Boek: Een "vreemde" kijk op Griekenland
Volgens mij is bourdelo gewoon bordeel maar dat kan je natuurlijk figuurlijk gezien overal voor gebruiken. En malakas is volgens onze leraar kl....ak (tel de puntjes) (netjes he Ger)
(31 December 2011, 09:08)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik hoop dat ik nog een keer deze jaar de bourdelo gaan noemen. deze protectoraat komt nooit meer los van zijn ellende.

Beste Tzimis,

Misschien kun je me uitleggen wat je hiermee bedoeld ik begrijp deze zin echt niet.

Kali Mera,

Dick
(31 December 2011, 09:27)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt weer voor deze fijne bijdrage op de vroege ochtend! Daar zullen de Griekse moeders met kinderen zeker steun aan ondervinden wachtend in de kou, in een lange rij voor kerk of voedselbank.

Beste Roos,

Laat ik voorop stellen dat ik zeer met je mee leef maar je kunt ook overdrijven.
Voor zover ik gezien heb staan er hier geen lange rijen Griekse moeders voor de Kerk of voedselbank als er al een voedselbank is. Wat ik wel gezien heb zijn de "vluchtlingen" in Athene die geen geld of onderdak hebben en leven van de straat.
En natuurlijk zijn er rijen mensen voor de kantoren van DEH omdat zij inderdaad de belasting niet kunnen betalen wat wil je ook met zo'n kleine AOW. Maar het verschil met Nederland is dat hier de families elkaar niet laten stikken en zorgen dat er eten is, dat is wat ik mee maak.

Kali Mera ke Kali Xronia

Dick
Beems. ik mocht van Aleko de schuld niet meer aan de grieken geven. bedoel je de protectoraat of de bourdelo. wil je dat ik uitleg geef waarom gr. een bourdelo is?? vraag een griek daar in Drama en kijk wat voor antwoord krijg je.
een protectorat is zeker omdat van buiten af wordt geregeert. de griekse regering voert aleen instructies van buiten af. en de ellende zou nooit kwijt raken, omdat in mijn 47 jaarige leven kan ik mij niet herinneren waneer echt goed ging in gr. dat de onderwijs de gezondheid en alle andere sectoren die in dienst van de volk zijn echt goed hebben gewerkt.
(31 December 2011, 15:12)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beems. ik mocht van Aleko de schuld niet meer aan de grieken geven. bedoel je de protectoraat of de bourdelo. wil je dat ik uitleg geef waarom gr. een bourdelo is?? vraag een griek daar in Drama en kijk wat voor antwoord krijg je.
een protectorat is zeker omdat van buiten af wordt geregeert. de griekse regering voert aleen instructies van buiten af. en de ellende zou nooit kwijt raken, omdat in mijn 47 jaarige leven kan ik mij niet herinneren waneer echt goed ging in gr. dat de onderwijs de gezondheid en alle andere sectoren die in dienst van de volk zijn echt goed hebben gewerkt.

OK Tzimis Katalava, Axrivos!

Kali Xronia

Dick
jij woont in de district van Drama. wat exporteert nu nog Drama?? vroeger werden Duitse gebouwen bekleed met griekse marmer uit Drama> waar heeft Lazaridis zijn geld verdient om nu wijn boer te zijn met castele?? met marmer . als je nu bij de douane kantoor in de industrie terein zou gaan ,zie je aleen vrachtautos van Macedonia die de marmer heen en weer rijden naar hun land om te behandelen en de meeste griekse marmer bedrijven die exporteren zijn dicht?? iedere familie in Drama heeft iemand in Duitsland. armoede was en zou zijn. de laaste 10 jaaren zag ik in Drama meer suvs dan hier in Hoogeveen. en nu staan ze zonder kentekens of ze gaan tanken in Bulgarije. nog triester omdat de oude rekeningen met Bulgarije nog niet betaalt zijn. in Drama hebben wij geen Duitsers gekend maar Bulgarse bezet welke nog erger was.
ik ben begin februari in Drama ,voor 2-3 dagen. mischien kunnen wij daar over hebben. ik ben altijd geintressert in de manier waar een vremdeling de gebeuren in griekenland zie.
(31 December 2011, 16:02)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




jij woont in de district van Drama. wat exporteert nu nog Drama?? vroeger werden Duitse gebouwen bekleed met griekse marmer uit Drama> waar heeft Lazaridis zijn geld verdient om nu wijn boer te zijn met castele?? met marmer . als je nu bij de douane kantoor in de industrie terein zou gaan ,zie je aleen vrachtautos van Macedonia die de marmer heen en weer rijden naar hun land om te behandelen en de meeste griekse marmer bedrijven die exporteren zijn dicht?? iedere familie in Drama heeft iemand in Duitsland. armoede was en zou zijn. de laaste 10 jaaren zag ik in Drama meer suvs dan hier in Hoogeveen. en nu staan ze zonder kentekens of ze gaan tanken in Bulgarije. nog triester omdat de oude rekeningen met Bulgarije nog niet betaalt zijn. in Drama hebben wij geen Duitsers gekend maar Bulgarse bezet welke nog erger was.
ik ben begin februari in Drama ,voor 2-3 dagen. mischien kunnen wij daar over hebben. ik ben altijd geintressert in de manier waar een vremdeling de gebeuren in griekenland zie.

Beste Tzimis,

Ik weet wat hier allemaal heeft afgespeeld de moeder van mijn schoonvader is hier geexecuteerd door de Grieken tijdens de burgeroorlog. En van het leven van mijn schoonvader kan een boek geschreven worden. De vraag blijft altijd wat erger is bezet door de Duitsers of door de Bulgaren.
Hier in Protsotsani is nog een grote marmer verwerker Kiriakides, die exporteert heel veel. Daar heeft men gelukkig nog werk. En Lazerides heeft heel veel landerijen met druiven voor de wijnbou.
En wat betreft tanken in Bulgarije als je de kans hebt waaarom zou je het dan laten. In Nederland pakt ook een ieder het voordeel als men in de grensstreek woont.
Sterker nog een ondernemer uit Drama koopt de tzakis en sobas in Gotsche Delchev in en verkoopt ze voor de dubbele prijs. Iedere crisis bied nieuwe kansen.

Geef maar een berichtje als je in Drama bent kunnen we een bakkie doen.

Kijk uit met vuurwerk vanavond en Kali Xronia,

Dick
"Beems zei: Laat ik voorop stellen dat ik zeer met je mee leef maar je kunt ook overdrijven."

Wat ik mij soms afvraag is in welke situatie sommige mensen zitten die wel in Griekenland wonen, maar zo luchtig kunnen reageren. Zijn dat mensen die daar echt afhankelijk zijn van een Grieks salaris en onderhevig aan dezelfde bezuinigingen óf hebben sommigen ook een mooi Nederlands pensioen en kunnen zij in deze tijden daarop terugvallen?

(Griekse club yamas) "De orthodoxe kerk in Griekenland ondersteunt tijdens de zware financiële crisis zowat 250.000 mensen in het land met levensmiddelen en maaltijden. Aan de liefdadigheidsacties nemen ook duizenden burgers en zowat alle supermarkten van het land deel. Dat heeft priester Vassilios Havatzas op de Griekse televisie meegedeeld.
Werklozen kunnen in Griekenland slechts voor hoogstens een jaar aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering. Daarna helpt de staat hen niet meer en zijn ze aangewezen op hulp van verwanten, de kerk, of andere humanitaire organisaties. De werkloosheidsgraad ligt in Griekenland momenteel op meer dan 18 %."

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zo zijn er heel veel voorbeelden en mijn zwager uit Athene ziet het ook steeds meer, deze armoede. Juíst niet alleen bij de immigranten. Maar, ik zal mij wel heel erg vergissen. Ook 2012 zal waarschijnlijk wel heel erg meevallen. Gelukkig, want dan kan ik opgelucht deze oudejaarsavond vieren.

Maar Vassiliki heeft absoluut gelijk: "Roosmarijn, bitter zijn mag maar verbitterd worden niet. Houdt dat glas halvol! Een gemeende groet!"

Vandaar dat ik mij, als ik eenmaal terugben op Skyros, vooral aan beschrijvingen zal houden en niet meer uitgebreide reacties zal geven op voor mij 'kwetsende' opmerkingen. Dan kan ik ook niet 'overdrijven'.

En bij deze een welgemeende groet en een fijne jaarwisseling gewenst voor alle mensen op dit forum.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
2 berichten van de Griekse agenda van september en oktober:


29 september 2011 Het ontastbare fortuin van de Kerk

Griekenland moet alle zeilen bijzetten om de crisis het hoofd te kunnen bieden, terwijl het vermogen van de orthodoxe Kerk buiten schot van de bezuinigingen blijft. Dit taboe wordt in stand gehouden door de nauwe banden tussen Kerk en staat en de invloed van de Kerk op de politiek.

De Griekse kerk en kloosters hoeven de impopulaire nieuwe onroerendgoedheffing niet te betalen, waartoe zondag 11 september door de Griekse regering in allerijl werd besloten om te voldoen aan de begrotingsdoelen die door de kapitaalverschaffers zijn opgelegd. "De kerk moet wel belasting gaan betalen over de bezittingen die ze in commercieel opzicht exploiteert", preciseert een woordvoerder van het ministerie van Financiën echter naar aanleiding van de protesten die volgden op deze aankondiging. Enige uitzonderingen zouden de gebouwen zijn waar diensten worden gehouden en de liefdadigheidsorganisaties. Toch zijn de grenzen soms vaag en de boekhouding van de Grieks-orthodoxe Kerk blijft ondoorgrondelijk.


21 oktober 2011 Grieken willen geld zien van de steenrijke kerk

Bijna niemand heeft meer geld in Griekenland, want anders dan sommigen denken, is het potverteren allang voorbij. Maar één instantie is nog steenrijk en betaalt weinig belasting: de vertegenwoordigers van God in Griekenland, de Grieks Orthodoxe kerk. Nog meer dan in het Latijnse christendom staat de kerk centraal, ook in je erfenis. En op de staat na heeft dan ook niemand zoveel grond als de kerk. Alleen al het aandeel in de Griekse Bank is 8 miljard euro waard

Dat de Griekse kerk hulp geeft is mijn inziens een plicht. Triest dat het moet maar zij hoeven hier niet mee te koop te lopen door dit blijkbaar ook op tv te vertellen. Het is in deze situatie niets meer dan normaal. Er zijn daar voldoende euro's en blijkbaar hebben zij mede de problemen veroorzaakt.

Verder hoop ik dat wij hier niet belanden zoals op de andere fora in ruzie's etc etc. Want dat lost echt helemaal niets op. Laten we positief proberen te blijven. Het zal voor iedereen in 2012 anders worden. Want de gewone burger, hier en daar, moeten voor de crisis opdraaien. En daar zijn wij allemaal niet blij mee.

Ik wens iedereen hier en in Griekenland een goed en gezond 2012!



greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

(31 December 2011, 17:22)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Beems zei: Laat ik voorop stellen dat ik zeer met je mee leef maar je kunt ook overdrijven."

Wat ik mij soms afvraag is in welke situatie sommige mensen zitten die wel in Griekenland wonen, maar zo luchtig kunnen reageren. Zijn dat mensen die daar echt afhankelijk zijn van een Grieks salaris en onderhevig aan dezelfde bezuinigingen óf hebben sommigen ook een mooi Nederlands pensioen en kunnen zij in deze tijden daarop terugvallen?

Vandaar dat ik mij, als ik eenmaal terugben op Skyros, vooral aan beschrijvingen zal houden en niet meer uitgebreide reacties zal geven op voor mij 'kwetsende' opmerkingen. Dan kan ik ook niet 'overdrijven'.

En bij deze een welgemeende groet en een fijne jaarwisseling gewenst voor alle mensen op dit forum.

Beste Roos,

Ik heb een welverdiend pensioen en daarvoor heb ik keihard moeten werken. En met dit welverdiende pensioen onderhoud ik mijn familie hier niet alleen mijn vrouw maar ook mijn schoonouders waar wij voor zorgen. En menig maal kopen wij in voor het gezin van mijn zwager omdat hij als zelfstandig ondernemer zijn geld van de klanten niet krijgt. Dus ik weet dondersgoed waarover ik spreek.
Als jij dan spreekt over lange rijen moeders met kinderen op de arm in de kou dan ben ik daar sceptisch over.
Een groot goed waar Griekenland rijk aan is is de familie - buren hulp iets wat we in Nederland allang vergeten zijn.
Het is zeker niet de bedoeling mensen te kwetsen en in mijn ogen doe ik dat ook niet maar kritisch ben ik zeker en laat me niet alles aanleunen.

Goede jaarwisseling en dat het een bijzonder goed jaar voor je wordt.

Dick
Roos eigenlijk wou ik helemaal niet reageren maar tegen iedereen die anders denkt als jij begin je te vragen uit welke situatie kun je zo luchtig reageren. je wil de publieke opinie veranderen in nederland maar dat lukt niet. Griekenland is vaker de zwarte schap geweest maar wij waren daar trots op . begin jaaren 90 toen minister van den Broek steling naam aan de kant van de Macedoniers en Skai onder leiding van Tragkas de nederlandse producten boycote , waren wij niet zo erg geplaagt als nu. mijn eigen kinderen ,zonder griekse nationaliteit enkel op het feit dat een griekse naam hebben krijgen een bager van kritiek en discusies ,en ze zijn maar 16 en 13. ik heb deze jaar meer discussies op mijn werk over de failliete en corupte griekenland waar ik meer boeken kan schrijven.
ik kan boeken ook schrijven over de situatie in gr. ook al woon ik hier. wil je de verhaal van mijn schoonzus. mijn broer is 3 jaar terug overleden en zij is aleen met een studerende jonge van 18 in thessaloniki, en een dochter van 14 ,zonder werk en weinig inkomen ik geloof 3 a 4 hondert per maand. wil je de verhaal van mijn broer, al jaaren werkeloos, af en toe werken bij een neef met een bouw bedrijf. die heeft deze week de kentekens van 3 vrachtautos ingelevert omdat geen werk is . hij zorg voor zijn familie , vrouw een jonge van 23 werkeloos, een dochter van 18 studeeren in thesaloniki en een van 14 en zijn ouders. gisteren vertelde dat de enige geld thuis was van de kalanta dat de jongste heeft gedaan.
wil je de verhaalen van mijn vrienden?? boeken vol.
ik begrijp jou ,en ik leef mee maar je moet je energie anders gaan gebruiken. als het in griekenland de mentaliteit niet vernadert ,zou over 100 jaar ook al zou ze door alle schulden een streep doortrekken, precies in de zelfde situatie zitten.
probeer je man en zijn familie hun verstand te gebruiken als ze in april voor de stembus staan. trouwens waar zijn ze nu??? waarom is de syntagma plein leeg?? waarom is nog niemand van de griekse polietiek in de gevangenis ,en liever opgehangen.
begrijp mij goed , ik zit midden in, zo zie ik het en zo zou ik het blijven zien.
ik schrijf deze met veel tegenzin ,mede omdat eigenlijk geen toekomst zie voor griekenland in europa met de huidige mentaliteit. en mijn hoop voor verandering is minimaal. over de kerk wil ik heen woord kwijt, die zwarte mafia is al lang bekent maar de meeste grieken steun het bestaan van deze kerk dus dan is het maar zo.
no hard veelings, een fijne jaarwisseling ik zou niet weer op deze draad reageren.
@Roosmarijn, ik ben het bijna altijd met je eens maar schrijf niet iets waar je niet veel van weet, het NL pensioen,


[Wat ik mij soms afvraag is in welke situatie sommige mensen zitten die wel in Griekenland wonen, maar zo luchtig kunnen reageren. Zijn dat mensen die daar echt afhankelijk zijn van een Grieks salaris en onderhevig aan dezelfde bezuinigingen óf hebben sommigen ook een mooi Nederlands pensioen en kunnen zij in deze tijden daarop terugvallen?]

Ik heb 45 jaar HARD gewerkt om mijn laatste jaren op Kreta te kunnen slijten, als Den Haag en die dieven van de pensioenfondsen zo doorgaan met bezuinigen en korten is het binnenkort afgelopen en moet ik mijn broekriem net als de Grieken strak aanhalen ook in NL.
We wensen jou en je familie een gezond 2012
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
zullen wij een slot er op zetten met de link naar de best verkoop site van Roosmarijn haar boek? ik vind het niet leuk en ik begin te denken welke kant op gaat deze draad.
Nog een laatste opmerking in het oude jaar. Met mijn vraag eerder (of sommige Nederlanders in Griekenland ook een pensioen hebben en dus een 'extra potje' in deze harde tijden) heb ik geenszins beweerd dat deze mensen daar niet hard voor hebben hoeven werken of het niet verdiend hebben. Bij deze wil ik dat rechtgezet hebben.

Nogmaals een mooie jaarwisseling voor iedereen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
(31 December 2011, 20:42)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zullen wij een slot er op zetten met de link naar de best verkoop site van Roosmarijn haar boek? ik vind het niet leuk en ik begin te denken welke kant op gaat deze draad.

Tzimis,

Ik wens iedereen en in het bijzonder Roosmarijn een ontzettend goed 2012.

Kalo Vradi ke kali Xronia

Dick
Beste lezers,

Na 175 berichten in deze topic over het mooie boek van Roosmarijn is het onderwerp behoorlijk uitgemolken. Vrijwel iedereen heeft zijn/haar mening over de situatie in Griekenland (vaak meermaals) kunnen ventileren. Bovendien wordt de discussie meer een "wellus-nietus"-verhaal waarbij mensen onnodig gekrenkt dreigen te worden en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Ik stel daarom voor om deze discussie te laten aflopen met een oproep van mijn kant om Roos, Nikos en de meisjes te blijven steunen door haar boek te kopen en/of te overwegen haar hotel op het mooie Skiros als vakantieadres te boeken. Ik hoop dat iedereen zich hierin kan vinden, het is immers niet m'n gewoonte om als forumbeheerder discussies te beëindigen; verder gaan met deze topic "voelde" gewoon niet goed meer.

[Afbeelding: image_1885.gif]

Bestel hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ger



Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw boek met verhalen uit o.a. Griekenland Corry 0 2.001 07 January 2018, 23:17
Laatste bericht: Corry
  Mijn boek 'Leven als een godin in Griekenland' Margotho 2 3.510 23 November 2014, 16:40
Laatste bericht: Margotho
  Zoek je een boek? kastopruiming... Corry 3 3.665 03 February 2014, 20:10
Laatste bericht: Margaritha
  Een 'vreemde' kijk op Griekenland KarenAnna 18 15.353 25 January 2012, 17:22
Laatste bericht: maria alida
  gezocht; titel van een boek over stel dat naar Griekenland vertrekt Corry 3 4.581 24 July 2011, 10:30
Laatste bericht: maria kaptein
  Duurzaam reizen: op de bank met een boek Corry 0 2.381 11 December 2010, 18:28
Laatste bericht: Corry
  Gezocht: Een Hollandse kijk op Pilion Mario 2 4.919 28 December 2009, 14:14
Laatste bericht: Mario

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)