Ontvangst hellassat2
#1
Ik heb de laatste tijd slechte ontvangst van hellassat2. Met name rik maar nu ook 11052v met ert. Signaalsterkte was 80% met kwaliteit 60. Vandaag echter weer 32% met kwaliteit 15. Geen signaal dus. De schotel staat goed gericht en het wisselt per dag. Vanavond is onbewolkt dus dat kan het niet zijn. Verdwijnt hellas misschien af en toe achter de horizon? Ik kijk ruim 3 jaar via een 80cm schotel en tot op heden geen probleem. Iemand een suggestie, is dit herkenbaar?
Quote
#2
Dag Teixo, ik denk dat er iets anders aan de hand is. Bij mij zijn er geen problemen, zelfs niet met een schoteltje van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




!
Ik schrijf regelmatig de signaalsterktes op om te zien of er wijzigingen zijn maar kan ook nu niets vreemds constateren. Misschien is de schotel toch iets ontregeld door bijvoorbeeld een vogel die er tegenaan vloog of windvlagen? Check ook de "skew" eens,

[Afbeelding: 08klein.jpg]

dat kan bij de ontvangst van een zó oostelijk gesitueerde satelliet van essentieel belang zijn.
Ik hoor graag wat de oorzaak bleek te zijn en hoe je het uiteindelijk hebt opgelost.
Succes,

Ger
Quote
#3
Wij hebben dit ook gehad en na lang zoeken bleek het een boom te zijn die te hoog kwam en bij wind de signalen stoorde Confused
Quote
#4
Bedankt voor de reacties,

Inderdaad Ger, de skew is een bekend probleem. Met de satfinder krijg ik wel signaal en ook het iets verstellen geeft geen signaalveandering. Toch komt er geen of onvoldoende signaal bij de receiver.

Ik denk dat:
a. de LNB defect is (is eerder gebeurd)
b. de kabel niet goed is (hoewel 12v wel gewoon doorkomt)
c. de receiver een probleem heeft!

In ieder geval goed te horen dat het problem hier zit, ik ga verder zoeken
Quote
#5
Inmiddels de LNB vervangen en weer 70-80% kwaliteit op ERT. Helaas is het nog niet gelukt om de F2 beam met RIK terug te vinden; met het vervangen van de lnb staat waarschijnlijk e.e.a. nog steeds iets uit het lood. Wel vreemd dat een LNB maar 2 jaar meegaat (Hirschmann)
Quote
#6
(11 December 2011, 00:21)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wel vreemd dat een LNB maar 2 jaar meegaat (Hirschmann)

Elektronica in de openlucht is als water en vuur. Tegen vocht kun je met rubberdichtingen nog wat doen maar statische energie is funest.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#7
(11 December 2011, 00:21)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas is het nog niet gelukt om de F2 beam met RIK terug te vinden; met het vervangen van de lnb staat waarschijnlijk e.e.a. nog steeds iets uit het lood.

Die F2-beam is inderdaad een stuk zwakker dan de rest op de HellasSat-2.
Tóch moet het lukken hoor, zelf ontvang ik 'm met een 60cm wok zonder problemen......
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Quote
#8
Bedankt Ger,

Om e.e.a. te testen heb ik de schotel gedraaid op 13 oost Hotbird en daar ook goed ontvangst (80%) Doch ook hier geen rik sat op 27111 V 27500. Signaal blijft 15% kwaliteit 0. Nu zit deze op hotbird 9 is hiervoor nog een aanpassing nodig? signaal is nu max voor ERT met juiste elevatie en skew.





(11 December 2011, 17:14)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 December 2011, 00:21)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas is het nog niet gelukt om de F2 beam met RIK terug te vinden; met het vervangen van de lnb staat waarschijnlijk e.e.a. nog steeds iets uit het lood.

Die F2-beam is inderdaad een stuk zwakker dan de rest op de HellasSat-2.
Tóch moet het lukken hoor, zelf ontvang ik 'm met een 60cm wok zonder problemen......
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Quote
#9
Als je ERT optimaal ontvangt op de Hotbird moet ook RIK-Sat (CyprusSat) goed lukken; een aanpassing is daarvoor niet nodig.
De frequentie moet overigens 12111V zijn en niet 27111V zoals jij schrijft.

Ger
Quote
#10
Heel vreemd Ger, de frequentie is inderdaad 12111V (was typo) maar ik heb echt geen RIK signaal. Ga het toch weer zoeken in de combinatie LNB (Hirschmann) en ontvanger (Konig) en de azimuth/skew. ERT geeft 80% signaal op hotbird 6 10814/27500/H (net als alle hotbird 6 frequenties) en op 4086/27500/H. De zoekfunctie slaat echter een aantal frequenties over en ziet RIK-sat niet. Ook niet handmatig. Wat ik nog kan bedenken is dat hotbird 6 zit op 13.03 en hotbird 9 op 13.16 en dat er toch een afstellingprobleem is. Ik moet de schotel met de hand richten dus ga hier nog eens mee aan de gang. Wellicht is e.e.a. toch vrij ongevoelig geworden, gelet op de ervaring met Hellassat
Quote
#11
(18 January 2012, 23:28)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik nog kan bedenken is dat hotbird 6 zit op 13.03 en hotbird 9 op 13.16 en dat er toch een afstellingprobleem is.

De afstand tussen de verschillende Hotbirds is zó klein dat dit geen problemen oplevert, zeker niet als je de andere transponders al zo goed (80%) binnen krijgt.

Wat bedoel je met '4086/27500/H'? Da's namelijk géén normale frequentie en dus niet via een normale receiver (welke gebruik jij?) te ontvangen.

Heb je al eens geprobeerd de transponder 12111V/27500 handmatig toe te voegen en vervolgens te scannen?
Quote
#12
Dag Ger, Het is een simpele Konig SDFTA11. Inmiddels werkt het al een jaar of 3-4 via hellassat, tot op heden. Ik kan geen HD e.d. ontvangen.
Bij hellas was ik eerst riksat kwijt, en daarna ERT. Om te testen heb ik nu de schotel op hotbird gericht.

De 4086/27500/H is denk ik een 'offset' die de ontvanger registreert als ik lnb frequentie 5150-5750 selecteer. Met de 'universele' lnb 9750-10600 zit ERT inderdaad op 10814/27500/H. In ieder geval in beide gevallen 70-80% signaal en 80% kwaliteit.

Ik kan 12111V/27500 handmatig scannen maar er is geen signaal (45% kwaliteit 1) De autosearch vindt de frequentie ook, maar ook hier geen kanalen. Mogelijk gaat de lnb niet 'hoog' genoeg? (max 11300 in te stellen in receiver)

(19 January 2012, 07:39)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 January 2012, 23:28)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik nog kan bedenken is dat hotbird 6 zit op 13.03 en hotbird 9 op 13.16 en dat er toch een afstellingprobleem is.

De afstand tussen de verschillende Hotbirds is zó klein dat dit geen problemen oplevert, zeker niet als je de andere transponders al zo goed (80%) binnen krijgt.

Wat bedoel je met '4086/27500/H'? Da's namelijk géén normale frequentie en dus niet via een normale receiver (welke gebruik jij?) te ontvangen.

Heb je al eens geprobeerd de transponder 12111V/27500 handmatig toe te voegen en vervolgens te scannen?

Quote
#13
Merkwaardig, maar ik ken je ontvanger niet.
Het lijkt er op dat je receiver inderdaad niet "hoog" genoeg gaat.
Ik denk aan twee mogelijkheden:
Staat je LNB-instelling inderdaad op "Universeel"?
Misschien is je LNB defect en ontvangt ie geen "hoog-vertikaal"?
Of ontvang je wel andere zenders in die frequentieregio en polarisatie?
Quote
#14
(20 January 2012, 07:35)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Merkwaardig, maar ik ken je ontvanger niet.
Het lijkt er op dat je receiver inderdaad niet "hoog" genoeg gaat.
Ik denk aan twee mogelijkheden:
Staat je LNB-instelling inderdaad op "Universeel"?
Misschien is je LNB defect en ontvangt ie geen "hoog-vertikaal"?
Of ontvang je wel andere zenders in die frequentieregio en polarisatie?

Ik denk dat ik dan het probleem moet zoeken in de combinatie reciever/lnb. In de stand universeel moet deze schakelen tussen 9,75 en 10,6 voor de hoge band. Dat lijkt niet te gebeuren (geen ontvangst boven de 11700, 22khz is alleen automatisch). Handmatig kan ik de lnb instellen op 10,7 en dan ontvang ik tot 11953V (met 22khz handmatig aan) of op 11,25 en dan ontvang ik vanaf 12235V. Het lijkt wel of de LNB niet op de juiste occillatiefrequentie wordt gezet waardoor ik een stukje band niet kan pakken.... In ieder geval nu alle instellingen geprobeerd zonder succes. Bedankt voor het meedenken Ger!
Quote
#15
Wel, eindelijk is het mysterie opgelost.... Met professionele apparatuur de schotel uitgericht op Hotbird met maximum signaal en daarna de hele keten nagelopen. Uiteindelijk heb ik moeten vaststellen dat de kabel tussen LNB en receiver niet goed is. Mijn theorie is dat er steeds meer demping in de kabel is ontstaan (vocht?) waardoor een aantal frequenties niet meer doorkwamen van LNB naar ontvanger, waaronder RIK SAT. Slechts een 20-tal arabische zenders kwamen nog door... waarschijnlijk alleen de " sterkste" signalen (daarom verdween hellassat ook?) Nu de ontvanger rechtstreeks met een kort kabeltje aan de LNB gehangen (het was eindelijk eens weer hiervoor) en direct 80% signaal en 80% kwaliteit met over de 500 FTA zenders inclusief ERT en RIK. Ik ga een nieuwe kabel leggen en als hotbird nog steeds goed doorkomt de schotel weer richting Helassat richten.... Al met al een aardige leerschool!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Minimale grootte schotel voor ontvangst Hellas-2 boelie76 15 10.998 15 August 2010, 17:20
Laatste bericht: boelie76
  RIK ontvangst af en toe slecht op Hellassat Yiannakis 3 5.511 11 March 2010, 09:36
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)