Levensmiddelen
#1
Hallo. Ik ben hier nieuw op het forum en reis al enkele jaren met mijn camper naar Griekenland. Normaliter ga ik in Venetië met de boot richting Griekenland.
Ik heb nu bewust nog niet geboekt om dit jaar weer te gaan. Wil nl. eerst afwachten hoe het zal gaan in Griekenland tot zo ongeveer 1 mei as.
Nu hoorde ik op de sportschool van iemand die net een week terug is uit Athene dat het behoorlijk leeg is in de winkels en dat je op dit moment vele lege schappen hebt in bv. winkels als LIDL. Heeft iemand hier recent ervaring?
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#2
Hi, hopelijk reageert er iemand (misschien iemand die van Holland komt, en daar nu woont) want op dit moment denk ik niet dat er al personen zijn, die daar nu op vakantie zijn, maar je weet het maar nooit !!. Zelf hebben wij er wel mee te maken gehad in de tijd dat er stakingen waren en wij zijn er veelal eind maart. Maar het zou mij niet verbazen, dat de schappen niet nagenoeg leeg zijn. Olijf olie zal er genoeg zijn, maar andere producten, zou het zomaar bij kunnen.

Hopelijk is er iemand die er wat aanvulling aan kan geven.

Gr: uit het westland.
Quote
#3
In Rethymnon op Kreta zijn de supermarkten nog vol (Lidl)
Quote
#4
Ook op vaste land (Pilion, Volos) niets te merken van schaarste. Wel van minder klanten bij de traditionele supermarkten. Lidl draait zo te zien nog goed.

Quote
#5
Ook hier niks aan de hand, hou er wel rekening mee dat de prijzen vaak anderhalf keer zo duur zijn als in NL, verzorgingsproducten zelfs 2 keer zo duur.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Kijk wij denken dat het wel meevalt, maar het zou zo maar kunnen in deze tijd. De persoon in kwestie was overigens in Athene geweest en wij willen dit jaar bv. Naar de Meteorakloosters en vervolgens een rondje Peloponessos. In 2008 hebben we daar stakingen meegemaakt en konden zelfs geen brandstof tanken, schapen in de winkels waren toen ook bijna leeg Ook bij LIDL
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#7
Hier ook geen schaarste, maar wel heel duur. Zeker de kaas, melk en yoghurt. Bijna niet meer op te hoesten door de locale bevolking (ons dus ook).
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#8
(29 January 2012, 12:32)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... maar wel heel duur. Zeker de kaas, melk en yoghurt.
Maar dat vond ik vorige jaren ook al. Hier 1 ltr yoghurt bij de LIDL € 0,60 in Griekenland € 1,00 voor een HALVE ltr. En eigenlijk heel logisch, ze moeten werkelijk ongeveer alles importeren.
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#9
Hi, zo aan de reacties te lezen, denk ik dat het wel zo is, o.a dat er minder mensen in de winkels te zien zijn. Ja, lidl heeft dan altijd de goedkoopste levensmiddelen, die door het volk veel gekocht worden. De genoemde producten, die in de topic aangehaald zijn, zijn echt vrij duur zijn, dat is niet v/d laatste jaren, dat is altijd al zo geweest.

Maar gelukkig zie ik, dat er gereageerd is door personen die er nu wonen, en die kunnen dat het best beoordelen. Denk dat het een duidelijk beeld is.

Gr: Cornelios
Quote
#10
Hier op de pelop (Patra) geen lege schappen en de prijzen bij de Lidl of de prijzen van een eigen merk in
andere supermarkten, vind ik normaal en goed te doen. Wel iets duurder door de btw maar niks schokkends wat mij betreft.
Wel vind ik de olie voor de cv onbetaalbaar.
Quote
#11
Prijzen in Patras, Athene en andere grote steden zijn niet echt te vergelijken met de prijzen hier (of in andere kleine gemeentes). De supermarkten hebben hier vanwege hun monopoliepositie de mogelijkheid om steeds weer de prijzen op te hogen.
Een Lidl is hier helaas niet, omdat het waarschijnlijk niet rendabel zou zijn voor die onderneming met nog geen 3000 inwoners.

Verder vind ik voor basisbenodigdheden als bruin brood (2,14 voor 14 sneetjes), twee yogurtjes 150 ml (inmiddels 3,10), en melk 1 liter (1,72 de goedkoopste) niet normaal en goed te doen.

Ook is dit inderdaad allerminst van de laatste jaren en al zolang ik hier woon (juni 2007), hoewel het de laatste twee jaar wel steeds iets is gestegen en de rest van de situatie is zoals iedereen die nu kent.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#12
Ik heb al een paar keer gezien dat de eigenaar van een kleine winkel zijn voorraden haalt bij een grote supermarkt in de buurt. Kun je nagaan wat dat met de prijzen doet.
Quote
#13
(29 January 2012, 16:15)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb al een paar keer gezien dat de eigenaar van een kleine winkel zijn voorraden haalt bij een grote supermarkt in de buurt. Kun je nagaan wat dat met de prijzen doet.

Dit komt ook voor hier bij ons in Nederland dus komt ons niet vreemd over
Quote
#14
Roosmarijn, je reactie klinkt boos. Ik reis al jaren door Griekenland en ik weet echt wel dat de prijzen op kleinere eilanden
hoog liggen. Verder woon ik niet in Patra maar er 70 km vandaan, ik woon in een arm, klein boerendorpje in the middle of nowhere
en dat bevalt me uitstekend. Ik zei dat er wat mij betreft geen abnormale prijsontwikkelingen zijn.
Wel heb ik gehoord dat de omzet in consumptieartikelen circa 30% is gedaald. Nou denk ik niet dat men 30% minder is
gaan eten en drinken. Wel is er een verschuiving naar overstappen naar goedkopere merken en het zelf meer gaan verbouwen
of produceren, wat ik mijn omgeving ook duidelijk zie. Ook is er meer ruilhandel, waar ik ook vrolijk aan mee doe.
Hoe dan ook, iedereen maakt het er het beste van in mijn omgeving, een mentaliteit waarvan ik vind dat
de Griek een ware overlevingskunstenaar is.
Quote
#15
Klopt, de - sorry voor de benaming - merkgeilheid van de Grieken is afgenomen. Voorheen zag je een stuk minder Grieken bij de Lidl dan tegenwoordig. Daarnaast hebben de Chinese winkels het voor de kleding en schoeisel gewonnen van de reguliere dure kledingzaken. :) Zelf verbouwen en ruilen, herken ik als normaal en niet van per se deze tijd. Wij hebben volop fruit, olie en wat groenten en anderen weer eieren, geitenmelk, -kaas en jachtvlees. Nooit gegeven uit oogpunt van ruilhandel, maar altijd omdat de ontvanger (aan welke kant dan ook) zich "schuldig" voelt.
Quote
#16
Beste Yvon,

Dit was geenszins mijn bedoeling hoorRolleyes Mijn jongste dochtertje was wat aan mijn kleren aan het trekken en aan de stekker van de laptop, dus mijn aandacht was iets afgeleid.

Verder doen wij ook aan ruilhandel en ik vind dat een mooie ontwikkeling in deze tijd. Het brengt de mensen dichter bij elkaar. Laatst haalde ik een grote bloemkool en spinazie uit de tuin en dan voel ik mij, ondanks de situatie, een heel rijk mens.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#17
Het kan kloppen dat de beste man lege schappen heeft gezien bij de winkels van Carefour (Marinopoulos) begin januari 2012. Zij hebben problemen (gehad) met de toeleveranciers en dat was zeer opvallend.
Verder hier in de winkels geen lege schappen.
Wat de dure stookolie betreft, je ziet hier steeds meer mensen hout sprokkelen. In een eerder bericht heb ik al verteld dat de houtkachels in Bulgarije niet aan te slepen zijn die door Grieken massaal worden gekocht. Zij zijn overgestapt op het stoken met hout of hout in pelletvorm. Niet verwarren met de pallets waarop goederen vervoerd worden.
De laatste weken komt de temperatuur niet boven de 8 graden uit en in de nacht gemiddeld -5 voor de komende week zelfs 0 graden op de dag. Deze winter is in vergelijking met de laatste twee jaar redelijk koud vanaf half oktober hebben we al nachtvorst of nachten met vorst.
Dus olie stoken is een dure hoby geworden zeker als het richting de € 1,40 gaat.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#18
Prijzen zijn in het algemeen inderdaad hoger, ook bij de Lidl. Voorbeeld: prijs op Samos van pakje roomboter voor in het deeg van de appeltaart : bij de Griekse supermarkt(-keten) Xatzikostas 3 euro (alleen een bekend Deens merk, ben de naam even kwijt). Wit merk bij de Griekse Lidl 1.35 en hier in NL bij de Plus supermarkt 1.09.
Tot twee jaar geleden haalden de Samioten hun neus op voor de Lidl (Duits!) en zag je er voornamelijk toeristen en pensionado's. Maar de laatste tijd zie je er ook veel Grieken die hun wagentjes volstouwen met goedkope alledaagse benodigdheden.
Schaarste: af en toe is er iets niet (sigaartjes, light sinas) maar het meeste is er wel op Samos. Althans, tot november 2011 want daarna ben ik er niet meer geweest. Wick wel dus die zal wel meer over de bevoorrading op Samos weten.
Quote
#19
(29 January 2012, 18:30)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Verder doen wij ook aan ruilhandel ....
Zou ik ook willen doen, alleen ben bang dat ik dan met mijn camper te zwaar wordt en niet meer de boot op kom omdat ie te veel in de kont hangt Big GrinBig Grin

Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#20
ik zag dit,merkgeilheid van de Grieken is afgenomen. laat ik mij maar een keer voor de griek opnemen. die geilheid over de merken die is niet zo maar uit de lucht gekomen. mijn moeder met een paar jaar basis school, 3 of 4 dacht ik kon wel lezen het toen Made in W germany lebel. er was weinig geld en als je iets kocht moest lang mee en een merk was een soort garantie. over alles van kleren tot machines. tot producten. de campagne over het gebruiken van griekse producten begin jaaren 80 of in de 70 heeft ook weinig geholpen merk was garantie. tot voor kort was de Lidl te min en niet te vetrouwen voor de grieken die ik spraak omdat geen merk producten waren. je zie ook dat de Lidl enkele A merken in griekenland heeft ,en zeker de Nescafe om de grieken binnen te krijgen.
er is ook een questie van mentaliteit maar dan in mindere maat. ik weet niet of zo iets als de Hema en de Blokker in griekenland succes zou hebben. ik vond en vind de Hema een prachtige idee en niet aleen omdat ik gek ben op hun rookworst en gebak maar al hun producten, mooi stevig voor mooi prijs. ik heb jaaren een idee gehad om een in Nea Ionia in Athene te starten maar ik kon niet over een principe die ik heb ,nooit zaken doen met Grieken.
Quote
#21
Die van de ouderen begrijp ik, die van de jongeren niet. Ik ben dan ook blij dat de Chinezen gekomen zijn. Dat scheelt een hoop in de portemonnee ondanks dat prijs kwaliteit niet tegen winkels als de Hema op kunnen. Het spijt me nu alleen dat een plan dat ik samen met een vriend oppakte in de jaren '90 om winkels als 'n Piet Kerkhof, Bristol, Wibra of Zeeman op te starten, kortom kleding voor de minderbedeelden, niet hebben doorgevoerd. Zijn vrouw op het vasteland en ik op startend bij Rhodos. Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan, doe nooit zaken met een Griek.
Quote
#22
zo als op je signature staat de Ανοητοι zijn in de meerderheid in griekenland.
de nieuw generatie die anders zou zijn dan als wij de grieken kennen moet nog geboren worden. tot nu toe zijn wie die generaties ook kwijt. enkele reding is het weer de grieken die emigreren, die een andere mogelijkheid tot een samenleving zien.
ik heb gisteren een griek gehoord ,op de rolstoel pas geemigreert naar London, aan het werk als grafiek designer bij een zonepanelen bedrijf. deze jongen ,nieuw generatie toch, wat zou zeker in zijn rolstoel van moeder Ellas moet verwachten ??
Quote
#23
Hmmm ligt ook aan de opvoeding. Alleen de jongste vrouwen (ik behoor tot de oudste) in onze familie zijn merkgeil, gelukkig heeft de recessie hier een eind aan gemaakt. De mannen hebben het allemaal niet. Ligt vast aan pa. Big Grin Big Grin Maar ja op gebied van TV kiezen de meeste mannen in mijn familie op de één of andere manier altijd voor 'n Philips TV. Ikke niet, net Samsung aangeschaft :) Dat doen veel NL-ers echter ook.
Quote
#24
dat is tevens ook wat tragish en ironish, omdat juist waar nu de grieken een hekel hebben Duitsland Noederland en de sterkere landen van de EU die de regels opstelen ,juist hun producten kiezen. duitse autos ,machines en noem maar op. maar goed ik ga even weg ,moet straks werken en gek genoeg moet vanavond kaas klaar zetten voor morgen om naar Griekenland te gaan. ze zijn gek oop de nederlandse kaas ook. morgen staan zeker 2 grieken te wachten om onze kaas te laden.
Quote
#25
Ok, Roosmarijn Cool


mm Nederlandse kaas koop ik hier dus nooit, maar bij die hema van Tzimi ben ik de eerste klant Tongue
Quote
#26
Als Tzimis een Hema begint op Samos, word ik vaste klant! Ondanks dat ik het regelmatig niet eens ben met zijn kijk op sommige zaken.
Quote
#27
Zojuist terug van een rondje Nederland en daar is het wel 'n eldorado als je een supermarkt binnenloopt, je voelt je dan als een kind in een speelgoedwinkelExclamation
Dus onze koffers volgeladen met allerlei lekkers dat hier niet te verkrijgen is en/of stik duur. Ons is opgevallen dat alles wat de Grieken zelf niet lusten (en dat is meestal import) met zo'n 2-300% wordt verhoogt t.o.v. Nl prijzen. Ook valt op dat steeds meer Duitse artikelen erg schaars en soms niet meer te verkrijgen zijn en dat is zeer op..MERKEL..lijk!!

Ook hier zijn in de grote 'Supers' veel schappen leeg en de Carefour in Karlovasi slaat alles! (misschien ook binnenkort dicht?).
Naar de prijzen kijken wij al lang niet meer daar wordt je alleen maar sacherijnig van. De Lidl hier op Samos is ook volledig geaccepteerd door de plaatselijke bevolking en zij gaan dan ook met overvolle karren de deur uit.
Overigens is de Lidl de enige op dit eiland waar je fatsoenlijke groentes en fruit kunt kopen en van goede prijs/kwaliteit.

Wat wij ook geleerd hebben is als je een artikel veel gebruikt om er dan een goede voorraad van aan te leggen en deze ook op peil te houden. Stakingen, slecht weer en andere oorzaken kunnen een artikel soms weken lang uit de schappen houden.

Grtz.Wick



Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#28
Wick dank voor je update. Ik vind wel dat de groente en fruit van de Lidl van wisselende kwaliteit zijn. Kleine komkommertjes okee, tomaten waterbommen (yuk). Dus je moet alles uitproberen. Ik koop de meeste groenten meestal bij de groentewinkel naast Xatzikostas en de bakkerij in Karlovassi. Erg vriendelijke man die je pogingen om Grieks te spreken waardeert. Zelf begint hij in (redelijk langzaam) Grieks en pas als je het niet begrijpt gaat hij op Engels over.
Quote
#29
Els,

Natuurlijk kopen wij in eerste instantie van de plaatselijk rijdende groenteboer. De groentewinkels in Karlovasi laten soms te wensen over en zij laten de groentes dagen over tijd in de kisten liggen en pas als je daarover een opmerking maakt (b.v. dat het er niet uitziet) dan komen ze met een betere en verse kwaliteit uit de grote koeling aanzetten. Nee, van die groentewinkels in Karlovasie moet het echt niet komen en de prijzen, ja die weten ze beter dan wie dan ook. Eergisteren nog 2 euro's betaald voor 1 kilo (4 appels) 'local' appels en niks nie nada een bonnetje; als je erom vraagt lachen ze je uit: leef en laat leven.

Wat Lidl betreft; zij betrekken steeds meer van Griekse telers, laatst nog tomaten uit Kreta en wat is daar mis mee. Lidl stelt tenminste nog kwaliteitseisen aan zijn leveranciers. En als opa hier op zijn veldje een slechte oogst heeft gehad moet het kost wat kost verkocht worden in de winkel van zijn schoonzoon/dochter. Wij hebben in al de jaren dat we hier wonen nog geen enkele goede aardappel kunnen kopen in de plaatselijke winkels, ze worden meestal nog groen onder de schil van het veld gehaald.

Dus is de Lidl voor ons, ook als aardappeleters, een uitkomst!


Grtz.Wick


Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#30
FF weer On-topic;) Het is dus niet zo als ik stelde in het begin dat de schappen niet goed gevuld zijn en zeker niet die bij de LIDL. Lees inmiddels wel dat het toch voor de Grieken moeilijk blijft om aan een nieuwe situatie te wennen, maar tijd heelt de wonden.
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#31
Zitten we hier toch een stuk beter, elke woensdag een grote groentenmarkt met verse producten van de boeren uit de omgeving en niet duur je moet alleen de prijzen goed vergelijken, wat jij schrijf @Wick een bonnetje op de marktBig Grin en dan durven ze hier te schrijven dat ze niks zwart doen en eerlijk zijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
Op de markt in Rethymnon stonden marktkraamhouders die bonnetjes gaven. Ze waren in de minderheid, dat wel.
Quote
#33
Op de markt in Argalasti geeft de meerderheid van de groentekramen een bonnetje. Alleen wat buitenlanders die er met hun biologische producten staan niet.
Quote
#34
Hi allemaal, zo te lezen, heeft ieder zijn eigen mening over de levensmiddelen, maar goed ook eigenlijk. Ja, dan lees je eigenlijk ook weer, dat het onderwerp zijn aandacht heeft. Over het algemeen gezien, komen vele met elkaar overeen, ook al zijn er verschillen, maar dat is dan waar je woont en of naar toe gaat. Ik neem ff voor de duidelijkheid aan mijn kant, dat er in Perdika elke donderdag van 17.00.u.tot 21.00.u. een markt is, die erg druk bezocht wordt. Niet alleen door de plaatselijke bewoners, maar o.a uit Parga/ Anthousa enz enz. Die maken daar dan ook een uitstapje van. Veelal wordt er veel groente ingeslagen, waaronder de aardappelen/tomaten/ sinasappelen/drijven enz enz. Maar goed, ook daar geld de uitspraak "op de mark", is je gulden een daalder waard. Veel eetgenoegen voor alle lezers, wat je ook maar eet.

Gr uit het westland
Quote
#35
(30 January 2012, 11:31)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Els,

Wij hebben in al de jaren dat we hier wonen nog geen enkele goede aardappel kunnen kopen in de plaatselijke winkels, ze worden meestal nog groen onder de schil van het veld gehaald.

Dus is de Lidl voor ons, ook als aardappeleters, een uitkomst!


Grtz.Wick

Beste Wick,

Goede aardappels zijn die van Nevrokoppie dus als je die ziet kun je ze zeker kopen.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#36
100 % mee eens met Dick. ik durf te zeggen en niet omdat ik uit Drama koop dat Nevrokopi aardapelen de beste zijn. maar ik heb begrepen dat ze niet verkocht worden,in iedere geval dat was in november het geval. waarom weet ik het niet.mischien omdat uit egypte goedkopere worden geinporteert?
Quote
#37
(30 January 2012, 20:08)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




100 % mee eens met Dick. ik durf te zeggen en niet omdat ik uit Drama koop dat Nevrokopi aardapelen de beste zijn. maar ik heb begrepen dat ze niet verkocht worden,in iedere geval dat was in november het geval. waarom weet ik het niet.mischien omdat uit egypte goedkopere worden geinporteert?

Tzimis,

Ze worden volop verkocht hoor en ik kom regelmatig vrachtwagens tegen die ze verder in Griekenland brengen.
Nog even over de kwaliteit, super van smaak en vast. In Nederland hebben Operdoezers de naam maar deze zijn stukke beter.

Kali Nigta,

Dick
Quote
#38
Hi allemaal, zo te lezen, heeft ieder zijn eigen mening over de levensmiddelen, maar goed ook eigenlijk. Ja, dan lees je eigenlijk ook weer, dat het onderwerp zijn aandacht heeft. Over het algemeen gezien, komen vele met elkaar overeen, ook al zijn er verschillen, maar dat is dan waar je woont en of naar toe gaat. Ik neem ff voor de duidelijkheid aan mijn kant, dat er in Perdika elke donderdag van 17.00.u.tot 21.00.u. een markt is, die erg druk bezocht wordt. Niet alleen door de plaatselijke bewoners, maar o.a uit Parga/ Anthousa enz enz. Die maken daar dan ook een uitstapje van. Veelal wordt er veel groente ingeslagen, waaronder de aardappelen/tomaten/ sinasappelen/drijven enz enz. Maar goed, ook daar geld de uitspraak "op de mark", is je gulden een daalder waard. Veel eetgenoegen voor alle lezers, wat je ook maar eet.
Quote
#39
(30 January 2012, 19:02)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 January 2012, 11:31)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Els,

Wij hebben in al de jaren dat we hier wonen nog geen enkele goede aardappel kunnen kopen in de plaatselijke winkels, ze worden meestal nog groen onder de schil van het veld gehaald.

Dus is de Lidl voor ons, ook als aardappeleters, een uitkomst!


Grtz.Wick

-----------------------------------------------------------------------
Beste Dick,

Zelfs geen benamingen van kwaliteit/herkomst hier op Samos bij welke groente e.d. dan ook. Het eiland Samos gaat steeds meer de kant op van autonomie. Ze trekken d'r eigen hier niets niks nada aan van de nieuwe en reeds uitgevaardigde wetten.

Grtz.Wick

Beste Wick,

Goede aardappels zijn die van Nevrokoppie dus als je die ziet kun je ze zeker kopen.

Kalo Vradi,

Dick

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)