Referendum
#1
Ik viel bijna achterover toen ik daarnet - breaking news! - volgend nieuwsbericht zag:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Papandreou wil de Griekse bevolking laten beslissen over het Europees akkoord dat vorige week in Brussel bereikt werd. Begin volgend jaar komt hierover een referendum in Griekenland.

Je kan er meteen een groot aantal vragen bij stellen:
- Welke 'deus ex machina' tovert Papandreou hier uit zijn hoed? Heeft hij een dubbele agenda na het bereikte akkoord van vorige week?
- Welke gevolgen zal het OXI van de bevolking hebben op het Europees akkoord?
- Zal Europa nog verdere schijven van miljarden euro's blijven geven, nu er een referendum aan komt met wellicht een negatieve stemuitslag?
- Zal de Europese economie blijven aanmodderen tot de uitslag van het referendum bekend wordt... of dan nogmaals naar beneden tuimelen?
- Hoe zullen de banken hier op reageren, nu ze net het mes op de keel kregen om 50 % van de schulden kwijt te schelden?
- Kunnen de Griekse besparingen teruggeschroefd worden na een negatief stemresultaat van het referendum?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
Nu ze een akkoord bereikt hebben voor steun aan Griekenland (weliswaar op de kap van de bevolking) wordt het referendum dat die steun zou kunnen kelderen naar voor geschoven.
Volgens mijn bescheiden mening is dit een soort zoethoudertje voor de massa. Het referendum zou er pas volgend jaar komen (= tijdwinst), is het bindend? Als het op z'n Belgisch is, dan zijn ze gesjareld (er wordt geen rekening mee gehouden). Ik vermoed dat het signaal dat het volk op Oxi-dag gegeven heeft aan zijn leiders, de schrik bij de beleidsmensen heeft ingevoerd. Nu wat tijd winnen en voortdoen op kosten van de kleine man en ze zien wel. Afwachten wat de winter gaat brengen als de mensen niet genoeg geld hebben voor energie en voedsel...dit verhaal is nog niet gedaan. [Afbeelding: 34retl0.gif]
Quote
#3
Dit is weer zo'n typische politieke zet van Papandreou. Als, bij referendum, het akkoord afgekeurd wordt is dit voor hem de ideale reden om te zeggen dat het volk het afgewezen heeft. M.a.w. het is niet zijn schuld Angel

Een oplossing hiervoor is dat zo weinig mogelijk volk zijn stem uitbrengt op dit referendum. Volgens de Griekse grondwet dient immers 40% van de bevolking zijn stem uit te brengen om de uitslag van een referendum geldig te maken.

Hoedanook, deze uitspraak zal hem de banbliksems van de hele Europese gemeenschap opleveren.

Ook zijn andere voorstel om een vertrouwensstemming in het parlement te vragen lijkt enkel de reden te hebben om deze niet te overleven zoadat anderen aan het roer komen en de problemen mogen oplossen. En wederom kan hij, als het niet lukt, zeggen: "Het is niet mijn schuld."

Politici, walgelijk Rodekaart
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En dan zakt het vertrouwen in Europa weer naar een 0 punt..........
Quote
#5
De vos komt uit zijn hol!


[Afbeelding: wwhis9.jpg] Deze sterren heb ik al in mijn pannetje!!!!!!!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Ik had lang vertrouwen in Papandreou. Ik dacht dat hij echt Griekenland wou redden, en dat hij tegelijk ook vertrouwen zou hebben in de eurozone.
Kijk maar eens wat er vandaag gebeurt, na het moeilijk verkregen Europees reddingsplan van vorige week:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Onder andere Dexia Bank op dit moment - 11 %. Dit kan tellen...
Papandreou, dit is een stap te ver! Je kan niet vorige week met je hand open staan om 50 % schuldvermindering te krijgen + een volgende schijf van 10 miljard incasseren... en de week nadien zeggen dat alles op losse schroeven komt tot het voorjaar 2012, met een referendum.
Hoe zal Europa reageren, denk je? Om maar te zwijgen van het effect op het toerisme... Huh
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Lieve mensen.Dit gedoe gaat allang niet meer over Griekenland en zijn arme uitgeperste koulijdende bevolking.
Dit is het grote spel van de échte machtshebbers achter die kleine spartelaars in Brussel.Die twee reddingsoperatie van juli en oktober pasten al helemaal niet in hun straatje.
Rechts-Republikeins-Tea Party USA, de groot investeerders, de hedge funds, de Ratings-troïka willen de macht:Obama onderuit en er uit,de Euro stuk om de dollar als wereld reserve munt te behouden,credit-event en uitkering van de CDS-en.
Met erkenning door mij van alles wat er fout is in Griekenland, stel ik dat de daar gegroeide situatie toch voornamelijk als breekijzer gebruikt is om de 'hogere' transAtlantische doelen te verwezenlijken.
Toen dat vorige week een beetje 'fout' (dus goed) dreigde te gaan is GAP met zijn referendum als escalator ingezet.(voor hem ligt er wel ergens een mooie internationale hoge funktie in hun circuit in het verschiet).Kijk maar eens naar het nieuws en de beurzen hoe effectief we naar de chaos geleid worden.
Alle grote complotten van de laatste eeuw zijn overigens pas na enkele decennia blootgelegd.Ik fungeer maar even als Cassandra.
Quote
#8
@ Aleko: Dat de Griekse (of, op hoger niveau: de Europese) crisis de top-grootmachten al dan niet gunstig kunnen uitkomen... dat zou best wel kunnen. Geld is immers macht, en omgekeerd. De Europese leiders zou ik nu niet bepaald kleine spartelaars noemen. De drie grootste wereldeconomieën zijn immers de VS, Europa en Japan. China komt op de vierde plaats.
Wel zat ik onlangs verwonderd te kijken naar een speech van Obama, die met beschuldigende vinger naar Europa wees... is hij vergeten dat in 2008 alles begon met de in elkaar stortende huizenmarkt in de VS zelf?
De wereldeconomie is inderdaad een complex kluwen. Maar toch meen ik dat de Griekse regering (én het parlement) toch relatief veel zelf beslissen in de huidige crisis.
Hoe dit gaat eindigen? Ik vermoed (en hoop) dat de Europese leiders deze week nog een hartig woordje zullen praten met Papandreou, zodat hij met hangende oortjes terug naar Athene moet. Het zou dus best wel kunnen dat hij daarop volgend zijn ontslag zal geven... met (vervroegde) verkiezingen en een complete impasse tot gevolg.
Wat ik al helemaal niet begrijp, is het nieuws van deze avond: dat de hele Griekse legertop plots - uitgerekend vandaag! - gewisseld wordt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Is de Griekse regering bang geworden van het leger? Wat voor rol (macht) speelt het leger?
Of heeft Papandreou metaxa over zijn salade gegoten in plaats van wijnazijn? Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
aleko, Obama steun nog steeds Papandreou. waarom??
zou je het geloven als ik zeg dat de veranderingen van de griekse leger top onder amerkanse instructies is gebeurt. amerikaanse inlichtingen vrezen voor een opstand van de griekse leger en nml eeen gedeelte dat niet zo bevriend is met de amerikanse kant.
een ding weten wij al lang Gap is niet giorgakis. die vent is alles behalve dom.hij doet alles voor zijn moederland.
Quote
#10
Ik denk best dat er een beetje waarheid schuilt in al die complot-theorieën. Maar ik heb sterk de indruk dat niemand meer weet hoe het nu in elkaar steekt - ook Papandreou niet. Een paar wijze mannen (en vrouwen - Angela?) weten misschien nog wel hoe het waarschijnlijk zal gaan maar IK heb er geen flauw idee meer van. De Giannis met de pet heeft er erg veel hinder van en de rijken niet. Dat is een feit. Verder is iedereen in Griekenland de weg kwijt volgens mij. Je kunt van alles speculeren maar het kan de volgende dag weer 180 graden anders zijn. Die had dit moeten doen of die had dat moeten doen ....... het is nu eenmaal zoals het nu is en laat iedereen dat nou maar als een wijze les beschouwen.
Ik hoorde een econome bij P&W zeggen dat dit ook een schoksgewijze verandering is van hoe de nieuwe economische grootmachten (China, India, Brazilië) hun plek innemen in de wereldeconomie - vond ik niet eens zo'n rare gedachte als je het afzet tegen die hele eurocrisis.
Laten we met zijn allen maar hopen dat dit op den duur weer bijdraait (hoe is het over 5 jaar? Durft ook niemand te zeggen) en dat het nooit meer gebeurt.
Oja en ik vind persoonlijk dat de troika de macht tijdelijk moet over nemen in Griekenland - de Griekse politici zijn zo verstrikt geraakt in hun net van vriendjespolitiek dat ze de ballen niet meer hebben om de echte problemen aan te pakken. Ik roep dit overigens al meer dan een jaar.
Quote
#11
Zou het verleden van Papandreou er niet allemaal mee te maken hebben en hij geregisseerd wordt vanuit zijn tweede vaderland Amerika.
De dollar staat te hoog t.o.v. de euro en Amerika is er economisch veel bij gebaat als de euro flink keldert.

De weg van het geld is ondoorgrondelijk, dat blijkt elke keer weer.


Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#12
wick?? ik zie dat je niet aleen woont in griekenland ,je denkt ook als een griek. Gap zijn beste adviseur is zijn moeder.
Quote
#13
vandaag is een nationale feestdag! Aan de andere kant van de wereld Lokale rijstwijn naar binnen klokken als Raki en Rembetika uit de luidsprekers van mijn laptop. ik verlang terug naar Griekenland....Zito i Epanastasi!

Quote
#14
wat voor feestdag. waar kom jij vandaan? is een revolutie begonnen??
Quote
#15
Europa wordt ten val gebracht...eindelijk. ik weet zeker dat we ons bevinden aan de vooravond van de grote omwenteling...alle signalen uit de kosmos wijzen erop...het einde van het tijdperk van corruptie en uitbuiting...de nieuwe wereldorde doet natuurlijk alles om dit te voorkomen...Obama....de vormgevers van Europa....ze doen maar ...het zal allemaal tevergeefs blijken te zijn. Ik heb altijd vertrouwen gehad in de Griekse geest, vandaaruit komt de strijd voor onze vrijheid.
failliet of niet...er zal altijd Raki zijn...en we kunnen dansen...nietwaar? als Zorba...
Oh! en ik ben geen idealist, maar een realist!

samten
idealismós tha eínai realismós
Quote
#16
Samten, misschien kan je gelijk hebben dat Europa ten val wordt gebracht... wie weet komt het zo ver. Maar dat lijkt me geenszins reden tot feestvieren. Integendeel, zou ik zo zeggen.
Vergeet niet dat Europa in de top 3 staat van de economische/financiële grootmachten. Als Europa valt, dan vallen meteen ook de andere grootmachten. Ook de opkomende machten zoals India en Brazilië zullen dan mee in ademnood komen. Zelfs China, wellicht nu de nummer 4 in de wereldrangorde, zal in dat geval zware moeilijkheden ondervinden. Vergeet niet dat de Chinese economie al verweven zit in de Europese... en zelfs Griekse economie. Wie heeft de haven van Pireaus gekocht? Juist, ja, China!
Van zodra ook maar ergens ter wereld, bij de financiële mogendheden, een probleem van deze omvang rijst, heeft dit onmiddellijk wereldwijd gevolgen. Kijk maar wat de beurzen in onder andere Japan en de VS vorige maandag deden, na de bekendmaking van het Grieks referendum.
Trouwens, als Europa ten val komt, dan zal de import/export van en naar alle hoeken van de wereld ferm inkrimpen. Inclusief de raki.
Voor alle duidelijkheid: ik heb ook steeds vertrouwen gehad in de Griekse geest. Logica en democratie komen immers van Griekenland. Ook vond ik de mentaliteit in Griekenland steeds de beste van de Zuid-Europese landen. Een toerist werd er steeds gerespecteerd, een gevoel wat niet steeds in de andere zuiderse landen als prioritair gesteld werd.
Maar wat Papandreou, blijkbaar samen met zijn regering, nu uitspookt... dat kan ik moeilijk begrijpen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
Waar gaat dat referendum nou helemaal nog over.
Papandreou is gedwongen slechts één vraag te stellen: Willen jullie de euro houden of niet.

Men zegt dat 75% van de Grieken dat wil.
De uitkomst is dus vrijwel zeker al bekend.

Het lijkt alsof alleen maar het politieke gezicht van Papandreou hoog gehouden moet worden.
Voor het overige kost dit referendum natuurlijk wel weer vele miljoenen die veel beter aan andere dingen besteed kunnen worden...

Of zie ik allemaal verkeerd ?
Quote
#18
Dat referendum zal inderdaad vele miljoenen kosten. Het is bovendien een vertragingsmanoeuver, zowel voor de Griekse politiek als voor de economie.

Ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat een meerderheid van de Grieken inderdaad JA zullen stemmen. Al diegenen die nu getroffen zijn door de extra besparingen en belastingen, al de ambtenaren die hun job dreigen te verliezen, al diegenen die in geldnood komen in het dagelijks leven, alle studenten en jonge ondernemers die elders in Europa hun toekomst willen zoeken... zullen zij JA stemmen, denk je? Ik vrees van niet. Ze zullen wellicht eieren voor hun geld kiezen: als ze de keuze moeten maken tussen hun vroegere welvaart zonder euro, of een strak aangespannen broeksriem mét de euro, dan vrees ik dat heel veel gewone Grieken een terugkeer naar de drachme zouden zien zitten.
De JA-stemmers kan je eerder zoeken bij al diegenen die er de laatste 10 jaar beter op geworden zijn: diegenen die achterpoortjes gebruikt hebben en mee geprofiteerd hebben van 'het systeem', en al diegenen die lekker rijk worden met hun bankrekeningen in Zwitserland.

Er zit nog een rare kronkel in de laatste ontwikkelingen:
Minister Venizelos straalde van gezondheid op de Europese top van een week geleden (toch te zien aan zijn brede lach op tv). Enkele dagen geleden belandt hij net in het ziekenhuis. Net op dat moment kondigt Papandreou het referendum aan. Venizelos is (zogezegd?) niet op de hoogte. Nu gaat Venizelos in tegen dat besluit. Wat voor een vertoning in het Grieks drama hebben we hier gezien? Venizelos is nog maar pas enkele maanden minister, en nu zou hij zich opeens tegen Papandreou keren? Hier klopt iets niet.

Maar bon, het referendum zal dus plaatsvinden begin december. De laatste beloofde schijf van 10 miljard wordt niet uitgekeerd vóór het referendum. Nochtans had Griekenland die schijf in november nodig. Zullen de ambtenaren hun wedde einde november zien?

Of is Papandreou aan het spartelen om zijn krappe meerderheid boven water te houden? Hij heeft vandaag nog steun van 151 van de 300 parlementsleden. Kantje boordje dus dat zijn regering valt. En dan? Geen referendum? Maar uiteraard wel verkiezingen? En in de aanloopfase naar verkiezingen geen doortastende beslissingen want risico op stemmenverlies?

Ik zie Griekenland van de regen in de drop komen. Waar is verdorie ons geliefde vakantieland vol schoonheid en onbezorgdheid?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
Ik denk niet dat de Grieken denken dat wanneer ze terug gaan naar de Drachme ze dan ineens door de donkere tunnel heen zijn, en de economische wereld er ineens weer zonnig uitziet !

Er zal in dat geval evengoed ongemeen fors bezuinigd moeten worden, en ze zullen ook geld moeten lenen.
Quote
#20
Waarschijnlijk komt er helemaal geen referendum, ik kijk tv en zie dat veel ministers en Pasok parlementsleden Papandreou's plan niet steunen. Er wordt gespeculeerd over aftreden van G.P., vandaag dan wel morgen. En dan verkiezingen i.p.v. dat referendum ?!
Quote
#21
De geldverstrekkers en hun politieke handlangers willen de miljarden van die nieuwe "reddingsoperatie" graag kwijt aan Griekenland, ze dringen het als het ware op.Waarom?: Iedere 10-jaars staatsobligatie levert 10 jaar 9% rente per jaar op.Aan het eind van de looptijd wordt er afgelost en krijgen de uitlenende instanties over iedere 1.000,- euro in het totaal een bedrag van 1.900,- euro terug.

Als we het dus hebben over de huidige Griekse staatschuld dan moet je bedenken dat dat altijd veelvouden van die 1.900,- euro zijn.Bij die, de banken en anderen zoveel pijn doende 50% haircut(LET WEL:op de reeds lopende leningen,uiteraard niet op de toekomstige), krijgen ze dus ruwweg hun eigen geld terug.De strop zit 'em alleen in de gederfde winst.Net als het hypothetische afzien van de boeterente door de bank bij tussentijdse totale aflossing van de hypotheek op je huis.
Dwz.Wannéér GR. binnen de Euro gecontrôleerd failliet gaat.Geheel anders wordt het wanneer GR op welke manier dan ook (via Referendum of anderszins) ongecontrôleerd failleert.

Dan loopt het voor een groot deel van de geldgevers minder goed af. Dan wordt het een zgn "credit-event" en ze kunnen naar hun centjes fluiten.
Tenzij ze de deconfiture van het land weer met Credit Default Swaps afgedekt hebben.Dat hebben ze redelijk vaak(ook de Griekse belanghebbenden) gedaan,maar lang niet altijd.De verzekeringsmaatschappijen keren dan aan de "gelukkigen" uit,maar er moeten ook enorme stroppen genomen worden.

Daarom is de EU er vooralsnog alles aan gelegen om Griekenland binnen de muntunie te houden, alleen dán kunnen ze blijven sturen met de oude- en aan de nieuwe leningen geld verdienen.Dat de bevolking door steeds nieuwe paketten maatregelen een bijna "Turkse" periode van uitmergeling te wachten kan "ze" minder schelen.Voor de zekerheid hebben de grote spelers( de VS enzo) geadviseerd de legertop geheel te verversen en van uitsluitend "loyale" leiders te voorzien.En cas de malheur!

Dezelfde spelers brachten ook GAP in stelling met de opdracht: Schrijf zó een soort referendum uit dat het volk zelf voor zijn eigen tweede en derde druiven-uitpersing en dus ondergang kiest.Maak ze een maffia-aanbod they can't refuse: Euro Ja/Euro nee.Dat wordt voorspelbaar 75% Ja.Kat in 't bakkie dus!Mooi gespeeld!#Kapitalisme/Neo-Liberalisme +1!
Ax arm Griekenland.Ax arme rest van de wereld!
Quote
#22
De laatste berichten, geen referendum maar wel een stemming voor een overgangs regering, Papandreou wil niet uit zich zelf aftreden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Nou, als geen referendum, ook goed, nog kortere klap.Met of zonder GAP,
met Venizelos of Samaras, coalitie regering of wat dan ook;het wordt hoe dan ook Ja tegen de Euro.Zoals het de bedoeling was van de puppetmasters.Met de bovenstaande desastreuze gevolgen voor de gewone normale Grieken.
Quote
#24
Misschien een interessante link voor degenen die géén schotel bezitten maar toch live op de hoogte willen worden gehouden in deze warrige tijden:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






óf:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)