Grieksegids nieuws
Tax op huur inkomen en EOT
#1
Wie kan mij vertellen wat een EOT licentie ongeveer zou kosten en hoeveel belasting er over het inkomen van verhuur inkomsten betaald zou moeten worden?
Quote
#2
Als eerste moet je huis voldoen aan de eisen zoals die door de EOT worden gesteld. Als dat nog niet het geval is mag je hangende de aanpassingen wel alvast gaan verhuren.
Het verkrijgen van een licentie kost tusen de 5000 en 7000 euro (heb ik me laten vertellen door iemand die een licentie heeft aangevraagd).
De huuropbrengsten vallen onder de reguliere inkomstenbelasing, en dus ook de gewone belastingschijven zoals die in GR worden gehanteerd meldde dezelfde bron mij. De inkomsten zullen altijd als Grieks inkomen worden aangemerkt.
Quote
#3
Als die vergunning te duur is ga je doen wat niemandBig Grin op Kreta doet, zwart verhuren en geen belasting betalen, laat je niet pakken als ξένος.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Op deze site vind je alles over de EOT Licensie.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De site is in het Engels.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#5
Lightbulb 
Hallo,
Ik heb het eerder bericht over de EOT regels gelezen. Nu schijnt dat de regels EOT verhuur vereenvoudigd zijn , dus veranderd. Hypocrite ik heb geprobeerd deze nieuwe regels te vinden op internet maar krijg steeds de oude regels te lezen. Confused
Wie weet de nieuwe regels en wil zo vriendelijk zijn deze mij te verstrekken en welke stappen je dus moet ondernemen, inclusief de tax betaling? Nee ik ben niet roomser dan de paus Rolleyes maar wel bereidt tax te betalen om mee te helpen om ons geliefde Griekenland er boven op te helpen. Daarbij slaapt het veel beter als je niks stiekem doet. Sleepy
Ik verhuur nu nog niets maar we denken er over na en dan moet die regels er ook bij natuurlijk.

Alvast bedankt en genietse Jassas. Cool
Loutra
Quote
#6
Goede middag

Wat Loutrau schrijft klopt, de regels zijn vereenvoudigd, je kan zelfs voor een paar maanden een vergunning krijgen/kopen ! Big Grin
Er hoeven zelfs geen aanpassingen gedaan te worden en de  buren..... die moeten het maar slikken, vroeger kon je bezwaar maken. Angry
Mijn eigen  buren hebben het ook gedaan, en het huis is maar 6 weken verhuurt geweest, schijnt toch de moeite te zijn, belastingen zijn niet zo hoog. Wink
Trouwens.... wie en hoe wordt het gecontroleerd ??????  als je het in je eigen land laat betalen, kraait er geen haan naar ! Confused
je laat zo af en toe iemand op je Griekse rekening betalen, heb je bewijs dat het verhuurd is.... maar een enkele keer. !
Op deze manier gaat het nog veel in de taverna's ook....  het zit nu een maal in de mens, en bij de Grieken nog helemaal DIEP geworteld Cool
Quote
#7
In België wordt je sowieso belast op een tweede woonst via je personenbelastingen. Of je het nu verhuurt of niet.
Quote
#8
Hoi Machinist,
Ik  snap het helemaal. Wat niet weet wat niet deert. Toch is dat niet de juiste weg. Dat  het bij de Grieken diep is geworteld kan wel waar wezen maar daardoor zijn ze ook diep gezonken en zitten ze in de schuldsanering.
Laten we daar maar niet aan mee doen. Wij houden van Griekenland, het land en de zee, maar laten wij maar boven water blijven en niet onder water, wedden dat je verdrinkt!!?? Er wordt wel degelijk gecontroleerd hier en daar, je zal er maar bij zijn, nu dan kan je het schudden dan ben je er gloeiend bij en ze weten dan wel raad met je.  Huh
Bij de nieuwe regel hoef je de buren niet meer om toestemming te vragen. OK maar het kan zijn dat ze het niet leuk vinden (overlast) of ze vinden jou niet leuk. Sommige weten het echt gezellig te houden. Angry
Ik neem aan dat heel veel buitenlanders een luxe bestaan hebben in Griekenland, nu als je een huis kan verhuren dan heb je waarschijnlijk nog een huis dat is pas luxe . Dan kan van de inkomsten best wel wat tax betaald worden. Zeker nu het makkelijker en goedkoper (geen dure vergunning?) is om te verhuren.
Maar nu weet ik nog steeds niet wat de nieuwe regels zijn en welke stappen ik moet ondernemen. 
 Graag vervolg,
Groet,
Loutra
Quote
#9
Ben het helemaal met je eens Loutra, en ik ben ook wel benieuwd hoe dat nu zit met dat verhuren.
Ik ken het verhaal van een stoere Engelsman die dacht dit soort dingen wel even zelf te regelen, zwart dus maar hij is wel gepakt. Hij deed t wel erg opzichtig moet ik zeggen, regelde te vaak ritjes van en naar vliegveld, deed soort van gidsen was echt in de picture, zeg maar.

Maar ook als ik dat verhaal niet kende heb ik zoiets van aan de ene kant zeggen we dat "de Grieken" zichzelf in de nesten werkten etc en dan gaan we zelf net zo hard mee doen? Als we t in eigen portomonnee gaan voelen veranderen we opeens van mening?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tax violation Zorbathagreek 92 26.480 22 November 2019, 12:55
Laatste bericht: IngridAmsterdam
  Vakantiewerk: Part time tax inspectors gevraagd oPetros 7 4.449 08 March 2015, 14:10
Laatste bericht: Karel

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)