Sardellas for bait
#1
Je (alhans ik) gelooft het gewoon niet! In het algemeen betaal je je blauw
voor een beetje hoogwaardige vissen.Ik bestelde vanmiddag in de Urker viswinkel in Balk voor het Kerstdiner vier mooie Noordzee Tongen van 750-800gr per stuk voor de -nu nog goedkope -prijs van plusminus 150 euro.Geen probleem, het is maar éénmaal Kerst.

Toen ik -tot mijn stomme verbijstering - naar Middellandse Zee sardines vroeg ("two or three a day keep the docter away!"), bleken die op voorraad te zijn à raison van 13/15 stuks,net weighth 850- 1000 gr,uiterste datum 11-2012.Kosten?: 3 euro 50.

Per dag in Virgin Olive Oil uit Kreta gebakken, kan ik in mijn proteïne-behoefte(3 visjes) per dag voorzien voor het luttele bedrag van van 70 eurocent.Heel leuk voor mij persoonlijk, maar dodelijk voor ons eco-systeem.
Alleen maar omdat in mijn stukje van Nederland(Fryslân) sardines niet als consumptievis beschouwd worden, maar als aas voor de vangst van bijv.Snoekbaars( minimaal 8-10 euro per KG).En zo gaat de Wereld, ons Ecosysteem en Griekenland ten onder!Ik laat mij de Sardelles goed smaken,wat kan het mij nog schelen!
Quote
#2
Tong is altijd duur geweest net zoals tarbot en zeeduivel (de laatste is mijn persoonlijke favoriet). Maar lekkere verse Nederlandse schol is ook niet te versmaden hoor en niet zo duur!
Quote
#3
@Els.Bij de aankoop van zeeduivel let je er toch wel op dat je de wangetjes ook meekrijgt.De lekkerste stukjes van deze inderdaad ook heel lekkere vis worden vaak door de vishandelaar achterover gedrukt.
Quote
#4
@Aleko, de lekkerste stukjes liggen hier in de pan, natuurlijk zelf gevangen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
@Arthur dat is helemaal waar. Het moet eigenlijk nog een beetje spartelen vlak voor het in de pan gaat. Dat heb ik zelf een paar keer mogen meemaken (ik vis niet zelf maar je zou het er bijna voor gaan doen) en dat smaakverschil proef je heel duidelijk!
Quote
#6
Tsjonge @Arthur, daar word ik me toch bijna een partij jaloers op je (ben jij van de Zwitserleven-partij of heb je dat anders opgelost?) daar op Kriti.
Wil je aan een echte liefhebber en fijnproever verklappen wat er allemaal in die braadslede ligt, met wát er bij(behalve knoflook en olijfolie),wat voor oven en hoe lang? En wat voor side-dishes en alky?

Van het Friese visfront kan ik je misschien nog een beetje plagen met onze (Europees erkende) Ijsselmeer-schol , nog slechts door één familie uit Skarl. met één Kajk-achtige boot gevangen.Alleen op iedere vrijdag vóór 08:00 verkrijgbaar bij de visafslag in Staveren (voor de Hollanders:
Stavóren, voor de echte Friezen als ik: Starum)Ja, die van het vrouwtje van ...
Quote
#7
@Aleko, peper zout dille en citroensap (verse) dus puur natuur, electrische oven op 190 graden dik half uur, normaal leg ik ze buiten op de grill, maar het waren er te weinig. Het zijn 4 verschillende soorten waarvan de papagajos (die hebben tandjes) de lekkerste zijn.
Ik heb 45 jaar gewerkt en kon nog net op tijd eruit in 2010 met zestig jaar en zes maanden.
Dan heb je het over vis, ik mis wel af en toe een maatjes haring of verse paling, maar dat wordt steeds minder.
Nu zal ik nog iets uit de doeken doen, mijn echte voornaam is Ate,weet jij genoeg.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
@Arthur.Nou, dan verduidelijk ik evenBig Grinie ene boot die op die brakwater bot vist is wel van een Skarlster familie, maar de boot ligt in Laaxum (dus in Griekse termen Skala Skarl).
De harinkjes hebben zich in de Noordzee in hoeveelheid en kwaliteit(?) weer helemaal hersteld.Ik geniet er ieder jaar omstreeks juni (de groene haring) het meest van. Wordt niet voor niets "zeebanket" genoemd.
Van de commerciële paling moet je tegenwoordig om een aantal redenen afblijven.Ik mag zo nu en dan nog wel eens van deze verboden vruchten proeven.Maar die komen dan ook van eco-verantwoordelijke stropers uit de pet-gaten van Oostelijk Fryslân, in de vorm van "rikke iel".Hun snoekbaars is overigens ook van de beste kwaliteit.
Quote
#9
De helft is wel offtopic maar als het over Fryslan gaat klopt mijn hart toch weer een klapje harder. Laat ons nou net in juni 3 weken in NL (vakantie) houden, dus dat met die haring komt wel goed, wat betreft de paling, die betrok ik altijd van Hans de Haas uit Aldegea Wymbritseradiel ( hij had een visstek bij de Easthimmer Mar je weet wel s'nachts fuiken uitzetten),van daaruit ben ik vaak met zijn ijsselmeer kotter met de maten 12x4.50x1.30mtr, vooral de diepte was vaak net, via de Aldegeaster Brekken, Flakke Brekken, Grutte Gaasmar, De Fluezen, dan verder Galamadammen, Morra naar Starum even bunkeren en dan naar buiten.
Ik moet wel bekennen dat mijn Frys niet meer is wat het geweest is maar lezen en verstaan gaat nog wel.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)