Grieksegids nieuws     
Nederlandse TV Peloponessos, wat nu ?
#1
Hoi allemaal,

Wij gaan in Maart verhuizen naar Griekenland ( Peloponessos ) en willen daar graag nederlandse Televisie ontvangen.
Ik heb nog nooit via een satelliet tv ontvangen maar ben na een korte zoektocht erachter gekomen dat de enige manier om Nederlandse tv te ontvangen in Griekenland via de satelliet gaat en dat het het beste is om voor vertrek alvast alle spullen te kopen in Nederland en een abonnement te nemen bij Canaldigitaal om de zenders te ontvangen in Griekenland.

Nu heb ik toch een aantal vragen om er zeker van te zijn dat we de juiste spullen aankopen en meenemen zodat we in Griekenland van de Nederlandse zenders kunnen genieten :)

Waar moet je zo'n schotel plaatsen ? als dat buiten is staat de wet in Griekenland dat toe om een schotel te plaatsen?

We moeten een schotel meenemen, welk formaat is het beste en welk merk? ( en zijn er nog andere dingen waar we op moeten letten bij een schotel )

Ook hebben we een reciever nodig, is een hd-ontvanger voldoende?
Wat is een goede hd-ontvanger en van welk merk en waar moeten we op letten?

Naast de schotel en een reciever moeten we ook minimaal 2x LNB hebben, waar moeten wij op letten en welke is het beste?

Naast een schotel, reciever en lnb hebben we dan nog een smartcard van Canaldigitaal nodig met een abonnement om alle zenders te ontvangen, is dit alles wat we in totaal nodig hebben of ben ik nog iets vergeten?


Wij willen zeker weten dat we de juiste spullen meenemen om geen teleurstellingen te krijgen wanneer we eenmaal in Griekenland zijn en hoop op iemand met kennis en ervaring die ons hierbij kan helpen :)

Gr Damien

Quote
#2
Hier een paar antwoorden op je vragen.
Schotel op het dak plaatsen en goed verankeren met onbelemmerd zicht op het zuiden. ASTRA.
De overheid maakt geen probleem van schotel. Althans niet op Kreta.
Schotel afmeting 160 cm zodat je in de winter ook goede ontvangst hebt.
In schotels zijn er denk ik geen slechte fabrikaten, maar neem niet automatisch de goedkoopste.
Voor merk HD ontvanger op Internet in forums zoeken.
Als je een HD ontvanger koopt, koop er een met ingebouwde harde schijf en 2 ontvangers. Kan je naast het kijken naar een programma ook er een opnemen.
Met een HD ontvanger betaal je meer Dan het basispakket van CanalDigitaal.
Voor een Lnb ook in forums zoeken. Er zijn er heel veel maar neem een kwalitatief een goede.
Het abonnement moët op een nederlands adres zijn, familie of zo.

Succes.
Quote
#3
Dag Damien,
Kijk ook eens op m'n satellietpagina's; klik daarvoor op de "satelliet"-link bovenaan deze pagina en ga vervolgens naar "Nederlandse zenders in Griekenland". Daar wordt het één en ander al uitgelegd.

Bedenk vantevoren welke Nederlandse zenders je wilt ontvangen, een aantal zitten zoals je daar kunt lezen op de Astra-1 postitie (19,2 oost) maar de HD-zenders en themapakketten daarentegen op de Astra-3 (23,5 oost). Wil je beide platforms ontvangen kan je niet volstaan met een enkele LNB maar dien je een Duo-LNB of, beter nog, 2 losse LNB's icm een Disecq-switch te gebruiken. Een schotel hoeft absoluut niet hoog te staan, gewoon een plekje ergens verborgen tussen de struiken mag ook zolang deze maar vrij zicht heeft op de satellietpositie (geen gebouwen, planten en/of bomen in de directe nabijheid van de richting daarheen). Voordeel is dat je er gemakkelijker aan kunt werken, nadeel dat je er ook gemakkelijker tegenaan stoot (spelende kinderen bijvoorbeeld).

Wat receivers betreft moet je er natuurlijk op letten dat de kaartlezer het coderingssysteem van Canal Digitaal aankan, op dit moment is dat Seca-3. Als je een dergelijke ontvanger in Nederland aanschaft wordt dit er altijd bij vermeld. Let wel: het is een fabeltje te denken dat je alleen een "Canal Digitaal goedgekeurde receiver" kunt gebruiken. Vele andere merken en types doen het ook uitstekend mits ze het coderingssysteem aankunnen.

Tip: Google eens op de SAB Titan I of Titan II, beide zijn uitstekende ontvangers. De Titan II ontvangt tevens DVB-T, dat zijn de nieuwe digitale landzenders, in Nederland bekend onder de naam Digitenne; in Griekenland heet dat Digea en wint ook daar steeds meer terrein. Als je dan eens Griekse TV wilt kijken kan je dat gewoon met één en dezlfde ontvanger doen, dus géén extra kastjes.

De Titans bezitten daarnaast de mogelijkheid om via een externe schijf of een flinke USB-stick programma's op te nemen. Titan I is al te verkrijgen voor rond de € 100, de Titan II voor rond de € 125. Het is maar een tipje hoor, er zijn vele mogelijkheden op dit gebied.

Ik hoop dat je nu alvast een ideetje begint te krijgen, mochten er nog vragen zijn weet je dit forum inmiddels te vinden.

Ger


Quote
#4
Beste Damien,

Woon je in de buurt van Zoetermeer dan kan ik je Cardwriter aanbevelen. Geeft goede informatie en heeft prima apparatuur voor een schappelijke prijs.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Wat de schotel en LNB's betreft die kun je beter in Griekenland kopen, de schotel vanwege de omvang en de LNB's vanwege plaatselijke omstandigheden.
Ik zou adviseren om de schotel, minimaal 120cm, op de grond te plaatsen waar hij zo weinig mogelijk wind vangt gericht op het zuiden. De windlast voor deze diameters zijn funest voor de constructie die meestal ligt zijn uitgevoerd.
De kaart van Canal Digitaal moet inderdaad op een Nederlands adres geregistreerd worden.
Er zijn diverse goede HD receivers de keuze is afhankelijk van je budget. Zelf zou ik nu kiezen voor een DreamBox die heeft vele mogelijkheden en redelijk toekomst vast. Neem wel de Originele Dreambox de clones vragen speciale kennis.

Heb je nog vragen stel ze gerust.

Kali Mera,

Dick
Quote
#5
Hoi Limonia, Ger en Dick,

Bedankt voor alle info, alles is een stuk duidelijker geworden.

Wij zullen voor een schotel gaan met een diameter van minimaal 120cm ( liefst 160 cm ) en zullen deze inderdaad in Griekenland moeten aankopen aangezien die niet mee kan in onze auto ( hoop dat ze daar niet 2x zo duur zijn )

De ontvanger kopen we hier alvast en zit nu te kijken naar de Titan 2 en de Dreambox ( even kijken welke het beste is )

We zullen ook alvast een Disecq-switch meenemen en dan daar kijken voor 2 losse LNB's zodat we zeker weten dat ze in die regio werken.

Canaldigitaal vragen we deze week alvast aan en mijn vriendin blijft ingeschreven staan in nederland dus dat moet geen probleem zijn.

Zitten we wel met het volgende probleem, mijn vriendin heeft een baan als Hostess aangeboden gekregen en zal het eerste en misschien ook het 2e seizoen werkzaam zijn in de peloponessos.
Wij zullen daar nog geen eigen woning gaan nemen aangezien wij uiteindelijk op kreta willen gaan wonen ( dus het is even wachten tot er op Kreta een plekje vrijkomt als Hostess zodat we dan van de Peloponessos over kunnen gaan naar Kreta en dan een eigen woning zullen gaan nemen ) waardoor we de eerste tijd in een woning zullen verblijven die wij aangeboden krijgen via de reisorganisatie, nu weten wij niet van tevoren of wij daar een tuin hebben...en of het balkon wel naar het zuiden richt. gaten boren om de schotel op te hangen is denk ik ook niet mogelijk dus nu zitten wij even met het probleem dat stel dat we geen tuin hebben en ons balkon niet op het zuiden gericht is, we straks niet eens gebruik kunnen maken van een satelliet ( zouden we heel erg vinden want zeker in de winter wil je toch wel alle Nederlandse zenders kunnen ontvangen )

hoe kunnen we dit probleem oplossen :)
Quote
#6
(07 January 2012, 15:44)D_Magic schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, nu weten wij niet van tevoren of wij daar een tuin hebben...en of het balkon wel naar het zuiden richt. gaten boren om de schotel op te hangen is denk ik ook niet mogelijk dus nu zitten wij even met het probleem dat stel dat we geen tuin hebben en ons balkon niet op het zuiden gericht is, we straks niet eens gebruik kunnen maken van een satelliet ( zouden we heel erg vinden want zeker in de winter wil je toch wel alle Nederlandse zenders kunnen ontvangen )

hoe kunnen we dit probleem oplossen :)

Best D-Magic,

Een probleem is pas een probleem als het probleem daar isBig Grin

Wat de prijs van de schotel betreft die valt wel mee hoor zelfs die discswitch is hier heel goedkoop. Koop in ieder geval een vierdelige switch dan kun je altijd nog buiten de twee Astra's bv een Hotbird LNB toevoegen.
Ja en wat de locatie van je schotel betreft als je geen vrij zicht op het zuiden hebt houd het op. Mogelijk kun je nog altijd in de tuin van buren terecht zolang je niet boven de 75 meter kabel uitgaat moet het lukken.
O ja, bespaar a.u.b. niet op de kabel, goedkope kabel is meestal duurkoop.

Veel succes met het organiseren.

Dick
Quote
#7
(07 January 2012, 15:44)D_Magic schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We zullen ook alvast een Disecq-switch meenemen en dan daar kijken voor 2 losse LNB's zodat we zeker weten dat ze in die regio werken.

Die LNB's kan je net zo goed hier kopen hoor; het gaat om een universele LNB die overal inzetbaar is. Er bestaat geen 'alleen voor een bepaalde regio' LNB. Alleen als er sprake is van een DUO-LNB voor Astra-1 en 3; die zijn voor de regio West-Europa ontworpen en voor een schotel van 60cm. Er zijn mensen die deze duo-LNB ook in andere regio's en met iets grotere schotels gebruiken met goed resultaat maar optimaal is dat niet.
Ik kan me voorstellen (al ken ik de prijzen in GR niet) dat het toch voordeliger is de LNB(s) in NL/B aan te schaffen.
Mocht je voor 2 LNB's gaan vergeet dan ook de beugel niet waarmee je de tweede aan de standaard gemonteerde LNB bevestigd.

Tja, en dan je eventuele huisvestingsprobleem: De schotel moet absoluut op het zuiden staan uitgericht, daar kom je niet omheen. Oplossing zou kunnen zijn om je buren eventueel te vragen of je de schotel bij hun op een geschikte plek mag monteren, zeker als dat maar tijdelijk is is dat misschien een optie? Trek je niet al teveel aan van de langere kabel die je dan misschien nodig hebt, dat zal niet zo'n problemen opleveren als je een goede kabel gebruikt. Tot zo'n 50 meter zal je nauwelijks signaalverlies hebben; daarboven gaat het resultaat maar miniem per meter omlaag.

Dan nog even de receiver: wil je gewoon kijken naar de NL/B zenders en verder niet veel hobbyen is de Titan uitermate geschikt door z'n prijs/kwaliteit verhouding. Wil je nu of later wat gaan experimenteren met andere mogelijkheden (..... ;) ) is de Dreambox aan te raden. Daar hangt dan ook wel meteen een ander prijskaartje aan......

Succes,

Ger


Dick (Beems) was me nét voor ;)
Maar ja, beter te veel info dan een ijzige stilte op je vraag, toch?
Quote
#8
Hoi Ger,

Het is ook een leuk onderwerp om over te schrijven jammer dat er weinig vraag naar is.
Wat die receiver betreft een Dreambox lijkt mij het einde om mee te hobbyen.


Groet vanuit bewolkt maar vandaag droog Megalokampos.

Dick
Quote
#9
Zit met een kleine glimlach om m'n mond de discussie te volgen.
Ik had het precies zo. Alles uitzoeken voor vertrek naar Griekenland. Want ik moest wel Nederlandse TV blijven kijken.
Inmiddels is dit onze tweede winter, zonder satelliet. Maar wel met internet, en dus uitzending gemist. Voor mij meer dan genoeg. En eerlijk gezegd is het ook wel lekker alles een dag later te zien. De hype is dan voorbij.
Ook de Nederlandse radio volg ik via internet. En bij serieus nieuws is journaal24 en politiek24 actueel te volgen.
Het EK is deze zomer goed te volgen in de taverna. Ook gezellig. Waarmee ik maar wil zeggen, als het niet lukt, dan is er geen man overboord.

Maar natuurlijk wel veel plezier bij he voorbereiding en voor straks een heel goed verblijf!'

Jan
Quote
#10
Ik ben dankzij jullie een stuk wijzer geworden en weet nu precies waar ik op moet letten en hoe we alles gaan aanpakken wanneer we eenmaal in Kreta belanden.

Denk dat wij voor nu door de onzekerheid waar we precies gaan wonen en welk huisje we zullen hebben wachten met het aanschaffen van dingen en wanneer we ons huisje hebben in de Peloponessos en blijkt dat wij een tuintje hebben of een balkon gericht op het zuiden of het tuintje van de buren kunnen gebruiken dat we dan alles in Griekenland aanschaffen en via het adres waar we ingeschreven staan in Nederland een abonnement bij Canaldigitaal afsluiten.

Blijkt dat het voor de tijd dat we in de peloponessos ziten niet mogelijk is dan moet ik even voor die periode een ander alternatief zoeken, ben ook een slingbox tegen gekomen die je op een adres in Nederland ( bij onze ouders ) kan koppelen aan de tv ontvanger van bv upc, die dan alle tv kanalen op intenet zet zodat je die overal ter wereld met een pc, laptop of mobiel kan bekijken ( hoop ik wel dat als we een onbeperkt abonnement bij bv OTE nemen dat we ook echt onbeperkt gebruik kunnen maken van internet want dat zal wel veel GB's verbruiken per maand.

Ook zou het met de slingcatch dan weer mogelijk moeten zijn om het signaal dat de slingbox via internet verstuurd en die je dan in Griekenland kan bekijken op je pc, om die dan weer van je pc naar de tv te streamen...waardoor je uiteindelijk dan toch nederlandse tv op je tv in Griekenland hebt
Quote
#11
Wat ik doe is een iets andere route. Ik woon in Nederland en Griekenland en heb in Nederland een Ziggo aansluiting. Ziggo heeft tegenwoordig een mooie iPad app om via internet TV te kunnen kijken. Dit gebruik ik dan in Griekenland om de Nederlandse zenders te ontvangen..

Officieel mag je met de Ziggo app enkel thuis TV kijken op de iPad. Via een truuc is dit echter ook in het buitenland mogelijk. Met een kabeltje kun je zelfs de iPad aan je TV koppelen om op het grote scherm te kunnen kijken.
Quote
#12
(08 January 2012, 15:22)Xandrios schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik doe is een iets andere route. Ik woon in Nederland en Griekenland en heb in Nederland een Ziggo aansluiting. Ziggo heeft tegenwoordig een mooie iPad app om via internet TV te kunnen kijken. Dit gebruik ik dan in Griekenland om de Nederlandse zenders te ontvangen..

Officieel mag je met de Ziggo app enkel thuis TV kijken op de iPad. Via een truuc is dit echter ook in het buitenland mogelijk. Met een kabeltje kun je zelfs de iPad aan je TV koppelen om op het grote scherm te kunnen kijken.

Moet je wel een heel goede en snelle internet verbinding hebben anders wordt het hikken. Geld natuurlijk voor iedere internet oplossing.

Kalo Vradi,

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nederlandse radio teixo 5 7.212 07 August 2014, 10:51
Laatste bericht: Ger
Lightbulb Website over Nederlandse / Vlaamse TV in Griekenland Ger 6 9.685 06 May 2014, 09:08
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)