Thema vd maand feb 2012: Sport in Griekenl.
#1
Deze maand op verzoek van enkele leden als thema:

Sport in Griekenland

Verhalen, anekdotes, foto's en alles wat te maken heeft met sport in Griekenland. Typische Griekse varianten maar ook de reguliere sporten.
Heb je een favoriete club? Vertel erover. Ken je een sport die alleen lokaal bekend is? Deel het met ons.
Er hoeven niet altijd foto's van te zijn, leuke informatie of anekdotes zijn minstens even welkom.

Wie verricht de 'aftrap'?

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.


Quote
#2
Toen wij hier een 6-tal jaren geleden kwamen wonen zeiden wij tegen elkaar: we zullen die Grieken wel eens uit die luie stoel halen. De enige sport die wij ze zagen beoefenen was tabli en prefa en dat van de vroege ochtend tot laat in de avond.

Onze vriend Babis is sportleraar en een driftig beoefenaar van basketbal hij heeft het na jaren voor elkaar gekregen om de jeugd te mogen trainen en is daarvoor door de Gemeente Marathokampos aangesteld. Het werd dan ook hoog tijd dat er voor de jeugd iets georganiseerd werd, je zag ze langzaam dichtgroeien…baby vet zeiden ze hier… ja, ja aan m’n hoela. Van de vis kan het niet zijn, hetzelfde geldt voor de ouderen en voornamelijk de vrouwen. De meesten zijn ó zo slank vóór hun trouwen maar na een aantal jaren kan je hun achterste als dienblad gebruiken…hoezo frustratie.
Dus basketbal is hier ongeveer beetje de enige sport die door jeugdigen beoefend wordt. Ook wordt er door de mannen wat gesport in de sportschool, maar daar blijft het wel bij.

Maar goed wij wilden ze dus uit die stoelen halen en hebben toen een Jeu de Boules club opgericht, een makkelijkere sport is bijna niet mogelijk toch. Boules mee laten brengen uit Nederland en België. Zowaar kregen wij een 26-tal leden waarvan het merendeel Grieken.
Hoppa, boulen das pas leuk van die Hollanders je kunt er bij praten en wat nog belangrijker is bij drinken. Je snapt het al, de wijn vloeide rijkelijk en er werd flink weg geouwe*** maar de boules…ja die lagen stil.
Nee, het heeft niet uitgehaald en na 5 maanden was de club ter ziele en het enige wat ervan over is gebleven is dat als onze Westerse vrienden zomers komen er weer gebouled wordt maar dan zonder de plaatselijke stoelzitters… ja natuurlijk ook met de nodige wijn.
En de stoelzitters.…?? Dat werden weer kijkers naar die uitslovers.

Dus is sporten hier weggelegd voor op de TV.
[Afbeelding: 5miy36.jpg]

[Afbeelding: 27ycv21.jpg]

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#3
Ik heb er helaas geen plaatje bij, maar ik weet zeker dat er op Lesvos een fanatieke voetbalcompetitie bestaat.In de jaren dat ik daar verbleef stond ik regelmatig op zaterdagmiddag aan te moedigen langs de lijn van de stenige veldjes in Skala Kallonis of langs die kaarsrechte weg tussen Eressós en Skala E.Ook al om naar het specifieke idioom te luisteren.Nee, bepaald geen lui volkje daar, het ging er heftig aan toe!
Quote
#4
Sorry, maar ik vrees dat ik voor dit thema weinig of niets zal kunnen bijdragen. Mijn prioriteiten liggen nu eenmaal anders en sport in Griekenland komt in mijn lijstje niet echt voor...
Cool
Quote
#5
@ Markos: misschien is 'gewichtheffen' in het kafeneion wél een vorm van sportbeoefening? Big Grin
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
"Raketa"
Het spel wordt gespeeld op een het strand, het liefst op een afgelegen stukje zodat de andere badgasten geen last hebben. Kan gespeeld worden door twee personen of vier. Er is alleen maar een tennisbal en "raketa" voor nodig. De eerste keer dat ik het zag en ook af en toe mee speelde was begin jaren 70 op het strand van Palio Faliro, Alimos (voorstadjes van Athene). Het ging er best fanatiek aan toe en de harde kern speelde ook in de winter door ongeacht regen of kou. In die tijd maakte je zelf je raketa of liet maken en beschilderde die in een kleur. Het voordeel van zelf maken was dat je het juiste gewicht had en afmeting.


Quote
#7
(01 February 2012, 19:54)aginouli schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Raketa"

scheld behalve als je de hele dag op het strand werkt en ze doen dat precies achter of voor je. De hele dag tak toek tak toek om gillend gek van te worden Big Grin
Quote
#8
Misschien gaat het op deze manier de goede kant op.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
[Afbeelding: 24g4rqa.jpg]

kite surfen
Mikri Vigla NAXOS
Quote
#10
[Afbeelding: 14mtn60.jpg]
Ik heb serieus moeten zoeken in mijn fotoarchief
Parasailing te PYRGI (CORFU)
[Afbeelding: 1zcmnm9.jpg]
[Afbeelding: 166bqcj.gif]
Quote
#11
verslag van 3 belgische bikers op Rhodos, Corfu en Kefalonia

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
We hopen stiekem om later op Kreta iets met tafeltennis te doen. Al was het maar om in een school de studenten wat bezig te houden. Ben al een tijdje opzoek naar een tafeltennisclub, blijkbaar zoeken naar een speld in een hooiberg...Big Grin ;)
Quote
#13
Kalymnos, een paradijs voor klimmers!

Zelf ben ik geen klimmer, maar in de ruim 15 jaar dat ik op Kalymnos kom is het een echte topbestemming voor klimmers geworden. Heel leuk om al die kleine 'poppetjes' aan de rotswanden te zien hangen!
Bijgaand een artikel van internet gehaald, geschreven door een nederlander die op Kalymnos woont.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#14
Ancient Greece Olympics

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&v=zXRfIMZ_ufc
Quote
#15
Hier een sportfoto uit de zomer van 1991, in Olympia. Alweer 21 jaar geleden, πω, πω, de tijd vliegt. De kleuren zijn een beetje hel maar dat komt omdat het een ingescande dia is die verkleurd was.
[Afbeelding: 30wrpco.jpg]

En hier nog een tweede foto, die krijg ik op de een of andere manier niet in het vorige bericht:
Het locale voetbalteam van Pythagorion, Samos, anno nu
[Afbeelding: 30wrpco.jpg]
Quote
#16
Is dit ook sporten????

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.698 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.861 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.782 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.790 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.985 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.305 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.364 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.339 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.922 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.150 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)