Cafébezoekers
#1
Kom nu een poosje in dit café. Het is een mooie plek, want er komen mensen van verschillend pluimage en verschillende komaf. En het lijkt behoorlijk op een Griekse taverne, waar ook af en toe de stemmen worden verheven en het er hard aan toe gaat. Met wel met respect. Omdat in de echte Griekse taverne je weet wie het zegt, uit welk familie hij komt, wat zijn politieke achtergrond is. En met wie hij in de klas zat.

Wat mij de laatste weken op begint te vallen is dat we in de discussie vergeten dat we vanuit verschillende achtergronden met elkaar in discussie zijn.

Ik zie grofweg een paar groepen. Zo zijn er de Nederlanders die in Griekenland wonen en totaal afhankelijk zijn van de Griekse situatie. Omdat ze er werken of een Griekse partner hebben. Die hebben het zwaar. Hun inkomen is verminderd, vaak met 40 % en de prijzen zijn verhoogd. Ook soms met 40 % of meer.
De tweede groep zijn de Nederlanders die wel hun inkomen uit Nederland hebben, maar in Griekenland permanent wonen. En die daardoor dus ook de gevolgen aan de crisis aan den lijve ondervinden. Stijgende prijzen, maar vooral ook vrienden en buren in de problemen.
Nog een groep. Jarenlang verknocht aan hun eigen plek. Een paar keer per jaar komen ze langs. Zien ze wat er gebeurd en maken ze zich zorgen over hun eigen verblijf. Hoer lang blijft het goed gaan? Maar ze genieten vooral van al het mooie wat het land en de inwoners te bieden hebben.
En natuurlijk ook die Griekenlandgangers die van hot naar her zwerven. Ontdekkend, genietend en vol met vragen om niets van hun kostbare tijd te verspillen.
Last but not least, net als in elk café, heb je die speciale gasten. De mopperaars, die eigenlijk heel lief zijn. De beetje stillen die niets zeggen. Of die ene, die de taal nog niet zo machtig is, maar elke keer vol passie zich met een discussie bemoeit.

Natuurlijk wind ik me ook wel eens op om iets wat er geschreven wordt. Want het blijft een virtueel café en je kan elkaar niet in de ogen kijken om te vragen wat iemand bedoeld.

Deze bijdrage is veel langer geworden dan ik bedoelde. En ik maak niet eens echt een punt. Behalve dat ik het leuk vind om hier te komen, maar dan moet het ook leuk blijven. Lekker gevarieerd, maar met respect voor elkaars achtergrond. Net als de taverne bij mij om de hoek. Waar het door de crisis een stuk rustiger is geworden, maar nog steeds levendig.
Quote
#2
@Jan
Mooie samenvatting
Quote
#3
mooi gezegd Jan
Quote
#4
Mooie woorden laten we dat bij elke reactie ons even herrineren.
groet helma
Quote
#5
Voor wie goed leest/luistert maak je wel degelijk een punt.
En je hebt helemaal gelijk!
Quote
#6
Jan je heb de Griek vergeten ,ik denk ook de enige die hier langs komt. waarom weet hij niet.
en Jota hoe is het op Thassos ??
Quote
#7
(13 January 2012, 20:16)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en Jota hoe is het op Thassos ??

Hi Tzimi, niet best hoor. Je hoort steeds meer van trieste gevallen: diefstallen, het illegaal kappen van (zelfs olijf)bomen tbv hout etc. En dan komt mij nog niet eens alles ter ore. Maar we maken er het beste van.
Quote
#8
ik lees het nu pas
jan ik ben bang dat je gelijk hebt
groetjes ger en jose
Quote
#9
leuk om te lezen, denk dat je helemaal gelijk hebt. Soms zit bij ons in het kafenion in het dorp ook echt zo'n groep van verschillende komaf, kretens(vooral ouder, met werk of met pensioen), duits werken en leven hier), frans (alleen in de zomermaanden hier), engels (leven hier), nederlands(werken en leven hier) en meestal wordt er gesproken over van alles en nog wat, maar de laatste tijd is het precies zoals hier in het Kafenion, het gaat nu vooral over geld, werk, problemen etc.
Maar zoals onze buurvrouw zie: de Kretenzers hebben geleerd te overleven, dus dit overleven we ook wel.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)