Grieken.....
#1
Grieken…..

Het is opmerkelijk om toch nog met de regelmaat vast te stellen dat het quasi onmogelijk is om Grieken te laten aanpassen aan de moderne samenleving.

Laatste vrijdag waren we met onze Helmondse vrienden en nog een bevriend koppel in het Grieks restaurant “Rhodos” in Deurne (N Brabant). Zoals gewoonlijk als er “live” muziek is (I Ellines) wordt de zaak zo vol gepropt dat er helemaal geen mogelijkheid bestaat om een dansje te doen, maar dat is klassiek en overal het zelfde.
En ja hoor we hebben gedanst, maar ik denk dat het gemakkelijker was om een berg te beklimmen.

Toen we op laatst nog wat zaten na te kletsen kwam de ober vragen of we nog iets wilden drinken van de zaak, waar we op ingegaan zijn omdat hij toch sympathiek over kwam.

Terwijl we daarbij nog wat aan het napraten waren werd er gevraagd of we bezwaar hadden dat een pas binnengevallen Griekse groep rookte, maar voor we ja of nee konden antwoorden was het kwaad reeds geschied en kwam de stank op ons af, waarna we dan maar de rekening hebben gevraagd.

En hierbij kregen we dan nog de verassing, zo bleek dat we onze aangeboden drink ook nog zelf mochten betalen.……

Nu kunnen we wel weer de klassieke boeg op van, ja zo zijn ze nu eenmaal, maar dat is nu juist het probleem omdat ze blijkbaar ook geen plannen hebben om zich aan te passen, en worden we toch, niettegenstaande de vriendelijkheid zachtjes opgelicht.

Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#2
Dit heeft niets met Grieken in het algemeen te maken. Dit gebeurd met andere nationaliteiten zoals de Nederlandse ook.
Quote
#3
Ik zou zeggen, mijden dit restaurant. Is zeker niet te doen gebruikelijk. Wanneer ik met live muziek naar het restaurant in mijn woonplaats ga, is er zeker nog voldoende ruimte om te dansen. Die is er altijd want er worden geen tafels bijgeplaatst. En gratis is gratis. Wat het roken betreft, tja als er alleen nog bekende gasten zijn, dan komen idd de asbakken tevoorschijn na zo'n uurtje of 12 - 1, want dan gaan wordt de Griekse avond ook voor de Grieken. Maar ja, wanneer ik in een cafe hier kom (3 bars, dansvloer, live muziek dus geen kleintje en er werkt voldoende personeel) sta ik ook de hele avond in een mist van rook en niet omdat er een mistkanon staat.

En je hebt toch een mond. Had je ook iets kunnen zeggen in plaats dat je hier klaagt.
Quote
#4
"Choreftis zei: Grieken…..

Het is opmerkelijk om toch nog met de regelmaat vast te stellen dat het quasi onmogelijk is om Grieken te laten aanpassen aan de moderne samenleving.
Nu kunnen we wel weer de klassieke boeg op van, ja zo zijn ze nu eenmaal, maar dat is nu juist het probleem omdat ze blijkbaar ook geen plannen hebben om zich aan te passen"


Elke keer lees ik weer met verbazing hoe bepaalde mensen steeds maar weer een hele bevolking over een kam kunnen scheren. Generaliseren heet dat; stigmatiseren is hierbij ook wel toepasselijk.

Ik wil al deze mensen er even op attenderen dat niet alle Grieken (belasting)oplichters zijn, net zo min als alle Nederlanders zuipende, molesterende, rustverstorende feestgangers zijn zoals wel wordt ervaren op Chersonissos, de Costa Brava of welk ander toeristisch oord dan ook.


Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#5
(29 January 2012, 12:01)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En je hebt toch een mond. Had je ook iets kunnen zeggen in plaats dat je hier klaagt.

Eerst en vooral kom ik hier niet klagen, helpt toch niet en is ook de bedoeling niet, er wordt hier heel vaak over de "Grieken" geschreven maar volgens mij met weinig objectiviteit, en ja volgens sommigen kunnen ze gewoon niks verkeerd doen.

En daarbij mijn woorden waren misschien niet duidelijk, de vraag van hen was gelijk ook het antwoord.
En op de vraag over onze eigen traktatie kregen we als antwoord "volgende keer beter".

Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#6
Tja als je niet volledig bent in je berichtgeving, welk respons verwacht je dan?

Natuurlijk doen Grieken dingen verkeerd, daar ben ik zeker niet blind voor. Mijn slogan is vaak “wantrouw vanaf kleine naar grote zelfstandigen”.

Zoals Roosmarijn aangeeft, stigmatiseer je heel erg in dit bericht. Persoonlijk heb ik niets tegen op termen als “de Grieken”, wanneer een verhaal duidelijk geschreven is, lees ik er doorheen en vertaal ik dit automatisch naar “er zijn Grieken”. Je kunt nl. ook op iedere slak zout leggen.

Maar jij gebruikt termen als “dat is klassiek en overal hetzelfde met de Griekse restaurants die live muziek hebben”. Niet dus en dat heb ik ook uitgelegd, ondanks dat in NL de mensen ook minder te spenderen hebben en dit als eerste gemerkt wordt in de horeca omdat minder uitgegaan wordt. Dan zeg je “omdat hij (Griek) toch sympathiek over kwam (klinkt een beetje vreemd niet?), hebben wij een drankje geaccepteerd, maar die vriendelijkheid leidde tot oplichting” want het aangeboden drankje moest je toch zelf betalen. Dus pas op vriendelijke Grieken, die proberen je op te lichten. Heb je écht niet gedacht aan een foutje? Dit kan je nl. overal en altijd gebeuren. Overigens, had je het drankje niet geaccepteerd als hij niet vriendelijk over gekomen was?

Van je zin “dat het als het ware onmogelijk is om Grieken aan te laten passen aan de moderne samenleving” snap ik geen snars. Hoe bedoel je dit in vredesnaam?
Quote
#7
Je stapt naar de restaurant baas en je zegt dat de situatie niet klopt, en zeker de rekening niet. gewoon. de drankjes op de rekening kan ook gewoon een fout zijn. rustig vertelen.
Quote
#8
Ik had het kunnen denken, ja ik wist het, ik trap weer op lange tenen.

Dus nu weet ik het ook zeker ik verlaat dit forum ik kan (en wil) hier niets meer doen.
Het was hier vroeger gezellig en dacht al waarom komen de mensen niet meer aan het woord waar ik vroeger al eens een babbel mee deed, maar ik begin het te snappen.

Ik kap ermee.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#9
Het gebeurt heel vaak dat het personeel gewoon langs elkaar doorwerkt, zeker omdat het altijd Hollanders/ Vlamingen/Duitsers zijn, kom je bij een Grieks restaurant in NL, Belgie of Duitsland waar de baas meehelpt (dus niet met een sigaret in zijn mond achter de bar loopt te commanderen) en het personeel ook nog merendeels Grieks is komt dit niet voor, dit is mijn ervaring bij 99% van alle restaurants in zuid L1mburg en Belgies L1mburg en de Duitse grensstreek.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
(29 January 2012, 20:28)Choreftis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik had het kunnen denken, ja ik wist het, ik trap weer op lange tenen.

Dus nu weet ik het ook zeker ik verlaat dit forum ik kan (en wil) hier niets meer doen.
Het was hier vroeger gezellig en dacht al waarom komen de mensen niet meer aan het woord waar ik vroeger al eens een babbel mee deed, maar ik begin het te snappen.

Ik kap ermee.

Er is een Nederlands spreekwoord dat zeer toepassend is:

"Wie kaatst kan de bal verwachten"

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#11
Vlak voor het algemeen rookverbod in de horeca, zaten wij in een café in Brussel. We konden er ook een snack bestellen. De zaak was zo goed als leeg. Net toen wij aan onze snack begonnen, kwam een koppel aan het tafeltje vlak naast ons zitten. En de madam stak een sigaret op... zo goed als onder mijn neus. Ik maakte een opmerking "of het stoorde dat ik at terwijl zij rookte", maar ze blafte mij terug dat ik daar geen zaken mee had. Had ze gedurfd, dan had die kat mijn ogen uitgekrabd.
Ik wil maar zeggen: het gebeurt overal wel eens, en niet alle Vlamingen zijn sociaal te noemen. Zoals je er wel bij alle volkeren zal vinden.

@ Choreftis: oooohhh... wij zouden heel graag nog eens I Ellines zien optreden! Mocht jij nog eens weten waar en wanneer, doe ons een plezier, en plaats er hier dan een berichtje over.
Zijn ze nog zo goed? Ik had eens ergens (hier?) gelezen dat Stratos een ziekte gehad heeft. Was hij er nu bij?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
Dat is mij ook diverse malen overkomen en niet alleen in een Grieks restaurant. Maar in diverse buitenlanden. M.n. in (voormalig) Joegoslavie en in Italie.
De oplossing is heel simpel: geen spier vertrekken, maar gewoon geen cent fooi geven. Dan begrijpen ze vast wel dat je hen door hebt en je niet laat oplichten.
En er nooit meer terug komen en anderen waarschuwen om daar niet te gaan eten.
Dan leren ze het vanzelf af.
Aan de andere kant zeg ik het ook altijd, wanneer ik zie, dat het restaurant een fout in mijn voordeel gemaakt heeft.
Dat levert dan meestal een gecorrigeerde hogere rekening op plus een gratis drankje van het huis.
En wat dat roken betreft: het blijven Grieken en die roken zich al jaren te pletter! Hopelijk wordt dat nu wat minder, nu iedereen moet bezuinigen vanwege de crisis.
Leandros's signatuur sirtaki
Quote
#13
@ Leandros: Wij gingen vele jaren na mekaar telkenmale op vakantie naar Kroatië, toen nog Joegoslavië. We gingen daar graag, maar maakten wel af en toe mee dat we bedot werden in restaurants. Er waren Kroatische prijzen naast de toeristenprijzen. Van enig rookverbod was er toen zelfs nog geen sprake. Ook ondervonden we er dikwijls een onvriendelijke norsheid, nog een restant van de toenmalige oostblokmentaliteit. Jammer, want we bleven het een prachtig land vinden. Einde jaren '80 hebben we er zelfs meegemaakt dat we gevolgd werden door een 'informant' (je weet wel een volgeling van Josip Broz...) omdat we er in een klein dorpje contact bleven houden met kennissen die katholiek gelovig waren en niet Tito-gezind. Stapten we op een bus, dan stapte die informant ook op. Gingen we op een terrasje iets drinken, die informant kwam daar ook zitten. Kwamen we een winkel buiten, dan ging de informant binnen om vragen te stellen. Op de duur kreeg ik zelfs een verkeersboete voor het negeren van een verkeersbord... dat er niet stond. En ze deden alsof ze geen Duits, Engels of Frans verstonden. En ik dan in mijn beste basis Servo-Kroatisch toch iets willen uitleggen, zonder dat ze moeite deden om mij te begrijpen. Leuk, hoor.
Toen in 1991 de oorlog uitbrak (we waren daar ter plaatse toen er schermutselingen begonnen), werd het onze laatste keer in dat land. Zo moesten we uitkijken naar een andere bestemming. En dat werd toevallig Griekenland. Wat ons verbaasde was de veel betere mentaliteit en vooral eerlijkheid in Griekenland. Dit viel ons echt op. En dus bleven we telkens teruggaan naar Griekenland. In vergelijking met het oude Joegoslavië was Griekenland een openbaring voor ons!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.016 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)