Boek: Een "vreemde" kijk op Griekenland
#1
[Afbeelding: image_1885.gif]

Auteur
roosmarijn mavrikou-zevenhuizen

In het kort
De crisis in Griekenland maakt veel bij mensen los, zowel in Griekenland als in de rest van Europa. Dit boek geeft een andere kijk op veel misvattingen en de schuldvraag. Met dit boek krijgt u een inside-story van de griekse samenleving

Beschrijving
Sinds juni 2007 woon ik in het land dat nu bijna elke dag de voorpagina's van de kranten in heel Europa siert en met regelmaat het openingspunt is in vele nieuwsprogramma's.
De reden van nieuwswaarde? Ons naderende faillissement en de paniek die dat veroorzaakt bij alle andere eurolanden. Geen blij feit. Het zweet breekt de ministerpresidenten en alle ministers van economische zaken van deze landen uit en zij staan onder geweldige druk.
De boodschap is dat de beurshandelaren het vertrouwen in de euro verliezen en deze in nog groter gevaar komt. Dit zal verstrekkende gevolgen hebben voor de banken, de economie van de andere eurolanden, alsmede hun positie in de rest van de wereld.

Nu ben ik geen econoom, maar sinds ik het nieuws over mijn nieuwe thuisland op alle mogelijke binnen- en buitenlandse kanalen volg, en de krantenberichten dagelijks lees, ook zeker geen leek meer. Bovendien woon ik hier en onderga ik de crisis zelf. Want, waar de angst in andere landen ligt wanneer die daar echt toe zal slaan, is deze hier al in volle vaart aan de gang....

Met dit boek krijgt u een inside-story van de Griekse samenleving, die nu letterlijk en figuurlijk in de kou staat.

Meer info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ger
#2
Boek is besteld.
ben nieuwsgierig!

groet
Lucas
#3
Heb 'm op m'n verlanglijstje gezet.
#4
Op de Griekse gids staat een uitgebreid interview met Roosmarijn.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
#5
Hopelijk lezen Sinterklaas en de Kerstman hier ook mee, boek past vast wel in m'n schoen of sok :)
#6
Mijn naam is Roosmarijn en ik heb het boekje geschreven. Het ging mij namelijk steeds meer opvallen hoe eenzijdig de berichtgeving in de Nederlandse media is met betrekking tot dit thema. Er wordt ook de hele tijd gepraat over 'de' Grieken; erg generaliserend en vaak is de informatie die gegeven wordt ook nog eens onjuist. Mededogen is al helemaal ver te zoeken, want het beeld is dat 'de' Grieken toch zelf schuld hebben aan deze crisis. Men wil gewoon graag een zondebok voor de hele crisis om al hun woede tegen te spuien: Griekenland. Dat de zaken veel genuanceerder liggen, mag je al niet eens meer zeggen. Met het boekje wil ik proberen behoorlijk wat misverstanden recht te zetten, maar ook mensen een aantal zaken in een ander perspectief te laten zien, onder andere door de vergelijking met Nederland te trekken.
Het boekje begin ik heel persoonlijk over de ontmoeting van mij en mijn man en het begin van ons gezinnetje, hoe ik hier beland ben dus. Daarna gaat het over op de harde realiteit van de crisis en hoe deze hier om zich heen slaat.
Wij zitten nu ook in een ijskoud huis met twee kleine meisjes (3 jaar en 9 maanden), omdat wij ons geen verwarming meer kunnen veroorloven. Ook stapelen de rekeningen zich op.
Het boekje heb ik binnen een korte periode geschreven (ivm de actualiteit van het thema, voordat de aandacht gaat verschuiven naar bijvoorbeeld Italie) en met twee kleine meisje en behoorlijk wat slaaptekort. Hierdoor zijn er wellicht wat taal en schoonheidsfoutjes in geslopen. Ik hoop dat degenen die het boekje zullen lezen, dit door de vingers zullen zien. Deze ben ik er alsnog aan het uit vissen, maar de tekst blijft onveranderd.

Het is uit het hart geschreven.

#7
Hallo Roosmarijn, Het boek heb ik besteld n ben er nu nog nieuwsgieriger naar.

Groet,
Lucas


#8
Hai Lucas,

Ik las inderdaad dat je het boekje besteld hebt. Ben benieuwd wat je ervan vindt.

Groet terug,
Roos

#9
ik zou graag de reacties ook willen lezen ,van wie het boek gaat lezen. maar 2 dinges een van jou een van de inleiding.Griekenland is failliet al lang. economish ,want matschapelijk al meerdere decenias. en het schuld is voor het meerendeel aan de grieken dan aan de europese economishe situatie.zo als de grieken zeggen, Το εξυπνο πουλι, απ την μυτη πιανεται.en wij want dat ben ik ook, hebben ons laten paken en dachten dat de slager ons alleen als pet wou en niet als voer.
Ben benieuwd,ook op you ervaringen op een eiland de winter door. jou kinderen zijn klein maar hoe gaat het daar met de scholen ,de mensen zien enige hoop,toekomst?
Χαιρετω φιλιτκοτατα και εντιμως, Δημητριος Μπαζουκας.
#10
Σε χαιρετω Δημητρη,

Ομωs, δεν συμφωνω μαζι σου, τα πραχματα δεν ειναι τοσο απλα (vertaling: echter, ik ben het niet met je eens en de zaken zijn niet zo simpel als zij lijken).
De Grieken de schuld geven van een crisis die straks niet eens meer Europees, maar ook wereldwijd zal zijn, kan niet de schuld zijn van een land (en wat dat betreft al helemaal niet van de bevolking). Als het niet met Griekenland was begonnen, dan had het wel een ander land geweest. Wel ben ik het met je eens dat het land allang failliet is op papier.
Om je vraag te beantwoorden: Het onderwijs was al geen prioriteit van de regering, maar nu is daar al helemaal geen aandacht voor. Ook wordt er uiteraard alleen maar geld vandaan gehaald. Wij persoonlijk houden hoop, maar het wordt steeds lastiger.

Vriendelijke groet, Roosmarijn
#11
Dag Roosmarijn,

Ben benieuwd, ik heb hem mezelf cadeau gedaan.

Xairetismous ap' to Velgio
Hoi, alles niet gelezen, maar toch iets " schrijnends " . Ik ga al vele jaren naar griekenland, maar de griekse onbezorgdheid vind je steeds minder terug, ook niet op de eilanden. Sfeer is soms gewoon ronduit grimmig. Erg jammer ....
Je kan de vraag stellen : wie is er " verkeerd ". Ik ken het antwoord Smile.............

Hoppaaaaaaaaaaaaaa
#12
Hoi Roosmarijn,

Donderdag jouw boekje bij Bol besteld. Vrijdagochtend ontvangen en vrijdagmiddag in één adem uitgelezen.

Mijn mening over de Griekse crisis is niet echt veranderd. Ik had toch al het idee dat de media etc. een éénzijdig beeld tonen van de Griekse crisis.

Door andere verhalen te horen (van de "gewone" Griekse burger zelf) krijg je toch een ander beeld dan dat de media brengt.

Natuurlijk zijn er dingen die anders geregeld moeten worden. Maar kan men eisen dat deze maatregelen in zo'n een korte tijd uitgevoerd worden?? En waarom treffen deze maatregelen alleen de "gewone" burger??

Ik hoop dat veel mensen de moeite nemen om jouw boekje te lezen zodat zij ook een ander beeld (de problematiek waar de Griekse burgers mee kampen) krijgen en niet altijd maar negatief over de Grieken zijn.

Ik wens jou, je man en de 2 meisjes heel veel sterkte toe en hoop dat de toekomst jullie het allerbeste brengt en dat je over de weder opbouw van jullie leven & Griekenland misschien ook weer een mooi boekje kan schrijven.

Groetjes,
Cynthia

PS Vorig jaar oktober was ik voor een weekje vakantie op het eiland Skyros. Mijn foto's van dit toch wel aparte eiland heb ik eerder al elders op dit forum geplaats
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
#13
Hai Lucas en Cynthia,

Bedankt voor jullie reacties (lucas via mail) op het boekje. Heel fijn om te horen, want ik ben er ook best onzeker over. Niet dat ik niet achter de boodschap sta, maar je stelt je als mens met zo'n persoonlijk boekje toch behoorlijk kwetsbaar op. Mijn persoonlijke geschiedenis (hoe ik hier terecht gekomen ben) en mijn kijk op deze hele crisis staan nu zwart op wit en dat is best spannend. Ik moest alleen iets doen. Ik zie zoveel mensen om me heen ploeteren en vervolgens wordt op verschillende actualiteitenprogramma's, kranten en forums gezegd of geschreven, dat Grieken niet werken en allemaal op hun 45e met pensioen gaan. Al die misverstanden wil ik rechtzetten. Naief misschien, maar voor de gewone burger, mijn man, mijn dochtertjes, wilde ik dit doen.

Je hebt gelijk Cynthia, er moet hier ook een hoop veranderen. Het onderwijs, de ziekenzorg, een solide economie (door oa meer export), maar ook betere controle op alles. Helaas ligt de aandacht daar nu al helemaal niet meer. De juiste hervormingen zullen er nooit komen als er alleen maar geld wordt weggehaald bij de de gemiddelde Griek en dat geld net zo hard het land weer uitvloeit aan de renteaflossingen. Er zijn eigenlijk nog zoveel dingen die ik wil zeggen, maar ik ben moe. Soms zitten de tranen hoog, omdat steeds meer Nederlanders er met het grootste gemak de ene na de andere generaliserende opmerking uitgooien mbt 'de' Grieken, terwijl het leven hier steeds lastiger wordt. Mededogen is ver te zoeken. 'Money makes the world go round', maar maakt de mensen ook een stuk harder. Ik denk ook dat we ons niet eens meer het meest zorgen moeten maken om de economie, maar ook (en misschien wel meer) om de maatschappelijke onrust. Het Griekse volk wordt zo negatief neergezet, dat ik soms bang ben dat er ergens maar een gek hoeft op te staan en door de hele hetze die er tegen de Grieken is, nog volgelingen krijgt ook.

Ik probeer echter een blije mama te zijn voor mijn meisjes en hoopvol te blijven. Een steeds grotere uitdaging, maar we doen ons best! Ook ben ik bezig met een nieuw boekje, maar dat gaat meer over de cultuurverschillen die ik ervaar. Het is een luchtige kijk op mijn leven hier en met een flinke knipoog geschreven. Ik ben ongeveer op de helft. Het geeft afleiding en laat me soms lachen en dat is een kostbaarheid die ik niet op wil geven. Voor niemand niet en al helemaal niet voor deze crisis!

Ik ben blij dat ik op dit forum ben beland en eindelijk wat andere geluiden hoor. Jullie ook bedankt daarvoor!
Groetjes uit Skiros

Ps Wat leuk Cynthia, dat je op dit eiland bent geweest!
#14
Hoi Roosmarijn,

Ik wordt even stil van je stukje hierboven! Maar ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ook ik hoop snel op andere tijden voor jullie, en vele met jullie, dat weet ik zeker! Ben in afwachting van je boekje, wat ik met veel interesse zal gaan lezen!

Heel veel succes!

Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
#15
Hai Angeliki,

Bedankt voor je lieve reactie.

Wij hebben gisteren weer een fijne demostratie gehad van hoe mis het kan gaan in Griekenland vanwege zijn geografie. Wij wonen op een eiland en dat brengt nogal wat problemen met zich mee als iemand zwaar gewond raakt. Zo 1,2,3 ben je het eiland nog niet af en de juiste hulp kan daardoor lang op zich wachten.

Mijn zwager, de jongste broer van Nikos (mijn man), heeft gisteren met een kettingzaag in zijn been gesneden. Vreselijk. Hij ligt nu op het vaste land in het ziekenhuis en wordt op dit moment geopereerd, want er was toch een zenuw doorgesneden. Hij was met mijn schoonmoeder in een weiland en snoeide olijfbomen bij. Daarbij verloor hij controle over die zaag. Hij schreeuwde en Agni (mijn schoonmoeder) kwam aanrennen. Ze heeft gelukkig zijn been met haar sjaal afgebonden. 112 bestaat hier niet, dus moesten zij zelf iemand bellen. Zij belde met zijn mobiel. Nikos was met mijn oudste dochter ergens op visite aan de andere kant van eiland en vertrok meteen. Een vriend van Dimitri (mijn zwager) was er eerder en heeft hem naar het ziekenhuisje gebracht. Onze oude ambulance staat niet 'stand-by', dus iedereen is gewend (zwaargewond of niet) het zelf te regelen.
Nikos wachtte hem daar op. Het bloeden stopte niet, dus ze konden niet makkelijk hechten. Pas nadat er een infuus was aangebracht en de wond steeds werd schoongemaakt met een soort vloeistof, lukte het de wond dicht te maken.
Omdat hij naar de overkant moest, maar de traumaheli vanuit Athene buiten dienst was (JAJA!!), moest onze ferryboot rechtsomkeerd maken. Hij werd uiteindelijk in de gammele ambulance vervoerd (zeker 30 jaar oud). Ze kwamen aan bij het ziekenhuisje aan het vaste land (meteen in Kimi, het havenplaatsje waar onze ferry aankomt), maar op zondagavond was daar helemaal geen kip. Er was een arts die niet eens naar de wond heeft gekeken en zei dat een andere arts morgen zou kijken, aangezien Dimitri zijn tenen nog kon bewegen.
ZO gaat dat hier!!!!!!!! Afschuwelijk en het geeft mij een chronisch gevoel van onveiligheid. Nu is er al helemaal geen geld en aandacht meer om voor een beter systeem te zorgen, om de veiligheid van de mensen hier te verbeteren.

De volgende keer kom ik met een vrolijker verhaal hoor.

Groetjes, Roos

#16
Hoi Roosmarijn,

Wat een verhaal weer.

Gelukkig dat de ferry nog is teruggekeerd want wat was het andere alternatief......

Sterkte en hou ons op de hoogte van al je gebeurtenissen.

Msschien een leuk idee om een blog te beginnen.

Groetjes,
Cynthia
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
#17
Hai Cynthia,

Het gaat gelukkig redelijk met Dimitri. De zenuw was alleen wel door de lengte opengereten, zodat de artsen uren bezig zijn geweest. Alternatieven zijn er hier maar weinig in de afgelegen gebieden. Zeker als er geen geld beschikbaar is, zal dit niet gaan veranderen. Daarom heb ik dus ook zo'n onveilig gevoel, zeker nu ik moeder ben. Ik heb ook al eens een vreselijke ervaring gehad, waarbij mijn oudste dochtertje (toen anderhalf jaar) met spoed naar het vaste land moest. Ook toen kon de trauma helikopter niet komen en moesten wij met de kustwacht. Er was die avond windkracht 9, dus het bootje ging alle kanten uit. Lara lag aan het infuus en ik werd vreselijk zeeziek.
Eenmaal aangekomen moesten wij in die gammele ambulance eerst naar het ziekenhuis in Kimi en daarna naar een ziekenhuis in Chalkida met een speciale kinderafdeling. Daar kwamen we gebroken aan om 23.30. Ik had geen extra kleding bij mij en het was november (2009).
Om een heel lang verhaal kort te maken (want anders blijf ik schrijven), behandelden zij ons daar zo vreselijk, ik heb er geen woorden voor. Ik denk dat vele moeders het echter zullen beamen; als er iets met je kind aan de hand is, dan verander je in een leeuwin om het te beschermen. Ik dus ook deze avond. Ze wilden mij wegsturen, maar ik weigerde dat te doen. Ik kan mij herinneren dat ik bleef zeggen: "ik blijf bij mijn kind!" Het was ook het gebrek aan enige sympathie. Hoe dan ook, alles eind goed al goed. Toch ben ik hierna nooit meer gerust geweest. Wat als...? Dit zal ik denk ik mijn lhele leven wel blijven houden, als ik hier blijf wonen. Zeker zolang de meisjes nog jong zijn.

Een blog is een optie, maar ik schrijf liever al mijn ervaringen en anekdotes in mijn boek(en). Mijn tweede wordt er een vol met leuke en lachwekkende blunders, situaties en ervaringen. Allemaal gerelateerd aan de cultuurverschillen.
Het werkt in elk geval goed als afleidingstherapie!

Groetjes Roos
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#18
Roosmarijn, als ik jou verhalen lees wonen wij als God op Kreta, met jou tegenslagen en doorzettingsvermogen moet je toch wel eens een Hoofdprijs krijgen, als die er nog niet is maken wij er wel een.
Veel sterkte en gezondheid van ons.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#19
Hai Arthur,

Kreta is inderdaad heel anders dan het kleine Skiros met zijn (ongeveer) 3000 inwoners. Op Kreta zijn er veel meer voorzieningen en ben je dus niet zo afhankelijk van hulp van 'buitenaf'.

Het is niet altijd dramatisch hoor. Er zijn ook heel veel mooie dingen (ondanks de crisis). We hebben onze moestuin, boomgaard en kippen. Vandaag ben ik ook met mijn dochtertjes gaan wandelen in het zonnetje dat vandaag eventjes scheen. De geiten zijn allemaal aan het bevallen, dus op de berg en weiden naast ons huis rennen allemaal jonge geitjes rond. Genoeg dingen om dankbaar voor te zijn. Daarentegen zijn er ook de tegenslagen en bij ons was dat gisteren dit ongeval, maar ook de rekeningen die wij hebben liggen. Dat zal bij jullie niet anders zijn toch?
Zo is het leven; met een lach en een traan.
Wij laten er ons alleen niet zomaar onder krijgen en zullen vooral ook erg ons best doen om te blijven lachen.

Groetjes uit Skiros
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#20
Dag Roosmarijn

Dit forum mag je dankbaar zijn, dat je je belevenissen van de laatste dagen wil delen met ons. Sommigen onder ons zijn toeristen die, weliswaar gebeten door de Griekse microbe, alleen de kleurrijke plaatjes zon-zee-strand-cultuur zien. Wat je daar vertelt, over jouw dochtertje op die boot in windkracht 9, moet een helse ervaring geweest zijn. En ook de toestand met Dimitri gisteren.
We hopen, samen met jullie, dat de medische en maatschappelijke voorzieningen niet al te fel zullen lijden onder de besparingswoede van de overheid. Zodat jullie je nog wel veilig en enigszins comfortabel kunnen voelen, en kunnen uitkijken naar een toch nog mooie toekomst.
Sterkte! En groetjes.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#21
Hai 'Vlagreco',

Het voelt echt af en toe alsof ik op dit forum in een warm bad ben beland. Het is een verademing om mensen ook over de mooie dingen van Griekenland te horen praten en met sypmathie ipv apathie voor de bevolking.
Wat je al zei, was de ervaring met mijn dochtertje een nachtmerrie. Op alle vlakken. Ik was zo zeekziek (dat heb ik al bij windkracht 4, laat staan met 9), dat ik mijn dochtertje (dat aan het infuus lag), niet eens meer vast kon houden. Ik heb haar aan mijn man overgedragen en alles eruit gegooid (gelukkig had ik niet gegeten). Daarna ben ik op de vloer gaan liggen, terwijl de bemanning van de kustwacht over mij heen stapten. Eentje legde wel heel lief een jas over mij heen.
Ik kreeg in het eerste ziekenhuis een injectie tegen de misselijkheid en daarna was het nog anderhalf uur naar het ziekenhuis met de kinderafdeling.
Daar wil ik niet eens meer aandenken, want dat was afschuwelijk om heel veel redenen. Daarom ben ik nu nog meer op mijn hoede met de meisjes, maar ik wil ook niet zo'n moeder zijn die zo overbezorgd is, dat ze niets meer durven dus daar let ik wel op.

Ik blijf hopen op een betere toekomst, maar of de zorg (en efficientie) op de kleine eilanden en afgelegen gebieden zal verbeteren betwijfel ik. Tot nu toe zijn er genoeg gevallen van mensen, op dit eiland in elk geval, die zijn overleden, terwijl als ze sneller de juiste hulp hadden gekregen, dit niet zo zou zijn.

Vandaag begin ik echter weer met goede moed. Dit al om 5.30 aangezien mijn jongste van 9 maanden er een sport van maakt zo vroeg mogelijk haar stemvolume te oefenen. Om met een vrolijke noot te eindigen:
We gaan vis eten die mijn man in de zomer met een vriend heeft gevangen (hadden we ingevroren) en salade uit eigen tuin. Ik moet nog wel olijvenbrood bakken. Dit met verse olijfjes die we afgelopen weken geplukt hebben.

Hartelijke groetjes uit Skiros
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#22
Hallo Roosmarijn,

Hoe meer je over die ervaring, en wat voor een, met je dochtertje op die boot en in het ziekenhuis vertelt, hoe aangrijpender. Jammer dat jullie het moesten meemaken. Goed dat je dit eens op dit forum plaatst. Jouw verhaal is zo sterk uit het leven gegrepen. Bij wijze van spreken zie ik jou voor mijn ogen op die boot liggen. Het is ook een treffend 'bewijs' dat Griekenland niet altijd het land van zon en honing is, maar dat je er ook in een situatie kan belanden die niemand zijn ergste vijand zou toewensen.
Dat dit forum een warme, menselijke omgeving is, kan ik alleen maar beamen. Sinds ik een half jaar geleden dit forum leerde kennen, heb ik eigenlijk nog geen negatieve kritieken ten aanzien van anderen gelezen. Iedereen, die het goed meent, met verstand en met gevoel, kan zich hier thuis voelen. Het is iets waar wij, die in België en Nederland wonen, ons onvoldoende bewust van zijn, maar voor jullie die in Griekenland wonen, betekent dit forum ongetwijfeld een heerlijke babbel met een grote Nederlandstalige familie, en een brug van 3000 km ver.

Dat Griekenland, ondanks alle mindere punten momenteel, ook zijn overheerlijke kanten heeft: ik ben een tikje jaloers als ik lees dat je vandaag zelfgevangen vis gegeten hebt, en brood met olijfjes die je zelf geplukt hebt. Ik stel me dan voor dat jullie van die maaltijd op een Grieks ritme kunnen genieten, en met zicht op de mooie heuvels van Skiros. Weet dat de realiteit hier bij ons soms ook grauw is. Zo heb ik me vandaag mateloos geërgerd in treinvertraging naar Brussel, en stond ik als een haring in de overvolle metro gestuwd. Op het werk had ik een baaldag met in het honderd lopende activiteiten. Ik ben vanavond met hoofdpijn thuisgekomen. Ik heb niet eens gemerkt of de zon geschenen heeft of niet.Toch heb ik me de moeite getroost om nog eens naar dit forum te komen kijken... en dan zie ik dat Roosmarijn op Skiros lekkere vis en olijfjes gegeten heeft. Het leven kan mooi zijn Smile
Pluk de dag! En beste groetjes!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#23
pff Roosmarijn,

als ik dit zo lees heb ik bewondering voor je doorzettingsvermogen...
niet iedereen zou het volhouden denk ik zomaar.
overal is wel wat maar het lijkt altijd wel makkelijker te overkomen als het in je eigen omgeving is met familie en vrienden om je heen.
die heb jij natuurlijk ook maar niet je eigen familie en dat lijkt me best zwaar.

veel gezondheid, liefde en geluk gewenst daar met je gezinnetje!

Petra

p.s. Hoe is het nu met je zwager?
#24
Hallo allemaal,

Bedankt voor de lieve wensen Petra. Niet jaloers zijn hoor Vlagreco, als toerist is het allemaal een stuk leuker dan wanneer je er woont. Helaas is het cliche waar, dat je bepaalde dingen op een gegeven moment niet meer ziet. Zeker nu de crisis zo'n grote rol speelt in ons leven. Gek genoeg mis ik het weleens om naar mijn werk te gaan en in een volle metro te staan, als sardientjes in blik. MAAR, als ik dan in Nederland ben, ben ik daar binnen een dag al van genezen hoor en verlang naar de bergen en de geitjes in de weilanden. Ik snap je gevoelens dus wel. Alleen is een ander cliche ook waar: het gras lijkt altijd groener aan de overkant en je mist vaak wat je niet hebt. Zo is dit eiland uiteraard prachtig en een verademing voor de rustzoeker. Echter...even ergens naar een grote stad om te 'winkelen' (dit is nu niet echt een optie met de financien, maar ok), of rondbanjeren zit er hier niet echt in. Wij moeten voor alles naar de overkant. Naar Athene ben je bijvoorbeeld met bootreis inbegrepen zo'n 5 uur onderweg. Je zit dan vanaf Nederland bijna in Parijs! Dit zonder meegerekende files, vanwege een vrachtwagen vol kippen, op een weg die alleen uit bochten bestaat.

Voor het vernieuwen van het paspoort van mijn dochter moesten wij laatst helemaal naar Chalkida (uur voor Athene) om het eerst aan te vragen EN daarna nog om het op te halen. Dit met ons grut, aangezien mijn oudste dochter even haar gezichtje moest laten zien om haar te vergelijken met de gemaakte foto. Ook moesten wij allebei tekenen.
Zo zijn wij voor verplichte regelzaken op zijn minst een dag reizen kwijt!! Met geluk kunnen wij de meisjes dus om 20.00 op bed leggen als de boot weer op Skiros aankomt. Deze gaat in de winter s'morgens van het eiland en vroeg in de avond terug.
De kosten liegen er ook niet om. Wij zijn voor deze paspoortactie alleen al in totaal meer dan 400,- kwijt!! Geld wat wij eigenlijk niet hebben. De boot kost bijna 40,- heen, 40,- terug. Per persoon, retour 18,- en dan nog eens per rit heen en terug 100,-. Dit dus twee keer, voor het aanvragen en het ophalen!
Daarom combineren wij de reis altijd met boodschappen die een stuk goedkoper zijn aan het vaste land en andere regelzaken.
Ook voor de controle tijdens mijn zwangerschappen moest ik helemaal op en neer naar Athene. Met een dikke buik en een blaas die steeds op knappen leek te staan, niet echt prettig dus.

Ik mis inderdaad geregeld mijn familie en vrienden om mij heen. Ik heb echter een belangrijke les geleerd, waar ik mij aan probeer vast te houden (de ene dag gaat dat makkelijker dan de andere):

Accepteer wat je niet kan veranderen en verander wat je niet kan accepteren.

Vandaar ook mijn boekje. Ik kan deze crisis onmogelijk veranderen dus moet ik zijn grilligheid accepteren. Ik kon echter de negatieve beeldgeving omtrent het Griekse volk niet accepteren, dat wilde ik in ieder geval proberen te veranderen.

Met mijn zwager gaat het nu zozo. Hij heeft veel pijn. Of zijn zenuw diens functie zal herstellen moet nog blijken. Vooral infectiegevaar is iets wat nu in de gaten moet worden gehouden.
Tevens heeft mijn zwager meer dan 200 geiten en schapen op de berg naast ons huis. Het is een goede boer die in de voetstappen van zijn vader is getreden. Deze beestenbende moet alleen nu wel verzorgd worden. Ook is de populatie met de dag groter aan het worden, aangezien het in Griekenland de periode is dat de geiten/schapen bevallen. Dit gaat niet altijd even makkelijk, want er zit geregeld een stuitligging tussen, zodat de moeder het niet alleen kan.
Gelukkig is er binnen een kleine gemeenschap als deze binnen no time de nodige hulp. Dezelfde dag werden Nikos (mijn man) en mijn schoonmoeder gebombardeerd met telefoontjes of zij ergens mee konden helpen. De coumbari (doop of bruiloft getuigen) van Dimitri en Maria (zijn vrouw, mijn schoonzusje) staan dus nu elke ochtend en namiddag in de wei met hooi te sjouwen om mijn man en schoonmoeder te helpen dit binnen korte tijd te doen, zodat ook zij niet met hun andere werkzaamheden in de knoop komen.

Groetjes vanuit Skiros
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#25
Hey Roosmarijn,

Jouw stukjes zijn heerlijk om te lezen; je merkt zo dat jij inderdaad een schrijfster bent. Je ziet de dingen des levens zo treffend, en je kan ze ook in een heel bevattelijk kader voor ons plaatsen. Blijf alsjeblieft nog lekker lang op dit forum! Hiermee wil ik de andere forumleden niet achteruit steken; jullie snappen wel wat ik bedoel.

Het verhaal over het vernieuwen van het paspoort is eigenlijk ondenkbaar bij ons in België en hoogstwaarschijnlijk ook in Nederland. Als, na x aantal jaren, onze elektronische identiteitskaart vervalt, ontvangen we een brief van de dienst bevolking op het gemeentehuis, en hoeven we slechts een paar straten ver te stappen om onze kaart te laten vernieuwen. Heen en terug zijn we op een half uurtje weer thuis, en is intussen alles geregeld. Een tiental dagen later gewoon nog even terug naar 't gemeentehuis stappen, en de nieuwe kaart ophalen. Klaar is kees, zouden ze in Nederland zeggen Smile
Dat jullie daarvoor, vanuit Skiros, 5 uur onderweg moeten, met de ferry... en dan nog uitkijken of er geen al te woelige zee is... Bovendien kost het jullie nog eens een bom geld, terwijl wij het hier in België klaar spelen voor ongeveer een twintigtal euro (administratieve kosten).
Enerzijds zou je kunnen stellen dat je er, met de bootreis enzovoort, de lokale economie mee stimuleert... als je er een positief element in zoekt. Maar normaal is dit niet, in de gedigitaliseerde 21ste eeuw. Het is bijna ondenkbaar dat er op het gemeentehuis van het hoofdplaatsje op Skiros geen computer beschikbaar is, op dewelke net zo goed de nodige paspoortregistraties kunnen gebeuren. Dat zou jullie niet alleen veel geld, maar ook veel tijd én een bom geld kunnen besparen. Vooral voor zo 'n toestanden zou de Griekse overheid (met alles wat daarom heen draait van ambtenarij) oog moeten hebben, zelfs in het kader van besparingen. Efficiëntie noemen ze zoiets. Of, met de nieuwe term die nogal veel misbruikt wordt: 'dichter bij de mensen staan'. A propos, ik ben geen politicus, hoor Wink

Bij ons, in West-Europa, lopen de meeste zaken wel 'gesmeerd', maar het nadeel is dan weer dat vele zaken aan internetsnelheid gebeuren. Niet alleen sommige administratieve zaken, maar ook veel andere toestanden. Op het werk bijvoorbeeld: als je een interne mail ontvangt, dan zit de zender op zijn pc al te wachten tot hij ziet dat jij zijn envelopje open klikt. Als je dat niet binnen de dag doet, dan wordt de zender al zenuwachtig. Er is geen tijd meer tussenin, om iets rustig en rationeel te bekijken.
Bij jullie in Griekenland gaan sommige zaken traag, zoals de paspoorthistorie... maar je kan (als de golven wat mee willen) intussen misschien ook wat genieten van het heerlijke zicht op de voorbij glijdende eilanden.

Nog een groot verschil:
Bij jullie staat familie, buren of coumbari klaar om te sjouwen met hooi. Ik zie die hulpvaardigheid niet als evident in België. Ik zou nog eerder sommige mensen met hun wijsvinger tegen hun voorhoofd zien tikken, terwijl ze zeggen 'ben je gek", als je zou vragen om je schapen of geiten te gaan voederen, als jij even niet kan. Die samenhorigheid en hulpvaardigheid staat bij ons op een lager pitje dan bij jullie. Idem met het familiaal gevoel. Laat dat dan wel een van de zovele positieve punten in Griekenland zijn!

Groetjes uit het groene Vlaanderen, maar deze dagen vooral koud en grijs. De vorige dagen kregen we onverwacht droog weer, maar de volgende dagen krijgen we regen en wind :-§ Intussen luisteren we 's avonds naar Griekse muziek.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#26
Hai Vlagreco,

Bedankt voor de complimenten (ik word er helemaal verlegen van). Verder wil ik zeggen dat ik ook jouw mails altijd met veel plezier lees. Je hebt denk ik gelijk over de samenhorigheid en hulpvaardigheid hier, hoewel in Athene dit ook weer minder is dan op Skiros en bij jullie in de kleinere gemeenten weer groter dan in bijvoorbeeld Brussel.
Nederland staat bekend als handelseconomie en dat heeft ook een bepaalde doorslag in een gedeelte van de bevolking. Men heeft vaker het gevoel: voor wat hoort wat. Daar heeft eens een leuk artikel in de NRC over gestaan dat Nederland de minst gastvrije restaurants heeft wat betreft personeel. Grappig stukje.

Over de efficiëntie heb je helemaal gelijk, dat gaat hier allesbehalve soepel. Ook zou er op de kleinere eilanden de mogelijkheid moeten zijn om niet voor dit soort regelzaken (paspoortaanvragen, belastingdienst etc) steeds naar de overkant te moeten. Er zijn wel een aantal kleine kantoortjes waar je wel voor een aantal dingen terecht kunt, maar voor bovengenoemde zaken moet je toch echt naar het vaste land. Die kosten die ik eerder noemde zijn exclusief de kosten voor het paspoort zelf.

Ik zou heel graag leuke stukjes blijven schrijven, maar er zullen ook een aantal sombere tussen zitten. Laten we het zo zeggen: ik schrijf zoals het leven is, met een lach en een traan.

Wij hebben nu een elektriciteitsrekening liggen van bijna 3000,- euro voor ons hotel en ons huis samen, voor 19 december te betalen. Dat komt omdat er een nieuwe regel is, die per direct in gaat. Ik heb dat al eens beschreven in een interview met de Pers (14 november) en in mijn boekje. Men moet afhankelijk van de landzone waar men woont 4-8 euro betalen per vierkante meter oppervlak. Zonder dat er ook maar een lampje aan is gedaan. Ook zijn de bedragen voor het verbruik van elektriciteit enorm gestegen (dit los van alle andere bezuinigingen).
Deze maatregel geldt voor deze komende rekening en de volgende in februari. Wij betalen elke twee maanden. Dit betekent in ons geval zo'n 6000 euro binnen een paar maanden tijd alleen al aan extra kosten voor de elektriciteit. Het land en zijn mensen 'bloeden leeg'. Dit kan geen normaal mens meer ophoesten.
Dat de criminaliteit, aantal zelfmoorden en percentage daklozen allemaal extreem zijn gestegen, lijkt mij dan ook een logisch gevolg. Mensen verdrinken in de rekeningen.

Mijn man is iemand die vrijwel altijd vrolijk is, vol humor, een blije papa voor zijn dochters; een positief mens. Dat wordt met de dag minder. Ik zie hem veranderen. Als een mens als Nikos langzaam depressief aan het worden is, dan staat het er erg slecht voor. Zijn bloeddruk neemt nare vormen aan. Met bloeddruk tabletten was zijn bloeddruk laatst 168 boven 108. Ik maak me zorgen. Elke keer als er een sprankje hoop is, lijkt het wel alsof het meteen wordt weggevaagd.
Wij hebben het gisteren gehad over wat wij eerst onbespreekbaar achtten; Nederland. Als wij nu al het geld bij elkaar kunnen zien te krijgen voor eind december, dan wacht ons hetzelfde in het voorjaar. Er is een vraag die steeds in mij opkomt: Hoe?
Het zou voor ons ook betekenen dat wij gedwongen uit elkaar moeten leven of dat Nikos alles waar hij zo hard voor gewerkt heeft moet opgeven.
Gisteren biggelden de tranen dan ook over onze wangen. We huilden in stilte, want onze meisjes zaten erbij. Dit is de realiteit hier.

Ik beloof dat ik ook weer met vrolijkere berichten kom, er is ook zoveel moois hier, alleen kunnen we er bijna niet meer van genieten door de omstandigheden.
Dimitri (mijn zwager) is thuis, daar gaan wij zo heen. Dat is positief
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#27
Hello Roosmarijn,

Je hoeft niet met een slecht gevoel te zitten omdat je hier momenteel enkele minder leuke berichten schrijft. Als er zich een aantal minder goede situaties voordoen, dan is het maar normaal dat je daarover je hart wil luchten. Je zou van minder. Als je een rekening van 3000 euro in de bus krijgt, en je beseft dan dat zo 'n rekening ook in de volgende paar maanden zal volgen, dan is dat zeer zeker een zware domper.
Niemand laat graag naar zomaar openlijk naar zijn minder goede situatie kijken, maar eigenlijk zou een reportageploeg eens beelden moeten komen maken bij gezinnen zoals die van jou. En dat in zo 'n reportage dan eens concreet tot uiting komt welke invloed de huidige besparingen (én belastingen) op je doen en laten heeft. Hier in België (wellicht ook in Nederland) kregen we steevast het beeld dat "de" Grieken tot nog toe te weinig belastingen en taksen betaalden in vergelijking met ons. Misschien is dat voor een deel juist, maar men toont niet zo gauw het hele kader er omheen: hoeveel "de" Grieken verdienen, en hoeveel die nieuwe belastingen procentueel ten opzichte van hun loon bedragen. Dat men die procenten dan maar eens vergelijkt met het gemiddeld loon van een Belg of Nederlander. Eigenlijk zou zo een reportage vele ogen kunnen openen. Bij ons bestond een programma "Het leven zoals het is", bijvoorbeeld OCMW (= bijstand). Dat men eens een programma maakt "Het leven zoals het is in Griekenland".

Wat ik me wel afvraag: als kleinere hotels dergelijke facturen zoals de nieuwe elektriciteitsrekening krijgen... of ze die kosten al dan niet zullen doorrekenen aan de klanten en/of touroperators. Zo ja, dan zullen de prijzen voor de consument stijgen. Misschien zullen een aantal hotels nu ook kosten aanrekenen die voordien niet of weinig aangerekend werden, zoals airco en koelkast. De grotere hotels zullen de extra kosten misschien iets makkelijker in hun budget kunnen verrekenen. Maar indien de prijzen van de reizen naar Griekenland zullen stijgen, zou dat ook weer een gevolg kunnen hebben voor de cijfers in het toerisme.

Jouw laatste grote paragraaf in je vorige reactie vind ik erg, voor jullie. Je hebt Nikos wellicht leren kennen als een opgewekte en enthousiaste Griek, zoals wij ook het beeld hebben van "de" Griek. Dat hij nu stilaan minder vrolijk word, is op zijn zachtst gezegd jammer. En vooral ook dat zijn gezondheid er begint onder te lijden.
Ik kan me moeilijk in jullie concrete situatie inbeelden, maar toch kan ik er mij gerust een en ander bij voorstellen. Mag ik je dan ook al een eerste raad geven? Jullie gezondheid gaat vóór alles: die van Nikos, die van je dochtertjes, die van jou. Dat Nikos een goede papa is, en dat jullie een hecht gezin vormen, is goud waard. Samen kunnen jullie veel aan. probeer jullie sterk te houden, al is het maar voor de kinderen. Beslis nog niets drastisch, en zeker niet over 'Nederland'. Ik denk dat de slechtste periode NU is, maar dat Griekenland traag uit het dal zal kruipen. Je ziet dat Europa Griekenland niet loslaat, en dat is maar goed ook. De laatste dagen zijn er weeral wat positieve berichten: de Europese banken zullen onderling gemakkelijker kunnen lenen. dat zal, op termijn, ook Griekenland ten goede komen.
Beslis dus nog niets over jullie hotel. Gedwongen uit elkaar leven mag je geen optie vinden. Zomaar de zaak van Nikos opgeven ook niet. Misschien, en wellicht, zullen jullie nog wat zwarte tijden zien, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Misschien is het beter om eens goed na te denken over wat je kan veranderen aan je hotel, indien mogelijk. Misschien een andere formule of beperkte dienstverlening overwegen?. Ik zeg maar wat: waar je anders half pension aanbood, in 2012 misschien enkel ontbijt. Zodat je de risico's in je budget kan beperken of spreiden. En misschien wat extra reclame maken voor jullie hotel. Niet met dure folders, maar bijvoorbeeld met een attractieve pagina via mail te sturen naar een zo groot aantal contactadressen. Misschien kan dit ook via dit forum (wel even aan de beheerder vragen?). Wat is trouwens de naam van jullie hotel? Is er een website?
Ik wil maar zeggen: ondanks de harde lasten kan je misschien ook wat verbeterpunten zien? Zelf knippen in enkele niet supernoodzakelijke uitgaven? Het zijn maar ideetjes, en ik besef het: zonder je concrete situatie te kennen.

In elk geval: heel veel sterkte aan jullie allemaal!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#28
Jasas Roosmarijn.

Vind het allemaal heel erg wat je allemaal moet meemakenConfused
Wens jou en je gezinnetje heel veel sterkte in deze moelijke tijd.

Groetjes Sieta
#29
Dankjewel (wederom) Vlagreco,

En jij ook Sieta. Ook bedankt voor de adviezen. Helaas zijn er vele kanttekeningen bij. Wij zijn inderdaad een klein (familie) hotel met twintig kamers en wij kunnen niet zoals grote hotels de prijzen doorberekenen in onze tarieven. Dan komt er namelijk niemand meer. Het laatste jaar zijn wij al enorm in prijs gedaald, terwijl de kosten blijven stijgen. Andere keuze hebben wij hierin niet. Het bittere is, dat Nikos zonder subsidie en met zijn eigen handen niet heel lang geleden zoveel aan het hotel heeft opgeknapt. Hij ziet er niets voor terug, noch financieel, noch van het genoegen van een vol hotel.
Ook zijn er weer fijne regels bijgekomen. Wij hebben bijvoorbeeld ontbijt bij de kamerprijs inbegrepen (in de zomermaanden). Met een nieuwe regel willen ze daar zoveel over gaan heffen (dus als hotel betaal je dan extra als je dit aanbiedt), dat wij dat straks wellicht niet meer kunnen aanbieden.

Ons eiland is sowieso veelal afhankelijk van Grieks toerisme en dat liep al enorm terug. Voor 2012 wordt dat helemaal rampzalig vermoed ik. Helaas vliegt er geen charter op ons eiland, hoewel wij ons best doen die terug te krijgen (vroeger vloog Transavia in samenwerking met Ross Holidays). Dit betekent dat er hier weinig buitenlands toerisme is. Buitenlandse touroperators hebben wij niet. Zonde want het eiland is zo mooi. Je moet nu via Athene, dan naar Evia en met de boot (vanaf het haventje van Kimi) naar Skiros. Een mooie reis, maar voor velen een drempel.
Hier de website waar je om vroeg (bedankt daarvoor, ik was er gek genoeg zelf niet opgekomen):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Onze gezondheid gaat inderdaad boven alles. Nikos had al problemen met zijn bloeddruk, maar stress is een bewezen factor in het verhogen van deze. Zorgen alom hier, vandaar dat het zelfs met zijn tabletten zo hoog is. Wij hebben vanwege zijn aandoening een bloeddrukmeter in huis en ook vandaag weer was het veel te hoog.

Nogmaals bedankt voor je ontzettend lieve, steunende woorden. Ik wil ook nog helemaal niet een een terugkeer denken en al helemaal niet aan het feit dan van mijn man 'gescheiden' te zijn en mijn kinderen van hun papa. Alleen, als wij straks naast verwarming (want dat hebben we nu al niet meer) ook geen elektriciteit meer hebben, wordt de keuze voor ons gemaakt.

Het gekke is; voor de buitenwereld lijken wij een rijk gezin. Wij hebben een groot huis, een mooie tuin, twee auto's (tweedehands en zonder lening, maar toch). Dit allemaal van toen Nikos nog goed aan zijn hotel verdiende. Zelfs in de winter zat het vol. Niet met toerisme, maar met arbeiders. Aangezien er nu geen bouwprojecten en dergelijke zijn (daar is nu geen geld voor), zijn ook deze gasten er niet meer. Het is een vicieuze cirkel. Ook heeft hij een schoonmaakbedrijfje, maar daar hebben wij ook bijna geen inkomsten meer aan. Binnen zo'n korte tijd is alles 180 graden omgedraaid. De auto's krijgen we niet verkocht (bijna niemand kan dat nog), zodat wij ook daar de kosten niet kunnen drukken. De belastingen zijn ook daarover enorm gestegen.
Het huis kunnen we bijna niet meer betalen. Ondanks dat de lening niet heel hoog was, betalen we een vrij hoge maandlast en ga zo maar door.

Als ik straks ineens van het forum verdwijn is dat omdat het internet is afgesloten. Dat zou heel rot zijn, want het is een houvast voor mij, een contact met Nederland. Ook vanwege mijn boekje zou het erg onhandig zijn. Wij proberen het dus te behouden, maar hoe lang we dat kunnen volhouden?!
Gelukkig ben ik geen verwend 'meisje' en kan met weinig leven. Alleen met twee kleine meisjes, zonder verwarming is weer het andere uiterste.

Ik hou jou en anderen die dit lezen wel op de hoogte. Om toch met een vrolijke noot te eindigen: de weersvoorspellingen zijn mooi de komende dagen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#30
Beste Roosmarijn,

Jouw verhaal wordt hoe langer hoe aandoenlijker. Als je jouw reacties traag in je opneemt, en nogmaals herleest, dan is het alsof je een aflevering van het programma 'Ik vertrek' bekijkt. Het verhaal van een Nederlandse jongedame die, samen met een Griek, in volle enthousiasme een nieuw leven opbouwt in een zuiders land. Een mooi, Europees land dan nog wel. In het programma 'Ik vertrek' zie je af en toe een mislukking, maar nogal dikwijls moet je de reden dan zoeken in het gebrek aan goede planning en voorbereiding. Een deel van de voorbereiding is nogal eens de onvoldoende kennis van de taal ter plaatse.
Bij jou is dat allemaal niet het geval. Je bent ook vertrokken, maar met degelijke voorbereiding en kennis van zaken hebben jullie iets moois opgebouwd op Skiros. Als er nu bij jou vraagtekens over de langetermijn toekomst opduiken, is dat niet omwille van 'fouten' door jou of je man, maar door de bijna onwaarschijnlijke en drastisch moeilijke situatie bij de Griekse overheid. Jullie waren goed bezig, maar plots heeft de economische crisis in jouw nieuw land ongemeen hard toegeslagen.

Als ik zeg "jullie waren (zijn) goed bezig", dan baseer ik me ook op de website van jullie hotel. Knappe website, mooi hotel, persoonlijke dienstverlening, een pareltje om tot rust te komen... goed om te kunnen onthaasten (wat we hier in het 'westen' nogal dikwijls eens zouden kunnen gebruiken).
Het zou bijzonder jammer zijn om jullie mooi project te moeten stopzetten. Probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen, uiteraard zonder dat je er te veel schulden zou op maken. Dat hotel is eigenlijk jullie spaarpot, en een goede investering voor je dochters ooit. Denk 33 keer na vooraleer iets te beslissen!

Jullie zijn een 'verpersoonlijking' van de Griekse crisis. Ik weet het, zoals jullie zijn er zo velen die in dezelfde moeilijke papieren zitten. Maar dit is iets tastbaars, voor ons forumleden. Ik zou zelfs alle forumleden willen oproepen om jouw boek aan te kopen, niet alleen om het met volle aandacht te lezen, maar tegelijk ook om jou te steunen. Ik heb vanavond mijn bestelling alvast geplaatst (mea culpa, had dit eigenlijk al eerder moeten doen).

Verdwijn alsjeblief niet van dit forum. Zelfs mocht jullie internet afgesloten worden, waarvan ik hoop dat het niet het geval zal zijn, probeer ons dan op de hoogte te houden via een andere pc (mocht daar bv. een internetcafé aan de haven of zo bestaan).
En kijk vooral naar het zonnetje in jouw signature hier.

We duimen voor jullie!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#31
Hai lieve Belgische vriend,

Ik werd wakker, heb de meisjes hun natje en hun droogje gegeven en zette de laptop even aan. Wat een hartverwarmende mail weer. Zonder te emotioneel te worden, helpen jouw mails mij echt om de dagen positiever door te komen. Natuurlijk geniet ik ook enorm van mijn dochters, zelfs nu. Alleen zijn zij wel de reden dat onze zorgen nog zoveel groter zijn. Als ouders ben je verantwoordelijk voor je kroost en vooral Nikos heeft nu het gevoel dat hij faalt. Zoals veel Grieken met hem. Onterecht uiteraard, want hij heeft hier ook geen schuld aan, maar de (Griekse) man/ vader voelt dat nu wel zo.

Wat lief dat je mijn boekje hebt gekocht! Helaas zet het allemaal geen zoden aan de dijk. Eerst had ik nog de naïeve droom dat ik dan ook misschien een beetje bij zou kunnen dragen aan ons huishouden, maar die vlieger gaat niet om. Ik verdien als het via mijnbestseller wordt verkocht 4,29 per boekje en als het via een andere website verkocht wordt, maar 1,58. Daar moet je wel heel veel boekjes voor verkopen om het 'noemenswaardig' te maken. Nu heb ik een paar honderd euro en van onze rekeningen heb je nu een inzichtje gekregen, dus je snapt het wel. MAAR, wie weet met jouw oproep Wink

Ik voel me ook regelmatig machteloos. Met mijn diploma (als leerkracht in het basisonderwijs) begin ik hier niets en wat dat betreft zelfs mijn Griekse collega's bijna niet meer.
Wel ga ik lakens en slopen wassen en strijken in ons hotel, voor een groep militairen op ons eiland. Daar verdienen we dan een klein zakcentje mee. Wij hebben natuurlijk een grote wasmachine daar staan en een 'strijkrolmachine'.
Ik zie er stiekem een beetje tegenop, maar dat heb ik natuurlijk niet aan Nikos laten merken om hem geen extra schuldgevoel te geven.
Die wasmachine ed staan namelijk in de kelder van ons hotel en in de winter is het daar heel koud. Bovendien heel donker, met alleen zo'n bungelend lampje aan het plafond. Ik zal daar alleen echt tijd voor hebben in de avonduurtjes, dus dan zit ik daar; alleen, in het donker, in de kou en met een open ruimte van zo'n 25 meter achter mij. Voor een schrikachtig typje als ik best een uitdaging. Het werk zelf stelt natuurlijk niets voor en begrijp me niet verkeerd, ik ga dit met alle liefde doen. Dus hier houdt het geklaag op.
Het is een wekelijks iets en ik denk dat ik er zo'n twee avonden zoet mee ben.

Ik zal beloven niet zomaar van het forum te verdwijnen. Wij gaan wel half december naar Nederland, dus dan zal ik een poosje afwezig zijn. Wij hadden aan het begin van het jaar deze reis gepland, voordat Nikos binnen een aantal maanden tijd twee van de drie locaties waar 'wij' schoonmaakten kwijt was. Ook zijn juist deze zomer de bezuinigingen in rap tempo extreme vormen aan gaan nemen. Een annuleringsverzekering hadden wij niet afgesloten (en zou waarschijnlijk niet eens opgaan in deze situatie), dus wij hebben besloten deze periode te proberen onze koppen in het zand te steken. Nikos heeft echter al aangegeven hier te zullen zijn in gedachten, dus of dat gaat lukken...
We gaan met de mooie kerstsfeer in Nederland in elk geval ons best doen.

Het zonnetje schijnt en de bergen waar ik nu op uit kijk zijn met een nevel die eromheen hangt adembenemend mooi. Wie weet ga ik straks even met de dochters een wandeling maken.

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#32
@roosmarijn
Ik weet niet of je goed kan koken.... Maar heb je er wel eens over gedacht om gasten te proberen te trekken door workshops Grieks koken te organiseren? Ik weet dat Ross Holidays het bij ons op Samos organiseert ... Schijnt de nieuwste rage te zijn ....
#33
Hai Els,

Bedankt voor het meedenken. Koken vind ik leuk, maar of ik nu genoeg Griekse gerechten ken om er ook echte kooklessen mee te vullen, dat weet ik niet. Een nog belangrijker struikelblok is het gebrek aan een chartervlucht op dit eiland, zoals ik hierboven in mijn mail al schreef. Een touroperator ontbreekt, dus ook het toerisme uit het buitenland. Het blijft bij een handjevol.
Ik sta echter open voor ideeen, als je nog eens iets bedenkt, dan ook ik het graag.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#34
Hey Roosmarijn,

Als je van onze mails al enige vorm van ondersteuning voelt, dan is dat dan al tenminste positief. En: graag gedaan, zou ik zo zeggen. Jouw verhaal komt immers zo recht uit het hart, dat we alle begrip voor jullie onverkwikkelijke situatie hebben. Het is raar hé, enerzijds heb je al iets ferm bereikt in het zo prachtige Griekenland waar wij, Belgen en Nederlanders, zo heel graag eens een vakantieweekje vertoeven. Anderzijds zit je nu op de meest onhebbelijke economische plaats van de hele eurozone.

Het is nobel van Nikos dat hij zich zo betrokken en bezorgd toont voor zijn zaak én voor zijn gezin. Maar zeg hem dat hij er inderdaad geen schuld aan heeft. Deze financiële opdoffer is van zo een groot formaat die heel Griekenland treft, dat hij daar in zijn eentje niet kan tegen opboksen. Het enige wat hij kan doen, is proberen te redden wat er te redden valt, en vooral inventief zijn, én nadenken over een langzame heropbouw, hoe kleinschalig ook.

Wat jou betreft: ik kan me inbeelden dat het wassen en strijken van beddengoed niet de ideale activiteit is die je voor ogen had toen je naar Griekenland vertrok. En dan nog in zo 'n donkere, koude kelder. Bang hoef je in die kelder niet te zijn denk ik, want "de" Grieken (daar zijn we weer) zijn op dat vlak nog een eerbaar volk. Met dat jobke kan je geen hoera-stemming toveren, maar het brengt tenminste een kleinigheid in het laatje. En wie weet zullen die militairen aan hun familie en kennissen laten weten dat jullie hotel een aanrader qua vriendelijkheid is. Laat hen maar wat PR maken...
Ik heb trouwens nog een paar PR-ideetjes, maar zou je die liefst eens via e-mail bezorgen. Kan dit op het mailadres van het hotel?

Voel je ook niet schuldig (en zeer zeker Nikos niet) dat jullie er binnenkort eventjes tussenuit knijpen, om de kerstdagen in Nederland te vieren. De boog (en de zenuwen) kan niet altijd gespannen staan. Ieder mens heeft eens wat ontspanning nodig. En tijd voor jezelf. Genieten jullie maar lekker, met je gezinnetje, en met je familie in Nederland, van alle mooie dingen met Kerst. Van de glühwein, de poffertjes, de glinsterende sterretjes in de kerstboom, de heerlijk warme huiskamer. Misschien zal jullie familie in Nederland ook nog wat goede tips kunnen geven. En intussen kan je ook nog wat reclame maken voor het hotel.

Iets in mij zegt dat er beterschap op komst is. Een paar weken geleden zag ik het ook somber in, toen de ene Europese onheilsboodschap na de andere kwam. Maar de laatste dagen merken we toch wat lichtpuntjes. Merkel en Sarkozy zijn bereid om over een begrotingsunie te praten; de beurzen veren weer wat op... Weet ook dat niet alleen Griekenland in de puree zit. Hier in België weten we sinds enkele dagen dat we langer zullen moeten werken, en dat we ook meer lasten te betalen zullen hebben. Niet in de plotse mate van Griekenland, maar toch. Ondanks ook de besparingen bij ons, hebben we het nog relatief goed. Er is dus hoop, ook en vooral voor jullie.
Het glas is halfvol. Vergeet dat niet Smile
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#35
Hallo Roosmarijn

Ik ben marja en wil graag je boekje bestellen. Als ik de link neem waar jou naam bij staat is dat dan de goede waar jij in ieder geval het meeste geld van krijgt. Als ik namelijk de andere link open krijg je wel de zelfde pagina om te bestellen. Verder hoop ik dat jij en je gezin snel weer betere tijden te gemoed gaan en ga zeker genieten van jullie vakantie. Maak er iets moois van ondanks alle zorgen.

Vriendelijke groet Marja
#36
(03 December 2011, 00:43)moraitika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Roosmarijn

Ik ben marja en wil graag je boekje bestellen. Als ik de link neem waar jou naam bij staat is dat dan de goede waar jij in ieder geval het meeste geld van krijgt. Als ik namelijk de andere link open krijg je wel de zelfde pagina om te bestellen. Verder hoop ik dat jij en je gezin snel weer betere tijden te gemoed gaan en ga zeker genieten van jullie vakantie. Maak er iets moois van ondanks alle zorgen.

Vriendelijke groet Marja

Dag Marja,
Indien Roosmarijn je bericht niet snel zou zien:
Als je het boekje bestelt via 'Mijnbestseller', dan is het alleszins goed. Neem dus best die website (de beide links in het begin van dit item zijn dus eigenlijk oké). Er zijn ook andere websites, maar die zijn niet zo gunstig.
Join the club van de Roosmarijn-lezers Big Grin ;) Cool
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#37
Kalimera,

Weer zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht de berichten op dit forum te lezen. Een groot goed in deze periode dus bedankt daarvoor. Marja, wat leuk dat jij ook mijn boekje wilt lezen en Vlagreco bedankt voor het doorgeven van de juiste informatie.

Ook natuurlijk weer voor jouw uitgebreide mail. Als het goed is, kan je inderdaad via deze site mij een mail sturen. Hoop dat het lukt en fijn dat je nog meer tips hebt. Wie weet zit de gouden tip er wel tussen.
Helaas heeft extra PR (om Griekse gasten te trekken) hier bijna geen zin. Hier is het 'ons kent ons', dus klandizie via vrienden, kennissen, maar ook andere contacten hebben (hadden) wij al. Het probleem is dat de vraag is teruggelopen. Zowel in de zomer, maar ook in de winter. Dit laatste loopt al een aantal jaren terug, maar heeft nu zijn dieptepunt bereikt. Wij zijn de grootste periode van dit seizoen leeg of nagenoeg leeg.
Als je eventueel PR adviezen hebt om toerisme uit bijvoorbeeld Belgie en Nederland te trekken, graag!

Vroeger hadden we in de winter ook nog inkomsten van Nikos schoonmaakbedrijfje, maar ook dat is nu niet meer het geval. Wij hebben alleen nog het militair vliegveld en dat verloopt in maart (steeds jaarcontract). Dan is het hopen dat het weer met een jaar verlengd wordt. Als wij dat namelijk kwijtraken, dan is het onmogelijk om hier te blijven en daarnaast weet ik niet hoe Nikos daarmee om zal gaan. Hij zit al op de grens van extreme overspannenheid.

Hij is bezig met een idee dat hij met twee vrienden van hem aan het uitwerken is, maar dat staat nog in de kinderschoenen en bovendien zijn zij afhankelijk van subsidie van de EU voor ditgene. Als de EU-leiders oprecht zijn is in hun zeggen, dat zij Griekenland willen helpen hun economie (via export) weer op gang te krijgen, dan krijgen wij deze subsidie (er zijn potjes voor exportprojecten en het gaat om 60% van het totaal bedrag, de rest zou geleend moeten worden). Het blijft dan nog een risico, maar we moeten iets doen. Ik hou de plannen nog even voor me, beetje bijgelovig (overgenomen van mijn Griekse familie en vrienden), maar ik laat iets weten als er hoop gloort. Het zou bovendien pas op zijn vroegst eind volgend jaar van start kunnen gaan.

Ik hoop zo dat je gelijk hebt wat betreft een wat betere periode. Zelf geloof ik er nog niet zo in en ben een beetje 'Merkel en Sarkozy moe'. Iets in mij verzet zich tegen de afhankelijkheid van wat bepaalde EU-leiders zeggen en nog meer van wat 'de beurzen en banken vinden.
Het nieuws over Belgie volg ik ook, eigenlijk alle ontwikkelingen binnen Europa en de boog is overal gespannen, maar vooral ook bij jullie. Ik hoop echt dat het in jouw land hierbij blijft en niet erger zal worden.

Nu moet ik de dochtertjes even wat aandacht schenken en de open haard weer aan de praat krijgen, want het vuur is gedoofd.

Hartelijke groeten
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#38
Hallo Roosmarijn

Net je boekje besteld. Ik ben er erg nieuwsgierig naar.

Fijn weekend vanuit een nat Amsterdam;Marja
#39
Hai Marja,

Ik ging toevallig net even kijken op mijn 'schrijversdashboard' en zag het staan. Dankjewel! Hier nu ook bewolkt, maar de zon schijnt er zo nu en dan met een flinke kracht doorheen. Nu moet zij nog in metaforische zin de donkere wolken die over ons land (en Europa) gaan verdrijven!

Jij ook een fijn en droog weekend gewenst
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#40
Zeg Roosmarijn
Ken je niet wat buurvrouwen die kooklessen willen komen geven? Hoef jij alleen maar te tolken. En dan geef je ze een bedragje, dan hebben zij ook weer wat geld. Je zou zelfs een dagje geitenkaas maken erbij in kunnen doen .... Of olijven plukken en naar de fabriek brengen .... Of wilde kruiden verzamelen en drogen .. Dat kennen stadsmensen helemaal niet. Ik verzin maar wat.
Wat betreft die charters .. Is het niet zo dat een bepaalde groep mensen naar jullie eiland willen komen omdat het er zo rustig is en die er wel een boottochtje voor over hebben? Ik las op je website dat jullie ook vervoer aanbieden van het vliegveld van Athene naar de haven ....
Je zou eens kunnen kijken of je een totaalpakket voor een bepaalde prijs kunt bieden? Dus vanaf het vervoer vanaf het vliegveld en verder helemaal verzorgd. Wat let je om eens een aanbod op je website te zetten en bijvoorbeeld dat de workshops doorgaan vanaf 4 personen ofzo? Dat is toch een kleine moeite die je op dit moment geen geld kost.
En als je een beetje handig bent kun je het zo uitzoeken dat je op de eerste bladzijde komt te staan als mensen Googlen "workshop " "grieks koken" ofzo (ik weet dat dat kan maar ik heb me er nog nooit in verdiept).
Kortom, ik zou zeggen: praat er eens over met betrokkenen (incl. je man natuurlijk) en probeer het eens.


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw boek met verhalen uit o.a. Griekenland Corry 0 2.001 07 January 2018, 23:17
Laatste bericht: Corry
  Mijn boek 'Leven als een godin in Griekenland' Margotho 2 3.510 23 November 2014, 16:40
Laatste bericht: Margotho
  Zoek je een boek? kastopruiming... Corry 3 3.664 03 February 2014, 20:10
Laatste bericht: Margaritha
  Een 'vreemde' kijk op Griekenland KarenAnna 18 15.352 25 January 2012, 17:22
Laatste bericht: maria alida
  gezocht; titel van een boek over stel dat naar Griekenland vertrekt Corry 3 4.581 24 July 2011, 10:30
Laatste bericht: maria kaptein
  Duurzaam reizen: op de bank met een boek Corry 0 2.381 11 December 2010, 18:28
Laatste bericht: Corry
  Gezocht: Een Hollandse kijk op Pilion Mario 2 4.919 28 December 2009, 14:14
Laatste bericht: Mario

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)