Grieksegids nieuws     
Echt Grieks of liever toch niet?
#1
In Griekenland, zeker op de eilanden groeien ontelbaar veel inheemse druiven. Namen waar wij nog nooit van gehoord hebben en die vaak al heel oud zijn.

Vanwege de kleinschaligheid en het ontbreken van geld en kennis worden deze druivenrassen niet of nauwelijks verder ontwikkeld en blijven ze beperkt tot lokale sapjes.

Daar waar er echter wel kennis en geld is zie je vaak verrassende en veelbelovende resultaten. Kijk maar naar de afgelopen (tientallen)jaren voor de:

* Assyrtiko
* Malagousia
* Robola
* Roditis
* Xinomavro
* Agiorgitiko

En er zijn er zo nog wel een aantal.

Internationaal is er veel belangstelling voor deze druiven, onder het motto "dit is echt Grieks". Helaas zijn veel Grieken zelf nog niet zo overtuigd hiervan en blijven ze nog veel gebruik maken van de bekendere druiven Cabernet, Syrah, Merlot, Chardonnay en Sauvignon Blanc. Die zijn dan van origine weer niet Grieks.

Uiteindelijk is natuurlijk alleen het eindresultaat van belang, m.a.w. is de wijn goed/lekker?

In 2012 zullen wij enkele proeverijen houden waarbij we uitsluitend wijnen zullen laten proeven die voor 100% gemaakt zijn van de echte Griekse druivenrassen.

Want dat is pas echt Grieks!

Mvg
Martin
Quote
#2
Martin
Als je in de buurt van ZuidLimburg komt houden wij ons aanbevolen!
Quote
#3
Hallo Martin,
Ken jij dan de wijn die wij op Santorini dronken : Tria Podia , wat 3 benen zou betekenen? Hij is van Tsantali. En volgens mij was het rose.
Vrienelijke groet , Marietta
Quote
#4
Beste Marietta,

Het spijt me, nee die ken/heb ik niet. Heb nog even bij mijn collega's in Munchen en Dusseldorf voor je geinformeerd, maar helaas, ook daar hebben ze m niet.

Mvg
Martin
Quote
#5
Zo hebben wij dit weekend een fles rode wijn die we uit Pilion meenamen verorberd. Erg smakelijk hoor, vraag me af of die ook hier te verkrijgen is?

[Afbeelding: 10ht5hy.jpg]
Quote
#6
Hoi Martin,

Ik heb samen met mn man pas een wijnmakerij hier op Kreta bezocht, en wij waren echt onder de indruk van de wijnen.
Nu zijn wij absoluut geen kenners, maar we waren echt enthousiast.
Hier de link van het bedrijf misschien heb je er wat aan
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Groeten Sabine
famtop's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Griekse druivenrassen

Agiorgitiko
Assyrtiko
Athiri
Bekari
Debina
Madilaria
Malavousia
Mavrodaphne
Moschatto Rodou
Robola
Roditis
Savatiano
Vlaxiko
Xinomavro
Aidani
Quote
#8
Het probleem met veel soms kleine en lokale producenten is:

* ze zijn niet gewend om naar het buitenland te exporteren
* de opbrengsten zijn te klein
* de kwaliteit van de wijn is niet constant

Daarnaast is de markt in Nederland voor Griekse wijnen niet zo heel groot dat er voor al deze producenten en wijnen een marktaandeel te halen valt.

En als je de wijn importeert is het van belang dat je volume kunt draaien. Om je een indruk te geven, de kosten per fles bedragen ongeveer € 1,- ex btw bij een bestelling van 6 pallets of meer. Als je met een kleine producent werkt kun je hooguit 1 of 2 pallets vol krijgen met een aantal van zijn wijnen, ervan uitgaande dat die allemaal van voldoende kwaliteit zijn.

De kosten per fles worden dan al snel € 2,- ex btw of meer, wat betekent dat de verkoopprijs in Nederland omhoog moet.

Als voorbeeld:

Ik was ( en ben ) best wel gecharmeerd van de wijnen uit Lefkas van het wijnhuis "Land of Lefkas" ( Lefkaditiki Ghi ) Zij kosten inkoop omgeveer € 4,75 ex btw ex-cellar. Doordat de opbrengst klein is en de transportkosten hoog, ze moeten van Lefkas eerst naar Thessaloniki voor transport naar Nederland, komt er per fles € 2,50 aan kosten bij ( transport en accijns ) waardoor de wijn bij ons in de loods komt te staan voor € 7,25 ex btw ofwel € 8,62 incl btw

Willen wij er ook nog wat aan verdienen dan zal deze fles voor meer dan € 10,- verkocht moeten worden, en dan te bedenken dat je er in de supermarkt in Lefkas € 6,50 voor betaalt.

Dat verschil wordt te groot, en dus is deze wijn onverkoopbaar geworden, en helaas lopen we daar vaker tegen aan.

Met vriendelijke groeten
Griekse Wijnen

Martin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Echt Griekse "kookspullen" in Nederland ... ! Yvonne08 4 3.769 20 November 2014, 21:17
Laatste bericht: Bruja

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)