Thema vd maand dec 2011: Kerstmis in Griekenland
#1
[Afbeelding: 320px-Athens_Christmas_Tree.jpg]

In deze laatste maand van 2011 een heel toepasselijk en actueel "Thema van de maand":

Kerstmis in Griekenland

Hoe vieren de Grieken de kerstdagen en aansluitend oud en nieuw?
Gaat dat geheel anders dan bij ons in Vlaanderen/Nederland? Zijn er tradities, duidelijke verschillen of juist overeenkomsten? Viert men het overal in Griekenland op dezelfde manier of zijn er regionale verschillen? Op deze -en andere- vragen hopen we de komende maand antwoord te krijgen.

Interessante foto's of filmpjes, verhalen, anekdotes, muziek, recepten van typische kerstgerechten en alle andere informatie met betrekking tot de eindejaarsfestiviteiten zijn meer dan welkom in deze topic.

Véél lees-, schrijf-, kijk- en luisterplezier!

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.
#2
Zo te zien gaan de meeste forumleden toch in de zomermaanden richting Griekenland...
#3
Dit is een kerststal op de Lassiti vlakte en toch echt in December

[Afbeelding: qz3u5k.jpg]
gradusn's signatuur efxaristo

#4
Rond de kerstdagen zijn wij inderdaad gewoon bij moeders pappot Smile
Maar soms kan je in september de kerstsfeer al een beetje pakken. Of is het nog...

Samos stad 2005
[Afbeelding: kerstlichtjesSamosstad.jpg]

[Afbeelding: kerstlichtjesSamosstad2.jpg]
#5
Voor zover ik weet is kerstmis in Griekenland eerder geinspireerd door buitenlandse invloeden (vooral USA).
In de Griekse les (avondschool te Antwerpen) kregen we mee dat er in sommige streken kinderen van deur tot deur trekken met liedjes en als ik mij niet vergis er een schrik bestaat voor een soort trollen dat onder de boomwortels woont (correct me if I'm wrong)
Hoe dan ook, hieronder kan je de nieuwste Griekse kerst CD vinden, beluisteren op eigen risico (ik vind dat Kerstmuziek en Grieks niet echt rijmen...maar dat is subjectief)
Geniet ervan

[Afbeelding: u0div.jpg]

Songs:
Αλεκος Ζαζοπουλος - Παρε τα κλειδια
Αλέξανδρος Νότας Δυστυχώς αγαπήσαμε ( Master Tempo Pantzis Production)
Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η Ευανθία Ρεμπούτσικα - 5 χρόνια σε ερωτεύομαι
Γιάννης Βαρδής Στα δύσκολα θα είμαστε μαζί
Ελεάνα Παπαϊωάννου Άργησες
Ζαφείρης Μελάς – Ανυπάκουη Καρδιά
Η Κοκκινοσκουφίτσα - Τζώρτζια
Ισμήνη Πέπε - Δε θέλω να σου πω
Ιωακείμ Φωκάs - Δικά σου τα δικά μου
Κόκκινα Χαλιά - Ακούω Τη Φωνή Σου
Κώστας Μαρτάκης Η αγκαλιά μου
Μαρίτα Χιονίδη - Τέλεια
Σταμάτης Γονίδης Αντε Και Γ.....ου
Φέτος τα Χριστούγεννα ~ Stan
Φίλιππος Πλιάτσικας - Που Να Πάμε
Χ.Κωστόπουλος - Ν.Ζωιδάκη - Όσα κράτησα από κείνη
Χρήστος Μενιδιάτης Τώρα σε ψάχνω παντού

Link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






toch van harte aan alle forumleden
[Afbeelding: f2nhax.jpg] [Afbeelding: 9aqvkm.gif]



#6
(02 December 2011, 20:07)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo te zien gaan de meeste forumleden toch in de zomermaanden richting Griekenland...

Dat denk ik inderdaad ook. Maar ik zie veel Griekse vlaggetjes onder de namen van leden dus er zullen zéker nog leuke foto's, verhalen en andere leuke berichten komen van Oríste!-lezers die in Griekenland wonen en die hun kerstervaringen in hun dorp/stad/regio wel met ons willen delen, toch? (hint :) )


#7
ben ook heel benieuwd hoe de kerst en oud/nieuw zal wezen in Athene, geloof dat er daar wel vuurwerk wordt afgestoken, maar gewoon is dat niet. Dit wordt eerder met de Pasen gedaan.

Vuurwekt wordt geloof ik enkelt inde grote steden gedaan, in de kleinere steden zal het er muisstil wezen. Weet dat nog goed van lang geleden, ik was toen in Ioannina, en verbaasde me erover dat er geen vuurwerk was. Ik dacht echt van waar blijft het toch, maar helaas niets daaarvan. Avond was wel gezellig met de familie van mijn partner.

Ik laat me dit jaar dus gewoon verrassen. (nog 3 weken te gaan ;) )

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"Kerstversiering" van de receptie in het hotel in Athene waar we logeerden

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kerstverlichting op Plateai Mitropoleos (Πλατεία Μητροπόλεως)in Athene

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kerstboom op Plateai Kotzia (Πλατεία Κοτζιά) Athene

#9
(04 December 2011, 13:03)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(02 December 2011, 20:07)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo te zien gaan de meeste forumleden toch in de zomermaanden richting Griekenland...

Dat denk ik inderdaad ook. Maar ik zie veel Griekse vlaggetjes onder de namen van leden dus er zullen zéker nog leuke foto's, verhalen en andere leuke berichten komen van Oríste!-lezers die in Griekenland wonen en die hun kerstervaringen in hun dorp/stad/regio wel met ons willen delen, toch? (hint :) )

Ach, er kwam totaal geen respons, dus vandaar mijn opmerking...
Gelukkig zijn er inmiddels toch de nodige bijdragen geleverd en inderdaad, wie weet wat er straks nog allemaal komt..
#10
Mooie foto's zeg...
ik ben gek op kerstmis en vind het erg leuk om te zien en lezen hoe ze dat in Griekenland vieren!
Bedankt voor de bijdragen!

Petra
#11
Rekening houdend met onze jaarlijkse verlofregeling en de mogelijke vluchten (vooral de eilanden dan), zou ik graag eens een weekje tussen Kerst en Nieuwjaar in Griekenland vertoeven. Het probleem zijn echter de prijzen van de vliegtuigtickets. Er wordt schandalig geprofiteerd van de feestdagen waardoor ik tot op heden nog niet heb kunnen gaan in de wintervakantie. Hopelijk komt het er wel eens van...
#12
Op zoek naar Griekse kersttradities? Ik heb er al een paar blogposts aan gewijd:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#13
Jammer dat er maar zo weinig op deze topic wordt gereageerd, had gehoopt meer te lezen over kerst in Griekenland met name door de mensen die er ook wonen. Maar misschien komen er nog leuke reacties?
#14
@Markos
De prijzen rond de feestdagen zijn echt hoog. Ook met Pasen trouwens. Als je bv leraar bent kun je bijna niet in het laag- of middenseizoen gaan. Maar we halen het in nu we met prepensioen zijn.
Tip: Kijk eens bij Transavia; die vliegen vaak vroeg naar Athene vanaf Schiphol voor redelijke prijzen; kun je nog doorvliegen naar andere bestemmingen binnen Gr. We gaan dan de avond van te voren naar Schiphol ak. 00.15 (een na laatste trein vanuit Limburg). Dan even hangen tot de incheck 04.00u; scheelt parkeergeld en hotel
Je kunt ook vanuit Düsseldorf vroeg weg met Lufthansa naar Athene maar dat is dan met een extra overstap in München of Zürich.
#15
Deze topic uit 2011 is gesloten; ga verder in de topic "Kerstmis in Griekenland (2)" via deze link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 78.319 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 51.081 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.977 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 52.138 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 26.262 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.345 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.406 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.399 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 46.191 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.197 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)