Grieksegids nieuws     
De Griekse aardappel
#1
De Griekse aardappel.

Ik heb geschreven dat wij hier op Samos in al die 12 jaar dat wij hier komen en waarvan wij er nu 5 jaar wonen nog geen goede aardappel hebben kunnen kopen. De Lidl brengt dan wel enige uitkomst maar is nog niet "je van het".
Volgens mijn forumvrienden en vriendinnen moet de aardappel van het merk Nevrokoppi geweldig zijn, nou dan zijn jullie er goed mee maar hier op Samos is niets niet bij naam of toenaam gepresenteerd. Daar komt nog bij dat alles maar dan ook alles wat van buitenaf komt niet deugt volgens de Samosianen. Zo zijn wij gedwongen die; zeg maar gerust, vuile aardappels van ze te eten. De supers hebben ook niet voor niets overvolle, tientalle meters, schappen gevuld met pasta's.

En als ik het zo links en rechts verneem zijn wij hier zo wie zo met veel dingen achterlijker bezig dan op veel andere eilanden in het Griekse. De plaatselijke keuterboeren en supermarkt-eigenaren hebben alles in handen en zo is het met veel handel hier. Prijsafspraken hebben ze hier uitgevonden!!

Lidl heeft de grootste moeite gehad om zich hier te mogen vestigen bij Vathy en een tweede vestiging in Karlovasie is helemaal geen optie met de suprematie van enkele middenstanders.

Van een markt hebben ze nog nooit gehoord en waarom zou je dat doen dan ziet immers de concurent wat en hoe jij het doet.

Nee, Samos houdt nog angstvallig alles wat mogelijk is in eigen hand.
De toerist of diegene die een enkele keer meer hier komt ziet daar weinig van omdat in het seizoen veelal gegeten wordt bij de restaurants. Het zal ze ook een zorg zijn voor die enkele weken verblijf.

Dus voor ons (verwende Nederlanders) is Samos geweldig als vakantieland maar er permanent wonen is een ander verhaal.

Grtz.Wick








Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Klinkt niet tof Wick, dan ben ik hier wel verwend op de pelop, veel landbouw en een normale gezonde prijsconcurrentie.
Heb je geen stukje grond om zelf wat te verbouwen ?
Quote
#3
(31 January 2012, 15:07)Yvon schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klinkt niet tof Wick, dan ben ik hier wel verwend op de pelop, veel landbouw en een normale gezonde prijsconcurrentie.
Heb je geen stukje grond om zelf wat te verbouwen ?

Hoi Ivon,

Onze 'landlord' heeft hier rondom ons fantastische mooi gelegen appartement alles wat je maar kan bedenken. Hij duwt van alles in de grond en het komt er allerbelabberst uit, behalve de uien. Ja de uien van Vilandia zijn "wereld beroemd" en overheerlijk. Maar de rest van de landprodukten kan je schudden. Ik heb hem al aangeboden om grondmonsters naar Nederland te sturen om dan een plantadvies te krijgen. Wat denk je wat hij een veel van zijn landgenoten zeggen....nee hoeft niet wij doen het al "tig" jaar en kan niet beter. Dus dan houdt het op.

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#4
Nou Wick dat is toch denk ik een kwestie van ervaring. Bij ons in de buurt (en dat is niet zo gek ver bij jou vandaan) hebben diverse mensen (Grieken en pensionado's) een moestuintje waar ze van alles verbouwen en dat staat er altijd goed bij als ik er langs kom. Aardappelen, courgettes, paprika's, enzovoorts. En bij taverna Bella Vista in de buurt kun je je klem eten als de vijgen uit de bomen op de openbare weg vallen ..... Wij gaan komend voorjaar ook een moestuin aanleggen (adviezen vragen we aan de buren).
Overigens zijn de groenteboeren rondom de Xatzikostas supermarkt in Karlovassi niet echt goedkoop maar de kwaliteit is heel behoorlijk. En de bediening uiterst vriendelijk. Ik ben wel nog op zoek naar een goede (boeren-)markt op Samos, die heb ik nog niet gevonden.
Quote
#5
De zon.

Het is de zon waar velen geen rekening mee houden. Veel produkten verbranden. Vorig jaar de meeste tomaten, paprika's en dus de meeste nachtschade groente's open gebarsten. Ook de noorderwind is er schuld aan dat veel groentes slecht oogsten.
Maar het gaat mij voornamelijk over de aardappel; de eerste goede kwaliteit moet ik nog tegen komen. En Els, bij die 'groenteboeren' in Karlovasie ligt ook voor 90 % eigen teeld en dat is nu wat ik bedoel, je moet die zooi kopen of je wilt of niet, iets beters is er niet want ze verdommen het om goede kwaliteit in te voeren en goede kwaliteit is er volop in Griekenland. Het lijkt dus meer op een bescherming van de plaatselijke keuterboeren.Een keer hebben wij geweldige kwaliteit asperges kunnen kopen ingevoerd via Athene en nu nergens meer te krijgen alleen die slappe eigen geteelde groene.
En daar heb je het juist wat ik bedoel....,alleen wat van hier komt deugd.
En voor die zgn. vriendelijkheid alleen koop ik niks.
Ik wil prijs/kwaliteit voor mijn geld en bij de groenteboeren heb ik altijd het gevoel dat ik geweldig gesneden word.

O ja Els, als je komend voorjaar komt moet je wel erg vroeg zijn anders ben je te laat met aanplanten. Kom op een zondag maar eens praten hier met de Grieken en pensionado's die een groentetuin hebben aangelegd.
Zij zullen alles wel beamen wat ik geschreven heb.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Je klem eten in de vijgen is niet zo moeilijk. De meeste grieken eten ze niet, zodat er een flink overschot is, áls ze al worden geplukt.
Merkwaardigerwijs kom ik ook in een bepaalde winkel in Kalives (kreta) altijd slechte rode uien tegen. Zit altijd schimmel in. Toch blijven ze ze verkopen alsof er niets aan de hand is. Eigen teelt in zieke grond? Wie het weet mag het zeggen.
Quote
#7
(01 February 2012, 12:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je klem eten in de vijgen is niet zo moeilijk. De meeste grieken eten ze niet, zodat er een flink overschot is, áls ze al worden geplukt.
Merkwaardigerwijs kom ik ook in een bepaalde winkel in Kalives (kreta) altijd slechte rode uien tegen. Zit altijd schimmel in. Toch blijven ze ze verkopen alsof er niets aan de hand is. Eigen teelt in zieke grond? Wie het weet mag het zeggen.

Dat is nu wat ik bedoel Chris, ook hier schimmel (zwarte) tussen de schil. En die boeren maar beweren dat er niets aan de hand is...aan m'n hoela. Bloemkool, broccolie etc. etc. die al weken ligt en de prijs is goud voor die zooi. Afgelopen zomer weken lang geen bloemkool te krijgen terwijl er volop was op het vaste land. Nee, dit stinkt en niet zo'n beetje ook.

Grtz.Wick



Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#8
Mensen doe niet moelijk je hoef niet in de groot te oosten
Het kan ook in een emmer of ton mag niet van ijzer zijn
Je kan het overal neerzetten
5 aardappel in een emmer en er kom wel 5 kg uit
Tomaaten in een emmer en je eet de rest van het jaar tomaaten

Afz ber
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)