consumptie prijzen Kreta
#1
Is er verschil in consumptie prijzen in laag en hoog seizoen op Kreta ?
Quote
#2
in hoog seizoen is het op de meeste plaatsen duurder
zeker aan de waterkant,grof verschil is het op de meeste plaatsen niet
ik praat over west kreta,vanaf chania
Quote
#3
Nee, dit is eigenlijk niet meer aan de orde. Tot een jaar of 10 geleden werden er nog wel voor- en na seizoen prijzen gehanteerd. Ook was er verschil in prijs voor de lokale bevolking.

Wat ik zie, merk en ook zelf doe, is een prijs voor een product per 01-01 bepalen. Mocht er tijdens het seizoen bij een product behoorlijke verschillen ontstaan bij de inkoop, dan zal ik een prijs wijziging overwegen en zo nodig door voeren.

Wat altijd een mogelijkheid is, is natuurlijk "iets" van de zaak aan te bieden. Echter ook hier moet je wat opletten, daar dit belastingtechnisch eigenlijk niet kan/mag (lees: als je iets weggeeft, moet je er wel belasting over betalen)



Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#4
Het is wel zo, zeker op mijn vaste stek dat de toerist meer betaald dan ik, zowel winter en zomer.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
En het is nu net dàt, wat niet zou mogen: dat een toerist meer moet betalen.
Ik heb er alle begrip voor dat de bevolking momenteel, en misschien nog een hele tijd, harde noten te kraken heeft. Maar daar mag 'de toerist' niet voor opdraaien.
Een toerist komt op vakantie, meestal na een jaar werken én sparen. Zo gaat het toch voor de meeste toeristen. Er is natuurlijk een categorie toeristen die naar 5-sterren hotels gaat, en die het niet voelt of hij tijdens zijn reis 100 euro meer of minder uitgeeft. Maar vele toeristen zijn back-packers, of zoeken doelbewust een low-budget vakantie. Bijvoorbeeld door hun transfers en verblijf zo prijsbewust mogelijk te regelen. Is het dan eerlijk dat die toeristen meer moeten betalen op bijvoorbeeld voedingswaren in de lokale winkel, of op restaurant? Als de toerist dit te weten komt, voelt hij zich bekocht... en dit laat absoluut een negatieve indruk achter.
Een toerist is geen wandelende portemonnee!

Ik heb x aantal jaren geleden meegemaakt dat we in Kroatië de menukaart vroegen, en dat er twee prijslijsten bestonden: een menukaart in het Duits met hogere prijzen, en een menukaart in het Kroatisch met gewone prijzen. Omdat ik na enkele Kroatië-reizen wel al wat basic Kroatisch aangeleerd had, vroeg ik uiteindelijk naar de Kroatische menukaart. Op plaatsen waar ik steevast de Duitse menukaart voor mijn neus kreeg, merkte ik veel duurdere prijzen. Op een keer heb ik zoete wraak genomen, door een glas wijn 'per ongeluk' Wink om te stoten over de Duitse menukaart...

Ik wil maar zeggen: toeristen zijn geen idioten!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
Dit kan ik heel gemakkelijk verklaren @V, wij houden de hele winter zijn kafenion open door er wat te drinken en te eten
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Wij komen ook al vele tientallen jaren op kreta, in begin stoorde ik mij er ook een heel klein beetje aan
maar nu wij er vele vrienden hebben gekregen,in al die jaren,in de zelfde restaurant te komen en kafeneon
betalen wij ook minder,en wat we vaak na krijgen gratis ,vraag ik me af kunnen ze nog wat verdienen
maar waar ik de kretenzer mensen kan helpen doe ik dat ook,al zijn het maar reparatie's aan electra enz
het moet van twee kanten komen,
vooral in deze moeilijke tijd heb ik er geen moeite mee als ze het voor minder krijgen als de toerist
omdat wij altijd bij dezelfde familie wonen op kreta,weet ik dat ze het niet al te ruim hebben
Quote
#8
In dergelijke situaties vind ik het begrijpelijk om minder te moeten betalen: als je daar woont en voor hen bijvoorbeeld wat reparaties uitvoert. En ook als je daar zeer regelmatig over de vloer komt. Op de duur heb je natuurlijk een wat betere band met de uitbater. Geen probleem daarmee.
Maar in 't geval dat er automatisch twee verschillende prijslijsten gehanteerd zouden worden (een prijslijst voor toeristen, en een prijslijst voor 'autochtonen'): dat vind ik er wat over.

Maar... het gebeurt zeer zeker in vele landen. Enkele jaren geleden leerden we een koppel uit Oostende kennen. Ze hadden een horecazaak aan de kust. En ze vertelden ons openlijk (slik!) dat ze normale prijzen hanteerden... én aparte prijzen voor de 'luzzen".
Voor wie geen Westvlaams dialect begrijpt: 'luzzen' = luizen = niet-kustbewoners.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
(20 December 2011, 22:12)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In dergelijke situaties vind ik het begrijpelijk om minder te moeten betalen: als je daar woont en voor hen bijvoorbeeld wat reparaties uitvoert. En ook als je daar zeer regelmatig over de vloer komt. Op de duur heb je natuurlijk een wat betere band met de uitbater. Geen probleem daarmee.
Maar in 't geval dat er automatisch twee verschillende prijslijsten gehanteerd zouden worden (een prijslijst voor toeristen, en een prijslijst voor 'autochtonen'): dat vind ik er wat over.

Maar... het gebeurt zeer zeker in vele landen. Enkele jaren geleden leerden we een koppel uit Oostende kennen. Ze hadden een horecazaak aan de kust. En ze vertelden ons openlijk (slik!) dat ze normale prijzen hanteerden... én aparte prijzen voor de 'luzzen".
Voor wie geen Westvlaams dialect begrijpt: 'luzzen' = luizen = niet-kustbewoners.

En dat gebeurt aan de Belgische kust niet alleen in Oostende Confused

Ik moet zeggen dat ik iets dergelijks in Griekenland nog niet veel meegemaakt heb (of misschien gebeurde het wel eens, maar was ik mij daarvan niet bewust). Meestal mijden we echter ook wel de écht toeristische plaatsen, want dat lijken me toch de plaatsen waar de kans dat het gebeurt het grootst is. We hebben nu wel een vast vakantiestekje (en ook meer dan dat) gevonden in een dorpje in de Peloponessos en daar heb ik dergelijke praktijken zeker nog niet meegemaakt. Ook niet tegenover de toerist die er kort verblijft of enkel iets verbruikt bij een "doorreis".

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
En ik kan er aan toevoegen dat het aan de Nederlandse kust ook regelmatig voorkomt dat een Duitse toerist in een strandtent ook meer voor een pakje sigaretten moet betalen dan een inboorling. Dus ......
Quote
#11
Het verschil zit 'm meestal niet in de menukaarten. Grieken betalen in principe hetzelfde als toeristen volgens de kaart.
Wat wel gebeurt is dat wij in veel zaakjes geen bon krijgen, maar dat de eigenaar een bedrag noemt of met een handgeschreven vodje aankomt waarop alleen een eindbedrag staat.
En dat bedrag is heel vaak lager dan volgens de kaart zou moeten.
Dit gebeurt alleen bij zaakjes waar ze ons kennen (en dat zijn er inmiddels een heleboel !)

Ook merken we het aan de extra extraatjes naast de obligate kleine toetjes en raki: karafje(s) wijn van het huis en dergelijke.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al meer dan 30 jaar meerdere keren per jaar in de buurt kom, er een huis heb, en veel mensen ken uit de tijd dat ze bij wijze van spreken nog met hun fietsje op het dorpsplein speelden en 's avonds hun ouders in de zaak hielpen met afruimen en die nu een eigen zaakje hebben.
Quote
#12
De reactie van Xander klopt. In de meeste gevallen loopt het zoals hij beschreven heeft. Dat bedoelde ik ook in mijn vorige reactie met het geen je van de eigenaar/ het huis krijgt.

Bij ons hanteren wij voor een ieder gelijke prijzen. De toeristen en Grieken zitten bij ons door elkaar en spreken ook met elkaar. Het zou dan ook raar en beledigend zijn als een toerist meer zou moeten betalen dan een lokale gast.

Als ik zoiets zelf mee maak en herken, zal ik niet meer in de betreffende zaak terug komen.
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#13
Op mijn vaste adresjes krijg ik ouzo voor 1.50 ipv 2.50
opander stekje alles 2.00 Wink
Is in Nidri Lefkada.
Op vliegveld 0.75 l water 2.00 en een nescafe 4.50 Angry
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#14
Ik maak geen verschil in griekse klanten of klanten waar dan ook vandaan. Ik vind het echter wel een verschil maken als de (Poolse) verkoopster van de kruidenzaak naast mij, de (griekse) buschauffeur die bijna elke dag hier boven komt, de ( roemeense) ober van het restaurant stukje verderop of de ( engelse) reisleidster die elke dag hier boven met haar groepen langs komt iets bij mij komen kopen. Let wel, ik heb nog nooit gewerkt met commissies voor busschauffeurs of reisleiding ook niet met cadeaus etc, ik wil dat ook graag zo houden. Maar ik geef wel een korting als het om mensen die hier op t eiland werken, maakt niet uit welke nationaliteit of welke baan. Ik krijg zelf ook mn kopje koffie in het restaurant hier tegenover, waar ik dus elke dag kom, wat goedkoper, en als ik hier in t dorp ga eten een korting of idd iets extras na of drankje van de zaak of zo.
Quote
#15
(02 October 2015, 11:09)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak geen verschil in griekse klanten of klanten waar dan ook vandaan. Ik vind het echter wel een verschil maken als de (Poolse) verkoopster van de kruidenzaak naast mij, de (griekse) buschauffeur die bijna elke dag hier boven komt, de ( roemeense) ober van het restaurant stukje verderop of de ( engelse) reisleidster die elke dag hier boven met haar groepen langs komt iets bij mij komen kopen. Let wel, ik heb nog nooit gewerkt met commissies voor busschauffeurs of reisleiding ook niet met cadeaus etc, ik wil dat ook graag zo houden. Maar ik geef wel een korting als het om mensen die hier op t eiland werken, maakt niet uit welke nationaliteit of welke baan. Ik krijg zelf ook mn kopje koffie in het restaurant hier tegenover, waar ik dus elke dag kom, wat goedkoper, en als ik hier in t dorp ga eten een korting of idd iets extras na of drankje van de zaak of zo.

Ik vind dit logisch, niks mis mee met vriendenprijzen.
Quote
#16
Klopt, ik betaal nog altijd in mijn kafenion €1.50 voor een elleniko metrio diplo, hij wou de prijs naar €1.80 verhogen vanwege de btw verhoging maar heeft er toch maar vanaf gezien vanwege al zijn gepensioneerde Griekse klanten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Je moet niet alleen kijken naar de prijzen, maar ook naar de service. Zo bestelde ik op een terras nota bene aan de haven van Chania een fles bier voor een redelijke prijs, en kreeg toen allereerst een glas water ( betaal je in Nederland vaak ook al voor), vervolgens een fles Mythos, met een likeurtje en een schaaltje chips. En er stond ook nog een schaaltje snoepjes op tafel.
5 dingen voor de bestelling van 1 consumptie. En met een gratis glimlach.
Quote
#18
Sorry, ik was even vergeten dat dit over consumptieprijzen op Kreta ging, ik schrijf over Kos....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kreta - Bus tijden en prijzen 2020 cors 1 1.163 20 July 2020, 11:27
Laatste bericht: Buurman

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)