Hoe heet dit gerecht?
#1
Deze week kwam ik al zappend over de Griekse satellietzenders een kookprogramma tegen op ANT-1 waar een nogal eigenaardige streeklekkernij werd getoond.

Als ik het goed begreep worden op zee allerlei "fruit du mère" (garnaaltjes, mossels, kleine visjes enz.) gewoon onbereid in een fles gedaan en zo vervolgens wekenlang in de brandende zon gelegd. Na verloop van tijd komt er een breiachtige substantie uit waar de streekbewoners nogal gek op bleken te zijn. Zelf kan ik mer er niets bij voorstellen, die ingedriënten zullen toch eerder bederven lijkt me. Zag er overigens ook niet erg smakelijk uit maar dat terzijde.

Ik vraag me af of iemand deze "specialiteit" kent en weet hoe het heet (begint volgens mij met een "s"). Of misschien al zelf heeft geproefd?

Quote
#2
(17 September 2011, 19:18)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze week kwam ik al zappend over de Griekse satellietzenders een kookprogramma tegen op ANT-1 waar een nogal eigenaardige streeklekkernij werd getoond.

Als ik het goed begreep worden op zee allerlei "fruit du mère" (garnaaltjes, mossels, kleine visjes enz.) gewoon onbereid in een fles gedaan en zo vervolgens wekenlang in de brandende zon gelegd. Na verloop van tijd komt er een breiachtige substantie uit waar de streekbewoners nogal gek op bleken te zijn. Zelf kan ik mer er niets bij voorstellen, die ingedriënten zullen toch eerder bederven lijkt me. Zag er overigens ook niet erg smakelijk uit maar dat terzijde.

Ik vraag me af of iemand deze "specialiteit" kent en weet hoe het heet (begint volgens mij met een "s"). Of misschien al zelf heeft geproefd?

Beste Ger,

Waarschijnlijk gaat het hier niet om een gerecht maar om een vissaus die in diverse gerechten wordt toegepast als smaakversterker. Deze saus wordt voornamelijk in de Aziatische landen gemaakt. Vroeger werd een soort gelijke saus ook aan de zuidoostkust (het tegenwoordige Turkeije)van de Zwarte Zee gemaakt. Deze mensen, de Ponties, leven nu in voornamelijk Noord-Oost Griekenland en gebruiken deze saus in hun specifieke gerechten.
Alles over vissausen is ook te vinden met Google.
Mijn info komt van mijn keukenprinses.

Kalo Vradi,
Dick
Quote
#3
Kalispera Dick, bedankt voor de info; ik meen me te herinneren dat het gerecht "Spiniola" of iets waar daar op lijkt heette (googelen hierop levert echter niets op Huh ). De persoon die het proefde was op zoek naar typische inheemse gerechten en werd daar op deze soepachtige substantie getracteerd...........

Ger
Quote
#4
De oude namen zijn Garos, Garum en vele andere, Google maar even op Garum.
Vroeger werd het gemaakt van gistende, rottende vis afval (2 maanden).
Was in de oudheid een erg belangrijk export produkt van Griekenland.
In een gerecht is het lekker maar proef de saus niet zo want dat is VIES.

Eddy
Quote
#5
(18 September 2011, 07:57)eddyhopoulos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De oude namen zijn Garos, Garum en vele andere, Google maar even op Garum.
Vroeger werd het gemaakt van gistende, rottende vis afval (2 maanden).
Was in de oudheid een erg belangrijk export produkt van Griekenland.
In een gerecht is het lekker maar proef de saus niet zo want dat is VIES.

Eddy

In Alaska (meen ik) stoppen ze stukken vlees een maand of twee in de grond. Na de opgraving van het vlees gaat het de pan in. Hun vinden het een lekkernij.

Quote
#6
Als tegenstander van taalvervuiling wijs ik er op dat het moet zijn:
Zij vinden het een lekkernij. "Hun" is Cruijffiaans, wel grappig maar dus fout.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe heet dit gerecht? Daantje 33 13.520 07 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Mijn favoriete gerecht Ger 35 19.596 20 April 2015, 12:05
Laatste bericht: janos54
  Hoe heet deze peper? Xandrios 9 7.346 19 September 2013, 15:36
Laatste bericht: Andrebeek
  Gerecht met rode bietjes KarenAnna 8 6.384 27 February 2011, 20:56
Laatste bericht: Martje
  Hoe heet dit Pilion-gerecht? Ger 2 2.833 08 October 2010, 22:16
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)