Grieksegids nieuws
auto / wegenbelasting
#1
Het plan is om een 2e hands auto te kopen in Griekenland.

Nu is mijn vraag: wie weet hoe het met de jaarlijkse belasting gaat, volgens mij is de hoogte afhankelijk van de motor inhoud ( het aantal cc) alleen weet ik niet hoe de staffel is en welke belasting daar bij hoort.

Wie is hier van op de hoogte,
alvast bedankt voor de reactie(s).

groet vanuit Kos, Dick
Quote
#2
Hier heb je een lijst met de verschillen tussen vorig jaar en dit jaar, hoe het in 2012 uitziet weet ik nog niet.

[Afbeelding: 2ic0ghk.jpg]

met dank aan Harry voor de info.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Kijk eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of google verder op ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
Ik weet niet hoe het op Kos is, maar hier is een 2e hands relatief duur.
Succes met de aankoop!
Quote
#4
Hier op Kreta ook, ze vragen overal de hoofdprijs voor, zelfs voor een oude barrel, kijk eens op deze site waar zowat alles op staat.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ik heb hier op Samos een Hyundai-Atos gekocht van een Autoverhuur bedrijf en ben er zeer tevreden over.
Weinig kosten en indien reparaties dan zijn deze in prijs te overzien.

Het is nu de tijd om tot aanschaf over te gaan omdat de verhuur bijna voorbij is.

Ik heb voor mijn Atos 6 jaar geleden €.3,500,- betaald.
Wegenbelasting 2011: 110,-; Verzekering 213,-

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Moet je niet zeggen Arthur. Bij flisvos in Almerida bieden ze bijv. een Fiat Panda uit 2011 met iets van 50K op de teller voor 6000 euro aan. Kan ik echt niet duur noemen. Zo staan er meer auto's uit de verhuur te koop voor hele zachte prijzen.
Ik denk dat je in NL een dergelijke auto niet voor dat geld krijgt.
Quote
#7
Dan ligt het wel eraan hoeveel ze op de rekening zetten, je weet toch als je zo'n auto koopt betaal je nog eens 23% btw er boven op plus nog eens €135 voor het overschrijven, kom er toch nog € 1515 bij, heb je in NL een bonus/ malus opgebouwd wordt hij hier verrekend, anders wordt de verzekering ook nog knap duur, de belasting kun je zelf uittellen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
De belasting en verzekering maakt niets uit, die heeft niets met de aanschaf van een auto te maken. Nou ja, wel wat natuurlijk, een SUV kost nu eenmaal veel meer aan vaste lasten dan een Fiat Panda bijvoorbeeld, maar met de aankoopprijs van een auto niet.
Of je nu een Panda uit 2011 voor 10K of 6K koopt, de belasting blijft hetzelfde als het verder exact dezelfde auto (dus ook met dezelfde motor) is.
Bonus/Malus heeft onder meer te maken met je eigen schadeverleden, maar niet niet met het aankoopbedrag van een auto. Wel met de hoogte van de basispremie uiteraard.

Als je een personenauto adverteert, ook in GR, is de prijs incl. BTW. Die 23 % komt er dus niet bovenop, die zit er al in.

Ik blijf bij mijn stelling dat 2e hands auto's niet duur zijn in GR.
Quote
#9
(11 October 2011, 10:45)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb hier op Samos een Hyundai-Atos gekocht van een Autoverhuur bedrijf en ben er zeer tevreden over.
Weinig kosten en indien reparaties dan zijn deze in prijs te overzien.

Het is nu de tijd om tot aanschaf over te gaan omdat de verhuur bijna voorbij is.

Ik heb voor mijn Atos 6 jaar geleden €.3,500,- betaald.
Wegenbelasting 2011: 110,-; Verzekering 213,-

Grtz.Wick

Ik zou nooit een auto overnemen van een autoverhuurbedrijf. Hiermee hebben alle soorten chauffeurs gereden en kan de wagen moeilijk ten goede komen. Als je zegt dat je er tevreden met bent betekend natuurlijk dat mijn stelling niet altijd de juist is... Hypocrite ;)

Quote
#10
Ook ik heb een auto overgenomen van een bevriende autoverhuurder, deze was toen bijna 5 jaar oud en ik rij er nu ruim 4 jaar in.

Buiten de normale onderhoudskosten geen problemen gehad alleen een accu en uitlaat venieuwd rijd nog steeds prima ondanks dat hij naar de 10 jaar gaat.

Dus de stelling dat elke huurauto een probleemauto is gaat zeker niet op. dit autootje heeft tenslotte bijna 5 jaar in de verhuur gezeten, maar erg weinig km gereden toen ik hem overnam.
Quote
#11
Mijn mening is en blijft: koop een auto van een verhuurbedrijf!!

De buitenlandse toerist die er in rondgereden heeft rijdt altijd nog 5x voorzichtiger dan de gemiddelde 'rij maar raak' Griek. Kijk maar eens hoe hun auto's er na 5 jaar uitzien en naar hun rijgedrag.
Ze kopen dan d´r rijbewijs na 5 rijlessen bij die corrupte ambtenaren in Athene voor +/- 250,00 euro en hoppa bollen maar.
Nee, voor geen goud een tweede handsje van een Griek of je moet hem heel goed kennen.

Grtz.Wick


Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#12
Ik onderschrijf die mening ook.
Ik ben met je eens dat de gemiddelde toerist rustiger en voorzichtiger rijdt dan menige Griek.

Een Jeep-achtige 4X4 zoals een Suzuki zou ik evenwel niet kopen als ex-huurauto.
Daarmee worden hele seizoenen lang off-road safari's gereden door mensen die niet weten hoe je dat moet doen. Grote kans op problemen met de onderzijde zoals de wielophanging, chassis, uitlaat, etc.

Overigens huur ik zelf al 4 jaar altijd dezelfde Fiat Panda op Kreta. Ik heb een 'speciale deal' met de verhuurder voor die auto omdat ik nogal vaak en ook voor langere periodes daar ben. De auto had de laatste keer toen ik hem terugbracht ruim 75.000 km gelopen. Daar heb ik er zelf ongeveer 25.000 van gereden.
Ik zou 'm zo kopen, perfect autootje !
Quote
#13
(11 October 2011, 14:24)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Moet je niet zeggen Arthur. Bij flisvos in Almerida bieden ze bijv. een Fiat Panda uit 2011 met iets van 50K op de teller voor 6000 euro aan. Kan ik echt niet duur noemen. Zo staan er meer auto's uit de verhuur te koop voor hele zachte prijzen.
Ik denk dat je in NL een dergelijke auto niet voor dat geld krijgt.
Schijnbaar weet je niet al te veel van gebruikte auto's en prijzen @Xander, een Matiz van 2011 voor €4000 een Panda van 2011 voor € 6000 en een Grande Punto voor €6000 dat was bijna onmogelijk gezien de km stand in 6 maanden en de prijs, de verhuurder had een KLEIN foutje gemaakt, ik denk bel eens met hem, de Matiz is van 2006 de Panda van 2007 en de Grande Punto ook, dus toch niet echt goedkoop.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(12 October 2011, 08:20)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn mening is en blijft: koop een auto van een verhuurbedrijf!!

De buitenlandse toerist die er in rondgereden heeft rijdt altijd nog 5x voorzichtiger dan de gemiddelde 'rij maar raak' Griek. Kijk maar eens hoe hun auto's er na 5 jaar uitzien en naar hun rijgedrag.
Ze kopen dan d´r rijbewijs na 5 rijlessen bij die corrupte ambtenaren in Athene voor +/- 250,00 euro en hoppa bollen maar.
Nee, voor geen goud een tweede handsje van een Griek of je moet hem heel goed kennen.

Grtz.Wick

Inderdaad, zo bekeken kan het ook natuurlijk. Anderzijds kan het altijd eens slecht aflopen zoals bij kennissen afgelopen maand. Zij hadden ook een auto overgenomen van een "bevriend" autoverhuurbedrijf en vier dagen later heeft hij alle moeite van de wereld en veel geluk gehad dat hij niet de dieperik was ingereden. Auto stond de afgelopen week geparkeerd tegen de rotsen van Ferma-Galini/zuid-oost Kreta. Wat er precies gebeurt was konden ze niet vertellen maar de eerste foto's die ik gezien had en achteraf het wrak zelf even bekeken lijkt het me dat ze een verkeerde bandenmaat op één van de achterste velgen hadden gelegd. Een band loopt er zomaar niet af, naar binnen toe, als je de juiste maten/combinatie velgen gebruikt.

Nu ja, ééntje overkopen terplaatse van een Griek is ook geen optie natuurlijk zoals je zelf al schreef.











Quote
#15
(12 October 2011, 13:00)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Schijnbaar weet je niet al te veel van gebruikte auto's en prijzen @Xander, een Matiz van 2011 voor €4000 een Panda van 2011 voor € 6000 en een Grande Punto voor €6000 dat was bijna onmogelijk gezien de km stand in 6 maanden en de prijs, de verhuurder had een KLEIN foutje gemaakt, ik denk bel eens met hem, de Matiz is van 2006 de Panda van 2007 en de Grande Punto ook, dus toch niet echt goedkoop.

Dat klopt Arthur, ik ben absoluut geen autohandelaar Big Grin
Van prijzen heb ik geen verstand. Bij toeval weet ik dat een nieuwe Panda met airco 9K kost in NL. Daarom kwam 6K mij als niet te veel over, da's alles. Jij hebt deze handelaar ontmaskerd.
Zo zie je maar weer, niet alleen in NL zijn 2e hands autohandelaren onbetrouwbaar, in GR ook !

Quote
#16
Nou niet echt ontmaskerd @Xander, maar je zal maar 200 km rijden en er achterkomen dat de auto's 4/5 jaar ouder zijn als geadverteerd, kun je dat hele stuk weer terug.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Arthur en Jota,

Bedankt voor jullie informatie hier kan ik iets mee!

en of ik een 2e hands koop van particulier of verhuurbedrijf........ tja daar ga ik eens rustig over nadenken haha

Griekse Groet Dick
Quote
#18
zo dat nadenken van mij heeft effe geduurd.......... haha

vorig seizoen met m'n Nederlandse karretje naar Kos gereden, ook leuk ;)
maar het gaat er nu toch van komen. Het plan is nu om binnenkort naar Athene te vliegen en daar op de bazaar of bij een garage een auto te kopen en dan met de boot naar Kos.

Nog mensen die een advies of tip voor mij hebben??
Quote
#19
Koop een auto op Kos. Er zijn zat particulieren die je een groot plezier doet om hun van de auto te verlossen.
Quote
#20
Kan je als buitenlander die 3 tot 6 maand op Kreta zal verblijven ook een auto kopen en hem daar natuurlijk laten inschrijven en alles betalen wat er dient betaald te worden , met de bedoeling als je terug keert naar Belgie in mijn geval hem daar te stallen tot het volgend verblijf ? Of is dat nu eenmaal onmogelijk ?
Ik weet ondertussen dat je een BTW-nummer dient aan te vragen, maar is dat mogelijk als je er niet effectief woont ?
Quote
#21
Ja dat is mogelijk. Je hebt geen BTW nummer maar een AFM nummer (belastingnummer) nodig. Ook dien je je te registreren bij de politie. Deze registratie stelt niet veel voor en is zo geregeld, wel dien je aan te tonen dat je een ziektekostenverzekering hebt in je woonland en dat je beschikt over liquide middelen (bijv. 1.000 euro oo de bank in je woonland of GR).
En dan kunnen autopapieren op je naam worden gezet. Let op in GR betaal je naast jaarlijkse wegenbelasting ook zgn luxery tax over je auto, eea afhankelijk van hoe oud de auto is en hoeveel cc. Succes!

Let op: plaatselijk kunnen er andere regels worden gehanteerd ten aanzien van het papierwerk Wink
Quote
#22
wat voor kosten zijn er gemoeidd aan de luxery tax
Quote
#23
Chiel heeft te maken hoe oud de auto is en hoeveel cc. meestal betaal je luxery tax voor autos tot 10 jaar oud. vanaf 2000cc is het behoorlijk prizig ( ca 480 extra per jaar. maarrrrrr de regels kunnen zo weer veranderen..... yourrrr in Greece
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.708 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)