Boek: Een "vreemde" kijk op Griekenland
#41
Hai Els,

Het zijn allemaal leuke ideeen. Ik heb ook weleens aan dit soort dingen gedacht, maar bij gebrek aan buitenlands toerisme dat laten varen. Ik heb via Prinus reizen geprobeerd ons hotel aan te kaarten. Het e-mail contact was hoopvol, maar uiteindelijk hoorde ik niets meer. Zij hebben veelal de klandizie van Ross Holidays overgenomen.
Als hotel hebben wij zelden buitenlandse gasten, hooguit twee stelletjes per jaar, dat zet wat betreft cursussen geen zoden aan de dijk. Wel bedenk ik mij nu ineens dat ik dat eventueel aan kan bieden aan de gasten van Prinusreizen. Ik ga in ieder geval verder brainstormen met jouw ideeen. Zo'n totaalpakket op de website zetten is geen gek idee.

Bedankt!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#42
(03 December 2011, 13:23)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hai Els,

Het zijn allemaal leuke ideeen. Ik heb ook weleens aan dit soort dingen gedacht, maar bij gebrek aan buitenlands toerisme dat laten varen. Ik heb via Prinus reizen geprobeerd ons hotel aan te kaarten. Het e-mail contact was hoopvol, maar uiteindelijk hoorde ik niets meer. Zij hebben veelal de klandizie van Ross Holidays overgenomen.
Als hotel hebben wij zelden buitenlandse gasten, hooguit twee stelletjes per jaar, dat zet wat betreft cursussen geen zoden aan de dijk. Wel bedenk ik mij nu ineens dat ik dat eventueel aan kan bieden aan de gasten van Prinusreizen. Ik ga in ieder geval verder brainstormen met jouw ideeen. Zo'n totaalpakket op de website zetten is geen gek idee.

Bedankt!


Hoi roosmarijn,
Heb gister je boek ontvangen en het in een ruk uitgelezen. Ik wist dat het erg was maar heb mij niet beseft dat het zo erg was!!
Wij komen al zeker twintig jaar in Parga. Moet veel aan de hardwerkende bewoners denken en ook aan die genen die afgelopen juni vol trots hun mooie nieuwe appartenmenten toonde. Sterkte voor ieder. Normaal leen ik mijn boeken uit, nu zal ik alle andere Griekenlandfans in mijn omgeving doorgeven dat ze het boek kunnen bestellen bij " mijnbesteller"
#43
Hai Toni,

Tja, de zaken staan er inderdaad zeer slecht voor. De enige troost die veel Grieken hebben, is het feit dat zij dit lot nu bijna allemaal ondergaan. Ik weet niet of je vandaag al mijn boekje had aangeraden, maar ik was vandaag heel blij verrast toen ik erachter kwam dat ik er een aantal had verkocht.

Heel erg bedankt!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#44
Hallo roosmarijn,

Ook ik heb je berichten gelezen en veel daarvan is erg herkenbaar. Dapper dat je zo persoonlijk je ervaringen met ons wil delen! Mijn vrouw (griekse) is lerares en heeft ook enorm moeten inleveren, nu al 35%. Ik werk als wandelgids en heb het hele seizoen 'moeten' uitleggen dat de situatie in Griekenland niet zo is zoals in rll4, de telegraaf en de Bild enz wordt weergegeven. Soms wordt je er een beetje moedeloos van...wij (nederlanders duitsers ..) maar hard werken om die luie Grieken te financieren etc etc je kent het verhaal...zo eenzijdig!

Ik wens je heel veel sterkte toe met de situatie en hoop het beste voor je! Nog even over het koken. Hier in Vamos (Kreta) is samen met het toeristenbureau en een paar enthousiaste mensen een hele leuke kookles opgezet. Dit wordt in het seizoen gegeven en inmiddels loopt het als een trein. we hebben een oude olijffabriekje opgeknapt en daar worden de lessen in gegeven. Kijk maar eens op hun website (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) misschien heb je er wat aan.

Ik ben zeker van plan om ook een keer naar Skiros te komen, heb gehoord dat qua wandelen prachtig is en dat vele wandelingen daar zijn uitgezet..ben benieuwd!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
#45
Hai Berend,

Bedankt voor het meedenken. Dat koken lijkt mij zeker heel leuk, ik zou inderdaad wat mensen op kunnen trommelen om samen met mij lessen te geven, zoals Els al zei. Ik denk alleen dat wij als hotel eerst ook toerisme moeten zien te werven vanuit het buitenland. We doen ons best een chartervlucht terug te krijgen naar het eiland, maar dat gaat helaas niet zo makkelijk. In ieder geval ben ik flink aan het brainstormen over al deze ideeen.

Jullie ook heel veel sterkte daar!

Ps Skiros heeft inderdaad prachtige wandelroutes. Jullie zijn van harte welkom
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#46
Ja, bij mij staat Skyros ook nog op het to do-to see lijstje :) En dan wil ik ook wel helpen koken hoor! ;) En als je iemand vindt die een 'cursus' wilde eetbare planten herkennen doet, lijkt me dat ook super.
Ik heb je boekje op mijn cadeaulijstje gezet (ben bijna jarig) en vermeld dat het besteld moet worden via de site mijnbestseller.nl. Als ik het niet krijg bestel ik het zelf; ben erg benieuwd!

Veel sterkte en nog meer succes met alles, hopelijk keert het tij volgend jaar een beetje.
#47
Hallo Corry,

Zoals ik al eens eerder schreef: wat een warm bad. Iedereen is zo behulpzaam! Ook ons hotel is door Ger (de forumbeheerder) op het forum gezet als banner/link (axilleion). Ik ben elke dag dankbaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen.

Mijn schoonmoeder weet precies welke wilde planten eetbaar zijn en maakt daar ook geregeld gerechten mee. Mocht je hier ooit terecht komen en mocht er nog geen georganiseerde cursus zijn, dan organiseren we spontaan iets. Dat is helemaal Grieks!
Ik hoop oprecht dat ik in 2012 een aantal mensen uit Nederland welkom mag heten. Dan kunnen deze uiteraard ook een kijkje nemen bij de stallen van mijn zwager. Vanaf februari tot en met half juni melkt hij daar de geiten en schapen. Daarna maakt hij daar kaas van. Het is via een prachtig landweggetje vanuit ons hotel te bereiken.

Hartelijke groeten
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#48
@Roos, misschien gaat dat zo maar lukken! Ik bedenk altijd vrij laat wat ik ga doen en heb jullie site in elk geval opgeslagen. Wij vinden het ook geen punt om vanaf Athene nog wat verder te reizen, dus dat is geen probleem.
Ik herinner me inderdaad dat er 'vroeger' (toch nog niet zo heel lang geleden volgens mij) vluchten vanuit Nederland waren naar Skiros. Heel jammer natuurlijk voor jullie dat dit niet meer is. Ross Reizen zoekt nog wel eens mogelijkheden, maar ja, Transavia moet natuurlijk ook willen. Ze zijn ook de enigen die op Kythira vliegen. Het is natuurlijk ook jammer dat je niet echt aan een bekende 'vaarroute' zit. Zo wordt er vanuit Nl ook niet direct op Naxos of Paros gevlogen, maar deze liggen wel in een dagelijks vaarschema vanaf Athene. En tja, omdat er wel op Mykonos en Santorini wordt gevlogen, zitten deze eilanden wel in veel pakketreizen.
Maar goed, dit soort zaken is niet of nauwelijks beïnvloedbaar, dus kun je alleen andere wegen zoeken. Succes in elk geval.
#49
Hallo Roosmarijn,

Ik volg al een tijdje met veel belangstelling jouw schrijven hier.
Heb behoorlijk met jullie te doen.
Ga eerst maar eens genieten van jullie vakantie in NL.
Ik ga jouw boekje nu ook bestellen!
Had er al aan gedacht om het te kopen maar na de "oproep" van Vlagreco ga ik dat nu regelen.
Ik hoop voor je dat alle ruim 700 Oriste leden het boekje gaan kopen.
Ik wens jullie veel sterkte.
Geef je dochters maar een warme knuffel van mij.

Groet van Harma

Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
#50
Hai Harma,

Als dat eens zo zou zijn (dat alle Oriste leden het boekje kopen), zou dat zomaar iets meer dan die druppel op de gloeiende plaat kunnen zijn. Ik probeer altijd wel heel voorzichtig zijn met hoop, want naast dat het 'doet leven', kan het ook extra teleurstellen. Dit forum heeft mij echter al zoveel gebracht, dat het mij onmogelijk nog kan teleurstellen. Wat een lieve leden allemaal! Ik hoop dat jij mijn boekje gauw zult lezen.

Dankjewel voor alle lieve wensen en ik zal mijn dochtertjes wat extra warme knuffels geven morgen.

Hartelijke groet, Roos
En Corry, ik hoop jou te zien in 2012!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#51
Hallo Roos,

Het boekje is besteld en betaald.
Zodra ik hem heb gelezen laat ik je weten wat ik er van vind.
Ik hoop voor je dat veel leden het boekje gaan kopen.

Bij deze dan ook een "oproep" van mij:
Koop het boekje van Roos en laat je verrassen!
Er staan al een aantal berichten hier van leden die het boekje in 1 adem uit hebben gelezen en zeer positief zijn.

Succes met de verkoop!

Groet van Harma
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
#52
wat jammer dat laaste oproep,.dat wij dit niet eerder hebben gedacht. wat zou een bettere sinterklaas kadotje kunnen zijn. dan maar iedereen dat kopen voor kerst kado. een prachtige idee.
ik heb alle berichten gelezen, maar ik zeg nieks. ik weet waar Skiros is ,waar Kimi is ,hoe je kom aan eiland zo als Skiros en de hele problematiek van griekenland. ik wens je alle beste.
#53
Dag Roos,

Kijk eens wat voor sneeuwbal mijn oproep teweegbracht, om jouw boekje te kopen. Het is nog maar een klein balletje, maar ik hoop voor jou dat het een reusachtig grote bal wordt. Het leuke is dat, elke keer een forumlid op dit item reageert, dit item bovenaan de lijst op het forum komt te staan. Zo springt het nog meer in het oog voor de forumleden, die hier (sporadisch) eens komen kijken.

Ik merk dat de meeste forumleden hier Nederlanders zijn. Ik zal eens nadenken wat ik langs Belgische (lees Vlaamse, want Nederlandstalige) kant kan doen. Zo ken ik bijvoorbeeld vrij goed Dennis en Annuschka, van de Griekse Club Yamas, in Bredene, aan onze kust. Zij organiseren het jaarlijks groot Grieks Zomerfeest in de maand juli. Een grote zaal en aanpalend terrein zit dan vol Griekenlandliefhebbers. Er is dan de hele dag muziek, dans, workshops, Grieks eten, maar ook stands met cd's... en boeken. Ik kan een mail naar Dennis sturen, en hem vragen om een aankondiging over jouw boekje op de blog van de Griekse Club Yamas te plaatsen. Zo kunnen die leden ook kennis nemen van jouw boekje, en het bestellen. Uiteraard als jij dit oké vindt, laat me eerst iets weten. In dat geval stuur ik jou dan ook de aankondigingstekst die ik naar hem zal sturen. Neem eerst eens een kijkje op zijn blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En meer bepaald de pagina over het Grieks Zomerfeest:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een suggestie: je zou er zelfs kunnen aan denken om jouw boekje, via een tussenpersoon, daar ook te koop aan te bieden.

Nog een suggestie:
Ik merk dat jullie ook een Facebookpagina hebben met jullie hotel. Alle forumleden van Oríste, die eveneens op Facebook geregistreerd staan, zouden jullie pagina ook wat kunnen promoten door het te delen met vrienden. Om te beginnen al met de knop 'Vind ik leuk' aanklikken. NB: ik ben 1 van de 7 tot nog toe Smile

In de hoop dat alle beetjes kunnen helpen. Als wij, onder andere met deze acties, maar vooral met onze steun en genegenheid, jou een hart onder de riem kunnen steken: met alle graagte!
Tot mijn volgende ideeënbus, en beste groetjes!

Ik vergat de link naar de Facebookpagina in mijn recentste bericht:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#54
Hai Vlagreco,

Er wordt zo zeker een hart onder de riem gestoken en wat ik elders al zei: dit forum kan mij onmogelijk nog teleurstellen. Alle mensen die mijn stukjes lezen, laten merken mee te leven. Ook wordt er meegedacht over onze situatie en ideeën aangedragen. Jij hebt in elk geval al het sneeuwballetje op je geweten, nu maar hopen dat het lawine-achtige vormen aan gaat nemen Smile

Wat een goed idee van de facebookpagina. Ik hoop dat er forumleden bereid zullen zijn om ons hotel daar te promoten. Misschien kennen zij ook wel mensen die wel eens naar Griekenland op vakantie gaan of willen. Ook hoop ik dat er wellicht forumleden zelf ons eiland komen bezoeken.

Het boekje te koop aanbieden op een festival zou zeker een optie zijn, ware het niet dat ik deze boekjes eerst zelf in moet kopen om hen daarna te verkopen. Daar betaal ik 10,- voor per boekje incl. verzendkosten. Er zit dus een risico aan vast en bovendien kunnen wij die paar honderd euro niet missen, ook al krijgen we het wellicht terug. MAAR, ga vooral door met jouw suggesties, want er zitten hele bruikbare tussen en alle beetjes helpen.
Ik zou dus heel graag jouw voorstel aan willen nemen om het boekje aan te laten kondigen op de Griekse Club Yamas.

Bovendien heb ik een primeur die ik het eerst op dit forum deel; MIJN JONGSTE HEEFT NU NET VOOR HET EERST GEKROPEN!! Opa en oma weten het zelfs nog niet.

Mijn dag begint in ieder geval mooi

Ps Ook Harma bedankt voor het bestellen (en de extra oproep) van het boekje en Tzimis voor de wensen
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#55
Hallo Roosmarijn
Ook ik heb je boek besteld. Onder de naam winfred.martens.
Wij zijn drie keer op vakantie geweest op Skyros en hebben daar drie keer een fantastische vakantie gehad. Heel jammer dat transavia daar niet meer naar toe gaat, maar we hebben toch plannen om weer eens naar dat mooie eiland te gaan.
Kan je me misschien vertellen wat een taxi Athene-Kimi kost?

Ook ik wens jullie veel sterkte en hoop dat jullie het zullen redden en misschien tot ziens op Skyros in 2012.
groet
Maria.
#56
Hai Maria,

Wat onzettend leuk om te horen dat jullie hier al meerdere keren op vakantie zijn geweest. Het is inderdaad jammer dat Transavia hier niet meer op vliegt, maar de burgermeester die wij nu hebben ziet dit helaas niet als prioriteit.
Even een nieuwtje; mijn man gaat proberen in 2014 voor burgermeester te gaan. Hij heeft tien jaar lang in de gemeenteraad gezeten (tot eind 2010) en hij heeft zulke goede ideeën, maar men moet wel willen luisteren. Daarom gaat hij het er over een aantal jaren op wagen. Hij is ervan overtuigd dat hij één of meerdere chartervluchten naar ons eiland toe kan krijgen. Er waren namelijk onder andere problemen met de voorziening van de brandstof, daar moeten betere afspraken over gemaakt worden, willen wij deze vluchten terugkrijgen.
Tot deze tijd hopen wij dat mensen die ons eiland al eens bezocht hebben, zoals jullie, en de mensen die het graag een keertje willen bezoeken, de reis ervoor over hebben.

De taxi-prijzen zijn wel behoorlijk gestegen in verband met de stijging van de benzine. Wij kennen een taxi-chauffeur die bereidt is voor 180,- (enkel) te rijden. Nog een heel bedrag, dat weet ik. Er is nog een mogelijkheid.
Waarschijnlijk ken je hem nog wel, de buschauffeur die voor Ross Holidays reed; Lefteris. Hij organiseert in de zomermaanden vervoer naar het eiland toe vanaf Athene. De prijs stond dit jaar op 56,- pp (enkel). Er is dan een minibusje dat je deelt met een aantal anderen. Mochten jullie dus in juni, juli of augustus reizen, dan kunnen wij dat voor jullie regelen. Ik weet niet honderd procent zeker of hij daar ook dit jaar nog mee doorgaat, maar waarschijnlijk wel.

Persoonlijk zou ik het heel leuk vinden als een aantal forumleden besluiten dit jaar Skiros aan te doen.
Wie weet!

Hartelijke groetjes en bedankt voor het kopen van mijn boekje!


Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#57
een vraag gewoon ,aangezien dat jou man ook in de platselijk polietiek deelneemt. wat is de reden dat Skiros aleen via Kimi te bereiken is?? en niet via Peireaus (ok ik begrijp dat Peireas aan de andere kant zit) maar dan waarom niet Rafina. wat zijn de gedachten achter deze keuze voor Kimi ,naast het kortere afstand ,maar ver uit Athene?
#58
Hai Tzimis,

Naar mijn weten gaan er vanuit Rafina alleen ferryboten naar de cycladen. Verder is de ferryboot die wij hebben geen overheidsboot, maar in bezit van het eiland. Daarom hebben wij gelukkig ook nooit te maken met stakingen die zorgen dat deze ferry stil ligt.
Vergis je niet, de kosten van een vaarroute zijn vrij hoog, dus de overheid wil natuurlijk wel dat het rendabel is. Maar, zeg nooit, nooit. Wie weet ooit in de toekomst. Voorlopig zijn wij al blij met onze eigen καράβι.

χαιρετισμός
Ter informatie.

Ik krijg soms via mijn website (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) vragen, alleen kan ik deze niet via die weg beantwoorden. Behalve als mensen er uiteraard hun e-mailadres bijzetten. Hoe dan ook, ik krijg soms de vraag of mijn boekje ook als e-book te verkrijgen is. Dit is helaas niet zo, want er waren wat problemen met deze versie.

Groeten,
Roos

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#59
Hey Roosmarijn,
Op de website van 'Mijnbestseller.nl', op de pagina van jouw boek, staat ook (redelijk bovenaan) een knopje waarmee je die pagina kan delen op je Facebookpagina. Heb ik dus gedaan Smile
Zo zien al je Facebookvrienden een melding, mét foto en korte beschrijving van jouw boek. Tussen mijn Facebook-vrienden zijn er ook een aantal die tegelijk ook Griekenlandliefhebber zijn. Hopelijk bestellen ze ook jouw boek.

Straks maak ik ook de tekst om naar Dennis/Annuschka van de Griekse Club Yamas te sturen.

NB: hopelijk zie je ook mijn apart berichtje?
Groetjes.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#60
Goedemorgen allemaal,

Toen ik op dit forum kwam, nog maar kort geleden eigenlijk, schreef ik over het leven hier. Nu lijk ik alleen maar te bedanken voor alle lieve berichten. Ik dacht jullie dus weer eens op de hoogte te brengen van de dagelijkse gang van zaken hier.

Mijn zwager zit voorlopig nog wel even in het gips en zoals ik al schreef heeft hij vele geiten en schapen. In deze periode krijgen zij ook nog eens allemaal jongen. Zo makkelijk en soepel gaat dat niet. Een goede boer, zoals Dimitri zeker is, kent zijn schapen en geiten. Hij houdt hen uit elkaar, ook de nieuwkomelingen en zorgt dat alles goed loopt.
Nikos (mijn man) kan heel veel, maar een boer is hij niet. De zorg voor de dieren van zijn broer gaat dan ook niet allemaal van een leien dakje. Hij hoeft het niet eens alleen te doen, want mijn schoonmoeder en twee ‘koumbari’ (getuigen van doop of huwelijk) van Dimitri helpen mee.

Ik woon naast de berg waar hij zijn stallen heeft en de meeste dieren houdt en ben het geroep van Dimitri gewend. Ze komen allemaal al aanstormen als ze zijn auto aan horen komen. Ook de hond gaat af. Nu komen er andere auto’s en de dieren verroeren zich niet. De brave, tijdelijke verzorgers doen heel wat pogingen om hun geroep op dat van mijn zwager te doen lijken, maar de dieren reageren lang niet zo enthousiast als op Dimitri. Het hele werk zit hen duidelijk niet in de vingers.
Nikos gaf ook toe, dat hij niet weet hoe zijn broer dit allemaal voor elkaar krijgt. Ten eerste staan de geiten en schapen gescheiden. De mannelijke geiten en schapen staan ook nog eens op een ander stuk land, waar je met de auto heen moet. Deze hebben ook allemaal eten en water nodig. Hier is geen watervoorziening, dus dat gaat met een watertank. De geiten en schapen die bevallen zijn staan hier op de berg naast ons huis met hun kroost, de dieren die één dezer dagen moeten bevallen staan iets verderop en de dieren die over een maandje moeten bevallen staan ook weer in een ander weiland.
Volgt u het nog? Vraag mij ook niet hoe mijn zwager dit allemaal weet en bijhoudt, maar hij doet het.

Nu moeten alle bevallende en pasbevallen geiten en schapen in de gaten gehouden worden. Er zijn bijvoorbeeld een aantal schapen die drie lammetjes hebben gekregen. Er zitten er dan altijd een stel bij die, als je het niet goed in de gaten houdt, niet (goed) drinken.
Vandaag kwam mijn schoonmoeder met de boodschap dat er eentje niet kon drinken, omdat de tepel van de moeder te dik was. Het lam kon er niet zelf zijn bekje om krijgen en moest door mijn schoonmoeder ‘aangelegd’ worden bij zijn moeder, anders zou het verhongeren. Het is behoorlijk tijdrovend, maar ook verwarrend om allemaal bij te houden.
Het slechte nieuws is dan ook, dat er veel meer baby’s en moeders van de kudde overlijden, dan wanneer Dimitri er bij zou zijn geweest. Er was bijvoorbeeld gisteren een geit, die was bevallen van drie geitjes. Twee daarvan deelden een vruchtzak, maar die scheurde niet open. Deze twee zijn overleden. Als Dimitri er was geweest, dan was dat niet gebeurd. Hij is er normaalgesproken in deze periode vrijwel full-time. Diegenen die nu helpen zijn ten eerste geen boeren, maar hebben ook nog eens hun eigen werk om naartoe te gaan. Dus ondanks dat het beter gaat met Dimitri, zijn de gevolgen van zijn ongeval toch nog groot.

Ook was er een lam dat in de vroege ochtend geboren was en mijn schoonmoeder vond het in de wei met zijn oogjes eruit gepikt door kraaien. Rotbeesten vind ik dat! Ze wachten geduldig in bomen en op palen tot ze een zwak prooi zien. Heel sneu dus allemaal.

Een paar dagen geleden hoorde ik ineens niet het klungelige geroep van de vervangende boeren, maar een hard bekend geluid. Dimitri zat achterop zijn pick-up met zijn been gestrekt en Maria achter het stuur. De hele reutemeteut aan dieren kwam uiteraard aanstormen om hun herder te begroeten. Zo vertederend. Hij kon niet zonder zijn dieren. Een goede boer dus! Ook belt hij wel meerdere keren per dag om te vragen hoe het met zijn beesten gaat. Zijn been wordt dagelijks gecontroleerd en ondanks een kleine schrik een paar dagen terug dat het ontstoken zou zijn, blijkt het nu dan toch goed te genezen.

Hier is het nu mooi weer, lenteweer. Normaalgesproken hou ik van de winters hier, maar nu zonder verwarming mag het van mij wel een zachte winter worden.
Vandaag ga ik ook even bij de lammetjes langs en laat Nikos de kraaien maar eens afschrikken met zijn buksus. Helaas is het een hardnekkig diersoort en ze blijven terugkomen.

We doen echter ons best. Hartelijke groeten vanuit Skiros


Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#61
Schapen en geiten, en trouwens ook veel andere dieren, weten na een poosje wel wie goed voor hen doet. Op de boomgaard achter onze tuin lopen ook regelmatig schapen. Die schapen zijn van een boer in de buurt. Als het nieuwe schapen zijn, staan ze eerst wat vreemd te kijken als ik er op roep, met een zakje oud brood in de hand. Maar als ze het na een aantal dagen wat gewend zijn, komen ze als gek afgestormd. Op de duur staan ze zelfs te dringen om uit jouw hand te kunnen eten. Leuk om te zien.

Bij ons komen de lammetjes in het voorjaar. Als er een pasgeboren lam niet wil zuigen (en de boer is niet in de buurt), dan probeer ik heel zachtjes tot bij het moederschaap te komen, en tap ik zelf een beetje melk af. Dat beetje melk hou ik gewoon in de handpalm, en ik probeer het in het snoetje van het lammetje te brengen. Zodat het de smaak probeert te krijgen. Daarna zet ik het lammetje aan de tepel van moederschaap. Soms zijn meerdere pogingen nodig. Maar het is vooral belangrijk dat zo 'n lammetje tijdens de eerste 24 uren wat melk kan zuigen, hoe beperkt ook. In die melk zitten namelijk noodzakelijke stoffen om te overleven.
Maar ik kan me voorstellen dat het een hele klus is om dat in het oog te kunnen houden bij zo 'n grote kudde.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#62
Het was hier vandaag prachtig weer. Mijn man heeft vandaag naamdag en is nu nog even in het hotel met wat vrienden iets drinken. Ik ga zo mijn kleine meid nog even de fles geven.

Helaas hebben wij deze dag ook een nare ervaring gehad. Gisteren kwam mijn schoonmoeder met de boodschap dat er een lammetje was geboren, maar met een zenuwstoornis. Hij kon zijn hoofdje niet overeind houden en hij kon niet staan. Zijn moeder had hem ook al in de steek gelaten. Hier hebben wij echter niet de luxe van een veearts. Deze komt een keer in de paar weken.

Ik weet dat ik dan de natuur zijn gang zou moeten laten gaan, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dit arme beestje prooi te laten worden van die lelijke kraaien. Ook al zou hij toch geen kans hebben om te overleven, een overlevering aan deze vogels zou een langzame, pijnlijke dood betekenen.

Ergens hoopte ik nog even op een wonder. Ik heb hem bij ons op het terras gelegd in een warme mand (van de katten), met een deken over hem heen en een warme kruik erbij. Hij dronk wel, maar ook dat met moeite. Hij leed.

Wij hebben dan ook in de namiddag, op deze anders feestelijke dag, hem uit zijn lijden verlost. Geen fijne keuze om te maken. Ik ben er dan ook echt ontdaan van.

Morgen hopelijk vrolijker nieuws

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#63
@Roos, wat een zorg allemaal. En ja, heel erg om zoiets te moeten doen maar is natuurlijk het meest 'humaan' wat je voor zo'n beestje kan doen. Sterkte met de rest van de kudde, zal wel niet allemaal van een leien dakje gaan.
Voor ons interessant om deze kant ook eens te zien; petje af dus ook voor het werk van de boeren in soms lastige omstandigheden.
#64
Goedemorgen Corry,

Dankjewel, en nee, het gaat inderdaad niet van een leien dakje. Lara mijn oudste dochtertje (3,5) vroeg vanmorgen waar het lammetje was. Normaagesproken ben ik altijd eerlijk tegen haar, ook als dieren doodgaan. Dit kon ik haar echter niet vertellen en heb haar verteld dat het lammetje weer bij zijn moeder is, omdat het ineens weer kon staan. Ze was zo blij.

Verder hebben de dieren hier een groot probleem door de droogte. Het heeft inmiddels al bijna twee maanden niet geregend. Dit betekent dat alles kurkdroog is en dus allesbehalve groen. De dieren hebben daardoor weinig te eten en dat betekent niet genoeg melk voor de lammetjes. Een schaap kan nu één, maximaal twee lammetjes grootbrengen. Drie is teveel. We proberen de lammetjes weg te geven aan mensen, zodat zij hen met de fles groot kunnen brengen. Dimitri heeft hier wel een soort 'apparaat' staan met 5 spenen om andere lammetjes te voeden, maar hij is er niet en de anderen die hem nu helpen hebben hun eigen werk. Die kunnen hier niet full-time zijn.

Gelukkig lukken sommige dingen wel. Eergisteren heb ik een babygeitje van het dak gehaald van een schuur in Dimitri's wei. Hij kon er wel op met zijn bokkesprongetjes, maar er niet meer af, de held! Op een gegeven moment kreeg hij honger en blaatte om zijn moeder. Ik traceerde het geluid en ja hoor, daar liep het beestje heen en weer te rennen. Gelukkig kwam iemand hem al te hulp en probeerde hem er met een herders stok van af te bewegen, maar hij durfde niet. Die man had ook zijn werk en moest na een kwartier zijn pogingen staken.
Olivia lag nog te slapen en Lara heb ik op de eetkamertafel gezet zodat ze mij in de wei kon zien. Dit met de instructie heel hard mama te roepen als haar zusje wakker werd.

Dat schuurtje is zo'n typisch Grieks schuurtje, in elkaar gefrutseld met balken, aluminiumplaten, etc. Voor geiten stevig genoeg, maar voor een mens?! Ik weeg niet zo heel veel, maar genoeg om dat hele zaakje te doen instorten. Toch kon ik dat beestje niet laten zitten.
Ten eerste was het een hele klus om uberhaupt op die schuur te klauteren, maar toen dat gelukt was, begon de uitdaging pas echt. Dat geitje rende actief heen en weer en ik kon niet anders dan mij met een traagheid en voorzichtigheid voortbewegen alsof ik mij op dun ijs bevond. Aangezien dat geen zin had, heb ik maar steentjes naar hem toe gegooid om hem te laten schrikken en uiteindelijk maakte hij een supersprong en rende snel naar zijn moeder toe.
Wij hadden allang onze benen gebroken!

Nu moest ik er alleen nog af en Lara had de balkondeuren al opengegooid om mij te roepen. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar ik kwam er heelhuids af!

Ben benieuwd wat vandaag weer brengt aan 'avonturen'.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#65
Danka heeft ook eens zo iets aan de hand gehad, we waren in 2005 op Kalymnos en zijn overgevaren naar Telendos, daar zat een wild geitje vast in de draad, diertje eruitgehaald gevangen en aan de goede kant weer losgelaten.
[Afbeelding: 2ilojdh.jpg]

[Afbeelding: rhiu8n.jpg]


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
#66
Het heeft geregend. Goed nieuws voor de natuur en dus voor de dieren. Het was niet veel, maar alle beetjes helpen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#67
Héhé.
Ik vond vanavond een pakketje in mijn brievenbus.
Er zat een boek in.
"Een 'vreemde' kijk op Griekenland"
zwaaivlag
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#68
Hai Vlagreco,

De situatie is inmiddels nog veel en veel erger dan in het boekje staat beschreven. Gisteren om 20.45 zag ik mijn oudste dochter op het kleed liggen slapen. Haar bedtijd is uiterlijk 19.00. Ik was mijn dochter vergeten. IK WAS HAAR VERGETEN! Haar eten stond koud op de tafel. Ik heb haar opgetild en met een leeg maagje op bed gelegd.

Mijn zwager uit Athene belde mij gistermorgen met de boodschap dat er elke dag rond 7.00 uur 9 mensen buiten de supermarkt van zijn huis staan om het nog eetbare uit het afval te vissen. Dat dit niet de enige supermarkt is lijkt mij duidelijk. Een extreme hoeveelheid mensen ziet het leven niet meer zitten en wordt zwaar depressief. Erger nog; plegen zelfmoord. Het is niet een kwestie van tientallen euro's erop achteruit gaan. Het gaat om onbetaalbare rekeningen die zorgen dat mensen geen verwarming, geen elektriciteit, HUN HUIS niet meer kunnen betalen. Steeds meer mensen eindigen op straat!

Mensen willen dit niet graag horen, zij willen niet horen hoe erg het hier nu is! Zij willen de Grieken zien zoals de media dat zo lang naar buiten heeft gebracht. De griekenlandliefhebbers proberen het wel te zien en hebben tot op zekere hoogte medelijden, maar nog wordt de ernst van de situatie niet genoeg ingezien!
En mensen als Theodor Holman en Henk Spaan kunnen zich nog steeds uitleven!!
Mijn man lacht niet meer, heeft gezondheidsproblemen en als hij ons niet had gehad, dan vrees ik het ergste.

En ik, ik ben mijn dochter vergeten. Ik doe mijn kinderen tekort, omdat ik bijna niet anders meer kan dan huilen.
#69
Het gebeurt me niet vaak dat ik met een mond vol tanden sta Blush maar als ik jouw relaas lees weet ik echt niet wat ik moet zeggen.
Wat maak jij, en ongetwijfeld nog veel meer mensen in Griekenland, veel door zeg door deze vreselijke crisis.
Ik wens je héél veel sterkte en wijsheid toe in deze onrustige tijden. Hopelijk gaat het spreekwoord "na regen komt zonneschijn" ook bij jou (en dan wel op heel korte termijn) op ;)

Gr, Ingrid
#70
Beste Roosmarijn,

Ik heb net via Mijnbestseller.nl je boek besteld. Ben erg benieuwd.

Ik ben erg onder de indruk van je verhalen. Wij zijn regelmatige bezoekers van Griekenland maar we zien dan toch vaak alleen maar de mooie kanten van Griekenland. Zon, strand, leuke dorpjes, lekker eten etc. Je ziet dan niet de problemen die de mensen in hun dagelijkse bestaan hebben. Hoop dat ik door jouw boek hier een betere kijk op te krijgen.
#71
Dankjewel Ingrid voor jouw wensen.

Ik wil mensen niet laten schrikken, wel hun ogen openen voor de realiteit. Bovendien schrijf ik precies zoals wij en velen met ons zich voelen. Niet leuk om te lezen, maar zoals het nu is.
Ik heb al een poosje goed contact met Wim Boevink van de Trouw. Hij heeft vandaag een stukje geschreven in deze krant. Hij schrijft het Kort Verslag en heeft gevraagd of hij mij mocht citeren (uit mijn mail naar hem). In de krant van vandaag heeft hij dat aan het einde van dat stukje ook gedaan. Hier een klein stukje daaruit:

"Schrijf alsjeblieft over wat er hier gebeurt. Mijn man is depressief geworden en wij kunnen bijna niet anders meer dan huilen. Hij wil niet meer. Laat de mensen in Nederland alsjeblieft wakker worden en toon het beeld van hoe het er hier nu aan toe gaat. Het is geen melodramatisch theaterstuk, het is onze realiteit."

Bedankt voor het kopen van mijn boekje Rolf. De zaken staan er zoals ik al schreef nog slechter voor dan daarin beschreven. Het eerste persoonlijke gedeelte heb ik met veel liefde voor mijn man en kinderen geschreven met een luchtige schrijfstijl. Die vrolijkere noot in het eerste hoofdstuk van het boekje zou ik nu niet meer zo kunnen schrijven. Daarvoor voel ik mij te somber.
Met mijn tweede boekje, dat de cultuurverschillen tussen Grieken en Nederlanders met een knipoog beschrijft, ben ik dan ook op pagina 72 gestrand. Ik weet niet hoe en wanneer ik het af zal maken.

Verder gaan wij door, maar ik weet niet hoe onze situatie er over een paar maanden uitziet. De kans dat het er beter uit zal zien voor Griekenland, voor ons is klein.



#72
Ook ik heb jou boekje besteld, 2 weken geleden via Bol.com. Ik moet even geduld hebben want het is niet meer op voorraad;) dat is misschien een beetje goed nieuws voor jou! Ik wacht geduldig af. Laten we hopen dat alle (duur) betaalde Europese leiders eens spijkers met koppen gaan slaan. Ik heb er maar weinig vertrouwen in en sla nu de journaals maar eens over. Je wordt er niet vrolijk van. De gewone burger is altijd de klos, daar zijn er het meeste van en dat levert het meeste op. Wellicht is onze situatie hier in NL beter als de Griekse, maar het ziet er voor ons allemaal niet best uit de komende jaren. Nu is het belangrijk om tevreden te zijn met het feit dat je werk hebt, gezondheid en met de kleine dingen in het leven.
Anoushka
#73
Hai Anoushka,

Vervelend te horen dat het boekje nog niet binnen is. Ze zeggen dat ze geen boekjes op voorraad meer hebben, maar dat kan ook niet, want het gaat via Print On Demand. Het wordt dus pas geprint na bestelling. Vandaar dat het er iets langer over doet, maar dit is wel heel lang. Helaas kan ik daar niets aan doen.

In Nederland zal het nooit zo'n vaart lopen als hier. Lees de stukken maar over 'Grieken gaan naar Nederland' hier op het forum. Griekenland wordt er uitgepest, zodat landen als Nederland en Duitsland overeind kunnen blijven. De bezuinigingen zullen daarom vermoed ik nooit in de verste verte op die in Griekenland gaan lijken. Wij krijgen ze opgelegd van de Trojka.

Werk is hier bijna niet meer, ook voor ons niet in het toerisme. In Nederland is er voorlopig nog volop alleen niet altijd het werk wat de Nederlander zelf wil doen. Dit klinkt kritisch, maar zo is het wel. Hier grijpen mensen ondertussen alles aan, maar er is niets meer. De gezondheid van mensen is hier al erg onder gaan lijden. Ook die van mijn man. Het is in alles een vicieuze cirkel die steeds kleiner wordt tot er niets meer overblijft.

Hoe kun je verder positief blijven/ een glas halfvol zien als het bijna leeg is?
#74
Ik heb het boekje een paar dagen geleden besteld, vandaag op de deurmat.
Moet alleen nog 2 weken wachten voordat ik het kan lezen: mijn vrouw heeft het ingepakt en onder de kerstboom gelegd omdat ik geen cadeautje voor mezelf wist.......
#75
Ben blij te horen dat het boekje bij jou redelijk snel binnen was. Nu nog even geduld...
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#76
Hoi Roosmarijn
Ik heb het boekje ook besteld bij Bol com, maar kreeg mijn geld terug met de mededeling dat het niet meer leverbaar was. Dus heb ik het bij Bestseller besteld, een dikke week geleden, maar heb het nog niet ontvangen. Ik wacht af.

Nog even dit: je schreef dat Lefteris mensen in de zomermaanden haalt vanaf vliegveld Athene. Een goed initiatief.
Ik ken hem uiteraard van mijn vakanties op Skyros. We hebben eens bij zijn broer Giannis (met Yvonne) gelogeerd in Acherounes.
Waar woon jij ?

Wij zijn wel van plan om naar Skyros te komen. We weten alleen nog niet wanneer en hoe. Misschien huren we een auto en gaan we zo naar Skyros.

Ik lees je sombere verhalen met veel medeleven en wens je heel veel sterkte in deze nare tijd.
Hartelijke groeten Maria.
#77
Hai Maria,

Wij wonen zelf in Aspous en hebben daar ook ons hotel; Hotel Axilleion. Dus tussen het haventje en het plaatsje Skyros in. Op dit forum staat een link van ons hotel. Onze mail is hotel-axilleion@skiroshotel.com (je kan dit het beste handmatig intoetsen als je eventueel wilt mailen aangezien er in de shortcut van google een fout zit. Het adres wordt dan maar met een L gekopieerd ipv met twee). Ik ga nu een mail sturen naar mijn uitgever met jouw mail, want ik vind het behoorlijk vervelend dat mensen zo lang op hun boekje moeten wachten.

Bedankt voor je lieve wensen. Ik probeer maar bezig te blijven; afleidingstherapie,
hartelijke groeten terug, Roos











Bedankt voor je lieve wensen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#78
Hallo Roos,

Ik heb jouw boekje 3 dec besteld en heb het vandaag gekregen.
Ik ga het zeer binnenkort lezen. Ben erg benieuwd.

Vervelend om te lezen dat mensen het via bol.com niet krijgen.
Voor jou is het beter dat mensen het via mijnbestseller kopen, toch?

Ik wens jullie veel sterkte voor de komende periode.

Groet van Harma
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
#79
Hai Harma,

Gelukkig dat jij het wel direct hebt gekregen. Het is inderdaad beter voor mij als mensen het via mijnbestseller bestellen, maar ook voor de koper. Het gaat namelijk met Print On Demand en dat betekent dat bol.com het volgens mij eerst bij mijnbestseller moet laten maken en dan gaat het via bol.com weer naar degene die de aankoop heeft gedaan. Waarschijnlijk zit er daar ook ergens een kink in de kabel.

Verder heeft mijn man gisteravond definitief besloten niet mee te gaan naar Nederland. Na heel wat wikken en wegen ga ik toch wel, maar niet onbezorgd. Mijn oudste dochter heeft alleen echt even onverdeelde aandacht nodig en wat vrolijkheid. Daarnaast verlangen mijn ouders en zus zo naar onze meiden. Nu wordt het alleen nog even racen om alles bij elkaar te zoeken voor de reis.

Bedankt voor je wens Harma, echt!

Ps weet jij of iemand anders misschien hoe je een foto kan plaatsen? Ik weet echt niet hoe
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
#80
(10 December 2011, 19:10)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ps weet jij of iemand anders misschien hoe je een foto kan plaatsen? Ik weet echt niet hoe

Kijk eens hier in de FAQ Roos:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes!

Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw boek met verhalen uit o.a. Griekenland Corry 0 2.000 07 January 2018, 23:17
Laatste bericht: Corry
  Mijn boek 'Leven als een godin in Griekenland' Margotho 2 3.510 23 November 2014, 16:40
Laatste bericht: Margotho
  Zoek je een boek? kastopruiming... Corry 3 3.663 03 February 2014, 20:10
Laatste bericht: Margaritha
  Een 'vreemde' kijk op Griekenland KarenAnna 18 15.352 25 January 2012, 17:22
Laatste bericht: maria alida
  gezocht; titel van een boek over stel dat naar Griekenland vertrekt Corry 3 4.581 24 July 2011, 10:30
Laatste bericht: maria kaptein
  Duurzaam reizen: op de bank met een boek Corry 0 2.381 11 December 2010, 18:28
Laatste bericht: Corry
  Gezocht: Een Hollandse kijk op Pilion Mario 2 4.919 28 December 2009, 14:14
Laatste bericht: Mario

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)