetje gekregen met vermelding van 23% BTW (dus ruim vòòr 1 september)
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Vandaag even boodschappen wezen doen, het was al anderhalf keer zo duur als in NL maar dit spant de kroon,die 7 weken werken in NL heb ik hier weer hard nodig.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Zelfs bij die lidl in Krista?

(01 September 2011, 15:51)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag even boodschappen wezen doen, het was al anderhalf keer zo duur als in NL maar dit spant de kroon,die 7 weken werken in NL heb ik hier weer hard nodig.

Quote
#8
Alepou schreef"""Je hebt helemaal gelijk. Echter nu is daarmee niemand geholpen. Ook voor mij als bewoner van Griekenland (Kreta) is het onvoorstelbaar dat de regering en alle ambtenaren in dit land niet worden aangepakt""".

Alle ambtenaren niet worden aangepakt?? Mijn vrouw is ambtenaar (lerares), en in iets meer dan een jaar heeft ze alles bij elkaar al bijna 400 euro per maand moeten inleveren! Hoezo niet aanpakken? Vooral ook de "kleinere" ambtenaren zoals in het onderwijs, politie en brandweer zijn behoorlijk de klos en hun salaris stelt echt niet veel voor hoor. Het zijn met name de hogere ambtenaren en politici die veel te veel verdienen en vooral veel gejat hebben.

Daarnaast zijn het ook de bedrijven, zelfstandig ondernemers, die in al die jaren geen of nauwelijks belasting betaald hebben en dus ook veel gejat hebben. Deze crisis komt dus echt niet alleen door de ambtenaren en politici..
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
(02 September 2011, 09:04)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle ambtenaren niet worden aangepakt?? Mijn vrouw is ambtenaar (lerares), en in iets meer dan een jaar heeft ze alles bij elkaar al bijna 400 euro per maand moeten inleveren! Hoezo niet aanpakken? Vooral ook de "kleinere" ambtenaren zoals in het onderwijs, politie en brandweer zijn behoorlijk de klos en hun salaris stelt echt niet veel voor hoor. Het zijn met name de hogere ambtenaren en politici die veel te veel verdienen en vooral veel gejat hebben.

Daarnaast zijn het ook de bedrijven, zelfstandig ondernemers, die in al die jaren geen of nauwelijks belasting betaald hebben en dus ook veel gejat hebben. Deze crisis komt dus echt niet alleen door de ambtenaren en politici..

up Dank je wel Berend! Mijn man is ook ambtenaar en heeft ook moeten inleveren op een loon wat al geen vetpot was. In het wilde weg roepen 'dat alle ambtenaren' moeten worden aangepakt, is een one-liner die kant nog wal raakt.
Quote
#10
Maar natuurlijk wil ik niet iedereen over een kam scheren. Er zijn natuurlijk ambtenaren die goed werk verrichten en ook nog eens positief in de richting van de burgers zijn.
Maar over het algemeen is het droevig gesteld met de prestaties van de gemiddelde ambtenaar in Griekenland.

Hoe kan het zo zijn, dat bv. op het rijbewijs kantoor 6 personen achter een leeg bureau zitten en ik 2 maanden op mijn rijbewijs moet wachten? Hoe kan het zo zijn dat als ik mijn gezondheidsboekje moet vernieuwen er 4 dames achter een leeg bureau zitten, hun nagels doen en frappe drinken en ik in een rij moet wachten tot ik aan de beurt ben bij de enige dame die wel werkt? Ook het aantal uren dat er daadwerkelijk gewerkt wordt is zo laag, dat je daarvoor ook geen volledig salaris mag verwachten.

Hoe kan het zijn, dat het ambtenaren apparaat naar verhouding 2 maal zo groot is als in andere Europese landen?

Zo kan ik nog vele voorbeelden geven. Ik wil niemand in persoon de zwarte Piet toedelen, maar men moet eens gaan inzien dat het zo echt niet meer langer kan.
Ik begrijp dat inkomens maatregelen hard aankomen en pijn doen als je er in persoon mee te maken krijgt, maar er zal ergens begonnen moeten worden.

Natuurlijk is dit mijn mening en ervaring. Een ieder mag zijn eigen mening hebben en ik hoop het beste voor de welwillende mensen in het mooie Griekenland.

Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#11
(02 September 2011, 14:15)Alepoύ schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar natuurlijk wil ik niet iedereen over een kam scheren. Er zijn natuurlijk ambtenaren die goed werk verrichten en ook nog eens positief in de richting van de burgers zijn.
Maar over het algemeen is het droevig gesteld met de prestaties van de gemiddelde ambtenaar in Griekenland.

Hoe kan het zo zijn, dat bv. op het rijbewijs kantoor 6 personen achter een leeg bureau zitten en ik 2 maanden op mijn rijbewijs moet wachten? Hoe kan het zo zijn dat als ik mijn gezondheidsboekje moet vernieuwen er 4 dames achter een leeg bureau zitten, hun nagels doen en frappe drinken en ik in een rij moet wachten tot ik aan de beurt ben bij de enige dame die wel werkt? Ook het aantal uren dat er daadwerkelijk gewerkt wordt is zo laag, dat je daarvoor ook geen volledig salaris mag verwachten.

Hoe kan het zijn, dat het ambtenaren apparaat naar verhouding 2 maal zo groot is als in andere Europese landen?

Zo kan ik nog vele voorbeelden geven. Ik wil niemand in persoon de zwarte Piet toedelen, maar men moet eens gaan inzien dat het zo echt niet meer langer kan.
Ik begrijp dat inkomens maatregelen hard aankomen en pijn doen als je er in persoon mee te maken krijgt, maar er zal ergens begonnen moeten worden.

Natuurlijk is dit mijn mening en ervaring. Een ieder mag zijn eigen mening hebben en ik hoop het beste voor de welwillende mensen in het mooie Griekenland.

Volledig met akkoord. Je hoeft daar ook niet voor naar Griekenland te gaan hoor, vandaag beroepsmatig 2x met het ambtenarenstelsel te maken gehad. Rolleyes
Op het ministerie van volksgezondheid en nadien hier op het gemeentehuis bij de dienst rijbewijzen... er zaten 5 personen waarvan er 4 niets aan het doen waren en ééntje deed eerst of ik er niet stond. Na een tijdje kwam het "werkend ambt" dan toch eens naar me toe om te vragen voor wat het juist was. Dat is voor de dame van de dienst rijbewijzen zei ze, zal eens even kijken of ik ze kan vinden. De dame liep even naar achter en binnen de 10 seconden was ze al terug met de melding dat ze de andere niet kon vinden en dat ik maar even moest wachten. Het enige wat de dame van de dienst rijbewijzen moest doen is me een invulformulier overhandigen....Tongue Rolleyes Rolleyes

Een goede vriend van me "werkt" al 32 jaar bij onze Belgische spoorwegen niet tegenstaande hij maar 47 is. Hij zit in het 4/5 stelsel en heeft enorm veel verlof dagen door zijn jaren dienst. Sinds April werkt hij nog slechts 14 dagen / maand à 6,5h / dag en deze maand hoeft hij zelfs niet te gaan werken. Dit alles tegen een loon dat amper € 130 / maand lager ligt dan bij een voltijdse...HuhRolleyes
Zelf lacht hij daar ontzettend hard om. Als ze je de kans geven, waarom zou je het dan niet aannemen en gebruik van maken zegt hij?

Heb dat hier ook al eens ergens geschreven, mensen moeten eens eindelijk gaan beseffen dat je geen geld kan blijven krijgen/geven zonder dat daar iets tegenover staat. Ongehoord is het al die sociale voordelen die her en der van toepassing zijn om de mensen het allemaal maar gemakkelijker te maken. Geld verdienen zonder dat je er iets voor hoeft te doen wil iedereen natuurlijk! Wie blijft dit feitelijk allemaal financieren denk je? juist de wel werkende mens. Als het groepje van werkende mensen steeds maar kleiner wordt ten opzichte van de niet werkende of nog erger de profiteurs, zal het vroeg of laat ook hier de kant uitgaan zoals in Griekenland en dat is niet meer zover weg. België wordt al niet voor niets het Griekenland aan de noordzee genoemd.

Trouwens zeer slecht idee om de restaurantkosten zo de hoogte in te jagen. Gelukkig zitten ze nog veraf van de woekertarieven die ze hier hanteren.


Quote
#12
Knuppeltje in het hoenderhok:

Als ze nou eens alle OVERTOLLIGE ambtenaren er per direct uit gooien, en vervolgens eens kritisch naar de werklust en dienstverlenende kwaliteiten van de overblijvenden kijken en die naar een adequaat niveau tillen (met sancties uiteraard).
Per slot van rekening heeft een ambtenaar veelal een dienende rol, en kan en mag het niet zo zijn dat velen tot machtswellustelingen verworden zijn die er alleen maar op uit zijn zo min mogelijk te doen en het de burgers zo moeilijk mogelijk te maken, en als het even kan ook nog eens geld uit de zakken van de burgers kloppen.
Zouden ze dan niet al vele miljarden besparen ?

Zo'n actie zet je natuurlijk niet binnen een paar weken op, en rond je ook niet snel af, maar het zou wel eens uiterst effectief kunnen blijken.

Als je hoort hoe het komt dat er zoveel ambtenaren zitten dan geloof je je oren niet !
Allemaal politiek spel en ook vriendjes politiek.
Keihard de bijl er in zetten.

Maar goed, dan heb je het nog maar over één facet van het geheel van besparingen.

Besparen is hard nodig.
Even belangrijk, en ik denk nog wel belangrijker, is het dat er maatregelen genomen moeten worden om de economie aan te jagen.
En dat doe je niet door alleen maar te besparen en lasten van de burgers te verzwaren. Dat onttrekt geld uit de economie, terwijl ze er juist bij gebaat zijn dat er meer geld in de economie omgaat.

Dat is mijn bezwaar tegen de bemoeienissen van de EU landen in het kader van de hulpmaatregelen. Er wordt hoofdzakelijk gesproken over bezuinigen en lastenverzwaring, maar niet ,of althans veel te weinig, over het aanjagen van de economie. Terwijl dat volgens mij juist het doel zou moeten zijn: een GR dat zelf weer genoeg geld verdient om de broek op te houden.

Just my 2 cents !
Quote
#13
deze staat op mijn fb pagina en komt van de NL vereniging in Athene.

Waar het kort opneer komt is dat het NL kabinet, GR uit de Euro wilt knikkeren en België is meer voor een souverein Europa. En hoe denken jullie daarover, zij die er midden in zitten?

Kijk eens hier stop
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#14
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=youtu.be
Quote
#15
(04 September 2011, 22:33)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waar het kort opneer komt is dat het NL kabinet, GR uit de Euro wilt knikkeren

Nou, het ligt denk ik wat genuanceerder: Frits Bolkenstein vindt dat GR uit de Euro moet treden. Dat is dus niet de mening van het NL kabinet.
De man zit helemaal niet in het NL kabinet, maar orakelt vanuit Brussel voor zijn eigen liberale afdeling !

Quote
#16
(05 September 2011, 11:49)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 September 2011, 22:33)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waar het kort opneer komt is dat het NL kabinet, GR uit de Euro wilt knikkeren

Nou, het ligt denk ik wat genuanceerder: Frits Bolkenstein vindt dat GR uit de Euro moet treden. Dat is dus niet de mening van het NL kabinet.
De man zit helemaal niet in het NL kabinet, maar orakelt vanuit Brussel voor zijn eigen liberale afdeling !

Het is en blijft een VVDer Bolkestein!!!! Ben niet echt politiek bekend met wie er in Brussel zitten. Sorry!!!

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#17
Het is niet de eerste maal (en waarschijnlijk ook niet voor het laatst) dat Bolkestein met van die waanzinnige ideeën afkomt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Binnen de VVD is het ook geen koek en ei, want Zalm wil ze er absoluut niet uit hebben. Komen er natuurlijk ook gelijk vragen in je op. :)

Trouwens in de Volkskrant staat vandaag een stuk van Renee Hirchon Philippakis die o.a. het volgende zegt:
“Grieken houden er niet van verplichtingen te hebben of verantwoording af te leggen. Ze ervaren dat als een aantasting van hun vrijheid. Ze willen best iets beloven, maar willen daar geen verplichting aan overhouden.”
“De Grieken zijn ook zeer sceptisch over verbale uitingen van andere mensen. Ze gaan ervanuit dat mensen niet doen wat ze zeggen. Buiten de eigen familie wantrouwen Grieken elkaar diep.”

Daarnaast een interessant stuk in de Ekathimerini gister "the comfort of the grave" over de traagheid en slapte van de Griekse regering in deze crisis waar uiteraard Jan met de Pet de dupe is en diep in de shit en er zeker de komende tijd niet uit zal raken. Eigenlijk zegt hij hetzelfde als Hirschon (die over de Griek in 't algemeen spreekt en niet sec over de regering), men belooft maar 't is maar afwachten wanneer men een belofte nakomt. En niet nakomen ......... geen centjes meer en dan ........... Joost mag het weten, maar goed is het sowieso nooit.

Quote
#19
uhm alepou ben jij toevallig patholoog oid omdat je zo'n opvallende vgl maakt? Marilena, Amsterdam ZH afd pathologie?

(01 September 2011, 15:03)Alepoύ schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Markos,
Je hebt helemaal gelijk. Echter nu is daarmee niemand geholpen. Ook voor mij als bewoner van Griekenland (Kreta) is het onvoorstelbaar dat de regering en alle ambtenaren in dit land niet worden aangepakt. Kennelijk zit het "gezwel" zo diep, dat er een grotere operatie nodig is. Natuurlijk met het risico dat er vele cellen (kleine mensen) zullen afsterven.

Met de laatste maatregel (13 % naar 23 %) zullen meer en meer taverna houders, bar eigenaren enz. neigen naar zwart werken. Dit niet om het gewin, maar puur uit levensbehoud. Jammer weer van de regering!

Quote
#20
Vanaf 1 september hier in Votsalakia nog geen prijsverhoging bij de Taverna's gezien laat staan een kassabon!

Griekenland uit de Euro? Als de Grieken dan werkelijk zo'n trotse mensen zijn laat het Europa dan eens zien en zelf uit de euromunt stappen en herbeginnen van voren af aan met de Drachme.

Hier op Samos trekt men zich in ieder geval van 'god of gebod' niets maar dan ook helemaal niets aan, laat staan van de regels van de EU. Ja, het geld willen ze wel maar zich regels laten stellen ho maar!

Als er een controle is geweest zijn even geschrokken maar even later beginnen ze weer met hun oude gewoontes. Het is dweilen met de kraan open.


Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#21
@ Marilena
Ach... nee in ben geen patholoog; hoogstens een hobby patholoog ongecertificeerd natuurlijk.

Maar je snapt mijn stelling toch wel denk ik?

Leuk die vraag van je; persoonlijke interesse?
Buiten hobby patholoog ben ik ook ongecertificeerd voetbalkenner en geloof dus nergens in behalve (club) liefde.
Heb illusies ingeruild voor dromen, ben niet gespeend van enige zelfkritiek en ben voormalig hockeyer, volleyballer, tafeltennisser, voetballer, hardloper en hardfietser. (soms op onderdelen maar één dag)
Ik ben niet bang, niet lief, behalve soms.
Snapt niks van Hyves, en nog minder van Twitter.
Groot kenner van het verschil tussen denken en doen.
Verder valt het allemaal best mee, behalve als het tegenvalt.

Groetjes uit een warm Kreta.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#22
Ik vind Wick wel erg kritisch op de mensen. Je moet ze niet langs de NL maatlat leggen. Ik kom op Samos in elk geval veel mensen tegen die hard werken en dankbaar zijn dat de toeristen blijven komen. (Drie vliegtuigen vol toen ik er twee weken geleden naar toe ging). Natuurlijk is het wat duurder geworden op de terrassen en aan de benzinepomp. Maar daar heeft de gemiddelde Griek meer last van dan de pensionado. En, ofschoon ze dat niet luidop zullen zeggen, weten ze donders goed dat ze zonder de EU en zonder de euro reddeloos verloren zijn. Wellicht zelfs onuitgesproken schaamte?
Dit alles ondanks het feit dat ons zwembad na 2 jaar en 1000 beloftes nog niet af is. En dat ze me voor een tuinhuis 7000 euro vragen..... Maar, zoals mijn Vlaamse buurman hier zegt: "It's the Greece ...." και τι να κανουμε?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sweet water Beach Berendw 1 1.732 29 May 2015, 16:22
Laatste bericht: Zorbathagreek
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)