Trouwen in Griekenland???
#1
Nieuw televisieprogramma van Net5: Buitenlandse Bruiloft zoekt leuke koppels!

Heb jij een grote buitenlandse liefde en staan jullie op het punt om te trouwen in zijn of haar thuisland? Lijkt het je leuk om daar een fantastisch filmverslag aan over te houden? Geef je dan nu op voor het nieuwe Net5-televisieprogramma: Buitenlandse Bruiloft!

Een huwelijk is een traditionele aangelegenheid en wordt in ieder land op verschillende manieren gevierd. Sommige mensen vinden hun ware liefde in een ander land en kiezen ervoor om in dat buitenland te trouwen. In deze serie volgen we stellen die elkaar in het land van herkomst van één van de twee het ja-woord geven. Hoe ervaren beide partijen deze dag? Wat komt er allemaal bij kijken? En hoe ervaren de Nederlandse familieleden de culturele verschillen in de aanloop naar en tijdens de plechtigheid?

Herken je jezelf in deze oproep?
Stuur dan een mail naar: huwelijken@snpmedia.nl


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#2
Het is heel leuk volgens mij trouwen in Griekenland. Bedenk alleen wel dat trouwen daar in de (Grieks-orthodoxe) kerk geschiedt en dat je dan Grieks-orthodox gedoopt moet zijn. Het burgerlijk huwelijk bestaat uit een ambtenaar die je in de kerk een extra papiertje laat tekenen naast het kerkelijk huwelijkscontract. Zo is het mij verteld door mijn lerares Grieks. Maar misschien kun je via de ambassade van NL of B alleen een burgerlijk huwelijk regelen? Wie heeft daar ervaring mee?
Ps ik ben al getrouwd en niet van plan het nog een keer te doen
Quote
#3
Els, je kunt ook gewoon op het stadhuis trouwen, dus niet in de kerk. Wij hebben daar indertijd voor gekozen omdat we geen zin hadden in al die poespas . Ik ben ook niet orthodox gedoopt en was/ben dat ook niet van plan.
Quote
#4
Susan
Leuk om je reactie te lezen. Maar als je ook in de kerk wilt trouwen ligt dat volgens mij anders? Wie weet het?
Quote
#5
Een ieder moet het zelf weten natuurlijk, maar wanneer je voor de tv wilt trouwen ben je niet meer de "baas"over je eigen huwelijk.
Quote
#6
Karpathos-vrienden van mij zijn via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




getrouwd. Geweldig!!
Groet,
John;)
Quote
#7
Volgens mij kun je als buitenlands koppel (tenzij je Grieks orthodox bent) niet in de kerk in Griekenland trouwen. Een Griek die wil trouwen met een Rooms meisje wordt toegestaan, in geval van geen of ander geloof moet zij eerst orthgodox worden. Zo ook bij dopen, de peter en meter moeten Grieks Orthodox zijn. Ook hierbij wordt Katholicisme weer toegestaan. Iemand die niet orthodox is en toch nouna/nounos is zal het kind niet geolied hebben en zich niet in het register mogen inschrijven. Maar soms, as usual, wordt één en ander door de vingers gezien. Dit is vaak afhankelijk van de pappas.
Quote
#8
Als je in Nederland gedoopt bent hoef je niet ook orthodox gedoopt te worden. Je doopcertificaat moet officieel worden vertaald en moet een stempel van de kerk hebben (ik heb destijds de lokale kerk gevraad of ze ergens in een la een indrukwekkend uitziende stempel hadden..dat hadden ze!). eerst mijn doopcertificaat uit mijn baby-album moeten scheuren! Vervolgens met orgineel en vertaling (inclusief een stempel) naar de hoofdkerk van Santorini (daar zijn we getrouwd). Daar vervolgens een aantal zenuwslopende dagen wachten op de goedkeuring. Uiteindelijk goed gekeurd en een prachtige dag gehad:).
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
(21 December 2011, 17:36)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is heel leuk volgens mij trouwen in Griekenland. Bedenk alleen wel dat trouwen daar in de (Grieks-orthodoxe) kerk geschiedt en dat je dan Grieks-orthodox gedoopt moet zijn. Het burgerlijk huwelijk bestaat uit een ambtenaar die je in de kerk een extra papiertje laat tekenen naast het kerkelijk huwelijkscontract. Zo is het mij verteld door mijn lerares Grieks. Maar misschien kun je via de ambassade van NL of B alleen een burgerlijk huwelijk regelen? Wie heeft daar ervaring mee?
Ps ik ben al getrouwd en niet van plan het nog een keer te doen

Beste ElsR,

Ja ik heb ervaring wij zijn vorig jaar getrouwd alleen burgerlijk en wel in het stadhuis van het nabijgelegen dorp waar ons dorp onder valt.
Om te kunnen trouwen had goedkeuring nodig van de Nederlandse ambassade. Voor deze toestemming heb je nodig:
- Je geboorte bewijs voorzien van Apostille
- Een volledig uitreksel van de Gemeente Basis Admnistratie voorzien van Apostille
- Verblijfsvergunning, haal je bij de Veilgheidspolitie.

Dit stuur je op naar Athene en betaald € 35,00 per persoon ( Alleen de NL-er)
Als de toestemming wordt verleend krijg je dit weer toegestuurd.

Deze toestemming - geboorte bewijs en Uitreksel geboortebewijs laten vertalen. Ook al heb je een internationaal uitvoering van deze papieren dan nog laten vertalen medewerkers op het stadhuis zijn niet in staat om deze uitvoering te lezen (uit ervaring).
Met deze papieren naar het stadhuis en je huwelijk aanvragen.
Daarna nog twee maal € 15,00 betalen bij de Euforia in Drama en dat was het dan.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#10
Hoop ook ooit te trouwen en dan uiteraard met een Griek Smile en in Griekenland natuurlijk...

Succes ermee, dit is allemaal nuttige info die jullie plaatsen

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#11
(25 December 2011, 13:27)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoop ook ooit te trouwen en dan uiteraard met een Griek Smile

Imogen zwaaivlag

Beste Imogen,

Weet je dat welheel zeker? Smile

Kala Xristouninna

Dick
Quote
#12
(25 December 2011, 18:10)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 December 2011, 13:27)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoop ook ooit te trouwen en dan uiteraard met een Griek Smile

Imogen zwaaivlag

Beste Imogen,

Weet je dat welheel zeker? Smile

Kala Xristouninna

Dick

Ja dat weet ik heel zeker..

kala xristoygenna

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trouwen Corfu - prijzen Corfiootje 9 5.148 19 June 2015, 02:21
Laatste bericht: Erwin

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)