Tonijn salade en Zaziki
#1
TONIJN SALADE

2 blikjes tonijn op water (OF 1 blikje op water en 1 blikje op olie)
2 a 3 knoflookteentjes uitgeperst of fijn geraspt
2 stuks grilled red peppers (koop dit bij de Lidl in glas[/b])
2 a 3 lepels mayonaise
wat dille en wat bieslook
beetje citroensap
zout /peper

De uitgelekte tonijn beetje fijn maken. De grilled red peppers fijn snijden en dan alle ingredienten erbij zelf even kijken of er nog wat mayonaise bij moet en 2 uur laten doortrekken.
Ook lekker op een stokbrood!!

ZAZIKI

2 bekertjes TOTAL griekse yoghurt (van AH)
1/2 komkommer geraspt en goed uitgelekt en uitgeknepen
3 a 4 teentjes knoflook (geperst of fijn geraspt)
zout
flinke scheut olijf olie

De yoghurt met de komkommer en knoflook in kommetje mengen zout erbij en dan de flinke scheut olijfolie. Goed door roeren en 1 uurtje laten doortrekken.
Zelf ben ik iets royaler met de knoflook.

KALI OREXI
Quote
#2
THX Els,

ook dit ziet er lekker en makkelijk bereidbaar uit... ;)
vanavond ga ik de pastitio en de zaziki maken.

Je hoort nog van me!
Petra
Quote
#3
Ik heb van mijn Griekse koumbaros ook nog als tip gekregen om er een klein (half borrelglaasje) ouzo door de tatziki te doen op 500gr griekse yoghurt. Dit versterkt de andere smaken.
Quote
#4
Els,

mijn kinderen aten hun vingers erbij op!
Heerlijk en ook voor mij makkelijk te maken.

@ Martine, ik zal het volgende keer gaan proberen.

Petra
Quote
#5
Martineprest ook natuurlijk een goede tip om dat eens te proberen met die ouzo!!!!!

En Petra, wat goed te horen dat het in de smaak is gevallen en ook heerlijk dat je kinderen het lekker vinden !!!!!!
Ik had zaterdagavond nog voor vrienden dit klaar gemaakt had daar nog die dikke Griekse bonen in tomatensaus erbij, en olijfbrood en natuurlijk mag de ouzo dan niet ontbreken en de griekse wijn. En zo werdt het weer een gezellige Griekse avond!!!!
gremo
Quote
#6
Zo heb ik nog een tipje voor de tonijnsalade. Doe daar eens een scheutje sherry door. Niet te veel en niet te weinig, even proeven tussendoor.
Quote
#7
En wat voor Griekse wijn werd er geschonken? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar natuurlijk!
Quote
#8
Ja natuurlijk een Griekse wijn en wel imiglikos !!!!!!!!!!!!!!!!
Quote
#9
Retsina!
Quote
#10
zelf zaziki maken heerlijk zazikikruiden besteld op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




heel snel zelf gemaakt.
zal straks eens het tonijnsalade recept hierbij maken, is vast ook heerlijk.
Quote
#11
(06 August 2011, 16:06)Els Cuijpers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja natuurlijk een Griekse wijn en wel imiglikos !!!!!!!!!!!!!!!!

Die is ook erg lekker. ik haal deze in grote familie fles uit duitsland. hier kan ik deze helaas niet verkrijgen.


Imogen vanuit de auto
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#12
(10 July 2011, 19:01)Els Cuijpers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




TONIJN SALADE

2 blikjes tonijn op water (OF 1 blikje op water en 1 blikje op olie)
2 a 3 knoflookteentjes uitgeperst of fijn geraspt
2 stuks grilled red peppers (koop dit bij de Lidl in glas[/b])
2 a 3 lepels mayonaise
wat dille en wat bieslook
beetje citroensap
zout /peper

De uitgelekte tonijn beetje fijn maken. De grilled red peppers fijn snijden en dan alle ingredienten erbij zelf even kijken of er nog wat mayonaise bij moet en 2 uur laten doortrekken.
Ook lekker op een stokbrood!!

ZAZIKI

2 bekertjes TOTAL griekse yoghurt (van AH)
1/2 komkommer geraspt en goed uitgelekt en uitgeknepen
3 a 4 teentjes knoflook (geperst of fijn geraspt)
zout
flinke scheut olijf olie

De yoghurt met de komkommer en knoflook in kommetje mengen zout erbij en dan de flinke scheut olijfolie. Goed door roeren en 1 uurtje laten doortrekken.
Zelf ben ik iets royaler met de knoflook.

KALI OREXI

Een klein beetje origano d'r bij geeft een nog lekkerderderder smaak. Beslist niet te veel, want origano is vrij sterk qua smaak.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van mayo in de tsaziki. Maar ieder z'n smaak.

Eet smakelijk!
Quote
#13
Ja heerlijk ook lekker om 's avonds te drinken heeft een lekkere zoetige smaak.
Quote
#14
[
ZAZIKI

2 bekertjes TOTAL griekse yoghurt (van AH)
1/2 komkommer geraspt en goed uitgelekt en uitgeknepen
3 a 4 teentjes knoflook (geperst of fijn geraspt)
zout
flinke scheut olijf olie

De yoghurt met de komkommer en knoflook in kommetje mengen zout erbij en dan de flinke scheut olijfolie. Goed door roeren en 1 uurtje laten doortrekken.
Zelf ben ik iets royaler met de knoflook.

KALI OREXI
[/quote]

Een klein beetje origano d'r bij geeft een nog lekkerderderder smaak. Beslist niet te veel, want origano is vrij sterk qua smaak.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van mayo in de tsaziki. Maar ieder z'n smaak.

Eet smakelijk!
[/quote]

ER ZIT HELEMAAL GEEN MAYO IN DE TZAZIKI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Quote
#15
En vergeet vooral niet een scheutje AZIJN door de zelfgemaakte tzaziki te roeren ! Een beetje fijngeknipte dille erbij en je hebt de echte, originele tzaziki .
Quote
#16
(27 September 2011, 19:44)mitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En vergeet vooral niet een scheutje AZIJN door de zelfgemaakte tzaziki te roeren ! Een beetje fijngeknipte dille erbij en je hebt de echte, originele tzaziki .

Wordt de tzatziki daar niet te zuur van, van azijn. Zelf maak ik hem zonder de azijn, en smaakt ook prima zo.

Nooit geweten dat daar ook azijn in hoort!!!


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#17
@Imogen : nee, de tzaziki wordt daar niet zuur van, ik gebruik maar een klein beetje. wel goede yoghurt nemen natuurlijk. Mijn Griekse familie maakt de tzaziki altijd met een beetje azijn, zo heb ik het geleerd. Ik neem trouwens yoghurt met 10% vet, maar laat de olijfolie dan weg.
Quote
#18
(28 September 2011, 14:04)mitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Imogen : nee, de tzaziki wordt daar niet zuur van, ik gebruik maar een klein beetje. wel goede yoghurt nemen natuurlijk. Mijn Griekse familie maakt de tzaziki altijd met een beetje azijn, zo heb ik het geleerd. Ik neem trouwens yoghurt met 10% vet, maar laat de olijfolie dan weg.

Ga het een keertje proberen met een scheutje azijn. Voor yoghurt gebruik ik meestal wat er aan Griekse yoghurt voor door moet gaan, of ik laat zelf 2 pakken volle yoghurt uitlekken. Wordt wel wat steviger want dan is het net beton Rolleyes. De olijfolie compenseert dat wel enigzins.

Het is hier in huis dan ook zo op......

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#19
Misschien hebben wij de Imyglikos die je zoekt? Kijk eens op onze webshop
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mvg
Martin
Quote
#20
Imiglykos is ook bij Gall en Gall te koop voor nog geen 5,- en scheelt ook weer verzendkosten;)
Quote
#21
Je weet dat in NL alle Griekse wijnen te duur zijn, wil je de zelfde wijnen een stuk goedkoper, kijk als je (in de buurt bent) over de grens in Duitsland, zelfde wijnen meer als de helft goedkoper.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
Dat is deels waar, maar komt vooral door het verschil in accijns, die in Duitsland 30% lager ligt. Daarnaast zijn de transportkosten sowieso lager, vanwege het aantal kilometers. Overigens heeft Gall & Gall alleen Boutari en een enkele keer Tsantali Imyglikos. Ons assortiment is duidelijk groter......
Quote
#23
(11 October 2011, 09:14)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je weet dat in NL alle Griekse wijnen te duur zijn, wil je de zelfde wijnen een stuk goedkoper, kijk als je (in de buurt bent) over de grens in Duitsland, zelfde wijnen meer als de helft goedkoper.

Is inderdaad waar wat je zegt Arthur. Wij wonen op nog geen 16km van de grens. Dus de Imiglykos haal ik bij de real of in Rees of in Bocholt. Daar staan de 1,5L flessen voor €3,50 en dat scheelt behoorlijk dus. Ik sla dus gelijk een leuke voorraad in. Wil niet mis grijpen Big Grin RéWe heeft ze ook. (Ouzo is ook in heel veel verschillende soorten bij Real.)

Zowel witte als rode is heerlijk en drinkt ook heel makkelijk weg Tongue

Heb nu nog een beetje witte staan, maar voor de avond voorbij is is deze wel leeg xaxaxaxa Yamaz!!


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#24
Wij drinken die wijn niet, vinden hem toch nog te zoet (ook al is hij imiglykos), gelukkig hebben ze hier op Kreta ook nog wijnen tegen schappelijke prijzen, voor een half droge wijn wit of rood mag je me wakker maken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#25
Tja, je moet je natuurlijk wel afvragen wat hier het nut van is als je weet dat de volgende prijzen gelden:

* accijns € 0,50
* transport € 0,50
* capsule € 0,10
* fles € 0,30
* kurk € 0,10
* etiket € 0,20
* achteretiket € 0,20
* "winst" producent € 0,50
* btw 19%

Grofweg € 3,- aan kosten. De supermarkt neemt dus genoegen met een "winst" van € 0,50 per fles incl btw....Tja, daar kunnen kleinere partijen niet aan komen, de producent wordt onder druk gezet om tegen een zo laag mogelijke prijs te verkopen, om zodoende de supermarkt de gelegenheid te geven de prijsoorlog aan te kunnen. De consument lijkt dan mss de lachende derde, maar de kwaliteit van de wijn is natuurlijk al lang niet meer het punt waar het om gaat, en dat is jammer, want daar gaat het m.i. toch vooral om.
Quote
#26
Ja net zoals Imogen al schrijft halen wij de Imiglikos ook in Duitsland. Of bij de Real of bij de Rewe. Bij de Rewe haal ik ook de Metaxa Grand Fine 15 jaar old in de mooie keramieke karaaf. En dan ben je goedkoper uit dan op het Griekse vliegveld!!! En ook daar hebben ze diverse ouzo soorten en zelfs de lekkerste Plomari ! En als je die koopt als die in de aanbiedig is voor nog geen 10 euro.

Groetjes Els en Jac Cuijpers
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)