Via vaste land naar Griekenland
#1
We reizen al 11 jaar met de auto of het vliegtuig naar Griekenland.
Als we met de auto gaan maken we de oversteek Italië-Griekenland met de bekende ferry's. Nu zijn wij van plan om via het vaste land naar Griekenland te gaan en onderweg een aantal steden te bezoeken.
We zijn benieuwd naar de ervaringen en tips van mensen die de afgelopen 2 jaar via Hongarije en Servië met de auto (en eventueel tentje) naar Griekenland zijn geweest.

:efch1:
Thomas
Quote
#2
Beste Thomas,
Jaloersmakend, maar ik heb die ervaringen jammer genoeg niet. Advies: Lees in ieder geval van Hella S. Haasse "De ingewijden". Een prachtig boek, even doorbijten, waarin een soortgelijke tocht beschreven wordt in 1954. Het is heel lang door de Balkan-toestanden niet mogelijk geweest. Je zal er wel wat tijd voor uit moeten trekken. Volg graag je wetenswaardigheden. Cor.
Quote
#3
Hoi Thomas.

Wij zijn verschillende keren via het vaste land naar het Noorden van Griekenland gereisd. prima te doen, maar je moet wel rekening houden met de Servische douane. Als hun pet verkeerd staat kost het je zomaar 200 euro. Dan deugt je groene kaart niet of zien ze iets anders wat de heren niet bevalt.
Succes en kom eens langs als je in de buurt van Thassos bent.
Quote
#4
Hallo Petros/Ionna?????
Ik schat zo in dat jullie de mensen zijn, die een kleinschalig appartementen gebouw op Thassos hebben?? Met googlen naar O-paradisos belandden wij nl. op een fraaie site met mooie fotoreportage van het eiland. Ziet er allemaal erg gezellig uit. Volgens mij is een verblijf aldaar een aanrader.
Wij hebben een vakantiewoning op Pilion, waar we drie keer per jaar naar toegaan. Wellicht dat jullie ons tips over de reis naar Griekenland over het vaste land kunnen geven, zoals de toestand van de wegen, de veiligheid, het oponthoud bij de grensovergangen en de overnachtingsmogelijkheden (evt. met tentje). Wij zijn geen types die haast hebben. De reis naar Pelion op zich is voor ons ook al vakantie.

:efch1:
Thomas&Lucia




Beste Cor,

dank voor jouw tip,
dit jaar maken we nog de oversteek met de boot van Italië naar Griekenland. Maar volgend jaar mei/juni gaan we, als de recente ervaringen van de andere mensen tenminste positief zijn, over het vaste land.
Ik zal daarna een kort verslagje van onze bevindingen aan dit geweldige forum toevoegen.

Thomas
Quote
#5
Die Thomas,

Dè expert op dat gebied is je eigen collega Leo. Ik dus.
Kom maandag maar even langs, dan vertel ik je precies alle haken en ogen.
Kamperen onderweg is in Slovenië en Kroatië geen probleem, want daar zijn genoeg campings langs de route Ljubliana- Zagreb - Beograd. (Via Maribor kan ook, maar dan heb je altijd dikke file op die laatste 10 km tweebaansweg tussen Ptuj en de Kroatissche grens.)
In Servié zijn maar 2 campings : in Zemun, vlakbij Beograd en in Predejane (tussen Nis en de grens met Macedonië. In Macedonië vind je geen enkele camping langs de route naar Griekenland. Tenzij je via Ohrid gaat, maar dat ligt niet echt voor de hand.
Het laatste stukje Servië ten zuiden van Nis tot de Macedonische grens is het enige stukje tweebaans en daar heb je geheid snelheidscontrole.
Leandros's signatuur sirtaki
Quote
#6
He ik ontdek deze discussie net. Wij denken erover om volgend jaar met de auto te gaan. In eerste instantie met de ferry vanaf Italië maar over het vasteland is ook een idee natuurlijk. Alleen kamperen wij niet meer (de rug wordt te oud) maar heeft er iemand ervaring met hotelletjes? En is Servië veilig op het moment? Is via Bulgarije en Roemenië ook leuk?
Quote
#7
@Leo waarom niet via Hongarije, vond het stukken plezieriger rijden en sinds bijna alles snelweg is gaat het nog beter. De route NL Griekenland en NL Turkye heb ik 25 jaar gereden 2 keer in de maand, met vaak een combi rit GR en TR.
En @Els via Roemenie en Bulgarije wil je echt niet gaan, zal nog eens verschillende horror verhalen opschrijven hier.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Arthur ik wacht je verhalen af! Maarrr...... hoe lang was dat geleden? Ik heb met veel plezier naar de serie over de Balkan gekeken die afgelopen winter op de NL tv was van de VPRO. Transsylvanië, het land van Dracula, spreekt toch wel tot de verbeelding ....
Quote
#9
Beste Arthur,
Via Hongarije is een eind om.
De kortste weg is via Oostenrijk en vervolgens Slovenië en Kroatië. Is geheel autoweg en rijdt probleemloos.
Leo
Leandros's signatuur sirtaki
Quote
#10
@Leo, via Hongarije is maar 50km om, maar rijd een stuk plezieriger en is bijna vlak, waarom denk dat bijna alle vrachtauto's via Hongarije gaan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Sorry voor de late reactie. Wij reizen sinds 2004 over land naar Griekenland via Hongarije. Zoals al eerder geschreven, vanaf Szegd zijn er niet veel campings meer.
Je hebt net voor Beograd camping Dunav eenvoudig camping 35 Km vanaf Beograd Motel Jerina, waar je kan overnachten op de Parkeerplaats. Motel Nais, vlakbij Nis, hier kan je ook staan op de parkeerplaats (als je geluk hebt is er ook nog stroom). Zelf zijn wij bij laatst genoemde motels al 2 jaar niet meer geweest. Dan heb circa 65 km vanf Nis Motel Predejane, hier komen we elk jaar zelf, goed plaats om te overnachten en te eten. Tip: Let wel op je snelheid er wordt overal met Laser guns gecontroleerd. Ook staan er soms wat bedelaars in Macedonië bij de tolpost. Maar wij hebben ons nog nooit onveilig gevoeld. Indien je nog meer info wilt heb hoor ik het graag.
mvg Leo en Joanna.
Quote
#12
Arthur, net weer terug uit Griekenland via het vastenland. De laatste 4 jaren rijd ik via Hongarije i.p.v. Slovenie en Kroatie. De rit door Hongarije bevalt me prima, maar inmiddels is de route door Slovenie ook goed. Zelf neem ik Hongarije omdat het toch een grensovergang scheelt om doorheen te gaan.

Zelf heb ik goede ervaringen met de grensovergangen (geen problemen / corruptie), maar je moet inderdaad uitkijken voor corruptie van de politie in Servie. Een kleine verkeersfout in het chatische stadsverkeer voor de rondweg in Beograd kan je 'zwart' geld gaan kosten. In de vakantieperiode controleert de poltie daar.

In de zomermaanden is er op deze route veel verkeer dat richting Turkije gaat en dat kan voor wachttijden zorgen bij de Hongaarse / Servische grens. Op de terugreis van Griekenland ga ik door de weeks over de grens met Hongarije en tot nu toe scheelt dat een hoop tijd.

Wat op dit moment ook nog een verschil maakt is het tolgeld wat je kwijt bent via Hongarije of Slovenie/Kroatie.

De stops in Servie op de vele nieuwe tankstations zijn erg goed. Deze tankstations zijn niet te vergelijken met Nederland, zoveel beter. Je kunt overal met visa betalen en zelfs bij wisselkoers op de euro valt de commissie reuzen mee. De oude jet-oil tankstations heb ik slechte ervaring mee (communicatie werkt niet voor visa en je wordt opgelicht bij het wisselen van de euros).

Wat betreft veiligheid is de gehele route een goede route en zoals al eerder is geschreven voel ik me ook niet onveilig op deze route.
Quote
#13
Lang met het plan rondgelopen en dit jaar maar eens uitgevoerd. Heen via Graz - Budapest - Beograd - Nis - Skopje - Evzoni tot bestemming Keramoti; terug over Beograd - Zagreb - Maribor.
De heenreis overnacht in Cleverhotel Herzogenburg (St. Polten); tweede etappe ging zo voorspoedig dat voorbij Nis besloten werd door te rijden. Macedonie bij schemering hield wat op maar uiteindelijk werd Polykastro bereikt. Beetje teveel van het goede, 1420km... Terugreis zou dus in 2x moeten kunnen, maar wel beter verdelen. Breekpunt Maribor gekozen en dat is supergoed te doen. We hadden zelfs nog de pech 2 uur oponthoud op te lopen wegens een ernstig vrachtwagenongeluk bij Nis.
De meest strenge grenscontrole was Hongarije/Servie, verder waren de wachttijden kort, was de douane netjes en de wegen prima.
Onderweg op de terugreis zelfs nog tijd voor een stukkie van de snelweg en even de benen strekken (wegrestaurants haat ik).

Wat zou ik anders doen? Nou ja, heenreis via Hongarije is gewoon langer. Wil je er de tijd voor nemen dan is dat geen probleem, maar kies je om de rit in 2x af te leggen dan is optie Kroatie beter.
Verder heb ik in Subotica gelijk Servisch geld gepint, hetgeen stukken scheelt bij tot- en benzinebetaling. In Kroatie betaalde ik met euro's en daar ben ik enorm afgezet. Zorg dat je aan de grens in Macedonie nog even voltankt; de benzine in GR is krankzinnig duur, het scheelt zo 30 euro op een (flinke) tank.
Tol: Oostenrijk: vignetten bij ANWB, Hongarije: tolbriefje koop je in Oostenrijk aan de grens in Euro's. Verder heeft Servie op verschillende trajecten wisselende tolprijzen (poortjes). Betaal in lokale valuta, scheelt zo'n 25%. Dinars kun je alleen in Servie zelf krijgen (pinnen algemeen, ik hoefde amper te zoeken). Ook Macedonie kent tol; ik geloof dat ik totaal 3 euro betaalde (de moeite niet om daar locale valuta voor aan te schaffen; met tanken werd ook een schappelijke koers gerekend). Kroatie werkt ook met tolpoortjes, voordeel in lokale valuta is daar - zeker als je tankt - groot. Tenslotte heeft Slovenie een bezopen tolprijs: je moet voor een stukkie van niks een vignet aanschaffen wat duurder is dan alle tol van servie bij elkaar opgeteld. En ik miste het verkooppunt ook nog eens, rij je dus zonder vignet en kun je nergens van die snelweg af.
Dus: het is zeer goed te doen en het verhaal dat de boot het enige alternatief voor het vliegtuig is: vostrekte onzin, zeker als Noord Griekenland je bestemming is.


Quote
#14
@Nestos

Via beide routes is het goed te doen in 2 dagen. Als wij via Hongarije rijden dan stoppen wij in Servië. De tweede dag doorrijden tot in Griekenland is dan goed te doen.

Hoe is de weg tegenwoordig door Slovenië en de grensovergang Slovenië/Kroatië?

Tip: voor tol- en benzine in de betreffende landen is het handig om alles met VISA te betalen. Macedonië doen ze wel eens moeilijk, bijv. geen communicatie mogelijk.
Quote
#15
(18 June 2011, 10:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[color=#0000CDEn @Els via Roemenie en Bulgarije wil je echt niet gaan, zal nog eens verschillende horror verhalen opschrijven hier.[/color]

Beste Arthur,

Tegenwoordig is het goed te doen hoor in Bulgarije, de tijd van de wildwest is voorbij.
Ik kan het weten want ik kom er wekelijks.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#16
Bulgarije was het probleem niet Dick, is het ook nooit geweest zelfs in mijn tijd niet, het was altijd Roemenie wat dwars lag bij alle grensovergangen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
(20 September 2011, 19:45)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bulgarije was het probleem niet Dick, is het ook nooit geweest zelfs in mijn tijd niet, het was altijd Roemenie wat dwars lag bij alle grensovergangen.

OK ik maakte me al ongerust want Bulgarije is, als je in Noord Griekenland bent, zeker de moeite waard om te bezoeken.
Zijn er mensen die interesse hebben dan kan ik ze zeker informeren.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#18
En niet alleen om te bezoeken, ook om boodschappen te doen of te tanken, €1.25 per liter is toch mooi meegenomen zeker als je alle drie kunt combineren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
ik rij van af noord nederland via Dresden en Praag naar Budapest .
nooit problemen gehad in Servie ,een paar aardige worden en netjes blijven helpt veel.
van uit Nis zou je ook naar Sofia kunnen ,het is een mooi route maar is niet zo veel verandert als je vergelijk met vroeger ,en de route via Fyrom. mischien zit tussen de oren ,ik deed in de tijd van Yugoslavie ook altijd de weg via Skopje ,maar deze weg heeft het meeste kms better weg .
omdat wij gebonden aan de school vakanties zijn ,moet rijden in de weekends en vaak zijn de grensovergangen te druk. heb vaak gedacht over de route via Roemenie, is een mooi route, heb lang geleden gereden, maar ze rijden daar nog erger dan in griekenland ,en omdat de servis op de wegen in Servie heel goed is, better dan in Kroatie vind ik, blijf ik deze route rijden.
terug via Kroatie omdat de Hongaarse controles te lang duren.
tussen Kroatie,en Slovenie was tot 2 jaar geleden een grens langs een binnen weg ,en dat heeft wat files. maar je kan van uit Zagreb , naar Ljubliana en daar van richting Villach, en Salzburg
op zo een reis een paar kms extra , maakt weinig uit, je verdient het terug op een andere manier.
Nog iets anders, de oude weg Zagreb Belgrado is een mooi groot autoweg geworden, maar het is zaai. tussen Szeged en Belgrado vind ik veel mooier.
Hoop ik dat te doen weer volgende jaar, deze jaar moest via Italie.
ik had begrepen dat van af deze zomer zou je ook met een nederlandse id ,dus geen passport, door Servie en Macedonie kunnen rijden.
Quote
#20
(20 September 2011, 17:44)Marcel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Nestos

Via beide routes is het goed te doen in 2 dagen. Als wij via Hongarije rijden dan stoppen wij in Servië. De tweede dag doorrijden tot in Griekenland is dan goed te doen.

Hoe is de weg tegenwoordig door Slovenië en de grensovergang Slovenië/Kroatië?
Niets mis mee, prima weg. En de grens kostte ons een hele minuut. Maar tot grote hilariteit van de 2 meereizende tienerjongens werd een "aso-mercedes", die ons eerder met hoge snelheid inhaalde, op een achterafplekje geheel binnenstebuiten gekeerd.


(21 September 2011, 13:49)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog iets anders, de oude weg Zagreb Belgrado is een mooi groot autoweg geworden, maar het is zaai. tussen Szeged en Belgrado vind ik veel mooier.
Hoop ik dat te doen weer volgende jaar, deze jaar moest via Italie.
ik had begrepen dat van af deze zomer zou je ook met een nederlandse id ,dus geen passport, door Servie en Macedonie kunnen rijden.

Nou, ik vond Szeged-Beograd anders ook knap eentonig... Het zuiden van Servie is stukken mooier. Overigens is het laatste stuk Servie geen autoweg en ook in FYROM weinig kilometers snelweg. Maar prima te doen. Mijn medepassagiers waren tienermeiden (heen) en tienerjongens (terug) - mijn vrouw verkoos het vliegtuig :) - zij reisden met een ID kaart. Nergens problemen. Maar ik kreeg in mijn paspoort wel diverse stempels.
Quote
#21
He mensen
Ik lees dat het tegenwoordig goed te doen is (via Servië). Maar ik zou graag willen weten of het ook mogelijk is om te overnachten in hotels met afgesloten garage. Volgende zomer moeten we namelijk wat spullen met de auto naar Griekenland brengen en we twijfelen of we met de (dure) veerboot gaan (want hoogseizoen, kan niet op ander tijdstip) of helemaal over land. Welke route en welke hotels?
Quote
#22
(20 September 2011, 19:56)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 September 2011, 19:45)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bulgarije was het probleem niet Dick, is het ook nooit geweest zelfs in mijn tijd niet, het was altijd Roemenie wat dwars lag bij alle grensovergangen.

OK ik maakte me al ongerust want Bulgarije is, als je in Noord Griekenland bent, zeker de moeite waard om te bezoeken.
Zijn er mensen die interesse hebben dan kan ik ze zeker informeren.

Kalo Vradi,

Dick

Nou Dick tips zijn welkom hoor. Hoewel het vasteland bij mij in de omgeving ook veel moois te bieden heeft, is een kort tripje naar Bulgarije ook wel eens leuk. Dus kom maar op met je tips!

@Nestos: wonende op Thassos trok jouw nick "Nestos" gelijk mijn aandacht. Vakanties in Keramoti?
Quote
#23
Nou Dick tips zijn welkom hoor. Hoewel het vasteland bij mij in de omgeving ook veel moois te bieden heeft, is een kort tripje naar Bulgarije ook wel eens leuk. Dus kom maar op met je tips!

@Nestos: wonende op Thassos trok jouw nick "Nestos" gelijk mijn aandacht. Vakanties in Keramoti?

[/quote]

Ik ben vanuit Xpisoupoli (bij Xanthi) naar Gotse Delchev in BG geweest. Jammer dat we daar pas aan het einde van ons verblijf aan toe kwamen. Heel gezellige stad, een aanrader. Tenminste, als je niet van toerisme houdt.
Overigens is de grens bij Thermes sinds kort open, maar terug via Komotini kan niet meer. Die overgang hebben we ook bereden. De stad Zlatograd vioel ons een beetje tegen. (zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) Er is een splinternieuwe weg in BG die letterlijk ophoudt aan de grens (er staat grenspolitie en de weg aan de Griekse kant is afgesloten cq moet nog worden aangelegd. De Bulgaarse grenspolitie wist ons te vertellen dat door de crisis het project was stilgelegd... Dus zelfde weg via Thermes weer terug.

Quote
#24
aan de eene kant is jammer dat Roemenie en Bulgarije uit de Schengen verdrag, blijven. dan zou aantrekkelijk zijn om met een eu Id deze route naar noord griekenland te nemen. voor mij bv ,de route naar Drama via Roemenie is qua kms weinig meer of minder. 2500 km ,en zeker zonder die lange wacht tijden op de grenzen.
Jotta straks in de winter een lange weekend of midweek naar Bansko boeken. ski of wantelen en eten en drinken nog goedkooper dan op thassos.
neem de tijd ,vroeg beginnen ,je komt Nestos tegen in Bulgarije en het is prachtig mooi riviertje. ook onderweg kom je het dorp Bukovo tegen ,waar wij de naam gebruiken voor de lekkere poeder ,van gedroogde paprikas ,lekker voor de kebab.
wel een beetje ironish ,dat nu zo makkelijk naar BUlgarije kan reizen. ik ben vaak genoeg in Eksohi geweest toen nog een militaire post stond en geen weg naar de andere kant stond. wat ik daar mooi vind is dat in de dorpen vaak ,zie ik hoe griekenland was in de jaaren 70.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Land van het jaar cors 0 508 28 December 2023, 22:19
Laatste bericht: cors
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 4.111 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  630.000 toeristen via Nederland naar Griekenland Ger 0 1.754 18 November 2015, 12:14
Laatste bericht: Ger
  eilanden of vaste land? spikie 24 13.138 08 February 2015, 10:05
Laatste bericht: ElsR
  Griekenland het minst genereuze land ter wereld. Aleko 3 3.362 03 December 2013, 20:39
Laatste bericht: Tina K. Noume
  eerste kennismaking met vaste land ? roefke 19 11.350 27 December 2011, 22:57
Laatste bericht: Angeliki
  Gaan rokende Grieken het land redden? Ger 3 4.457 01 October 2011, 17:57
Laatste bericht: Markos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)