eerste kennismaking met vaste land ?
#1
Hallo,

na reeds verschillende eilanden gedaan te hebben willen we dit jaar eens het vaste land aandoen.Nu twijfel ik een beetje tussen een rondreis van bv:8 dagen met wagen of ergens een vast verblijf om van daaruit een deel te ontdekken.
Zo een rondreis lijkt mij nogal vermoeiend.
Anderzijds met een vaste stek moet je je beperken tot 1 gebied dat je dan wel grondiger kunt bezoeken.
Alleen welke regio zou ik nemen voor een eerste kennismaking? epirus, peleponessos. pillion...
Ergens wil ik al jaren de meteora bezoeken, van waaruit kan je dit dan best?
En wat is dan een leuke plaats als uitvalsbasis, we houden toch van 's avonds wat gezellige griekse sfeer: tavernes, haventje...
Kortom een heleboel vragen waar jullie mij zeker kunnen bij helpen
Quote
#2
Peloponnesos is zeer indrukwekkend zeker als je het binnenland in rijdt. Aan de kusten zijn leuke plaatsjes met gezellige terrasjes.
Maar dan kom je dus niet in Meteora.
Quote
#3
Wij zijn in Parga geweest (wordt inmiddels wel toeristisch, zeker in hoogseizoen), maar nog altijd prachtige omgeving, veel te zien, en Kala Nera, in het gebied Pilion. Vanuit beide plaatsen is Meteora gebied te bereiken. En zeker de moeite waard om te bezoeken.

Wij vonden in het gebied Pilion de oostkust mooier/groener. De westkust tot zuidkust mooi om met de auto te doen. Mooie baaitjes/kleine plaatsen.
Quote
#4
Tja, dat is lastig! Het is allemaal mooiBig Grin Meteora is denk ik het beste te benaderen vanuit Epirus of Pilion. Pilion is mooi met bijvoorbeeld Kala Nera of Afissos zijn leuke plaatsen. Mijn favoriet is Epirus, goede uitvalbasis is Parga. Zou voor Metoara dan 2 dagen uittrekken ( vanuit Pilion of Epirus) en bijv. Een overnachting in Kalambaka. Wat jullie ook kiezen spijt krijg je er niet van!
Groetjes Anoushka
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#5
parga lees ik inderdaad veel goeds over. hoelang rijden is het van parga richting meteora? te ver om op 1 dag te doen?
We gaan elk jaar vanaf +/- 15 augustus voor 2 weken, dus zal het wel druk zijn in parga, maar is het overdreven toeristich (zoals cheronissos bv), of blijft er toch nog een griekse sfeer hangen?
Een overnachting in kalambaka, zou ik die op voorhand moeten boeken of is zelfs in augustus ter plaatse nog iets te vinden? Op kreta bv vonden wij zelfs in augustus nog kamertjes.Hoe is dit op het vaste land?
Quote
#6
Hallo Roefke,
Alle drie de bestemmingen die jij noemt zijn erg mooi.
Als je naar Meteora wilt, dat is heel goed te doen vanuit Pillion in 1dag.
Wij zaten in Afissos en reden in 'n kleine 3 uur naar Meteora.
Ik vond Pillion 'n erg mooie bestemming, kunt er fraaie auto tochten maken.
Vooral de tocht van Volos door de bergen, met talloze haarspeldbochten naar de oostkust.

Jan
Quote
#7
Ik vind zelf een dag op en neer echt te kort hoor. Als je al 6 uur in de auto zit, blijft er niet veel tijd over om de kloosters te bekijken. Ik zou voor de overnachting gaan en het dan combineren met een bezoekje aan Metsovo of Ioannina.
Quote
#8
Hoi Roefke,

Het vasteland van Griekenaland is zeker een goede keuze. Zelf kom ik er al jaren zowel met de eigen auto (via de ferry vanaf Italië) of per vliegtuig en dan verder met een huurauto.

Nu is volgens mij ook meer de vraag die je jezelf moet stellen, wat vind ik leuk om te doen tijdens de vakantie?

Het vasteland kent namelijk zowel verschillenden dingen:

De Peloponnesos kent vooral veel bezienswaardigheden/opgravingen en daarnaast mooie natuur en leuke plaatsen.

Epirus is vooral bekend op de kustplaatsjes Parga en Sivota (iets rustiger dan Parga) en het prachtige achterland met wonderschone natuur (ideaal om te wandelen) en de Zagoria dorpjes (mijn favoriet).

Het Pilion is prachtig groen en dus ook ideaal om te wandelen.

De Meteorakloosters zijn ook weer een verhaal apart.

Een rondje Peloponnesos is te doen in 8 dagen , maar dan ben je wel elke dag op pad van de ene naar de ander plaats waarbij je onderweg meteen wat bezienswaardigheden etc . kunt bekijken. Dit geldt ook voor Centraal Griekenland (Epirus/ Pilion/Meteoraklooster).

Zelf vind ik het prettig om verschillende plaatsen te bezoeken en er dus een soort rondreis van te maken. Waarbij je wat rust kunt creëren door op verschillende plaatsen wat langer dan 1 dag te blijven, zeker als er in de buurt genoeg te zien is.

Ook is het handig om bij verschillende touroperators te kijken hoe zij bijvoorbeeld hun fly-drive indelen om zo een idee te krijgen qua het zelf plannen van een route en de af te leggen afstand etc.

Ga bij het plannen van je route uit dat je buiten de grote wegen vaak niet meer dan 50 kilometer per uur aflegt. Dit i.v.m. de mogelijkheid om een foto/filmstop in te lassen voor iets mooi wat je onderweg tegenkomt, de slingering in de wegen door de bergen etc. Het is namelijk jammer alles je de hele dag in de auto zit en pas met donker bij je volgende bestemming aankomt.

In ieder geval welk gebied je ook kiest het is altijd weer heel anders dan de eilanden van Griekenland.

Succes met het maken van je keuze.

Fijne Feestdagen
Cynthia

Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#9
Ik weet niet of het lastig is om een hotelkamer te krijgen of dat het verstandig is om vooraf te reserveren. Vergeet niet dat het 15 augustus Maria Hemelvaart is en het mogelijk wel druk kan zijn.
Niet dat ik chersonissos ken maar ik denk dat ik wel kan zeggen dat Parga niet lijkt op o o cherso;)
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#10
kijk, met zulke info van jullie schiet ik al een eind op, dank allen.
als het inderdaad 3 u rijden is vanuit pillion of parga, dan kan ik er beter een 2 daagse uitstap van maken.
Persoonlijk doe ik het liever rustig aan, in het verleden hebben wij op kreta ook zulke 2 daagse trips gedaan (naar elafonissi).
Ik heb vandaag nog wat in de nederlandse brochures zitten kijken (jullie aanbod is werkelijk beter dan de belgishe), en denk dat ik toch ga kiezen voor 1 verblijfplaats ipv een rondreis. Volgens mij is het beter een kleiner gebied goed te bezoeken dan een groter gebied maar half of alleen de bezienswaardigheden. Het mooie van griekenland zit volgens mij net in die kleine details, die als je te snel reist mischien mist.
Als ik het zo bekijk word het dus parga of pillion omdat peloponessos iets te zuidelijk ligt voor meteora.
Ik zag ook dat lefkas verbonden is met vasteland, is dit ook een optie als uitvalsbasis ?
Indien parga niet te vergelijken valt met cherso, kun je het dan ergens met iets anders vergelijken ( ik weet dit is moeilijk want op elk grieks eiland is alles anders).
I.v.m. kamer huren in kalambaka: wij vertrekken hier pas op 18 augustus, dus die uitstap naar meteora zou pas tussen 20 en 25 augustus zijn, denken jullie dat er dan ter plaatse gemakkelijk kamers te vinden zijn, voor 1 nacht speelt comfort geen rol als we maar een bed hebben.
Quote
#11
Hoi Roefke,
aansluitend op de voorgaande citaten. Inderdaad het gebied Epirus is zeer aan te raden. Wij gaan altijd naar de baai tussen Vrachos en Loutsa. Deze baai is hoofdzakelijk voor het griekse tourisme. hierdoor ontwijk je het massa toerisme.
Deze baai ligt tussen preveza en parga, ca. 30min rijden vanaf Igoumenitsa. Wil je de meteora bezoeken zit je niet ver. is in één dag te doen.
Kijk eens naar onderstaande link. dit hotel ligt bijna op het strand. Duitstalig.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Groet
Will
Quote
#12
Je zegt dat je op verschillende eilanden geweest bent, maar helaas niet op welke. Ik denk dat Parga het beste te vergelijken is met Kokkari op Samos. Het is gewoon een knus gezellig stadje en misschien inderaad erg druk in Augustus, maar het zal er niet minder gezellig om zijn.

[Afbeelding: 2ivjpqo.jpg]
Quote
#13
kokkari ben ik reeds geweest, dus mooie vergelijking.zo krijg ik toch al iets beter idee.
ter info ik ben reeds op volgende eilanden geweest: kreta, lesbos,chios,kos, zakynthos,corfu,rhodos,samos,eilandhoppen cycladen.
Dat het in augustus druk is heb ik geen probleem mee, zolang het een gezellige drukte is en er toch wat griekse sfeer hangt.
Meestal boeken wij een accomodatie iets afgelegen van het centrum voor de rust.Maar 's avonds hou ik toch van wat wandelen langs haven ofzo, iets eten een terrasje doen en dan vind ik toch tof als er wat beweging en sfeer is, te rustig is ook niets voor ons.Het enige wat ik haat is dus toestanden zoals cherso, laganas enz..Maar dit lijkt mij dus in parga niet het geval.
Quote
#14
Naxos stad vind ik ook wel een beetje het sfeertje hebben. Zoals je zegt moeilijk een vergelijking te maken, want ze zijn nooit precies helemaal hetzelfde, maar dan heb je een idee. Gezellig is het er zeker.
Quote
#15
Hallo,
Wij hebben de Meteora kloosters gedaan vanuit Kala Nera op de Pilion. Prima vlakke snelweg ernaar toe. Je komt langs veel katoenvelden . We zijn 3 nachten in Kastraki gebleven , want niet alle kloosters zijn op dezefde dag open. Zeer indrukwekkend .Kastraki ligt iets verder dan Kalambaka onderaan het Meteora gebied aan.Hoe de naam van het apartement heette weet ik niet meer, maar eerst is er aan de linkerkant een camping , daar rijdt je voorbij en eenstuk verder is er aan de rechterkant nog een camping en de eigenaar verwijsd je naar her gelijknamige appartement. Dat is een athentiek app. Volgens mij begon het met Bour......? Kastraki is een wat kleinschaliger plaatsje , erg gezellig.
Succes.
Quote
#16
(24 December 2011, 21:52)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kijk, met zulke info van jullie schiet ik al een eind op, dank allen.
als het inderdaad 3 u rijden is vanuit pillion of parga, dan kan ik er beter een 2 daagse uitstap van maken.
Persoonlijk doe ik het liever rustig aan, in het verleden hebben wij op kreta ook zulke 2 daagse trips gedaan (naar elafonissi).
Ik heb vandaag nog wat in de nederlandse brochures zitten kijken (jullie aanbod is werkelijk beter dan de belgishe), en denk dat ik toch ga kiezen voor 1 verblijfplaats ipv een rondreis. Volgens mij is het beter een kleiner gebied goed te bezoeken dan een groter gebied maar half of alleen de bezienswaardigheden. Het mooie van griekenland zit volgens mij net in die kleine details, die als je te snel reist mischien mist.
Als ik het zo bekijk word het dus parga of pillion omdat peloponessos iets te zuidelijk ligt voor meteora.
Ik zag ook dat lefkas verbonden is met vasteland, is dit ook een optie als uitvalsbasis ?
Indien parga niet te vergelijken valt met cherso, kun je het dan ergens met iets anders vergelijken ( ik weet dit is moeilijk want op elk grieks eiland is alles anders).
I.v.m. kamer huren in kalambaka: wij vertrekken hier pas op 18 augustus, dus die uitstap naar meteora zou pas tussen 20 en 25 augustus zijn, denken jullie dat er dan ter plaatse gemakkelijk kamers te vinden zijn, voor 1 nacht speelt comfort geen rol als we maar een bed hebben.

Beste Roefke,

Vanuit Parga ben je via de autosnelweg binnen de drie uur in Meteora, Als je dan toch in deze buurt ben is een bezoek aan Metsovo op de terugweg zeker aan te bevelen. Metsovo is een bijzonder gezellige autentike plaats gelegen in het Katara gebergte met vele restaurantjes waar volop gegrild wordt. Vanuit Metsovo nog even naar boven via de oude weg en dan zie je het skigebied met prachtige natuur. Metsovo en omgeving ligt in een beschermd natuur gebied als uitloper van Zagoragoria.
Mogelijk alternatief voor Parga is Amoudia zeker een stuk goedkoper dan Parga en na 15 augustus zijn er hotelkamers genoeg.
Amoudia ligt ± 5 KM van de weg tussen Preveza en Igouminitsa en hier stroomt de Ageron in zee.
Een bezoek is Glyki, de bron van de Ageron, zeker waard, op zeer warme dagen vind je hier heerlijke verkoeling.

Veel plezier alvast met de voorpret.

Prettige feesdagen en een goed 2012,

Dick
Quote
#17
Hoi Roefke,

Het vasteland is prachtig, waar je ook komt. Wij zelf komen al voor heel veel jaren in het mooie Zagoria! Een prachtig natuurgebied met de zilverstad Ioannina op ruim een half uur rijden. We combineren de streek meestal met Lefkas/Meganisi. Zo heb je bergen en zee in één vakantie. Maar ook Corfu of Parga behoort natuurlijk tot de mogelijkheden (onze eerste kennismaking was vanaf Corfu, emt een kleine flydrive in Zagoria en een week daarna een week "uitrusten" op Corfu. Sindsdien zijn we er ieder jaar terug gegaan. De mogelijkheid om naar Meteora te gaan is nu een stuk gemakkelijker, met de nieuwe snelweg: Egnatia.

Ook hebben we een aantal keren Pilion bezocht en ook hier hebben we mooie vakanties doorgebracht! Zelfs een combinatie met Zagoria, en dus ook een bezoek aan de Meteora, is een goede mogelijkheid.

Mocht je meer informatie willen hebben, mail me dan gerust of breng een bezoekje aan mijn website (klik even op mijn naam in mijn handtekening)
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#18
Wij hebben 2 keer de Pillion bezocht en gelogeerd in Afissos, heel leuke accomodatie. Dit jaar in juni hebben we eerst een paar dagen gelogeerd in Volos, daarna naar de Meteora voor 2 overnachtingen. Ons logement was in Kastraki, aan de voet van de Meteora. Ook hier een heel leuk pensionnetje gevonden. Daarna een paar nachtjes gelogeerd in Ioannina en dan voor 1 week naar Lefkada. Voor ons is 't leuk om alles rustig aan te doen daarom liever ergens 2 nachtjes blijven en niet te grote verplaatsingen op één dag. Als je bijkomende info wilt mag je me altijd mailen hoor.
Groetjes,
Viviane.
Quote
#19
De knoop is doorgehakt: het word parga. We vertrekken op 14 augustus voor minstens 2 weken, maar mischien zelfs 4 dagen langer.
Ik veronderstel dat er meer dan voldoende te ontdekken valt om zelfs 18 dagen te vullen.
We denken naar app. Andreas Kanali te gaan, iemand daar al geweest?
@ Angeliki : ik heb al goede tips gevonden op uw site voor wandelingen enz.


Quote
#20
Fijn, dat je informatie hebt gevonden op mijn site. Parga is een goede keus en je hebt heel veel mogelijkheden om vandaar uit op pad te gaan! Heel veel plezier alvast! Want ook vooraf is het al genieten.....:)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Land van het jaar cors 0 518 28 December 2023, 22:19
Laatste bericht: cors
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 4.136 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  eilanden of vaste land? spikie 24 13.173 08 February 2015, 10:05
Laatste bericht: ElsR
  Griekenland het minst genereuze land ter wereld. Aleko 3 3.374 03 December 2013, 20:39
Laatste bericht: Tina K. Noume
  Gaan rokende Grieken het land redden? Ger 3 4.468 01 October 2011, 17:57
Laatste bericht: Markos
  Via vaste land naar Griekenland Thomas 23 25.929 25 September 2011, 11:35
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)