Satelietontvanger vervangen of niet?
#1
Beste mensen,

Ik heb vernomen dat ik voor mijn 'probleem' bij jullie aan het juiste adres ben.

Sinds 2007 heb ik een schotel met een niet-gecertificeerde satelietontvanger in mijn bezit. Ik woon in Griekenland (Epirus), en ben in het bezit van een SAB Explorer Ftasc. Met de oude kaart van Canaal Digitaal hebben wij nooit problemen gehad.

Vorig jaar juni viel de nieuwe kaart in de bus. Nieuwe kaart in de ontvanger, geen beeld. Mijn vraag hierover al eens op een prikbord gesteld, de frequentie etc verandert en waarachtig er was weer beeld. Bij de nieuwe kaart werd ook een 3-tal maanden verstrekt dat je gratis naar bepaalde zenders kon kijken. Geen enkel probleem. Totdat die drie maanden verstreken.....

Vanaf die tijd hebben we elke maand problemen met de ontvangst. Eerst misten alleen de Nederlandse zenders, daarna alle zenders. Wij naar de winkel waar we het apparaat hadden gekocht....en jawel....hij deed het weer....een maand.

Toen de eerste problemen met de ontvangst ontstonden hebben we een update laten doen, waarna de ontvanger het wel weer eventjes deed. (een maand of twee)

De ontvanger doet het een dikke maand, en dan valt het beeld weer weg. De ene keer alles, de andere keer alle Nederlandse zenders, en alle andere zenders uit het basispakket van Canaal digitaal muv de Duitstalige zenders.

In december weer hetzelfde probleem. Kastje weer naar de winkel gebracht en daar dachten ze het probleem gevonden te hebben. Omdat we de kaart er te vaak in en uit hadden gehaald, was de kaartlezer beschadigt geraakt, en daardoor hadden we geen ontvangst. De ontvanger deed het deze keer waarachtig, 2 maanden aan een stuk.

Op dit moment weer geen ontvangst van de Nederlandstalige zenders en het basispakket muv de duitstalige zenders. Het gekke is dat ik de radiozenders wel gewoon kan ontvangen. Normaal gesproken is dit ook niet het geval als de televisiezenders niet werken.

We kunnen niet elke maand de ontvanger naar de winkel brengen, kost handen vol geld. Is het verstandiger om een gecertificeerde ontvanger uit Nederland aan te schaffen? Of is dit euvel op een simpele manier te verhelpen??

De signaalsterkte van de sateliet is overigens 95%.

Wie weet raad?
Quote
#2
Dag Anna, allereerst [Afbeelding: ki.jpg] op dit forum.

Jouw probleem is zeer herkenbaar en speelt (speelde) bij veel ontvangers. Canal Digital is vorig jaar overgeschakeld naar een nieuw coderingssysteem: Seca-3. Daardoor komt de maandelijkse update anders binnen dan bij z'n voorganger Seca-2. Veel "niet-gecertificeerde" ontvangers kunnen (konden) niet overweg met deze nieuwe gang van zaken zodat de maandelijkse update achterwege bleef met het bekende resultaat. Gelukkig kwamen de meeste fabricanten zeer snel met een software-update op de markt zodat het euvel gemakkelijk te verhelpen was. Waarschijnlijk (kan ik van hier uit niet beoordelen) is er met jouw ontvanger niets aan de hand. Elke keer als jij je ontvanger naar je dealer bracht haalden ze hoogstwaarschijnlijk het kaartje eruit, plaatsten deze in een andere receiver met de juiste SECA-3 software en wachtten totdat de update erop stond (of deden dat via een online activatiepuls-aanvraag). Ik weet niet of je ergens een kennis in de buurt hebt wonen met een ontvanger met SECA-3 opgewaardeerde software, anders kan je het natuurlijk ook tijdelijk zo doen.

Ik heb even voor je gegoogeld en gezien dat er ook voor jouw receiver nieuwe software beschikbaar is. Die kan je eenvoudig downloaden en via een "null-modem"-kabeltje in je receiver zetten.
Kijk maar eens naar het topic op dit forum:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





dan krijg je alvast een idee hoe dat werkt. Is absoluut goed te doen hoor.
Mocht het toch zo zijn dat je receiver defekt is doordat je je kaart er te veel hebt in- en uitgedaan (iets wat ik me nauwelijks kan voorstellen, heb er nog nooit van gehoord) kan je natuurlijk altijd een nieuwe laten opsturen. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Da's een webshop hier bij mij in de buurt waar ik erg goede ervaringen mee heb.

Ik hoop dat je hier al iets mee kunt. Mochten er nog vragen zijn stel ze hier gerust.

Misschien lezen hier ook mensen mee met dezelfde ontvanger als Giota en willen ze vertellen hoe ze het hebben opgelost?

Wordt vervolgd........

Ger
Quote
#3
Bedankt voor de snelle reactie Ger! Ik zal straks mijn man eens laten kijken naar de links die je hebt doorgegeven, als het zo eenvoudig is op te lossen dan gaan we het zeker proberen!

Zelf was ik ook al bij satellietdiscount terecht gekomen (niets boven de Limburgse kwaliteit, ich kom oet Bung ;) ) En er is een mogelijkheid om een ontvanger te bestellen. Wel heel fijn om te weten dat jij er goede ervaringen mee hebt!

Bedankt en ik laat zeker weten als het probleem is opgelost! Een ontvanger nieuw aanschaffen is het probleem niet.....maar we gaan eerst op zoek naar een andere oplossing!

Thanks!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)