Auto meenemen als verhuisboedel
#1
Begin 2013 emigreren wij naar Griekenland. Ons huis daar is inmiddels klaar dus na afronding van zaken hier kunnen we vertrekken.

We hebben veel uitgezocht en tav het meenemen van een NL auto, boot en caravan van verschillende instanties en personen begrepen dat het geen probleem is deze mee te nemen als zgn verhuisboedel. De enige voorwaarde voor de auto zou zijn dat deze minimaal 2 jaar in je bezit is (voor boot is dat 6 maanden). Dus geen probleem als de auto ouder dan 5 jaar is

Hebben jullie deze ervaring ook?

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Geni

Quote
#2
Denk om de invoerrechten van de auto!!!!!!
Quote
#3
Circa 200 euro en dan is dat geregeld.
Quote
#4
200 euro durf ik te betwijfelen. Lees eens goed de webpagina's van de NL ambassade in Griekenland door (ben even de directe link kwijt)
Quote
#5
Bedankt voor je reactie. We hebben met de ambassade gebeld.
Quote
#6
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Als ik een advies mag geven, bezoek ruim van te voren de Griekse ambassade in Den Haag. Zij kunnen je alles vertellen over de afwijkende regels die Griekenland toepast.

Veel succes met de voorbereiding.

Dick
Quote
#8
Scroll op deze pagina eens tot de helft daar staat permanente import:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Volgens mij hoeft de auto niet 2 jaar in bezit te zijn maar je mag hem na de import het eerst volgende jaar niet verkopen.
Quote
#9
Ik heb vorig jaar alles uitgezocht voor onze auto. Omdat we al in Griekenland wonen en we een aantal documenten moesten produceren, veel gedoe dus, heb ik mijn auto in Nederland verkocht. En een kleinere Griekse - nou ja Japanner - gekocht. Voordeel is dat hoe nieuwer de auto, hoe schoner, hoe minder belasting je betaalt.
Quote
#10
En als je in Griekenland een auto koopt, stimuleer je de economie er ook mee. Nog een voordeel toch?
Quote
#11
Wij hebben het zelfde gedaan @Jan, we zijn vorig jaar juli terug gereden naar NL, auto was al te lang hier, hebben hem verkocht in NL en hier een goede 2e hands gekocht, daar zijn er nu genoeg van.En goedkoper als huren.
@Geni je boot is een ander verhaal, die moet bij de port police geregistreerd worden waar je gaat wonen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(16 January 2012, 09:46)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij hoeft de auto niet 2 jaar in bezit te zijn maar je mag hem na de import het eerst volgende jaar niet verkopen.

De auto moet een half jaar in uw bezit zijn, dit moet aangetoond worden met een betalings bewijs. Een lease auto wordt niet ezien als eigen! Tevens moet u aantonen dat u twee jaar in Nederland hebt gewoond.

Kali Mera,

Dick
Quote
#13
er zijn tegenwordig heel veel autos te koop in griekenland,gezien dat niemand kan de kosten opbrengen om auto te rijden, ik weet een mooi Honda crv ,3 jaar oud als je belangsteling hebt.
Quote
#14
Bedankt voor alle reacties. Vooralsnog nemen wij onze eigen auto mee, om diverse redenen Smile.
Nogmaals bedankt.
Quote
#15
Vraag even na wat nieuwe Griekse kentekenplaten kosten, daar zijn ook diverse mensen mee in de boot gegaan.
Quote
#16
Ik snap dat wel @Geni, je moet tenslotte heel veel spullen meenemen en dan kun je mooi de auto en de caravan of boot erachterhangen en helemaal volladen.
Elke m2 die je zelf vervoert is winst.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
@Arthur, weet jij of de boot ook overgezet moet worden op een G R kenteken?
@ Limonia waar zou deze info te verkrijgen zijn?
En heeft iemand van jullie ook al eens een caravan al verhuisboedel ingevoerd?

Voor de duidelijkheid wij schrijven ons dus echt uit in NL!! Smile
Quote
#18
Even over je boot, hoe groot, is hij trailerbaar, is er een outboardmotor bij en met hoeveel PK, hoe snel kan die, heb je een vaarbewijs en het voornaamste heb je overal papieren van. Soms kunnen ze nogal moeilijk doen, @Xander heeft ook een boot geregistreerd, misschien kan hij je ook nog helpen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Hallo Arthur,
Het bootje is 5.5 m. met een outboardmoter van 115 pk en is dus trailerbaar. We zijn beide in bezit van vaarbewijs 1 en 2 en de boot staat op onze naam geregistreerd.

Quote
#20
Ik morgen even langs de port police eens kijken of ik de man vind die er over gaat, hier is het nog niet zo makkelijk om op elk uur van de dag de goede persoon te vinden.Je gaat naar het vasteland neem ik aan, in welke plaats ga je wonen en is het vlak bij een haventje met een scheepshelling, als niet moet je hem in het water laten liggen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Halo Arthur, fijn als jij ter plaatse eens zou willen informeren. Wij gaan naar Lefkada en hebben zelf een steiger dus dat is geen probleem. Als je meer info hebt kunnen krijgen hoor ik graag Bedankt alvast.
Quote
#22
Wat is het toch fijn om te lezen hoe we elkaar helpen met de nodige informatie. Echt Top!!! Big Grin

@Geni, geweldig dat je echt NL gaat verlaten. Lefkada is mooi, maar dat wist je al. Wij willen NL ook voorgoed achter ons laten, zit enkelt ff niet zo mee. Dus duurt het wat langer helaas Confused


Heel veel woon plezier bijdeze alvast op Lefkada....


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#23
@Geni, ik was vanmiddag bij mijn buurman, hij is een hoge pief bij de Port Police, het invoeren en registeren van een boot is niet zo makkelijk, hier snappen ze niet dat in NL een boot nergens geregistreerd staat, behalve dan je nr omdat het een snelle boot is, je hebt wel eigendomspapieren van de boot, de moter en de trailer nodig om het over te schrijven. Ik schrijf je nog een mail wat er nog meer is, krijg ik wel een A4 mee vol.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
Arthur ontzettend bedankt alvast voor je moeite, je email zie ik graag tegemoet Smile
Hier in NL hebben we inderdaad alleen een eigendomskaartje van het RDW voor de boot waarop ook de motor staat vermeld en natuurlijk papieren voor de trailer. Is dat niet genoeg?
Overigens is het natuurlijk ook de vraag of we de boot niet op NL registratie zouden kunnen houden?
Nogmaals dank en hoor graag nog van je en wellicht in 2013 een keer ouzo drinken in GR Smile
@Imogen ja heerlijk he we kijken er ontzettend naar uit! Jullie ook succes met alle plannen!
Quote
#25
@ Arthur
Je krijgt inderdaad een A4-tje vol met eisen.
Ik had feitelijk alleen de originele conformiteitsbewijzen van zowel boot als de motor en de originele BTW factuur nodig. Daarnaast een goed gelijkende foto van de boot en mezelf (2X) en mijn AFM nummer. Oh ja, ik moest ook een naam voor de boot verzinnen.
Dat was alles. Geen invoerrechten of belastingen betaald.

Mij is ook gebleken dat het uitmaakt waar je je bootje registreert. Bij ons in het dorp wilden ze de registratie niet regelen (luie ambtenaren denk ik dan maar). In Chania deden ze ontzettend moeilijk en kreeg ik het niet voor elkaar, in Rethymnon wel.
Lukt het in de ene havenplaats niet, dan ga je gewoon naar een andere toe !

Ik heb Geni al een uitgebreide mail gestuurd trouwens.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland Beems 58 17.628 02 March 2024, 00:05
Laatste bericht: AlikiR
  Als Griek terug naar GR met NL-auto AlikiR 9 845 22 February 2024, 19:46
Laatste bericht: El Greco
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.670 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer
  Hond meenemen van Athene of Kalamata naar Kythira MartinS 18 5.422 04 November 2018, 22:02
Laatste bericht: MartinS

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)