Grieks-Orthodoxe doop
#1
Hallo Allemaal
Ik ben uitgenodigd om de doop bij te wonen van de dochter van mijn Griekse leraar. De doop vindt plaats in Griekenland.

Weet iemand van jullie wat de gewoontes zijn bij deze doop, zoals een kado, voor het kindje of voor de ouders en wat wordt er verwacht van kleding, etc. Of is het zoals in Nederland, gewoon een leuk jurkje of een speeltje?

Hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Groeten
Maria A.
Quote
#2
Wij zijn in 2009 bij de doop van de (3e) kleinzoon van onze beheerder geweest. De dames dragen gewonen nette jurk of nette bloeze met rok of pantalon, niet al te bloot maar lange mouwen hoeft niet. De mannen nette kleren maar hoeft geen pak te zijn. Meestal geef je een enveloppe met geld. Je kunt naar hartelust fotograferen en filmen. Na afloop feliciteer je iedereen en krijg je een klein aandenken en een puddinkje dat je meteen opeet.
De plechtigheid wordt betaald door de peetouders die ook de hele plechtigheid samen met de pope uitvoeren. De ouders staan een beetje achteraf. Het kind wordt op een gegeven moment helemaal ontkleed, helemaal ingeolied en tot 3x toe kopje onder in de doopvont gedompeld. Brullen natuurlijk. Daarna krijgt het schone kleren en gaat hij weer terug naar de pope. Weer brullen natuurlijk. Dan wordt de naam bekend gemaakt. Dan pas. Het brengt ongeluk om de naam van het kind voor de doop bekend te maken. "Baby" of "kindje" het heet voor die tijd. Maar iedereen weet al hoe het straks gaat heten want het wordt naar de voorouders vernoemd volgens strikte regels (Oudste jongen naar zijn grootvader van vaders kant; 2e jongen naar de grootvader van moeders kant enzovoorts). Ofschoon de roepnamen soms wel weer modern zijn.
Wij vonden het een interessante gebeurtenis.
Quote
#3
Dank je voor je mooie verhaal over de doop. Wat saai eigenlijk een envelopje met geld als kado.

Ik denk dat ik maar iets anders zal bedenken voor het kindje. Ze is nu al anderhalf jaar, dus ik ben benieuwd hoe het gaat met de doop !!

Ik hoop dat er nog meer reacties zullen komen.

Καλησπρεα Μαρια Α.
Quote
#4
Wij zijn een paar jaar geleden ook bij een griekse doop geweest. Het zoontje van onze Koumbaros werd gedoopt.
Ons is destijds verteld door mensen die het eerder meegemaakt hadden, dat het gebruikelijk is om geld, goud of kleding te geven. Wij hebben toen kleding gekocht.

Ook een tip, die wij niet gekregen hadden, maar uit eigen ervaring achter kwamen..., het is gebruikelijk om het kadootje direct na de doop in de kerk te geven. Wij hadden het bewust in de auto laten liggen, in de veronderstelling dat dit later tijdens het feest moest. Gelukkig kennen de ouders ons al jaren, en vonden ze het niet vreemd of beledigend.
Quote
#5
Ook ik ben bij een Griekse doop geweest van het zoontje van onze vrienden. Het is een ware belevenis. Absoluut niet te vergelijken met een doop in Nederland en ook niet in Spanje. Het gaat er hier veel formeler aan toe. De naam van dit kindje was bij iedereen al bekend (bij de geboorte). Iedereen loopt de kerk in en weer uit en je zit er werkelijk met je neus bovenop. Kadootjes werden niet in de kerk gegeven (door niemand), maar bij het diner daarna. Het is echt een voorrecht om zoiets mee te mogen maken. Wij kregen ook een aandenken. Je zult er absoluut van genieten. Ik denk er nog heel vaak aan terug! Mijn man en zoon hadden een nette lange broek meegenomen, maar de meeste mannen liepen gewoon in vrijetijds kleding. Wij hebben een gegraveerd bestekje gegeven.
Ik wens je heel veel plezier
Quote
#6
Hai allemaal,

Wij hebben zelf ons dochtertje gedoopt in Griekenland en voor mij was het echt een kwestie van de dag 'uitzitten'. Zo erg zag ik er tegenop. Ik wist van andere moeders (en doopgelegenheden die ik al had meegemaakt) een beetje hoe zoiets in zijn werk ging en mijn kleine meid met olijfolie laten overgieten om daarna vervolgens koppie onder te gaan in een grote schaal met water was niets iets waar ik nou erg naar uitkeek. Baby's zijn over het algemeen ook nog eens op een leeftijd (rond een jaar) dat ze vaak erg aan hun mama hangen en dondersgoed door hebben wat er gebeurt. Om dan bijna een uur , waarvan ook een gedeelte in je blote billetjes, met je te laten sollen door onder andere een man in een groot donker gewaad (de papas) is niet echt iets dat een dreumes over het algemeen leuk vindt.

Ik heb in een boekje waar ik mee bezig 'was' een heel gedeelte gewijd aan de Griekse doop. Het boekje ga ik zeker afmaken, maar ik weet nog niet wanneer. Ondertussen schrijf ik aan een ander boekje.

Hieronder in ieder geval een aantal foto's om een beeld te krijgen van hoe zo'n doop er een beetje aan toe gaat voor diegenen die het nog nooit meegemaakt hebben. Wij zelf hebben overigens heel veel kleertjes gekregen. De meesten suikerspinroze met roezeltjesConfused




[Afbeelding: 2gv4p3m.jpg]

[Afbeelding: 21928ld.jpg]

[Afbeelding: 16h3wia.jpg]

[Afbeelding: 33k6hwj.jpg]

[Afbeelding: 27wtvlt.jpg]

[Afbeelding: 2wgd9uf.jpg]

[Afbeelding: nd3khj.jpg]

[Afbeelding: n15awp.jpg]
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7

Bijgaand een artikel uit de Lychnari (nummer 4 uit 2006) over "De handel en wandel van de Griekse doop".



Ingesloten bestanden
.pdf   Lychnari Griekse doop .PDF (Grootte: 1,19 MB / Downloads: 30)
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#8
leuke informatie en foto's, bedankt voor het delen!

Petra
Quote
#9
Allemaal bedankt voor jullie reacties over de doop in Griekenland.

En vooral Roos, bedankt voor je mooie foto's van de doop van je dochtertje. Wordt je andere dochtertje ook nog gedoopt binnenkort??

Ik herkende de kerk in Linaria met dat mooie uitzicht. Heimwee een beetje !!

Καληνυχτα
Μαρια Α.
Quote
#10
Leuk die doopfoto's. Doet me denken aan mijn dochters, die ook grieksortho gedoopt zijn, waarvan overigens 1 in de griekse kerk in Nederland (rotterdam), is een charmant kerkje.. Gaat iemand van hier daar wel s heen?
Quote
#11
(27 January 2012, 00:17)Victoria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk die doopfoto's. Doet me denken aan mijn dochters, die ook grieksortho gedoopt zijn, waarvan overigens 1 in de griekse kerk in Nederland (rotterdam), is een charmant kerkje.. Gaat iemand van hier daar wel s heen?

Hallo Victoria,

Ik heb daar in Rotterdam een aantal keren de doop bijgewoond en er fotoreportages van gemaakt inclusief van het feest dat dan later plaats vindt. Ook heb ik er een keer een dienst meegemaakt waar de verschillende Orthodokse papades de dienst leiden.

Kali Nigta,
Dick
Quote
#12
Ten eerste; zorg dat je de omgeving kent. De keren dat ik een doop heb bijgewoond in Griekenland duurde de plechtigheid erg lang. Dus zorg dat je gemakkelijk even er tussenuit kunt om een Frappe te halen! Wink

Verder gewoon zorgen dat je netjes gekleed bent, een cadeautje zoals babykleding en afhankelijk van jullie relatie eventueel een bijdrage in de kosten. Je kunt dan aan het einde van de ceremonie een cadeautje terug verwachten, vaak met snoepgoed waarvan ik de naam vergeten ben (Witte stenen, keihard maar zoet en best lekker).
Quote
#13
"Mijn" Griekse doop duurde tussen een half uur en drie kwartier, dus heel goed te doen. Ga inderdaad netjes gekleed, maar niet overdreven, want dat is helemaal niet nodig. Geniet ervan, want het is speciaal.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Doop plannen in Athene; locatie gezocht! Fotini 1 2.034 24 February 2016, 22:38
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)