Nieuwe rubriek: Op weg naar Griekenland
#1
Ik lees hier -maar ook op andere fora- regelmatig discussies over de verschillende manieren om naar Griekenland te reizen. Volgens mij is het geen slecht idee om daar een aparte rubriek voor aan te maken.

Op weg naar Griekenland - over land - over zee - door de lucht

Dus heb je ervaring met of vragen over de te rijden route per auto,
Heb je tips of vragen over de oversteek per ferrie,
Heb je ergens goedkope vlietickets gespot of heb/zoek je info over vliegmaatschappijen en/of vliegvelden,
Of andere vragen/tips over het reizen van en naar Griekenland?

Zet het allemaal in deze rubriek zodat het voor iedereen gemakkelijk te vinden is up


Quote
#2
Een heel goed idee. Ben zelf nog niet veel verder dan veel zoeken en vergelijken via verschillende sites. Ben benieuwd of iemand dit al gemakkelijker heeft kunnen maken?

groet Helma
Quote
#3
@Ger, lijkt mij erg handig deze topic, nu kunnen we zonder ons zelf af te vragen waar deze info ook al weer had gestaan, terug te vinden alhier. Erg handig dus.

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#4
Ger, een goed idee, zelf gaan we al sinds 2006 met de auto naar Griekenland, bevalt ons prima.
De eerste keer veel uitzoeken (wat ik geweldig leuk vind) en steeds pakken we een andere bestemming mee. Chios is altijd onze vaste verblijf plaats, de overige dagen plannen we altijd in verschillende gebieden van Griekenland of een van de eilanden. Dit voorjaar door de Peleponesos naar Kythira een mooie reis. Wel moet je flexibel zijn, de ferry tijden voor de eilanden zijn bij ons uitzoek werk nog niet bekend. Ook veranderen de tijden wel eens, dat nemen we op de koop toe. Wij vinden het een geweldige manier van reizen.
Forumleden altijd bereid vragen te beantwoorden.
Groet Ostria.
Quote
#5
Ik woon op Chios en ben laatst vanaf Amsterdam naar Izmir gevlogen. Het ticket was maar 100 euro en de oversteek van Cesme naar Chios is ook maar 15 euro. Izmir-Cesme is ruim een uur, kan met de bus. Vertik het nog langer om 300 euro voor een retourtje Athene-Chios te betalen! Wij hebben er nog een lang weekend Turkije aan vastgeplakt ook. 't Is hier hartstikke leuk aan de overkant, misschien een idee voor bewoners van Samos of Lesbos.
Quote
#6
@Cindy: ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken. Nadeel is (was?) dat de tijden van de veerboten Cesme-Chios en Chios-Samos (waar wij half wonen) zo slecht op elkaar aansluiten (heen of terug, dat weet ik niet meer). Maar als je de tijd hebt (en niet te veel bagage) is het zeker het overwegen waard, met een tussenstop op Chios. Wellicht gaan we het ooit een keertje doen want we willen een keer met onze eigen Griekse auto de oude historische (Griekse) plekken in Turkije bezoeken - die vanuit Kusadasi te bezoeken zijn met bus/taxi hebben we al gedaan.
En, in Izmir zit een Ikea ......
Quote
#7
Els, je kunt toch ook vanaf Izmir naar Kusadasi (?) dan oversteken naar Samos? Maar.... Een tussenstop op Chios is natuurlijk sowieso de moeite waard! Wink
Quote
#8
Het probleem voor ons is dat de auto niet mee kan op de ferry van Samos naar Kusadasi ....
Quote
#9
de mooiste route tot nu vond ik via Dresden naar Tsjechië.door Praag heen. en door Roemenie en Bulgarije. misschien omdat ik de Donau prachtig vind.
Quote
#10
Cindy en Els,
Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht,prijzen veel lager.
Tot ik vorig jaar in mei het verhaal hoorde van kennissen,heenweg geen probleem prachtig juist,terugweg wel de boten vaarden eind mei niet uit vanaf Samos te veel wind,kracht 7 of 8 ,dus misten ze de vlucht naar Amsterdam.
In september trof ik ze weer en ze hadden het zo opgelost:gewoon 1 of bij veel windverwachting 2 dagen eerder met de boot terug en vandaar op tijd vliegen,prima oplossing.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#11
Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Amsterdam - Turkije en dan Kos??
Quote
#12
Beste lezers van dit forum,
Wij reizen al jaren met een -naar Europese maatstaven- flinke camper (7 meter) naar Griekenland. Tot nu toe deden we dat altijd met de ferry, meestal van Ancona naar Igoumenitsa of Patras. Dit jaar wilden we gaan rijden naar de Pilion en onderweg Praag en Budapest aandoen. We twijfelen echter heel erg. In Macedonië is het erg onrustig: de rijksoverheid maakt melding van politieke spanningen en waarschuwt voor veiligheidsrisico's (code geel). Aangeraden wordt om de omgeving van Kumanovo te mijden. Uiteraard loopt precies dáár de snelweg doorheen. We hebben het dan nog niet over uren oponthoud aan de grensovergangen met Servië.
Via Bulgarije vinden we ook niet echt een optie. Afpersingen aan de grens, overvallen..
Vorig jaar reisden we met Anek van Venetië naar Igoumenitsa. Eigenlijk zouden we in Patras van boord gaan, maar we kwamen erachter dat we op een stokoude boot zaten (type veredelde vrachtboot) en dat we er een eeuwigheid over zouden doen (ik overdrijf graag).
Een ferry voor de komende vakantie kan ik niet meer boeken, alle mogelijke data die ik ingeef worden geweigerd omdat er geen plaats is voor onze camper.
Iemand tips? Suggesties? Ik wil niet naar Zeeland! Angry
Dank!
Quote
#13
(26 May 2015, 20:46)Flint schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Via Bulgarije vinden we ook niet echt een optie. Afpersingen aan de grens, overvallen..

Dank!

Beste Flint,

Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat Bulgarije gevaarlijk zou zijn, afpersing en overvallen, maar de Bulgaren zijn eigenlijk nog vriendelijker als de Grieken. En weet je wat er aan foute Bulgaren in Nederland rondloopt die zijn niet in Bulgarije.
Vlak na de omwenteling waren er veel cowboys in Bulgarije zoals ieder land dat onbestuurbaar wordt maar daar zijn al vele jaren aan voorbij gegaan en de rust is terug gekeerd. Zoals overal moet je oppassen op je spullen want Zigeuners kennen dat spreekwoord, met je handen van ander mans spullen afblijven, niet.

Dus wat dat betreft kun je je nog bedenken en een mooie tocht door Bulgarije maken.

Veel succes.

Dick 
Quote
#14
Voor mensen die over land met de auto naar Griekenland gaan, ik heb een tijdje geleden dit onderwerp gepost: Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Wij reizen al sinds 2007 naar het Pilion. Alleen nu maar hopen dat de spanningen in Skopja en rond Kumanova gauw overgaan.
Quote
#15
@Flint,
Boeken op de sites van de maatschappijen levert vaak niets op met zo'n grote wagen. Waarschijnlijk probeer je Anek/superfast. Altijd gedoe. Minoan al geprobeerd? Neem anders rechtstreeks contact op met de maatschappij of via een agent.
Quote
#16
@Flint, heb je al eens aan de Adria Magistrale gedacht, niet de meest veilige weg naar het zuiden vanwege de rij stijl van de Kroaten, maar wel de mooiste.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
(27 May 2015, 11:06)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 May 2015, 20:46)Flint schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Via Bulgarije vinden we ook niet echt een optie. Afpersingen aan de grens, overvallen..

Dank!

Beste Flint,

Ik weet niet hoe je aan de wijsheid komt dat Bulgarije gevaarlijk zou zijn, afpersing en overvallen, maar de Bulgaren zijn eigenlijk nog vriendelijker als de Grieken. En weet je wat er aan foute Bulgaren in Nederland rondloopt die zijn niet in Bulgarije.
Vlak na de omwenteling waren er veel cowboys in Bulgarije zoals ieder land dat onbestuurbaar wordt maar daar zijn al vele jaren aan voorbij gegaan en de rust is terug gekeerd. Zoals overal moet je oppassen op je spullen want Zigeuners kennen dat spreekwoord, met je handen van ander mans spullen afblijven, niet.

Dus wat dat betreft kun je je nog bedenken en een mooie tocht door Bulgarije maken.

Veel succes.

Dick 

Hallo Dick,
Het is geen wijsheid hoor, over afpersing aan de grens en overvallen in Bulgarije, het is wat ik heb gelezen op de website van de rijksoverheid. Dat is ook precies de reden dat we graag ervaringen van anderen willen horen. Rijden naar Griekenland was toch wel wat we ons hadden voorgenomen. Als Bulgarije inderdaad geen problemen oplevert houden we dat zeker als optie open als het in Macedonië onrustig blijft. Dank voor je reactie.
Quote
#18
(28 May 2015, 08:39)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Flint, heb je al eens aan de Adria Magistrale gedacht, niet de meest veilige weg naar het zuiden vanwege de rij stijl van de Kroaten, maar wel de mooiste.
Hallo Arthur,
De Adria Magistrale lijkt me niet echt een optie, want wat doen we dan als we in Dubrovnik aankomen? Vandaar uit is het nog bijna 900 km. naar het zuiden van de Pilion, over wegen waarbij volgens mij de hele Adria Magistrale -met de rijstijl van de Kroaten erbij- in het niet valt. Helemaal met een camper...Of zeg ik nu iets geks?
Groet, Flint
Quote
#19
(28 May 2015, 06:28)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Flint,
Boeken op de sites van de maatschappijen levert vaak niets op met zo'n grote wagen. Waarschijnlijk probeer je Anek/superfast. Altijd gedoe. Minoan al geprobeerd? Neem anders rechtstreeks contact op met de maatschappij of via een agent.

Tja, we hebben eigenlijk altijd rechtstreeks geboekt via de site van Anek/Superfast. Inderdaad een hoop gedoe, maar het lukte altijd. Met Minoan hebben we een paar mindere ervaringen gehad, Anek beviel ons beter. Veel relaxter personeel. Maar vorig jaar met Anek was dus een drama. Kamperen aan boord bij Minoan kan met een voertuig tot 6 meter lengte, niet daarboven. Niet meer althans. Misschien dat dat de reden is dat het bij Anek niet lukt. Misschien hebben ze gewoon echt geen plek..heb je nog een goede suggestie voor een agent?
Quote
#20
Ik heb ook altijd rechtstreeks geboekt, maar dan bij minoan.Ik had dan weer nare ervaringen met Anek..
Wellicht is het wat om je vraag op een campersite te zetten. Ook kun je bellen met de ferrymaatschappij of mailen. Ik krijg per mail altijd snel een antwoord als ik problemen heb. Tot slot, je kan natuurlijk gewoon proberen om op een niet camperplek aan boord te gaan staan.
Quote
#21
Beste camperisten,

Afgelopen zondag zijn wij dus vanaf Ancona met Minoan en camper tot 6m naar Patras gevaren. Het zgn camping on board bestaat dus niet meer, je staat dus gewoon ook bij de vrachtwagens en mag niet meer in camper of caravan blijven en waren ook niet aangesloten op stroom. Mensen die samen een kabel hadden neergelegd voor stroom waren bij aankomst de kabel kwijt. Ook speciale prijzen voor te eten in het restaurant bij camping all in is er dus ook niet.
We hadden ook het geluk met vele anderen dat we meer dan 4u in de rij hebben gestaan voor aan boord te gaan.
Jammer dat Minoan-Grimaldi met de service achteruit gaat. We varen al 10jr met Minoan en zullen toch nog vele jaren met de ferries moeten blijven gaan omdat we in griekenland wonen en niet weg willen !
Quote
#22
(29 May 2015, 20:53)Gibsea schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste camperisten,

Afgelopen zondag zijn wij dus vanaf Ancona met Minoan en camper tot 6m naar Patras gevaren. Het zgn camping on board bestaat dus niet meer, je staat dus gewoon ook bij de vrachtwagens en mag niet meer in camper of caravan blijven en waren ook niet aangesloten op stroom. Mensen die samen een kabel hadden neergelegd voor stroom waren bij aankomst de kabel kwijt. Ook speciale prijzen voor te eten in het restaurant bij camping all in is er dus ook niet.
We hadden ook het geluk met vele anderen dat we meer dan 4u in de rij hebben gestaan voor aan boord te gaan.
Jammer dat Minoan-Grimaldi met de service achteruit gaat. We varen al 10jr met Minoan en zullen toch nog vele jaren met de ferries moeten blijven gaan omdat we in griekenland wonen en niet weg willen !

Het jammere is dat dit geen beslissingen zijn van Minoan maar van hoofdaandeelhouder Grimaldi.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
(28 May 2015, 22:26)Flint schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is geen wijsheid hoor, over afpersing aan de grens en overvallen in Bulgarije, het is wat ik heb gelezen op de website van de rijksoverheid. Dat is ook precies de reden dat we graag ervaringen van anderen willen horen. Rijden naar Griekenland was toch wel wat we ons hadden voorgenomen. Als Bulgarije inderdaad geen problemen oplevert houden we dat zeker als optie open als het in Macedonië onrustig blijft. Dank voor je reactie.

Mijn eerste ervaring met Bulgarije was in 2009 voor de eerste keer in het armste land van Europa en met een vooroordeel zoals we in Nederland gewent zijn. Dat vooroordeel was snel verdwenen en ik heb vele tochten door dit mooie land gemaakt geweldig in een woord.
En met een beetje Duits of Engels kom je ook door de taalbarriere.
Nog een voordeel van Bulgarije, alles is er redelijk goedkoop en ze hebben geen Euro wel de Lev met een verhouding van 2 Lev voor een Euro.

Ik wens je veel plezier bij het voorbereiden.

Dick
Quote
#24
Dit jaar nog met auto en caravan (van meer dan 6 meter) met Minoan gevaren. Inderdaad Camping all inclusive zoals Gibsea zegt (maar dat is al enige jaren zo) maar ook 30% korting op eten en drinken (ivm camping all inclusive). Je moet je wel melden bij de receptie om een kortingsbon te verkrijgen. Nog steeds prima tevreden over Minoan, we boeken altijd rechtstreeks per email (niet via de website dus).
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De weg van Patras naar Piraeus Gibsea 7 4.004 09 July 2017, 15:41
Laatste bericht: chris
  op weg naar Griekenland ostria 22 12.406 10 April 2016, 12:33
Laatste bericht: Vito

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)