Slechte ontvangst in Epirus
#1
IK heb de laatste tijd een slecht ontvangst, als het gaat om de zenders die RTL uitzend met name 4-7- en 8. Vooraf "al ruim 3 ½ jaar" heb ik daar geen last van gehad. Een ander uitleg werd mij doorgespeeld, dat het te maken heb met het nieuwe pakket wat is samengesteld, waarin ned 1-2-en 3 is gekoppeld. Het afstellen door mij is met zekerheid gedaan, en mijn vraag is, zijn er op dit form personen, die ook in Greece ziiten, daar ook last van hebben. De schotel heeft de diameter van 90 cm en werk met een dreambox 500.

Gr Cornelios
Quote
#2
Nee hoor Cornelios,
De ontvangst van de RTL-transponder mag in jouw regio geen enkel probleem opleveren. In het Zuien van Griekenland zijn die problemen er veel meer.

In jouw geval denk ik aan een niet optimaal afgestelde schotel. Stel deze eens optimaal af en denk vervolgens aan de "skew" van je LNB.
Wat dat is en hoe je dat moet doen lees je hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes up ,

Ger
Quote
#3
Hi Ger, bedankt voor je antwoord. Ik heb er eigenlijk in vermeld (posting), dat het van de eene dag op de andere dag plaats vond. Zolang ik daar, tot op dat momnent, daar verbleef, noit geen last. Wel met slecht weer, b.v regen. Maar ik heb de skew iets veranderd, maar bleef het zelfde.
Quote
#4
Multiquote:de skew iets veranderd,

Cor, iets is niet genoeg, je moet de skew precies afstellen!

Volg de stappen hieronder nu eens nauwgezet op en je zult zien dat je de RTL-transponder in Perdika goed kunt ontvangen. Die zenders zenden uit op de Astra1-H zoals je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kunt zien binnen de footprint van de satelliet.

Arrow Zet je ontvanger eerst op de transponder die je ongetwijfeld goed kunt ontvangen: 12515H (oa Ned 1-2-3) of 12574H (oa SBS-Net5-Veronica).
Arrow Kijk naaar de signaalsterktebalk van je ontvanger en draai je schotel naar boven en beneden totdat de meter de maximale waarde aangeeft. Vervolgens draai je de schotel naar links en rechts tot eveneens de hoogste waarde is bereikt.
Als je dit gedaan hebt staat je schotel maximaal uitgericht.
Arrow De "skew": draai nu je LNB in je houder naar links en weer naar rechts totdat de waarde van je meter weer het maximale resultaat aangeeft.
Nu staat de schotel optimaal uitgericht op de Astra op 19,2 graden oost.

Arrow Ga nu naar de transponder op de Astra1-H (oa RTL-zenders) die problemen opleverd bij jou. Als het goed is ontvang je die nu feilloos.

Laat je ook even weten of het nu wel gelukt is? Ik heb je al meerdere PM's en mailtjes gestuurd maar ontving niets terug.......

Wil je misschien ook even een close-up foto van je schotel maken waarop de stand van de LNB goed zichtbaar is?

Succes up

Ger
Quote
#5
Hi Ger, hierbij wat foto’s van de plaatsing, waar de schotel staat enz enz. Zoals je waarschijnlijk

eerder heb gelezen heb ik een dreambox 500-S/C/T, daar heb ik geen Hollandse beschrijving van

maar kan wel het één en ander v/d instellingen lezen.

Maar als ik bij de satellieten-transponders kom, vervolg ik die met de volgende stap “signaalmeting”

Je krijgt dan een veld waarin o.a staat:

SNR bij mij 79
AGC 97
BER : die verwisseld van 179 naar 7125, ik weet niet wat BER is !!!!!


Misschien weet jij dat en kan ik verder wat uitvogelen om het nog beter te krijgen.

[Afbeelding: 25gffqp.jpg]

[Afbeelding: ip9u9l.jpg]

[Afbeelding: 33tgnzp.jpg]

[Afbeelding: 2zz428x.jpg]
Quote
#6
Cor, zo op het eerste gezicht staat je skew goed. Toch gaat er iets fout met je schotel; die "BER" staat voor "Bit error rate" en moet op of nabij nul staan.

Ontvang je de andere Nederlandse zenders (zoals Nederland 1-2-3 en SBS) wel goed? Wat zijn daar je waardes?

Ger
Quote
#7
Cor, hoe is het afgelopen? Doet alles het weer?

Ger
Quote
#8
Iet of wat een late reactie, maar hierbij toch ff een reactie. Tot heden werkt het beter, heb de ontvangst ferq: van Igoumenitsa aangehouden, en die was verschillend met het geen wat ik eerst aan beschikking had, dar was 41.5 als elevatiehoek, maar dat moet zijn 44.32.

Veder zag ik op de camping van Parga een selfsat antenne staan, en de persoon was daar erg over te vreden.


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#9
Fijn om te horen Cor, zo zie je maar, samen komen we er wel uit.

Die persoon op die camping, heeft ie ook goede ontvangst op de RTL-transponder? Da's toch knap, zeker gezien de geringe afmeting van het schoteltje.

Ger
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ASTRA 3B (23.5E) ontvangst ervaringen? panosnl 20 20.348 11 August 2020, 12:14
Laatste bericht: messara
  Wijzigingen ontvangst Astra-3 satelliet Ger 6 7.299 01 August 2016, 12:16
Laatste bericht: teixo
  Wijzigingen ontvangst NL-zenders in Griekenland Ger 8 11.599 05 September 2011, 13:08
Laatste bericht: Arthur
  Astra ontvangst op Samos Wick 33 31.746 18 March 2011, 08:37
Laatste bericht: Wick
  ontvangst sport 1 Wick 28 22.060 30 January 2011, 12:51
Laatste bericht: Ger
  rtl ontvangst Kreta sinta 2 6.901 16 October 2010, 16:01
Laatste bericht: Geisha
  Ontvangst Griekenland Lejo 3 5.798 14 August 2010, 15:27
Laatste bericht: Ger
  Ontvangst RTL4, 5 en 7 op Lesvos Marikaki 6 10.648 02 September 2009, 09:55
Laatste bericht: Ger
  Satelliet ontvangst op Lefkada Klaas 4 5.929 20 June 2009, 16:04
Laatste bericht: Ger
  Ontvangst RTL-transponder inmiddels weer beter? Ger 2 6.061 21 May 2009, 21:57
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)