Grieken gaan eindelijk massaal door de knieën
#1
Hier op Samos is de olijvenoogst begonnen.

Op stukken grond waarop olijfbomen staan en in geen jaren geoogst is geweest verschijnen nu de plukkers massaal.
Het zelfde is de afgelopen twee seizoenen gebeurd met de aardappel en groente teelt. Elke euro gaat nu tellen en de winter is in aantocht dus wordt het voor veel Grieken, staken, stoken of eten.
Hier op de eilanden kan nog uitgegaan worden van mits ze de moeite nemen om weer eens het land op te gaan. Een liter olijfolie kost al gauw 8 euro en dan is het nog niet eens van die fijne kwaliteit als je jouw olijven laat persen. Een gemiddeld gezin gebruikt toch altijd zo'n 150-200 ltr. per jaar.

Ook op Samos is het de afgelopen jaren te makkelijk gegaan en geprofiteerd van de gaten in de wet. Winkels sluiten bijna deur voor deur en het is overal klagen over de inkomsten. Het is een in en in triest gezicht als je b.v. door Karlovasi rijdt.

Met dank aan de heren ***** politici en aanhang!!!!!

Grtz. Wick


Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Het lijkt me inderdaad een trieste gewaarwording, zeker als je het zoals jij, van zó dichtbij meemaakt. Ik hoop dat de winter nog even op zich laat wachten zodat men tenmiste nog wat op de stookkosten kan besparen.
Quote
#3
(17 November 2011, 12:57)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lijkt me inderdaad een trieste gewaarwording, zeker als je het zoals jij, van zó dichtbij meemaakt. Ik hoop dat de winter nog even op zich laat wachten zodat men tenmiste nog wat op de stookkosten kan besparen.

Ik mag het zeker voor ze hopen, dat de winter nog ff uitblijft, aangezien hij hier al wel aanwezig is. Elke morgen ijs van de ramen krabben, en de kachel inmiddels weer hoger gezet. Wordt tijd dat het weer zomer wordt!!;)

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#4
Hebben jullie geen Lidl op Samos?
Daar kost een blik van 5 liter tussen de 15 en 17,50 euro.
Ook een liter eigen merk van de AB kost "maar" 5.15 euro.
Hoorde van iemand op Zakinthos dat hij voor zijn olie maar 2.50 per liter kreeg en dus heeft hij niets geoost vorig jaar.
Quote
#5
Mijn familie, oke niet op Samos, oogst netjes iedere keer - eens per 2 jaar in ons geval - de olijven. Zoals iedereen bij ons op het dorp. Het is altijd vechten om een plaats te bemachtigen in de fabriek. 24-uurs werk, maar het levert in ieder geval wat centjes op voor al het werk wat er in gaat zitten. Pater familias verzet dagelijks veel werk om te kunnen oogsten en geloof me dat is een heidens karwei. Niets geautomatiseerd maar alles met de hand, ook de irrigatie

De olijvenpluk is zwaar werk en het levert behalve eigen gebruik weinig geld op omdat de grote Italiaanse olijfolieproducent Bertolli het voor peanuts opkoopt. Dus koop je Bertolli, koop je een melange van Griekse olijfolie.

Als we op Rhodos zijn leven we altijd van het land, het vele fruit dat we hebben, groente etc. en wat met velen gedeeld wordt. Anders ligt het inderdaad weg te rotten.

We vinden allemaal ons eigen onbespoten fruit en groenten én onze olijfolie veel lekkerder dan de gekochte vaak buitenlandse. Koffers vol worden meegenomen.
Iedereen die mee kan helpen, helpt mee ondanks dat we niet in de buurt wonen. Kunnen we, gaan we. En dat is sinds jaar en dag zo. Maar eerlijk is eerlijk, ik weet niet wat er zou gebeuren als pater familias, God verhoede het, niet meer bij ons zal zijn. Hopelijk blijven we, maar vooral de kleinkinderen die er niet mee zijn opgegroeid, zo denken

Wat ik eigenlijk in je oor wil fluisteren, is dat je een beetje generaliseert. ;) Niet iedereen laat het land links liggen om zo op lauweren te rusten van whatever gaten er in de wet zijn.

Dat de winkeltjes sluiten is een logisch gevolg van de crisis, maar ook de vooruitgang. Net als in NL waar al jarenlang geen Nederlandse buurtsupertjes meer bestaan en de grote jongens alles in handen hebben. Logisch toch, goedkopere inkoop, goedkopere verkoop.
Pas de laatste jaren komt dit weer terug door de Turkse, Marokkaanse buurtsuper. Maar de eigenaren wisselen nogal vaak. Alleen als je zeer specifieke landeigen producten verkoopt die de grote supers niet hebben en tegen een redelijke prijs zie je een dergelijke winkel langer bestaan.


Quote
#6
(17 November 2011, 13:13)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hebben jullie geen Lidl op Samos?
Daar kost een blik van 5 liter tussen de 15 en 17,50 euro.
Ook een liter eigen merk van de AB kost "maar" 5.15 euro.
Hoorde van iemand op Zakinthos dat hij voor zijn olie maar 2.50 per liter kreeg en dus heeft hij niets geoost vorig jaar.

Olijfolie van de Lidl?! Tig keren vermengt met allerlei andere soorten mijn god hoe kan je die zooi naar binnen werken? Maar goed ieder proefje z'n smaakje. Hier blijven de mensen bij het persen van hun olijven en zorgen ervoor dat ze hun eigen kwaliteit bekomen. Ze leveren 10% in voor het persen en die verdwijnt in een sillo van zo'n 20.000 ltr. alle kwaliteiten komen daar te samen.
Lidl, Bertoli (lees Unilever) en consorten mengen dat dan weer met olie uit andere landen. Plaatje erop van 'extra virgin' en hoppa naar die niets wetende consument.
Nee, olijfolie van de super laat maar.

Grtz. Wick

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#7
Vanmorgen nog even 500 liter laten komen, tikt toch aan die €1 per liter, ook voor ons.
(17 November 2011, 12:57)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lijkt me inderdaad een trieste gewaarwording, zeker als je het zoals jij, van zó dichtbij meemaakt. Ik hoop dat de winter nog even op zich laat wachten zodat men tenmiste nog wat op de stookkosten kan besparen.

Ik mag het zeker voor ze hopen, dat de winter nog ff uitblijft, aangezien hij hier al wel aanwezig is. Elke morgen ijs van de ramen krabben, en de kachel inmiddels weer hoger gezet. Wordt tijd dat het weer zomer wordt!!;)

Imogen zwaaivlag


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Dat is het punt, 1 euro p/lt.
Ik sprak mensen uit het dorp. Ze vertelden me ook dat ze slechts 1 euro per liter krijgen voor de allerbeste kwaliteit olijfolie.
Niet iedereen heeft de contacten of mogelijkheden om het zelf te verkopen in de (lokale) winkels voor aanzienlijk meer geld.
Er zaten mensen tussen die zeiden dat de kosten om de boomgaarden te onderhouden, de olijven te oogsten en te laten persen niet meer opwegen tegen de verkoopprijs.
Oh ja.

Ik las dat de regering nu ook maatregelen neemt tegen het veel stoken van raki. Er zou regelgeving komen dat je 'maar' 190 liter per man mag stoken. Als je meer stookt moet je dat afgeven / verkopen aan een distilleerderij, dan wel er flink belasting en accijns over betalen.
De waard in de taverna mag zijn zelfgemaakte raki ook niet zomaar meer weggeven bij het dessert. Ook al heeft hij de raki zelfgemaakt en geeft hij het gratis weg, hij mag dat alleen nog doen wanneer hij er eerst keurig belasting en accijns over betaald....

Hoe verzinnen ze dit soort regeltjes in Athene.
Ik heb altijd geleerd dat het geen zin heeft wetjes te maken als er geen goede manier is om de uitvoering te controleren !
Quote
#9
Ik had het even over de stookkosten @Xander.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Wick, even ter verduidelijking:
ik heb het over de Griekse Lidl winkels, niet over de Nederlandse.
Er staat zeer duidelijk vermeld dat het hier een Grieks product betreft, dus géén Italiaans/Spaans/Grieks mengsel.
Als je de reaktie van Xander leest, waarin hij schrijft dat er zelfs maar 1 euro betaald wordt voor één liter, dan snap ik niet hoe de olie op Samos zo duur kan zijn , n.l. 8 euro.
Quote
#11
(17 November 2011, 14:57)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanmorgen nog even 500 liter laten komen, tikt toch aan die €1 per liter, ook voor ons.
(17 November 2011, 12:57)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lijkt me inderdaad een trieste gewaarwording, zeker als je het zoals jij, van zó dichtbij meemaakt. Ik hoop dat de winter nog even op zich laat wachten zodat men tenmiste nog wat op de stookkosten kan besparen.

Ik mag het zeker voor ze hopen, dat de winter nog ff uitblijft, aangezien hij hier al wel aanwezig is. Elke morgen ijs van de ramen krabben, en de kachel inmiddels weer hoger gezet. Wordt tijd dat het weer zomer wordt!!;)

Imogen zwaaivlag

Hier zijn de mensen masaal overgestapt op het stoken van hout of pellets ( kleine stukjes samengeperst hout) vanwege de hoge olieprijs. Deze prijs gaat ook nog eens omhoog naar €1,40 /L. Zelf ben ik ook overgestapt op pellet en heb een nieuwe ketel geinstalleerd waar ik zeer tevreden over ben.
Wat de olijfolie betreft is er zeker een groot smaak verschil tussen de eigen geperste en die van de Griekse Lidll en dat lijkt me ook logisch. Ergens volgende week gaan we weer een paar dagen naar Epiros om vrienden te helpen bij het oogsten van de olijven en dan verheugen we ons nu al op heerlijke eigen olie.

En wat het weer hier betreft, het is al flink koud max tien graden tot min vier in de nacht maar tot op heden is regen of sneeuw uitgebleven.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#12
Ofschoon ik niet weet wat de kwaliteit van de olijfolie in de Lidl op Samos is, is het ons wel opgevallen dat de Grieken dit jaar massaal inkopen zijn gaan doen in de "Duitse" Lidl. De jaren ervoor haalden ze hun neus ervoor op en kochten ze alles in de veel duurdere Griekse supermarkten zoals de Xatzikostas. In de Lidl zag je toen bijna alleen Westerse toeristen en pensionados.
Quote
#13
olijfolie van lidel is niet te vergelijken met olijfolie van kreta of ander plaats in griekenland,waar ze super heerlijke olie hebben
lidel aldi en andere supermarkten mengen olijfolie van kreta ,waar de betere olijfolie vanaf komt,met minder goede olie van van andere landen
ik weet dat ze bij onze vrienden op kreta,rond de 1,75 tot 2 euro kregen
ik laat hem ook overkomen uit kreta ,dan kost hij me al snel 7,50 per liter incl de transportkosten,thuis bezorgd
blikken van 5 liter,tera kreta
het is zuur dat de arme olijfboeren op kreta er maar een beetje voor krijgen
Quote
#14
Eigen olie is altijd lekkerder; elk eiland/dorp beweert de beste/lekkerste olie van Griekenland te hebben, oké dat is bekend.
Maar een in crisis verkerend gezin dat, zoals Wick vermeldde, per jaar zo'n 200 liter gebruikt moet toch 2x nadenken of het voor die 200 liter 1600 euro per jaar betaald (de olie van 8 euro) of de olie van 17,50 per 5 liter uit de supermarkt d.w.z. 700 euro per jaar.
Koop dan af en toe een liter van die perfecte Kreta olie voor de salades; ben je tóch zo'n 800 euro voordeliger uit.
P.s. wij krijgen vaak heerlijke olijfolie van onze buren die zo'n 200 bomen hebben..........gratis.
Quote
#15
Als je bednkt dat je maar 1 euro voor een liter olijfolie krijgt, en er ervolgens tot 8 euro voor betaalt in de winkel, dan concludeer ik dat er heel veel tussenschakels wel geld verdienen aan die olijfolie. Alleen de boer dus niet.

@Arthur
Ik vroeg me al af wat je met 500L olijfolie moet doen....
Quote
#16
Bij de Lidl op Kreta kun je olijfolie kopen van Apokoronas. Goede prijs en de kwaliteit is echt niet slecht!
Toch bij de lokale olijffabriek voor een blik van 17 liter 50 euro= 3 euro per liter. Prima olijfolie voor een prima prijs!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#17
En zo is het. Er komt uitstekende olijfolie uit de Apokoronas.
Heel erg jammer dat ze slechts 1 euro de liter krijgen, want de kwaliteit is absoluut goed.
Wist niet dat de olie zo goedkoop is bij de fabriek.
Ik krijg mijn 'loon' altijd in natura (olijfolie en raki) uitbetaald, dus ik had er geen idee van wat ze bij de fabriek vragen aan de consument.
Quote
#18
(17 November 2011, 18:55)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ofschoon ik niet weet wat de kwaliteit van de olijfolie in de Lidl op Samos is, is het ons wel opgevallen dat de Grieken dit jaar massaal inkopen zijn gaan doen in de "Duitse" Lidl. De jaren ervoor haalden ze hun neus ervoor op en kochten ze alles in de veel duurdere Griekse supermarkten zoals de Xatzikostas. In de Lidl zag je toen bijna alleen Westerse toeristen en pensionados.

Lidl is meestal niet net als in NL in ieder winkelcentrum te vinden. Wij moeten bijv. al 30 km enkele reis rijden naar de Lidl. Wanneer je geen auto hebt of niet kunt (mee)rijden - met de taxi ga je nu zeker niet meer - moet je al snel naar de duurdere winkels die veelal wel in de buurt zitten of er een filiaal hebben.
Quote
#19
Even wat recht zetten.

In de winkels kost de betere olijfolie in een mooie verpakking inderdaad rond de 8 euro per liter hier; echter die wordt meestal gekocht door de argeloze toerist.

Ook hier krijgt de boer van zijn opbrengst maar 1,50 per liter en kan de plaatselijke bevolking op veel plaatsen terecht om die olie te kopen via de fabrieken voor zo'n 3 euro p. ltr. Maar.......dit is meestal olie die al gemengd is met slechtere kwaliteiten o.a. bespoten met chemische middelen en/of latere pluk of olijven die overrijp van grond geraapt zijn. Het is daarom dat de eigenaar van de olijven bij het persen van zijn olijven blijft zodat hij er zeker van is dat hij zijn eigen olie verkrijgt.
Als je dan geluk hebt en het geld om die olie te kopen oké; maar soms is een uitgave van 400-600 euro, alleen al op de olie, heel erg veel voor de toch al zo 'gekorte Griek'.

Vandaar die massale pluk momenteel.

Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#20
Ik ga er steeds minder van begrijpen ik koop mijn olijfolie bij de levensmiddelen groothandel voor 20 euro de 5 liter van het merk
Cretan Mythos daar moet dan de kosten van transport Griekenland-Nederland af, alsook de winst die ze moeten maken, daarna de kosten van het persen ect.Wat blijft er nog voor zo'n boerr over ????
Quote
#21
Interessante discussie: enerzijds willen we topkwaliteit olijfolie, het is bijna een wetenschap geworden compleet met grand cru 's. Anderzijds willen we er geen euro te veel voor neertellen. Met andere woorden: de prijs die wij willen betalen staat in geen verhouding tot de arbeid die er voor moet worden verricht. Dit betekent tevens dat wij de boeren geen eerlijk inkomen gunnen. Maar dat is helaas met veel producten het geval, met name koffie, cacao en bananen. Zolang wij voor een dubbeltje op de eerste rang wilen zitten, gaat het met betreffende economiën niet goed. Als we zouden gaan letten op kwaliteit in plaats van alleen de prijs, en desnoods gaan consuminderen om het te kunnen bekostigen zou dat niet alleen voor de olijfboeren een uitkomst zijn, ook het milieu zou beter af zijn. Daarnaast levert een hogere opbrengst ook hogere belastingopbrengsten op: nu alleen ze nog zien te innen op een Westeuropeese mannier
Quote
#22
(07 August 2012, 21:11)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Interessante discussie: enerzijds willen we topkwaliteit olijfolie, het is bijna een wetenschap geworden compleet met grand cru 's. Anderzijds willen we er geen euro te veel voor neertellen. Met andere woorden: de prijs die wij willen betalen staat in geen verhouding tot de arbeid die er voor moet worden verricht. Dit betekent tevens dat wij de boeren geen eerlijk inkomen gunnen. Maar dat is helaas met veel producten het geval, met name koffie, cacao en bananen. Zolang wij voor een dubbeltje op de eerste rang wilen zitten, gaat het met betreffende economiën niet goed. Als we zouden gaan letten op kwaliteit in plaats van alleen de prijs, en desnoods gaan consuminderen om het te kunnen bekostigen zou dat niet alleen voor de olijfboeren een uitkomst zijn, ook het milieu zou beter af zijn. Daarnaast levert een hogere opbrengst ook hogere belastingopbrengsten op: nu alleen ze nog zien te innen op een Westeuropeese mannier


Klopt! Weet niet of ik dit al eens ergens in een topic heb gezet maar herinner me nog van een kleine 2 jaar terug een reportage op een Duitse zender. Toen ging het over de abrikozen. De Griekse boeren kieperde die met vrachtwagens tegelijk in rivierbeddingen omdat ze van Europa er niet genoeg voor kregen. Zegt genoeg over onze economie en heel het systeem.
Quote
#23
Wat te denken van de Nederlands boterberg enz. teveel subsidie en te weinig opbrengsten voor de verbouwer
Quote
#24
Je moet mensen hun inkomen gunnen. Niet proberen af te dingen op handwerk waar uren arbeid in zitten. Chinese kleedjes, machinaal vervaardigd verdrongen jarengeleden het Griekse handwerk. Handgeschilderde iconen: made in Verwegistan. Hollandse handelsgeest versus een eerlijk inkomen. Over doorgedraaide groenten en fruit nog maar te zwijgen! Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dat er iets moet veranderen mag duidelijk zijn. Bovendien: verbeter de wereld, begin bij jezelf, dus breng je olijfolie uit Griekenland mee, de Lidl en Aldi 's overleven dat echt wel.
Quote
#25
(07 August 2012, 22:45)Dick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat te denken van de Nederlands boterberg enz. teveel subsidie en te weinig opbrengsten voor de verbouwer


En hier in België, de melk, waar ze in Griekenland er volgens mij niet genoeg van hebben.
Quote
#26
Wat te denken van de vele groenten (komkommers, bloemkolen) en bloemen welke op de veiling in Nederland doorgedraaid worden; of de vele liters melk welke in Nederland de sloten in ging. Boeren kregen notabene een boete omdat er te veel melk was...!! Gelijk hebben de Griekse boeren dat ze de watermeloenen op de haven laten liggen rotten of de olijfolie weg lieten lopen omdat ze verplicht werden het ver beneden de kostprijs (opgelegd door EU) van de hand te doen !
Hoorde net van Griekse mijnwerkers welke het werk hadden neergelegd. Hun lonen voor de helft ingeleverd en de schone opbrengst van de mijnen naar Engeland en Duitsland ! Hun kommentaar: Dan gaan ze zelf de mijnen maar in!
GROOT GELIJK.
Grieken gaan massaal door de knieën???
Dan kunnen ze nu tenminste gaan opstaan !! Het wordt hoog tijd dat iedereen maar uit die apatische houding komt! "Het zal mijn tijd wel uitzitten; tegen die tijd heb ik geen hoofdpijn meer; wie dan leeft die dan zorgt" ! Wat is dat voor toestand. VECHT voor je recht. Ik hoor Trangas zich enorm opwinden en nu in Amerika lobbyen, ik hoor Karazeferi (kijk op de site: Spiros Speros) zich enorm opwinden, wanneer zal de "gewone burger" zich eens laten horen (en dan bedoel ik niet de zwarte T-shirts die achter een Pakistaanse misdadiger aandraven). En dat geldt ook voor hen die niet van Griekse kom-af zijn maar al wel vele jaren in Griekenland wonen en werken. Sta op en vecht mee !
Ik heb begrepen dat velen als ratten het zinkende schip verlaten (als ze tenminste al niet eerder met een k*nt vol schuld achterlatend weer naar Nederland zijn gekomen; naam en toenaam zijn me bekend van een aantal).
Als ook wij/zij die Griekenland een (zeer) warm hart toedragen niet mee-vechten voor haar bestaansrecht, zie ik het er van komen dat er straks geen Griekenland meer is. In ieder geval zal al hetgeen wat [Afbeelding: 33bflt1.jpg]hier op deze site zo geroemd wordt en de redenen waarom men in de eerste plaats meende naar Griekenland te moeten/willen verhuizen, NIET MEER BESTAAN.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Meevechten voor het bestaansrecht van Griekenland? Door als niet-Griek te investeren in de locale economie dan toch wel? Of moet ik volgens jou ervoor zorgen dat Griekenland uit de euro/EU gezet wordt? Dat meen je toch niet.
En ik vind die spotprent over Angela Merkel echt niet kunnen. Als ik een Duitser was zou ik een klacht indienen.
Quote
#28
Beste Fylika, ik denk dat ik je begrijp, het lijkt of de "gewone" Griek zich al heeft neergelegd bij de situatie en alle strijdlust heeft verloren. Maar uit dit forum blijkt ook dat de Grieken het al moeilijk genoeg hebben met de dagelijkse gang van zaken om het hoofd boven water te houden. Je zou ze inderdaad zo graag willen aanmoedigen: kom op jongens, de schouders eronder! Toch vind ik dat bovenstaande prent niet kan, ik ben het met ElsR eens: negatieve stemmingmakerij. Dit doet geen goed aan de onderlinge verstandhouding tussen de "gewone" Griek, Duister en Nederlander. We zitten in het zelfde schuitje, of we willen of niet. De "ratten" die het zinkende schip verlaten zijn op zoek naar een betere toekomst. Men zou ook kunnen denken deze toekomst in eigen land op te bouwen, maar je weet nooit wat jezelf zou doen als je voor dergelijke omstandigheden komt te staan. Als Griekenlandliefhebbers zouden we het wel voor de Grieken op kunnen nemen. Uit dit forum blijkt dat wij allen kennis genoeg hebben om de situatie van de "gewone" Griek aan anderen die daarvan niet op de hoogte zijn uit te leggen. Dat het stereotype beeld dat ongenuanceerd de wereld wordt ingeslingerd, ook eens een keer vanuit het perspectief van de Griek wordt gezien. En, uiteraard het steunen van de lokale economie. Zelf doe ik mijn inkopen bij de kleine zelfstandige winkelier, en niet bij de Aldi 's en Lidl 's. Die overleven de crisis wel. Het is zeer de vraag of die kleine super, waar soms het hele dorp voor dagelijkse boodschappen van afhankelijk is, het gaat redden!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken gaan weer boeren Dimitris 0 1.793 28 June 2013, 13:33
Laatste bericht: Dimitris
  Griekenland zet massaal illegalen uit Corry 28 18.267 20 October 2012, 20:51
Laatste bericht: Egbert
Wink Eindelijk wat positiefs famtop 2 2.850 29 May 2012, 18:08
Laatste bericht: grek
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick
  Grieken gaan naar Nederland Berendw 53 36.875 20 December 2011, 20:36
Laatste bericht: vlagreco
  Gaan rokende Grieken het land redden? Ger 3 4.394 01 October 2011, 17:57
Laatste bericht: Markos
  eindelijk weer thuis Arthur 11 8.466 16 September 2011, 10:36
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)