Olijfboompjes overwinteren - maar hoe?
#1
Vorige winter heb ik m'n 2 olijfboompjes op de zolder gezet om tegen de vorst te beschermen. Er vielen toen erg veel blaadjes af. Ik las op een tuinforum dat dit komt omdat ze te licht stonden. Weet er hier iemand hoe je olijfboompjes het beste kunt laten overwinteren? Hoeveel koude kunnen ze überhaupt aan?
Iemand tips en/of ervaringen hiermee?
Groetjes, Jill

Quote
#2
(21 October 2011, 20:01)Jill schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorige winter heb ik m'n 2 olijfboompjes op de zolder gezet om tegen de vorst te beschermen. Er vielen toen erg veel blaadjes af. Ik las op een tuinforum dat dit komt omdat ze te licht stonden. Weet er hier iemand hoe je olijfboompjes het beste kunt laten overwinteren? Hoeveel koude kunnen ze überhaupt aan?
Iemand tips en/of ervaringen hiermee?
Groetjes, Jill
Beste Jill,

Mijn ervaring met olijfboompjes is dat je ze uit de wind moet houden. Wij hebben de pot altijd met grote vuilniszak afgedekt en dan buiten laten staan. Natuurlijk is het afhankelijk waar je woont in Nederland en hoe koud de winter is. Als je een kas hebt is het eenvoudig dan breng je ze daar binnen.
Mijn lokatie was Delft.

M.vr.gr.
Dick
Quote
#3
Hoe is dat bij jou in Drama @Dick, ik kan me de al die winters in noord Griekenland nog goed herinneren, geef ons eens wat update deze winter, en olijf boompjes blijven heel lang goed bij mij in de tuin.Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
(21 October 2011, 20:25)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe is dat bij jou in Drama @Dick, ik kan me de al die winters in noord Griekenland nog goed herinneren, geef ons eens wat update deze winter, en olijf boompjes blijven heel lang goed bij mij in de tuin.Big Grin

Hoi Arthur,

Hier is het overdag prachtig weer met alleen een beetje nachtvorst tot nu toe. Wij hebben nu twee winters meegemaakt en die waren te vergelijken met de winters in zuid-west Nederland van voor 2009. Over het algemeen is het eind januari en februari winter. Op de bergen rond om ons Panggeo en Falkro ligt nu al sneeuw en kan men van de winter skieen.
Maar ik hou je deze winter op de hoogte.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#5
(21 October 2011, 20:15)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn ervaring met olijfboompjes is dat je ze uit de wind moet houden. Wij hebben de pot altijd met grote vuilniszak afgedekt en dan buiten laten staan.

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze best in de schuur overwinteren?

Quote
#6
(21 October 2011, 21:18)Jill schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 October 2011, 20:15)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn ervaring met olijfboompjes is dat je ze uit de wind moet houden. Wij hebben de pot altijd met grote vuilniszak afgedekt en dan buiten laten staan.

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze best in de schuur overwinteren?

Als ze maar genoeg licht krijgen. Olijfboompjes zijn alergisch voor koude wind, de wortels zijn vorstgevoelig dus ook in de onverwarmde schuur de pot afdekken.

Kali Mera,

Dick
Quote
#7
Voor zover er op het label van een mijn olijfboompjes staat kunnen ze hebben tot -10?, nou geloof ik dat niet helemaal, dus de grote boom van 4jr staat binnen in de keuken en de andere 2 zijn nog heel klein, die staan dus in een pot voor het raam, hebben ze licht en warmte van de verwarming.


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi jill kijk hier even.
groeten janos

Quote
#9
Ik heb na het overlijden van mijn moeder in april van dit jaar een olijfboom geplant als eerbetoon en herinnering aan haar. Tot op heden groeide deze plant prachtig, allen de stam blijft klein. Zijne er snoeitips om de stam te laten groeien in verhouding met de kruin?
groeten
Rhodos
Quote
#10
(23 October 2011, 21:05)rhodos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijne er snoeitips om de stam te laten groeien in verhouding met de kruin?

Volgens mij niet Rhodos, grote kans dat de kruin is geënt op een aparte stam die daarna niet meer groeit. Vaak wordt een olijfkruin zelfs op een totaal andere stam geënt, bijvoorbeeld een liguster. Dat merk je echter pas als er zich een scheutje ontwikkeld op de stam. Ik wist dat ook niet maar las het laatst ergens op een tuinforum.
Quote
#11
(23 October 2011, 21:23)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 October 2011, 21:05)rhodos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijne er snoeitips om de stam te laten groeien in verhouding met de kruin?

Volgens mij niet Rhodos, grote kans dat de kruin is geënt op een aparte stam die daarna niet meer groeit. Vaak wordt een olijfkruin zelfs op een totaal andere stam geënt, bijvoorbeeld een liguster. Dat merk je echter pas als er zich een scheutje ontwikkeld op de stam. Ik wist dat ook niet maar las het laatst ergens op een tuinforum.

Dat is me ook wat dan. Denk je een olijfboom gekocht te hebben en blijkt het helemaal niet zo te zijn maar een ge-ente olijfboom dus.
Je betaald dus wel mooi ff voor een echte olijfboom, die dst dus uiteindelijk niet is!!!

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#12
In ons geliefde Hellas zijn veel productie-olijfbomen geënt op stammen van de wilde olijf. Dat zie je soms aan de scheuten onderaan met de kleinere blaadjes. Dit wordt gedaan omdat de wilde olijf beter bestand is tegen ziektes ed. Maar die geeft dus geen bruikbare vruchten.
Zo zal ook sier-olijf geënt kunnen zijn op een andere stam voor soortgelijke redenen.
Quote
#13
Fijn om te lezen dat er wel altijd iemand is die antwoord op de gestelde vragen waarmee een mens soms zit.

[Afbeelding: 2v0bas0.gif]

Ευχαριστώ πάρα πολύ κι χαιρετισμοί από το Βέλγιο
Quote
#14
Hoi Jill,

Mijn olijfboom en bougainville's breng ik 's winters altijd naar de winteropslag (kas).

Mischien is er bij jou in de buurt ook wel zo'n mogelijkheid.

Er heerst altijd een constante temparatuur en ook wordt de verzorging geregeld.

Evt. info over de verzorging van olijfbomen kan je vinden op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#15
Ook wij hebben olijfbomen in potten die we met moeite de winter doorslepen. Binnenkort gaan ze dan ook weer de garage/schuur in. Hier is het echter erg donker dus met een beetje zonneschijn en geen vorst staat met regelmaat onze garagepoort open om ze van het nodige daglicht te voorzien. Ook krijgen ze enkele keren water (1 a 2 keer per maand maar dan wel echt veel). Tot nu toe is het steeds goed gegaan op deze manier. We hadden jaren geleden ook een granaatappelboom die in de volle grond stond. Deze heeft 't enkele jaren goed gedaan, met heel veel prachtige bloesem en zelfs enkele granaatappeltjes. Tot de winter waarin het onder 10 graden vroor met een harde snijdende oostenwind... helaas dat was het einde voor onze granaatappel. We hebben de stronk in een hoekje van de tuin in de grond gezet en deze zomer is hij weer ontsproten als struik, alleen maar blaadjes maar wel fris groen. Wie weet wat het nog wordt.
[Afbeelding: iwsrja.jpg] [Afbeelding: 2h4kvm1.jpg]
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#16
Hallo Jill,

Tussen de reacties die je al kreeg staan goede tips!
Mijn ervaring met het overhouden van geënte olijfboompjes is deze:

Kocht verschillende jaren op rij in het begin van de zomer in NL olijfboompjes bij tuincentrum, had daar tot laat in het najaar veel plezier van als decoratie op de terras tafel.
Ze deden het prima.
Alhoewel op het labeltje stond dat de boompjes bestand waren om buiten te overwinteren tot -15 graden, dacht ik er toch verstandiger aan te doen om ze bij vorst in het schuurtje te zetten, waar ze de hele winter gestaan hebben en ik ze wel van tijd tot tijd wat water gaf.
Ze gingen wel wat achteruit er viel wat blad af.
In het voorjaar kregen ze weer een plaatsje buiten,waar ik al snel de eerste nieuwe blaadjes ontdekten, gaat goed dacht ik.....
niet dus....want na een maand begon het blad af te vallen en na 2 maanden had ik enkel het stammetje over met kale takken, er gebeurde vervolgens niks meer.
Kocht weer andere boomtjes en die kale gingen de groenbak in.
Toen de winter aanbrak deed ik weer precies hetzelfde.
En het verliep ook weer zoals in vorige voorjaar,eerst fris en groen met jong blad en later weer afvallende blaadjes.
Ik praat wel eens tegen mijn planten Wink en heb ze eens streng toegesproken met de woorden; nou verdwijnen jullie onder mijn ogen vandaan en ik verban jullie naar het verste plekje in mijn tuin,wil jullie niet meer zien voordat er nieuwe blaadjes zijn.
Daar stonden ze dan naast elkaar op een beschut plekje waar regelmatig zon komt met in hun rug de oude schutting van beton platen.
Bij het sproeien van de andere planten in de tuin kregen ze ook regelmatig 'n flinke waterstraal over hun kale kruin.
Totdat ik ergens eind juli zag dat er nieuwe groene puntjes te voorscijn kwamen, en jawel hoor.......wat ik voor onmogelijk gehouden had gebeurden toch.
Er kwam mooi fris groen blad en ik deed wat ik beloofden en ze mochten weer op de tafel in het zicht.
Wat ik hiervan leerde is:het jaar daarvoor toch te snel besloten om de boompjes weg te gooien en andere kopen...
Denk dat ik te weinig geduld had.
Ga het deze winter weer op dezelfde manier aanpakken en ze gaan weer het schuurtje in,wellicht zijn ze nu wat meer gehard en sterker?
We zullen zien wat het gaat doen.
Hier wat foto's.
zo waren de olijfboompjes toen ik ze kocht
[Afbeelding: 2d2d6j8.jpg]

[Afbeelding: 256s200.jpg]

[Afbeelding: 2qko3fs.jpg]

[Afbeelding: 9l8inc.jpg]

site met info
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mvg
akrotiri

Quote
#17

Mmmm lekker, de variant van "Dakos"

Quote
#18
Zo Akrotiri, jullie hebben wel 'verstand' van hoe je olijfboompjes in een opperbeste stemming moet krijgen aan de foto's te zien. Grieks sfeertje in Ollandia, altijd goed om de tijd te overbruggen voor je weer mag gaan.
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#19
Lieve mensen, allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee. Wat een fijn, informatief en gezellig forum is dit toch :)
Ik was eerlijk gezegd huiverig om m'n vraag te stellen, op een ander forum stelde ik een poosje geleden een vraag en werd vervolgens belachelijk gemaakt. Hier zitten gelukkig nog échte Griekenlandlovers vlaggetje.gif
Quote
#20
hallo jill,
ik heb zelf 2 olijfboompjes in pot,deze hebben afgelopen winter gewoon buiten gestaan.
wel op een beschutten plaats uit de wind.
ik had ze vanaf half december geen water meer gegeven en stonden onder een afdak.
groet philippos
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  oleander overwinteren moraitika 4 6.264 18 December 2011, 19:27
Laatste bericht: moraitika
  Vijgenboom laten overwinteren - Tips gevraagd KarenAnna 3 5.713 04 January 2010, 08:59
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)