Grieken gaan naar Nederland
#1
Gisteren bij nieuwsuur:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#2
Heb even gekeken Baukje, dit is de schrijnende waarheid zoals honderd duizenden leven in Griekenland, jij ,ik en veel anderen zien het dagelijks maar de doorsnee Nederlander denkt alleen aan de vele miljarden die hem geld kosten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Na het zien van het filmpje op nieuwsuur, kan ik alleen maar zeggen dat ik moet huilen. Ik huil om de toekomst van mijn kinderen. Om de mensen hier die geen hoop meer zien. Ook vraag ik mij af hoe wij later moeten leven als er geen pensioenen meer zijn, want wie gaat dat betalen als de jonge mensen en de opgeleiden weg zijn? Er gaat zoveel door mij heen dat ik er nu geen woorden voor kan vinden.
Mijn 'signature' van hieronder ervaar ik nu even niet zo.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
@Roos.Ik heb bij dat programma zitten janken.Net zoals ik jouw relaas hier over je familie niet met droge ogen kan lezen.Woorden schieten mij te kort.Ik heb niets bij te dragen.Ben murwgebeukt en met stomheid geslagen!
Quote
#5
@Arthur, hoewel Berend het bericht plaatste heb ik (Baukje) het ook gezien en is het inderdaad erg triest. Op dit moment zijn we op vakantie in Nederland (erg gezelig en heerlijk om familie en vrienden weer te ontmoeten), maar ook kijken we weer uit naar onze terugkeer naar Kreta volgende week. Het is en wordt een moeilijke periode voor velen, maar we proberen positief te blijven en weten dat na regen weer de zon zal schijnen.
Quote
#6
Ik ben geen Griek, en heb geen Griekse familie. Ik ben 'enkel' maar gecharmeerd door het Griekse land en volk, omdat ik er al 17 maal op vakantie ging. Wél heb ik de Griekse microbe in mijn lijf.
Maar het doet mij evenzeer pijn om dit alles te horen/zien/lezen. Ik vind het gewoon erg, dat zoiets gebeurt in een van de landen van onze Europese Unie.
Meer en meer word ik met verstomming geslagen, zoals in volgend artikel dat ik daarnet las:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Onder zo 'n artikel lees je dan ook commentaren van het publiek. Waaronder zeer domme commentaren zoals: "de" Grieken hebben jarenlang gesmost met geld.
Die commentatoren weten niet waarover ze praten.

Ik kan jullie alleen maar heel veel goede moed toewensen, en hopen dat het snel betert.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Ik weet het allemaal echt niet meer. Vanmiddag kwam mijn man met het nieuws dat we nog meer hele hoge rekeningen moeten betalen. Ik kan zoveel voorbeelden noemen, maar dat wordt een warboel aan getallen. Het gaat om zoveel duizenden euro's die wij niet hebben. Mijn man is depressief geworden kan ik nu wel met recht zeggen. Ook zijn gezondheid lijdt eronder. Hij kan niet meer. Hij heeft vandaag wel tientallen keren gezegd; δεν εχει νόημα πια; het heeft allemaal geen zin meer.
Deze crisis heeft hem veranderd in een man die het leven niet meer ziet zitten. Iemand die altijd wakker werd met een lach op zijn gezicht en altijd grapjes uithaalde. Hij komt waarschijnlijk niet mee naar Nederland en ik wil geen Kerst en Oud & Nieuw zonder hem doorbrengen.
Genieten kan ik bijna niet meer, zelfs niet van mijn lieve, kostbare meisjes. Ik heb verdriet, groot verdriet
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#8
Beste Roosmarijn,
Ik snap heel goed jouw gevoel, en dat van je man. En het is misschien van mijn kant gemakkelijk gezegd, maar je mag je niet laten drijven door alle negatieve berichtgeving. Als ik, en alle anderen hier, de - op zijn zachtst gezegd - minder leuke berichten posten, dan is dat in eerste instantie met de bedoeling de forumleden te informeren over alles wat (mis)loopt met Griekenland. Maar je moet ook weten dat de media hier graag ook een spectaculaire 'draai' aan toevoegen, zodat hun lezers en kijkers hun berichten gretig lezen, om zodoende de kijkcijfers te verhogen. Niet alle leed zal op de kop van alle Grieken terechtkomen. Heb dus geen verdriet, maar probeer moed te putten uit de schone dingen van het leven. Je hebt twee lieve dochters en een zorgzame man. Een mooi gezinnetje dus. Draag vooral zorg van jullie zelf. Je moét gewoon blijven genieten van je dochters. ook omgekeerd: je dochters hebben jou en je man heel hard nodig. Doe het voor hen, en die dankbaarheid zal je terug doen opfleuren.
Het is uiteraard hard, zeer hard, dat de materiële beslommeringen zeer veel van jullie optimisme wegnemen. Maar jullie gezondheid gaat voor. Geef aan jullie dochters een toekomst, hoe beperkt en grijs die toekomst er op dit moment ook mag uitzien.
Probeer alleszins aan je man wijs te maken dat jullie, tezamen, wél Kerst moeten meemaken, en dan nog het liefst in Nederland. Het zou jullie veel deugd doen, vooral op moreel vlak. Gewoon eventjes weg zijn van alle rekeningen (én schapen) en Griekse politiek. Gewoon eventjes bekomen in een Nederlandse omgeving. Je hoeft er daarom geen al te groot budget tegenaan te gooien. Je familie in Nederland zal daar wel begrip voor hebben, en jullie wellicht steunen in wat ze ook maar kunnen.
Hou moed. Na regen komt zonneschijn, hoe flauwtjes ook.
En:
xxx -> dit is een ferm schouderklopje.
(NB: ik denk nog na hoor, over eventuele suggesties, om jullie hotel meer kenbaar te maken, maar 'k heb het de laatste dagen heel druk met het werk... bijna eindejaar, weetjewel).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
Hai Vlagreco,

Bedankt voor je steun.
We doen ons best, maar het wordt ons echt teveel. Het voelt bijna alsof we langzaam verdrinken. Ik wil echt niet melodramatisch doen, maar als mijn man geen gezin had gehad, zou hij wellicht radicale maatregelen hebben genomen. We hebben geen werk, maar moeten zoveel betalen dat we niet weten waar we het vandaan moeten halen. We hebben het niet. Alles wat er binnenkomt is binnen een fractie van een seconde weer weg en het is bij lange na niet genoeg.
Laat iemand ons vertellen hoe we dit alles moeten betalen.
Ik wil mijn kindjes niet tekort doen. Zeker onze oudste dochter begrijpt maar al te goed dat er problemen zijn. We kunnen het bijna niet meer verbergen. Geloof me dat we alles doen om hen niet te laten delen in onze zorgen, maar je kan als mens maar tot op zekere hoogte toneel spelen.

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er betere tijden komen, maar de tijd dringt. Er zijn met de dag meer zelfmoorden, daklozen en mensen van wie de gezondheid lijdt onder deze crisis.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#10
Het doet pijn in het hart om dergelijke toestanden te zien en te horen! Jammer genoeg kan ik zelf weinig doen aan de situatie. Ik hou van Griekenland en de bevolking... mijn hart weent... Dat eerst de verantwoordelijken eens worden gestraft!!! Waarom moet steeds de kleine man de dupe zijn en opdraaiien voor de gevolgen. Als je daar bovenop nog moet horen dat de topfunctionarissen en politiekers zonder scrupules doorgaan met zakkenvullerij is dit pas echt walgelijk en wraakroepend.

Roosmarijn, ik wil zeggen dat ik (en waarschijnlijk nog vele andere ECHTE Griekenlandliefhebbers) aan jullie denken! Ik tracht de situatie dagelijks op te volgen. Ik hoop dat de situatie zo snel mogelijk in positieve zin mag evolueren. De geschiedenis heeft al aangetoond dat de Grieken doorzettingsvermogen hebben en het niet zomaar opgeven! Volhouden is de boodschap! Ik weet dat het maar woorden zijn, maar laat dit alvast een hart onder de riem steken!
Quote
#11
Dankjewel beste Markos,

Gelukkig zijn er mensen die nog meeleven zoals velen hier op dit forum. Daarom lees en schrijf ik hier. Werden de mensen maar gestraft die ons in deze situatie hebben doen belanden! Ik kan mij zo heel kwaad maken over het feit dat onze regering veertig koppen rijk is EN NIEMAND VAN DE EUROPTOP DIE DAAR IETS VAN ZEGT!!! En wij, de gewone gezinnen maar bloeden!
Mijn toon is hard, dat weet ik. Uit angst, uit woede, uit wanhoop en uit verdriet.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#12
Onze nieuwe regering (in België) telt, na maar liefst ongeveer 540 dagen onderhandelen (wellicht ondenkbaar in Griekenland maar ook in andere landen), 13 ministers + 6 staatssecretarissen. Naar onze normen vinden we dit nog steeds zeer veel. Een regering dus van 19 personen op pakweg een bevolking van pakweg 11 miljoen inwoners.
De oppositie spreekt zelfs van een 'obesitas'-regering.
Als Griekenland nu een regering van 40 personen telt, op zelfs minder miljoen inwoners, dan is dit ongelooflijk veel. Wist Papademos dan niet welke zware taak hem te wachten stond, en dat hij zelf het voorbeeld moest geven met een afgeslankte regering. Hopelijk zijn ze met hun 40 slim genoeg om te doen wat ze moeten doen... en vooral te snoeien bij diegenen waar het minder pijn doet, dan wat nu het geval is bij de middenklasse.

Nu ja, bij ons ziet het er ook niet zo positief uit. We moeten langer werken, en meer taksen betalen. Wat we aanvankelijk niet wisten, zijn de verborgen taksen. Eergisteren werd duidelijk dat het zo lang gepromote pensioensparen niet meer zo gunstig zal zijn. Gisteren werd duidelijk dat de banken, die door de regering een bankentaks aangesmeerd krijgen, deze taks doodleuk en ongegeneerd naar de klanten zullen doorschuiven. Vandaag werd duidelijk dat de verzekering op de woning en op de auto fors duurder zal worden (wegens minder winsten uit obligaties, astemblief!!!). Wat morgen? Met andere woorden: ook hier is er slechts één categorie die betaalt: de consument. En, volledig akkoord, bij ons is het dan nog veeeeel beter dan in Griekenland. Bij ons is het bijlange nog niet zo dramatisch. We leven dus zeker en vast mee in wat jullie daar moeten doorstaan, want dat is echt erg. We hopen echt dat het zo spoedig mogelijk voor jullie verbetert.
Moed houden!!! Het is niet gemakkelijk, maar weet dat we aan jullie denken.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Inderdaad, precies wat je zegt: WAT MORGEN?! Dat hebben wij al heel lang. Elke dag is het weer anders en vooral erger. Belgie staat er inderdaad beter voor, maar voor hoelang? Zo erg als het hier is zal het vermoedelijk niet worden, maar het zal nog wel (iets) ter slechte veranderen. Dat het altijd afgeschoven wordt op de 'kleinere' consument is iets waar wij zich met ons allen tegen zouden moeten verzetten.

NU NET HOOR IK OP HET BELGISCHE NIEUWS (herhaling van gisteravond) DEZE QUOTE:
"Nee, het is geen taboe meer dat Griekenland wellicht uit de eurozone verdwijnt. Kijk, wij kunnen hen er wettelijk niet uitzetten, MAAR WIJ KUNNEN HUN HET LEVEN WEL ZO ZUUR MAKEN DAT ZE DAAR ZELF VOOR KIEZEN!!!!!"

DAT is precies wat er hier nu gebeurt!! En het wordt ook nog zonder gene toegegeven! Eerst werd Griekenland 'geholpen' omdat de andere eurolanden dachten dat DAT in hun eigenbelang was. Nu hebben zij alle tijd genomen om alles tegen elkaar af te wegen en zijn tot de conclusie gekomen dat de euro meer gebaat is met Griekenland uit de eurozone. DIT IS HUN PLAN DE CAMPAGNE! Ik ben niet iemand die overal complotheorieen ziet, dit is de harde waarheid. En al die eurotopleden elkaar maar glimlachend de hand schudden!
Quote
#14
Het zal daar dan ook op gaan uitlopen dat Griekenland uit de Euro gepest zal worden. Ieder weldenkend mens zal zich realiseren dat er voor de doorsnee Griek niet te leven is met al die bezuinigingen die er zijn en die er nog aan dreigen te komen.

Wij zien het hier bij onze wekelijkse boodschappen dat er steeds minder Grieken hun inkopen gaan doen. Waar eten zij in godsnaam van, natuurlijk hebben wij hier de zee en volop vis en verbouwen ze zelf hun groentes, zoeken ze slakken en horta. Maar voor extra's daar is überhaupt geen geld meer voor.

De druk van de bevolking op de regering zal zo steeds hoger oplopen en uiteindelijk het einde van de Griekse Euro betekenen.

Ja, dank je wel Europa voor dat (proberen) wegpesten.

Grtz.Wick




Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het is enigszins een lang artikel, maar lees het alsjeblieft. Het is dan toch niet gek dat het sentiment onder de Grieken inmiddels een anti-Duitse is. En de rest van de EU maar blijven volhouden dat Merkel de redder in nood is en als schoothondjes achter haar aan rennen. Bovendien vind ik het persoonlijk nog eng ook!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#16
(10 December 2011, 16:12)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het is enigszins een lang artikel, maar lees het alsjeblieft. Het is dan toch niet gek dat het sentiment onder de Grieken inmiddels een anti-Duitse is. En de rest van de EU maar blijven volhouden dat Merkel de redder in nood is en als schoothondjes achter haar aan rennen. Bovendien vind ik het persoonlijk nog eng ook!

Waren het alleen maar schoothondjes, het blijken ook nog clowns te zijn die europa willen leiden en dat is helemaal gevaarlijk, kijk maar eens naar de gelijkenis op de foto's

[Afbeelding: 15qaqlf.jpg]

Quote
#17
Oke Cornelius, dankzij jou heb ik nu voor het eerst sinds dagen gelachen. Bedankt!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#18
(10 December 2011, 17:12)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oke Cornelius, dankzij jou heb ik nu voor het eerst sinds dagen gelachen. Bedankt!

Dan zal je deze ook wel waarderen Roosmarijn:
[Afbeelding: 5lpcau.jpg]
Quote
#19
Wederom bedankt Cornelius. 'It's a bitter sweet smile' dat dan weer wel, maar desalniettemin een glimlach.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#20
Dan heb je deze gemist in een andere topic, ze hebben iets met elkaarBig Grin
[Afbeelding: 15dszgn.jpg]
Inmiddels zijn ze vrijgelaten tegen een behoorlijk losgeld.
Jou foto is ook leuk @Kees en @Roosmarijn veel plezier in NL.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Ik had deze inderdaad al gezien, ook leuk. ευχαριστώ Arthur. Helaas zal de reis niet onbezorgd zijn.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#22
παρακαλώ
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
(10 December 2011, 00:46)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onze nieuwe regering (in België) telt, na maar liefst ongeveer 540 dagen onderhandelen (wellicht ondenkbaar in Griekenland maar ook in andere landen), 13 ministers + 6 staatssecretarissen. Naar onze normen vinden we dit nog steeds zeer veel. Een regering dus van 19 personen op pakweg een bevolking van pakweg 11 miljoen inwoners.
De oppositie spreekt zelfs van een 'obesitas'-regering.
Er misschien toch maar toevoegen dat dit nog maar de Federale regering is. Daarnaast is er dan nog een Vlaamse, een Waalse, een Duitstalige én een Brusselse.
5 regeringen dus voor dit kleine landje. Als je alle leden ervan samentelt kom je aan een pak meer dan de 40 in Griekenland.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24

[/quote]
Er misschien toch maar toevoegen dat dit nog maar de Federale regering is. Daarnaast is er dan nog een Vlaamse, een Waalse, een Duitstalige én een Brusselse.
5 regeringen dus voor dit kleine landje. Als je alle leden ervan samentelt kom je aan een pak meer dan de 40 in Griekenland.

... inderdaad, dit moeten we er aan toevoegen. Er zijn er weinig die dat aan het buitenland kunnen uitleggen. Zoals die farce dat zowel de Vlaamse als de Brusselse regering jaren zitten te discussiëren over de bevoegdheid of vliegtuigroutes, vanuit Zaventem (nationale luchthaven) al dan niet over Brussel mogen vliegen, en er dan een Vlaamse, Brusselse of federale regeringsbevoegdheid over maakten... zodat geen kat meer wist wat te doen in dat dossier. Op dat vlak zijn we zeker geen voorbeeld te noemen.


(10 December 2011, 08:30)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




NU NET HOOR IK OP HET BELGISCHE NIEUWS (herhaling van gisteravond) DEZE QUOTE:
"Nee, het is geen taboe meer dat Griekenland wellicht uit de eurozone verdwijnt. Kijk, wij kunnen hen er wettelijk niet uitzetten, MAAR WIJ KUNNEN HUN HET LEVEN WEL ZO ZUUR MAKEN DAT ZE DAAR ZELF VOOR KIEZEN!!!!!"

Hey Roosmarijn,
Ik heb zitten zoeken op beelden of berichten van nieuwsberichten van die dag, maar vind die uitspraak niet meer. Ik ben wel benieuwd wie dat gezegd heeft. Ik vind die uitspraak wel schandalig. En er zijn in België wel enkele politici die ik zou durven verdenken van dergelijke ongepaste uitspraken. Weet echter dat de meerderheid van de politieke top ten gunste van een eengemaakt Europa blijft pleiten, inclusief Griekenland. Ik herinner me trouwens de uitspraak van Didier Reynders, de voormalige minister van financiën, die het enkele weken geleden uitdrukkelijk opnam voor Griekenland, voor het toekennen van de volgende schijf van x miljard. En dit tegen de stroom in van de mening van een aantal andere landen.
Ook is de Belgische politicus Herman Van Rompuy, nu 'president' van Europa, een pleitbezorger voor de redding van Griekenland.
Anderzijds zijn er natuurlijk wel enkele politici, die zomaar wat uit hun nek staan te kletsen. Die zal je trouwens wel in elk Europees land vinden. Ik herinner me ook dat de Finse regering een zeer scherpe tegenstander was van verdere hulp voor Griekenland.
En tegenstand zal er niet in het minst vanuit Duitsland zijn. Duitsland heeft momenteel (nog) de beste papieren in Europa, en ziet niet graag dat andere putten gevuld worden. Om maar te zwijgen van de lakse houding van het Groot-Brittannië.
Veel heeft ook te maken met profilering van bepaalde politici, niet in het minst als er verkiezingsdata dichtbij komen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#25
Er misschien toch maar toevoegen dat dit nog maar de Federale regering is. Daarnaast is er dan nog een Vlaamse, een Waalse, een Duitstalige én een Brusselse.
5 regeringen dus voor dit kleine landje. Als je alle leden ervan samentelt kom je aan een pak meer dan de 40 in Griekenland.

... inderdaad, dit moeten we er aan toevoegen. Er zijn er weinig die dat aan het buitenland kunnen uitleggen. Zoals die farce dat zowel de Vlaamse als de Brusselse regering jaren zitten te discussiëren over de bevoegdheid of vliegtuigroutes, vanuit Zaventem (nationale luchthaven) al dan niet over Brussel mogen vliegen, en er dan een Vlaamse, Brusselse of federale regeringsbevoegdheid over maakten... zodat geen kat meer wist wat te doen in dat dossier. Op dat vlak zijn we zeker geen voorbeeld te noemen.


(10 December 2011, 08:30)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




NU NET HOOR IK OP HET BELGISCHE NIEUWS (herhaling van gisteravond) DEZE QUOTE:
"Nee, het is geen taboe meer dat Griekenland wellicht uit de eurozone verdwijnt. Kijk, wij kunnen hen er wettelijk niet uitzetten, MAAR WIJ KUNNEN HUN HET LEVEN WEL ZO ZUUR MAKEN DAT ZE DAAR ZELF VOOR KIEZEN!!!!!"

Hey Roosmarijn,
Ik heb zitten zoeken op beelden of berichten van nieuwsberichten van die dag, maar vind die uitspraak niet meer. Ik ben wel benieuwd wie dat gezegd heeft. Ik vind die uitspraak wel schandalig. En er zijn in België wel enkele politici die ik zou durven verdenken van dergelijke ongepaste uitspraken. Weet echter dat de meerderheid van de politieke top ten gunste van een eengemaakt Europa blijft pleiten, inclusief Griekenland. Ik herinner me trouwens de uitspraak van Didier Reynders, de voormalige minister van financiën, die het enkele weken geleden uitdrukkelijk opnam voor Griekenland, voor het toekennen van de volgende schijf van x miljard. En dit tegen de stroom in van de mening van een aantal andere landen.
Ook is de Belgische politicus Herman Van Rompuy, nu 'president' van Europa, een pleitbezorger voor de redding van Griekenland.
Anderzijds zijn er natuurlijk wel enkele politici, die zomaar wat uit hun nek staan te kletsen. Die zal je trouwens wel in elk Europees land vinden. Ik herinner me ook dat de Finse regering een zeer scherpe tegenstander was van verdere hulp voor Griekenland.
En tegenstand zal er niet in het minst vanuit Duitsland zijn. Duitsland heeft momenteel (nog) de beste papieren in Europa, en ziet niet graag dat andere putten gevuld worden. Om maar te zwijgen van de lakse houding van het Groot-Brittannië.
Veel heeft ook te maken met profilering van bepaalde politici, niet in het minst als er verkiezingsdata dichtbij komen.

[/quote]

Was econonoom Paul De Grauwe (en volgens mij behoorlijk "mediageil" geworden) die dit verklaarde. Verwees wel dat dit al door enkele staatshoofden was geinsinueerd.

Quote
#26
Paul De Grauwe dus...
Voor de Nederlanders hier die hem niet kennen: deze professor is hoogleraar economie aan de Universiteit van Leuven, en vertrekt binnenkort naar een Universiteit in Engeland. De laatste maanden wordt hem op tv-zenders regelmatig om zijn mening gevraagd als het over Europese en/of Belgische economie en financiën gaat.
Tot een aantal maanden geleden kon ik zijn duiding best wel smaken; hij kon steeds een goede uitleg geven over het hoe en waarom van financiële evoluties. Maar de laatste maanden, vooral weken, valt het me op dat hij steeds vrij negatief uit de hoek komt na een positieve stap in een Belgisch of Europees akkoord. Toen we met z'n allen dachten 'nu komen we er opnieuw bovenop', drukte De Grauwe die positieve gedachte te kop in met "te flauw", "te beperkt", "too little, too late". Na onder andere (niet alleen die van hem) zijn uitlatingen, merkten we steevast een terugval van de beurs. Want De Grauwe wordt beschouwd als niet de eerste de beste, als iemand die het kan weten.
Bij zijn uitspraken van de laatste tijd kreeg ik soms echter de bedenking "waarom zeg je dit nu, net nu?".
Als De Grauwe dergelijke uitspraken doet zoals in de vorige reacties beschreven, dan zakt hij bijzonder veel in mijn achting.
Meer nog: indien een belangrijke politicus dergelijke uitspraak zou doen, dan zou die nadien rekenschap mogen geven. Of - om het met een quote van gisteren in het parlement te kunnen zeggen - zattemanspraat!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#27
Wiens Brood men eet, wiens woord men spreekt!Bedenk dat die de Grauwe, zoals ik lees,binnenkort in het Sterling-Dollar blok gaat werken.Zoals algemeen bekend is dit blok nu al een hele tijd bezig de Euro en haar 17/26(de UK stemde al tegen Euro-akkoord) landen. met alle middelen ,onderuit te halen.Dit om de in veel grotere financiële nood dan Europa of Griekenland verkerende USA en de dollar als 's-werelds eerste en grootste reservemunt,van de ondergang te redden.Dito.a. door de verdringing van de Euro.

Griekenland fungeerde als zwakste schakel en kanariepiet in de mijnschacht.De ondermijningstechnieken blijken te werken.Het trotse Ellada is op de knieën gedwongen.Nu is de rest van de EU aan de beurt (Ik citeer uit de binnenkamers van de Fed.Reserve:"At the right time we'll do a 'Fitchy' on them Euri's".).Dus zien we in de komende weken en maanden de stormrammen op het bastion Europa losgaan.Gewoon murw beuken, net als met GR al gelukt is.En de Grauwe gaat vanuit de voorpost UK lekker mee Europa-bashen.In deze ecomische "Derde Wereldoorlog",komt het gevaar nu eens niet uit het Oosten, maar uit het Westen.
Vrolijk Kerstfeest!
Quote
#28
Kijk, dit wist ik allemaal niet over meneer Paul de Grauwe. Of het nu zijn persoonlijke mening was of niet, het was wel de harde waarheid die hij uitsprak.

Dat wat Aleko schreef vind ik echt doodeng. Hoever gaan wij dan met zijn allen nog vallen EN welke rol gaat Duitsland spelen in dit alles, aangezien zij haar rijkdom echt niet zomaar op gaat geven (zie artikel in vorige reactie)...

Ps Jullie in Belgie (Vlagcreco, El Greco) zijn lees ik ook overgeleverd aan de grillen van de overheid.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#29
(11 December 2011, 00:19)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Paul De Grauwe dus...
Voor de Nederlanders hier die hem niet kennen: deze professor is hoogleraar economie aan de Universiteit van Leuven, en vertrekt binnenkort naar een Universiteit in Engeland. De laatste maanden wordt hem op tv-zenders regelmatig om zijn mening gevraagd als het over Europese en/of Belgische economie en financiën gaat.
Tot een aantal maanden geleden kon ik zijn duiding best wel smaken; hij kon steeds een goede uitleg geven over het hoe en waarom van financiële evoluties. Maar de laatste maanden, vooral weken, valt het me op dat hij steeds vrij negatief uit de hoek komt na een positieve stap in een Belgisch of Europees akkoord. Toen we met z'n allen dachten 'nu komen we er opnieuw bovenop', drukte De Grauwe die positieve gedachte te kop in met "te flauw", "te beperkt", "too little, too late". Na onder andere (niet alleen die van hem) zijn uitlatingen, merkten we steevast een terugval van de beurs. Want De Grauwe wordt beschouwd als niet de eerste de beste, als iemand die het kan weten.
Bij zijn uitspraken van de laatste tijd kreeg ik soms echter de bedenking "waarom zeg je dit nu, net nu?".
Als De Grauwe dergelijke uitspraken doet zoals in de vorige reacties beschreven, dan zakt hij bijzonder veel in mijn achting.
Meer nog: indien een belangrijke politicus dergelijke uitspraak zou doen, dan zou die nadien rekenschap mogen geven. Of - om het met een quote van gisteren in het parlement te kunnen zeggen - zattemanspraat!

Ik kan je hier volledig in bijtreden! Was dan ook de reden waarom ik een niet alledaagse (media****) uitdrukking vermelde...


(11 December 2011, 01:15)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wiens Brood men eet, wiens woord men spreekt!Bedenk dat die de Grauwe, zoals ik lees,binnenkort in het Sterling-Dollar blok gaat werken.Zoals algemeen bekend is dit blok nu al een hele tijd bezig de Euro en haar 17/26(de UK stemde al tegen Euro-akkoord) landen. met alle middelen ,onderuit te halen.Dit om de in veel grotere financiële nood dan Europa of Griekenland verkerende USA en de dollar als 's-werelds eerste en grootste reservemunt,van de ondergang te redden.Dito.a. door de verdringing van de Euro.

Griekenland fungeerde als zwakste schakel en kanariepiet in de mijnschacht.De ondermijningstechnieken blijken te werken.Het trotse Ellada is op de knieën gedwongen.Nu is de rest van de EU aan de beurt (Ik citeer uit de binnenkamers van de Fed.Reserve:"At the right time we'll do a 'Fitchy' on them Euri's".).Dus zien we in de komende weken en maanden de stormrammen op het bastion Europa losgaan.Gewoon murw beuken, net als met GR al gelukt is.En de Grauwe gaat vanuit de voorpost UK lekker mee Europa-bashen.In deze ecomische "Derde Wereldoorlog",komt het gevaar nu eens niet uit het Oosten, maar uit het Westen.
Vrolijk Kerstfeest!

Zo, dit verklaart veel natuurlijk (over de Grauwe). Zoals je schrijft wordt er hier (op Europa) inderdaad veel druk op de ketel gezet om zo het meer noodleidende Amerika met hun $$$ te ontzien. Als dit de nieuwe derde wereldoorlog wordt zijn we niet goed bezig. Het gevolg is niet te overzien maar stemt tot nadenken en is waarschijnlijk al wel eens ergens voorop gesteld: de geldstroom moet ergens naar toevloeien en meer bepaald naar zij die handelen in grondstofffen. Zij hebben of gaan de macht hebben om zo onze verdere economie en alles wat er met samenhangt of voortkomt verder te bepalen.

Als het inderdaad klopt dat er achter de schermen flink gewerkt wordt om de Euro te kelderen, ten voordelen van de $, zie ik maar één oplossing, er zou dan zo vlug mogelijk een gezamelijke munt moeten komen in Azië. Landen zoals China, Indië en Japan zouden dan wel eens voor scheidsrechter kunnen spelen in dit poker spel....


(11 December 2011, 06:06)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk, dit wist ik allemaal niet over meneer Paul de Grauwe. Of het nu zijn persoonlijke mening was of niet, het was wel de harde waarheid die hij uitsprak.

Dat wat Aleko schreef vind ik echt doodeng. Hoever gaan wij dan met zijn allen nog vallen EN welke rol gaat Duitsland spelen in dit alles, aangezien zij haar rijkdom echt niet zomaar op gaat geven (zie artikel in vorige reactie)...

Ps Jullie in Belgie (Vlagcreco, El Greco) zijn lees ik ook overgeleverd aan de grillen van de overheid.

Klopt, Duitsland, gaat zijn welvaart zomaar niet te grabbel gooien. Zou er niet van verschieten moesten zij dan toenadering gaan zoeken bij de Scandinavische en niet Euro-gebonden landen. Wordt vervolgd...

Tja Roosmarijn, wat wil je nu hier in België. Wij zijn nu 1x een duur land met al zijn regeringen en niet alleen daar door. Zolang ze hier voor zowel de Belgen als de allochtonen (komt uit het Grieks me dunkt) voor Sint Niklaas spelen zal de regering(en) het geld halen daar waar het zit.... bij de werkende mens natuurlijk en aangezien dat deze groep steeds maar kleiner wordt...

Het is hier al lang 5 na 12, NU komen ze tot de vaststelling dat allerhande subsidies en voordelen die hier terbeschikking worden gesteld voor zowel de beamte, werknemer als de zelfstandige/werkgever handen vol geld kosten, nee toch...ECHT?

Het toekennen van al deze gelden, en of dit nu op socio, economisch of ontwikkelings-vak is worden gedragen door de werkende mensen en dan bedoel ik werknemers en werkgevers.

Nu zijn we hier in België wel een landje dat nogal graag uitpakt met welvaart. Dat is ook nog zo, de Belg is één van de beste spaarders ter wereld. (zie maar naar de intekening voor de staasobligaties). Hoe kan je nu sparen? Toch enkel en alleen als je genoeg inkomsten genereerd. Met andere woorden, de doorsnee Belg verdiend nog steeds genoeg om het in de moeilijke tijden verder te redden, hij moet zich enkel wat aanpassen en daar wringt hem bij velen het schoentje.
In tegenstelling tot de Nederlanders zijn wij er op uit om groot te wonen en met dure auto's te rijden, je moest het tenslotte zo eens wat slechter doen dan je buurman...Dodgy
Met deze pijnlijke "ziekte" kunnen maar weinig mensen om, dat is één van de reden waarom er veel mensen "moord & brand" schreeuwen als ze eens moeten inleveren op de extra's die ze al terbeschikking hebben bovenop hun loon, want velen vinden dit maar de normaalste zaak van de wereld. Ik geloof dat ik dit al eens in een ander topic heb geschreven, mensen willen steeds maar meer & meer om er steeds maar minder voor te moeten doen, dit kan niet natuurlijk, misschien tijdelijk, maar het kan zeker niet blijven duren.

Nu akkoord de economie moet draaien en dit kan enkel als er kan geconsumeerd worden. Het is een vicieuze cirkel waar we inzitten. Ik zit nochtans liever aan de buitenzijde ervan....;)

Quote
#30
Heel wijs El Greco!! En wat betreft die vicieuze cirkel: welcome to the club, hoewel het bij ons nu een regelrechte achtbaan naar de afgrond is geworden!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#31
(11 December 2011, 15:41)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu zijn we hier in België wel een landje dat nogal graag uitpakt met welvaart. Dat is ook nog zo, de Belg is één van de beste spaarders ter wereld. (zie maar naar de intekening voor de staasobligaties). Hoe kan je nu sparen? Toch enkel en alleen als je genoeg inkomsten genereerd. Met andere woorden, de doorsnee Belg verdiend nog steeds genoeg om het in de moeilijke tijden verder te redden, hij moet zich enkel wat aanpassen en daar wringt hem bij velen het schoentje.

El Greco, ik kan mij helemaal terugvinden in wat je allemaal opmerkt. Maar nog dit, over de Belg als één van de beste spaarders.
Dat we moesten sparen, dat hebben ze er in onze jeugd ingehamerd. We moesten voor twee dingen zorgen: 1) een job 2) een spaarboek. De vorige generatie, die ons dit inpeperde, stamt uit de tijd van het 'brave katholieke' Vlaanderen. Het was onze plicht om niet te verkwissen maar integendeel te sparen. Nu we daar al x aantal jaren vlijtig mee bezig zijn, worden we met de vinger gewezen. Nochtans hebben we ons stelselmatig een aantal leuke dingen ontzegd, om te kùnnen sparen. Bovendien merk ik - zonder te willen veralgemenen - dat er bij de jongere generatie zijn die maar al te graag wat willen teren op de ietsje oudere generatie.
Dat we vroeg of laat zullen moeten inleveren op ons spaargeld, staat als een paal boven water. In het programma 'De zevende dag' hoorde ik deze voormiddag dat de SP.A veel verder zou willen gaan in het zgn. 'solidariteitsprincipe'. Tussen de lijnen kon je duidelijk horen dat het in dat geval (wenselijk) zou gaan over een inhouding vanaf de eerste euro spaargeld.

Maar, zoals eerder al gezegd, dit is niet om ons hier zorgen over te maken. Wat de inwoners van Griekenland meemaken, is écht zorgwekkend.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#32
een maand geleden heb ik een keer professor De Grauwe gehoord en mijn indruk was zeer positiev over hem. hij is al lang in Engeland bezig en hij weet waar hij over praat. Aleko jij zou het moeten weten. waar ligt de groostste finncieel centrum in europa, en zeker nooit zou kunnen vervangen worden door Parijs of Frankfurt? in London dus en ik begrijp Cameron helemaal. wie ik kan niet begrijoenis Sarkozy. ok Frankrijk staat buiten de euro ook zwaak maar om nu allemaal achter Duitsland te gaan om de euro te reden?? nee ,ik kan de nederlandse ministers niet horen? ze vergeten allemaal aan wie hun spoeletjes verkopen zo dat de welvaart en het rijkdom kon hier in het noorden grooien.
Het voorbeeld van de kanariepiet in de mijnschacht vind ik heel toepasselijk, deze gebruikt Mimis Androulakis ,al lang en hij al 10 jaar nu als een Kassandra schreeuwt over de gevaren waar wij nu allemaal in zitten.
maar goed ik mis in al de comensteren de schuld van de griek zelf. ik ben zelf een griek die tot zijn 25ste in griekenland was en ken de systeem heel goed. in de meeste gevalen ,vergelijken de matschapij daar en her moet ik zegen dat ik scham mij kapot. niet aleen de ziekenhuizen en de zorg , ik heb beide systemen goed kunnen ervaren , ,aar de scholen de gemeentes de menselekheid. dat waren wij in griekenland al decenias lang kwijt. ik heb de helft van mijn leven daar in rijen moeten staan, ik heb de tourisme 3 jaar lang ervaren als werkende in restaurants op Kreta en Kos. Nee ,jongens, griekenland was altijd ziek en zwaak en miselijk voor de grieken zelf. als mijn moeder en mijn vader nog leefden, die hun hele leven hebben opggeven voor een verandering uit de Junta en de rechtse junta daarna, en ze zou nu kunnen zien waar zijn wij beland, zou ze onmidelijk de bourdelo die griekse parliament heet in brand steken. iets trouwens dat ik dacht dat de grieken zelf al lang zouden hebben gedaan.
ik heb een trauma, dat in da jaaren 60 heb opgelopen met emigratie. mijn beste tante was vetrokken naar Duitsland, onze moede was vetroken , en liet 3 kinderen en een zieke man terug ,omdat eerst een aantal jaaren aleen moesten werken voor dat de hele familie mocht mee. maar zij is terug gekomen en wij zijn verhuisd naar Athene waar ik groot ben geworden en dankbaar ben aan een God als hij bestaat daar voor. ben groot geworden in een van de mooiste plekken ter wereld ,waar ik liever nu de stad continue zou willen zien als de beste touristishe plek waar mensen de hele jaar langs komen om koffie te drinken op plekken waar 2500 jaar geleden de democracy werd bedrijven.
als ik over athene nu moet praten ,dan hoor ik vor het eerst in jaaren dat er wordt gewarschuewd over kriminaliteit daar. wie wil heen als je in centrum athene je hotel nie uit veilig kan??
voor de mensen die nu gaan emigreren moet ik warschuen dat dit een moderne slavernij is dan ergens anders gaan werken. een pool verdient veel minder dan een nederlander en een Kosovaar verdient de helft dan een Pool, wat gaat de griek dan doen?? werken voor weinig om de rekeningen thuis te betalen??
ik wou het niet lang maken omdat de situatie zo als ik het dagelijks hoor op de griekse radio en van mijn familie is niet anders dan hier vaak door Roosmarijn is beschreven, triest en zwaar en zeker zonder toekomst. de meeste grieken zijn al vetrokken. en de komende 20 jaar zou niet better worden. zo te horen van de griekse politici en de griekse volk een echte verandering zit nog niet aan te komen. het licht aan het eind van de tunnel is uit omdat niemand heeft de laaste 30 jaaren de rekening aan Dei de griekse stroom bedrijf betaalt.
zo als 2 jaar geleden ook is gezegt door Ollie rehn , Elines kalo kouragio.
Quote
#33
Beste Tzimis,

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je inderdaad een soort trauma hebt opgelopen. Dat is erg. Je vergelijkt alleen het Athene uit het verleden, met het Athene van nu. Het Utrecht, Rotterdam en Amsterdam van nu kun je ook niet vergelijken met hoe het daar was in de jaren zestig en zeventig.
Bovendien heeft Griekenland een zeer lange en complexe geschiedenis. Na de Junta is er veel veranderd, echter door letterlijke en figuurlijke misleiding van de regeringen niet altijd ten goede, maar de bevolking is daar niet schuldig aan. Er zijn hier dingen mis en ik zal de eerste zijn dat te beamen, maar wat er nu gebeurt, daar heeft de gemiddelde Griekse burger geen schuld aan.
Helaas merk ik in jouw mails dat jij dat wel zo voelt, jammer. Aan de ene kant leef je mee, aan de andere kant schaam je je; je lijkt je verdeeld te voelen.

Je zei: "het licht aan het eind van de tunnel is uit omdat niemand heeft de laaste 30 jaaren de rekening aan Dei de griekse stroom bedrijf betaalt."

Ik snap niet goed waar je dat op basseert. Ook de schuld van deze hele crisis kun je niet afschuiven op een enkel land en haar bevolking. Iets wat inmiddels wereldwijde proporties aan heeft genomen, daar MOET genuanceerd over gesproken worden. Dat er hier zaken verandert moeten worden is zeker, maar dat zal nu niet meer gebeuren. Het Griekse volk is daar de dupe van, net als tijdens de Junta.

Dat het licht aan het einde van de tunnel uit is, daar heb jij vrees ik wel gelijk in. Het waarom, daarin verschillen wij van mening.

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#34
@Tzimis.Ik wijs in mijn pogingen tot analyseren van de huidige noodsituatie in Griekenland heel bewust nooit naar de "schuld" van de Griekse gewone man.Als Nederlander zonder een bloedband en familie in Ellada, heb ik daar het recht niet toe.Overigens zou jij de eerste zijn om mij neer te sabelen als ik het wél deed.

Je weet hoe fel ik de autoriteiten, de politici, de bezittende klasse,die zich nu al tientallen jaren aan die hoerenkast verrijken, altijd wél aanval.

Over de oerconservatief Cameron, premier van een heel naar land, dat wat klassenmaatschappij betreft de Middeleeuwen nog niet ontgroeid is,wil ik geen goed woord horen.De arbeidersklasse en de vakbeweging
machteloos gemaakt en doodgedrukt door zijn partijgenote Thatcher.

En wie loopt er de VS bijna voor de voeten als het om aanvalsoorlogen gaat ten einde de imperialistische belangen in Iraq, Afghanistan of welk ander land dan ook, veilig te stellen.
En ook nu weer de bondgenoot van het Kapitalistische Blok,gevestigd in the City in de ongoing Economische Derde Wereldoorlog.(zie boven).

Maar mooie en rijke cultuur daar.
Quote
#35
Aleko, ik zou de laaste zijn om de engelse te verdedigen. ik heb nog ergens beelden van de engelsen en de bezoek van Chaurchil in athene aan het begin van de emfilios, toen de engelsen eventjes tegen ons vechten.maar om nu de engelsen aan de kant te zetten en allemaal achter Merkel met een machteloze arme Sarkozy een Europa op dit model te gaan verdedigen ,nee wil ik niet. ik ben helemaal tegen deze europa, en tegen de euro. zou graag als zo ver is en een Vernigte staten van Europa komen, mijn twee europese nationaliteiten, Grieks en Nederlands willen ruilen voor een europese nationaliteit en munt. nu en de komende 30 jaar niet. maar zelfs als dat zo ver zou komen zou griekenland arm blijven.
Roosmarijn, de griekse geschiedenis die ken ik heel goed,heb daar de dimotiko de gymnasio en de Lykeio goed af gedaan. ik zei ,ik ben griek ik heb dagelijks contakt mee en mijn ervaring van al de jaaren, is dat zo als Pagkalos zei, gedeeltelijk wij hebben de schuls alemaal mee gedaan. mijn eerste stem ( ik stem daar en hier) ging naar de Pasok in de droom van Gap zijn vader Andreas voor een verandering. er is nieks verandert. als ik in mij archief de satyre terug luister van de jaaren 80 de problemen waren het zelfde. ik ken griekenland heel goed.
het is de schuld van de krisis niet dat de griekse sinassen roten op de bomen en de griek goedkoop sinasapelsap bij de Lidl koopt. ik werk in een klein kaasfabriek hier en laad per week 5 vrachtautos nederlandse kaas terwijl op Kreta de kaasmakerijen vol zijn van hun productie van de laaste 2 jaar.het is de schuld van de krisis niet dat op geen een nederlandse super market geen fles olijfolie of griekse wijn te koop is. maar de griek neem genoegen om zijn olijf olie ,de beste ter wereld goedkoop per tankauto aan de Italianen te verkopen om vervolgens in een mooi Italianse fles als Italianse olie in europa te verkopen.
Griekenland ken ik heel goed en i zou het vertelen ,grieken zijn apart ,niet europeanen en niet Anatoliten, iets raars en altijd apart. vind ik niet erg, ben zelf ook zo en heel trots op ,maar de problemen waren altijd en zullen noit veranderen zo lang de griek zelf zijn mentaliteit niet vernadert. ik zei dat eigenlijk wou niet hier mee aan beginnen, maar als de Griek niet wil zou nooit wat veranderen. en zo te zien aangezien dat de griek nog steeds op zijn bankje zit te happen aan de balkonen van Menegaki, en revolutie plegen alleen op de bank tijdens de Al tsantiri, er is geen hoop.
ik hou meer van de griekeland van de Nobels, Elytis, Seferis, de grieken van de Lenin vrede prijs Ritsos ,Varnalis ,Gklezos, en ik haat eigenlijk de griekenland van de Neoelinas.
Wij ,ik ook ,de grieken stonden daar op de Syntagma plein in1981, hebben wij gestemt op Pasok en 30 jaar lang stemde wij heen en weer tussen Pasok en ND. wij hebben die griekse politici de macht gegeven om de land te verkopen.
over Athene, ja zeker is niet alles zo als vroeger, maar in welke andere land woond de helft van de bevolking in een stad met een straal van 40 kms???
niet enkele dinges moet in griekenland veranderen!!!! alles moet veranderen. als ik jou verhalen lees ,denk ik aan mijn vrouw de eerste jaaren toen zij 22 jaar geleden voor het eerst de griekse realiteit van de dagelijkse leven meemakte. wat voor mijn griekse begripen normal was ( bv eerst de rekening betalen aan de kinder ziekenhuis in Athene voor dat de kinderarts onze eerste zon kon zien om een diagnose te stelen, de fakelakia van mijn moeder aan de doctoren voor mijn zieke vader en nog veel meer), kon haar nederlandse realiteit niet begrijpen. maar zo was griekenland ,zo zou zijn en noit een echte land worden ,simpel omdat nooit maar nooit een systeem is geweest. een protectoraat zou blijven van de Duitsers of de Amerikanen of van iedere andere die de geld heeft om haar economy te laten draaien.
Quote
#36
Je beschrijft inderdaad veel zaken zoals zij zijn. Met weer een verschil: jij legt de schuld toch weer meer bij de bevolking, terwijl deze gebukt gaat onder foute regeringen, decades lang!
De hele afhankelijkheid van import en te weinig export maakt Griekenland zwak. Wederom verantwoordelijke: de regering. Er zijn zo veel mensen die keihard werken in hun eigen bedrijfje, die niets liever willen dan hun producten onder hun label naar buiten brengen. Bepaalde wetten maken dat echter heel lastig en de Griekse overheid heeft daar de verantwoordelijkheid voor dit mogelijk te maken. Ik ken het voorbeeld van Griekse olijfolie, die als Italiaans product verkocht wordt; ook niet de schuld van de hardwerkende ondernemer.
Jij kent de geschiedenis misschien als geen ander, maar ik ken de huidige situatie heel goed. Ik zie de zaken die moeten veranderen (de zorg, het onderwijs etcetc), maar daar lopen de burgers hier allemaal tegen aan en zij staan machteloos. Nu meer dan ooit!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#37
en straks nog meer. de burgers zijn niet machteloos, daar wil ik niet aan geloven. maar ik won mischien in nederland maar ik ken de dagelijkse leven in griekenland ,net zo als ik daa zou wonen. maar ik wil het afsluiten met een gedicht van Georgios Souris ,van 100 jaar geleden over de Griek. veel plezier in nederland, en sterkete in griekenland,aan heel jou familie en vrienden.
Ποιος είδε κράτος λιγοστό (Γεώργιος Σουρής)
Ποιος είδε κράτος λιγοστό
σ’ όλη τη γη μοναδικό,
εκατό να εξοδεύει
και πενήντα να μαζεύει;

Να τρέφει όλους τους αργούς,
νά ‘χει επτά Πρωθυπουργούς,
ταμείο δίχως χρήματα
και δόξης τόσα μνήματα;

Νά ‘χει κλητήρες για φρουρά
και να σε κλέβουν φανερά,
κι ενώ αυτοί σε κλέβουνε
τον κλέφτη να γυρεύουνε;

Όλα σ’ αυτή τη γη μασκαρευτήκαν
ονείρατα, ελπίδες και σκοποί,
οι μούρες μας μουτσούνες εγινήκαν
δεν ξέρομε τί λέγεται ντροπή.

Σπαθί αντίληψη, μυαλό ξεφτέρι,
κάτι μισόμαθε κι όλα τα ξέρει.
Κι από προσπάππου κι από παππού
συγχρόνως μπούφος και αλεπού.

Θέλει ακόμα -κι αυτό είναι ωραίο-
να παριστάνει τον ευρωπαίο.
Στα δυό φορώντας τα πόδια που ‘χει
στο ‘να λουστρίνι, στ’ άλλο τσαρούχι.

Σουλούπι, μπόϊ, μικρομεσαίο,
ύφος του γόη, ψευτομοιραίο.
Λίγο κατσούφης, λίγο γκρινιάρης,
λίγο μαγκούφης, λίγο μουρντάρης.

Και ψωμοτύρι και για καφέ
το «δε βαρυέσαι» κι «ωχ αδερφέ».
Ωσάν πολίτης, σκυφτός ραγιάς
σαν πιάσει πόστο: δερβέναγάς.
Δυστυχία σου, Ελλάς, με τα τέκνα που γεννάς!
Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα, τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;
Quote
#38
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een onverwachte medestander voor @Tzimis: Nana Mouskouri.
Quote
#39
Aleko!!gedeeltelijk want zij heeft veel verdient aan de griekse staat, zij was ooit europarliamentarier. ik heb daar aleen belastingen betaalt 8 jaar lang en zelfs de aangeboden baan van de Partij in de griekse Pasok toen ik 18 was heb afgewezen . heb nooit een stuiver ,(ok laat eerlijk zijn ,heel kort een ww uitkering) gekregen van de griekse staat.
ik twijfel niet dat groot gedeelte van alles aan de mentaliteit van de griek te danken zijn,mede omdat die mentaliteit gedeeltelijk niet kwijt kan raken.
ook het part van europa en griekenland. als de eu liden heeft als Bulgarije en weet ik niet welke Baltishe staten en andere Duitse sattelieten moet griekenland zeker er in. de euro is een andere questie.
maar het meest belangrijk vind ik dat zij zegt dat om aan de Duitsers een of andere te verantworden. ik hooef aan niemand nieks te veranderen . wij zijn zo als wij zijn en voor ons eigen best moeten wij van mentaliteit veranderen.
het is niet de schuld van de Duitsers dat de doctor een envelopje nodig heeft om zijn werk te doen.de griek moet zijn werk doen zonder smeergeld.want een andere griek heeft daar last van.
Quote
#40
Bravo Tzimis!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken gaan weer boeren Dimitris 0 1.793 28 June 2013, 13:33
Laatste bericht: Dimitris
  Grieken gaan eindelijk massaal door de knieën Wick 27 20.429 08 August 2012, 10:28
Laatste bericht: Erwin
  10 redenen om NIET naar Griekenland te gaan Eleni 41 33.817 20 May 2012, 12:53
Laatste bericht: ADO
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick
  Waarom zou je weer naar Griekenland gaan dit jaar? Corry 9 8.737 17 January 2012, 19:26
Laatste bericht: greetz
  Gaan rokende Grieken het land redden? Ger 3 4.392 01 October 2011, 17:57
Laatste bericht: Markos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)