GR onder curatele revisited.
#1
Voor de niet luie, engelstalige lezers hier(iedereen dus eigenlijk)geef ik hierbij een zeer recente link naar de Wall Street Journal:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lees aub, en reageer op mijn respectvolle en ter discussie staande stelling dat Duitland en haar Angela Merkel niet de machtsbeluste kwade genius is, die probeert Griekenland te vernederen en zoals sommigen beweren tot een protectoraat van Duitsland(denk aan Ethiopië) te maken.Mw Merkel is een realist, die probeert er voor haar eigen land, voor Griekenland en Europa het beste van te maken.Zij verdient lof en steun, ook vanuit Griekenland!Vergeet Duitslands mega-reddingsoperatie van de Ossies niet, na die Wende.
Quote
#2
@Aleko
Ik kan me in je standpunt vinden. Ik begrijp alleen wel dat de Grieken zich vernederd voelen. Meer wil ik er op dit forum niet over kwijt anders belanden we weer in felle nietes-welles discussies. En dat willen we toch niet?
Ik lees zelf het NRC aandachtig over de situatie maar ik begrijp niet alle financiële kwesties. Ik vind de NRC een redelijk genuanceerd beeld geven ofschoon de "geleerden" het daar ook niet altijd met elkaar eens zijn ....
Quote
#3
Het lijkt me de (enige) juiste optie en de redding voor Griekenland.

Mvg
Martin
Quote
#4
Ethiopie, ja dat is al genoemt op de griekse media. en de griek weet het niet meer. eerst moest een voorbeeld nemen op Ierland toe de Keltishe Tiger aan stormde tegen de muur.dan moest de griek de Deen van de zuid worden gedeeltelijk is het gelukt griekenland is Δανεια geworden.ook nederland werd geoemt en Ijsland . nu Ethiopie. nooit een land waar de kleur van de mensen iets dichter bij was. wij zijn te donker om Denen of Ijslanders te worden en de licht oom Ethiopiers te zijn, al is dat laaste iets makkelijker, als straks in de zomer nieks te doen is kunnen allemaal rustig zo lang zonen dat ze zo donker worden als Ethiopiers.
Quote
#5
Kan iemand mij vertellen wat er 'oprecht' en 'juist' is aan deze nieuwe maatregel? Waarom ik en alle mensen om mij heen hier in Griekenland nog vertrouwen zouden hebben in de 'oprechtheid' van de troika om Griekenland weer op de been te helpen? Waarom ik respect en lof zou moeten hebben voor mensen die met deze maatregelen komen?
Ik zie geen hervormingen, ik zie weinig goede veranderingen, ik zie alleen maar de verwoesting van een complete samenleving.

Waarom ik dit nu schrijf? Begin januari was er sprake dat medicatie gedurende een bepaalde periode niet meer op voorhand vergoed zou worden. In de loop van het jaar zou meer duidelijkheid komen en die is er sinds vandaag. Wij hebben net op het nieuws te horen gekregen van een nieuwe maatregel, per directe ingang, waarbij men nog maar 23,- per maand aan medicijnen vergoed krijgt. Een vergoeding van maximaal 23,-! Alles daarboven moet uit eigen zak komen. De moeder van onze 'koumbara' heeft kanker. Deze medicatie is onbetaalbaar.

De voorzitter van apothekers heeft net gesproken en zijn woorden waren: het spijt mij dat deze onrechtvaardige regel ons is opgelegd. Degenen met geld zullen leven, wie geen geld heeft zal sterven.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Oprechtheid is in deze omstandigheden wellicht moeilijk te vinden in de huidige Griekse situatie.
Mensen zoals Roosmarijn ondervinden het, van dag tot dag, vanuit de 'buik' van de samenleving. En ik vind het erg dat dergelijke maatregelen, zoals ook die van vandaag over de zeer beperkte tussenkomst in medische kosten, bovenop al de rest van de lange besparingslijst komt. Da 's inderdaad om moedeloos van te worden. Mensen die zwaar ziek zijn, hebben tekenen van hulp nodig, maar niet het tegenovergestelde.

Intussen zoeken we naar lichtpuntjes op het einde van de tunnel. Wat mij daar bij opvalt, is dat je op één dag tijd zowel erg negatieve als positieve signalen ziet:

Van degenen waarvan je denkt dat ze zouden kunnen helpen, sta je soms verrast te kijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






maar intussen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Onthutsende cijfers:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Europees Commissaris Olli Rehn ziet het intussen wat beter:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en ook een opvallend signaal van werkgeversorganisaties. Mooi zo dat de vakbonden niet alleen staan!:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Sorry @Vlag, ik probeer de directe vraag van @Roosmarijn te beantwoorden.Op dat medicijnengebied kan ik op dit moment alleen dít vinden:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






@Roosmarijn, even heel kort door de bocht: budget was in 2011 --3.8 miljard; er werd besteed 4.1.Na uitonderhandeling met troïka mag GR in 2012 -- nog maar 2.88 uitgeven, terwijl ze 3.1 gewild hadden.

Dit zou dus een achteruitgang van het ene jaar op het andere van 4.1 naar 2.88 betekenen, oftewel een 'cut' van 30%.
Maar dat zou dan ook betekenen dat de nu aan jou toestane 23 euros vorig jaar slechts een 'ruimere' 32 euro waren.

Mijn mening is de volgende:Geen enkele troïka (we hebben er drie) heeft zich met het medicijnbudget van een gezin te bemoeien, wél met de organisatiestruktuur van de samenhangende industrie.

En niet met 23 euro, noch met 32 euro per persoon per maand, kun je een bevolking gezond houden of maken.
Er moet met die cijfers iets niet kloppen.Ik speur verder @Roosmarijn, en kom er nader op terug.

PS.Ik rekende toch nog even door:er is dus voor 2012 een bedrag van 2.880.000.000 euro beschikbaar aan medicijnen voor 11.000.000 Grieken.
Dat komt neer op 262 euro per persoon per jaar.Dat komt dan vrij precies op de door jou genoemde 23 euro neer.

Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van of dat nu veel of weinig is,of genoeg.Maar jij (of iemand anders) kan mij misschien zeggen, hoe dit nu afwijkt van het pre-troïka verleden.Ik zie een achteruitgang van 30%, en dat lijkt mij heel onterecht en een zware aanslag op een gezinsbudget.
Maar is het nu echt een verschil van de Pasok/ND-hemel naar de Troïka-hel?
Misschien interpreteer ik de cijfers helemaal verkeerd; ik sta voor correcties open.
Quote
#8
Ik weet de exacte cijfers niet; ik weet alleen de gevolgen voor ons. DAT kan ik delen. Waar wij tot vorig jaar medicatie grotendeels vergoed kregen (dus niet tot 32,-), is dat nu teruggebracht naar 23,- per maand. Ik heb eens rondgevraagd en de grootouders van mijn schoonzusje betalen gezamelijk 215,- per maand aan medicatie met een pensioentje van nog geen 480,- pp. Daar moet alles van betaald worden. Inclusief dus nu bijna 200,- per maand aan medicatie erbovenop. Hoe? Hoe? Dat is mijn enige vraag? Hoe?

Echt Aleko, ik zou het heel mooi vinden als bijvoorbeeld zo'n euro-commissaris zaken op orde zou kunnen stellen, maar ik geloof er niet in. Kan je je dat enigszins voorstellen vanuit onze situatie hier?
Het wijkt wel degelijk af van het 'pre-troika' verleden. Alles eigenlijk en het meeste ten koste van (ik begin een hekel aan het woord te krijgen, maar bij gebrek aan beter) 'de gewone Griek'.

Ik zit met verbazing elke dag weer naar het nieuws te luisteren en er blijft zich steeds maar dezelfde vraag opdoemen. Hoe? Hoe kunnen mensen dit soort dingen verzinnen en hoe kunnen diezelfde mensen ook maar enigszins het idee hebben dat dit een 'helende' werking zal hebben op de economie en samenleving. Zo extreem snijden in gezondheidszorg en onderwijs is onacceptabel, maar alles moeten wij met lede ogen aanzien.
Begrijp me niet verkeerd en alsjeblieft lees dit goed. Ik snap dat er dingen moesten en moeten veranderen. Dat we niet meer op dezelfde voet verder konden als voorheen, net zo min als dat in andere landen kan, MAAR dit zijn geen hervormingen en geen leefbare bezuinigingen meer. Dit heeft een verwoestende werking op alles.

Wat ik nog meer weet met betrekking tot medicijngebruik en ikzelf heel schokkend vind is dat bijvoorbeeld zelfs medicatie voor de behandeling van kanker vaak eerst zelf bij de apotheek moet worden besteld en gehaald (dit weet ik van twee verschillende mensen die dit hebben meegemaakt met hun naasten). Daarna ga je daar zelf mee naar de arts om je te laten behandelen. Hoe dit kan, snap ik niet. Ook ken ik iemand (via Nikos) die een ernstige afwijking heeft in haar beenmerg. Daarvoor moet zij een keer in de twee maanden een hele dure injectie (naar ik me kan herinneren rond de 300,-) krijgen. Ook deze moest eerst zelf bij de apotheek besteld/gehaald worden.
Al deze mensen, wat gaan zij doen? Dus als dit allemaal meegerekend wordt lijkt mij de uitspraak van de voorzitter van apothekers heel pijnlijk juist worden.

Ik weet niet hoeveel mensen in Griekenland afhankelijk zijn van dit soort medicatie en hoeveel mensen ernstige gezondheidsproblemen hebben, maar als je weet hoe duur sommige levensafhankelijke medicatie is, dan is die krappe drie miljard ineens zoveel nog niet. Hoe het voorheen vergoed werd en nu niet meer (met de gevonden cijfers), weet ik niet, maar feit blijft wel dat het zo is. Een maatregel waar de troika mee is gekomen, want het enige dat de regering hier nog doet is bij tijd en wijle tegenstribbelen, maar vervolgens bukken voor de eisen van deze afgevaardigden. Uiteraard staat dat zo niet in de kranten, want daarin lees ik alleen maar dit: Griekenland stelt opnieuw teleur. Griekenland houdt zich niet aan de afspraken. Wij kunnen wel zonder de Grieken. Nog even zo doorgaan en we komen er aardig in de buurt.

Deze link vond ik nog (in het Engels) over de gezondheidszorg. Onder de link een klein stukje.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"The EU-IMF-ECB troika is expending great effort currently to ensure that economic data from the country is accurate.The EU should be spending as much effort on support for the gathering of health data. The health of the population is at least as important as a national economy.”

Mocht ik zaken verkeerd zien, dan hoor ik het graag, maar dit is mijn beleving hier.

Mijn jongste gooit net beker melk van haar zus over het kleed. Wat een relativerend moment.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#9
Heftig hoor, € 23 max per persoon, telt dat alleen voor medicatie of ook voor eventuele behandelingen?
Gezond zijn én blijven lijkt in Griekenland toekomstig alleen nog maar bereikbaar voor de beter gesitueerden. Hoe ver kan een land zakken Rodekaart

Aartsbisschop Hieronymos beschrijft de maatregelen als een "dodelijk medicijn dat bovendien in een overdosis wordt toegediend".

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Quote
#10
Naar mijn weten, vooralsnog (!!) alleen de medicatie.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#11
@Roos.Dat artikel uit de Lancet is volkomen correct, ik ben het er dus helemaal mee eens.En jouw 'beleving' van de medische situatie klopt precies met mijn -- zelf opgelegde -- cijfermatige benadering.Schande dus!

Anders dan anderen hier en elders zie ik geen lichtstraaltjes aan het eind van de tunnel.Ik kan niet anders zien dan een full-scale war die het moreel en financiëel failliete Amerika (lees dollarblok) voert tegen de euro.Dit om de dollar als de reserve-munt van de wereld en dus de macht te handhaven.Dit begint al aardig te lukken, kijk hoe WallStreet vrijdag sloot.Maar de euro en de EU moet nog verder stuk en daar wordt Griekenland verder als breekijzer/ kathalysator voor gebruikt/opgeofferd.Helaas!Het Griekenland van nu is het voorland van de Noord-West- en Oost Europese staten van over 3 - 5 jaar.Troost je, jullie hebben en houden het mooie klimaat.Ik moest vanacht bij 22 graden onder nul voor mijn lijfsbehoud vechten,zie het kaartje hieronder.Ik woon in het bos in het Noordelijkste stukje van het zwarte gebied.
[Afbeelding: 2096d1c.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Enkele leuke suggesties voor onder de kerstboom! Ger 1 1.547 09 December 2020, 18:00
Laatste bericht: iakovos
  Hermes onder trottoir lucy 1 1.264 16 November 2020, 10:25
Laatste bericht: Viviane
  Opus steekt Grieken hart onder de riem Dafne 15 8.718 18 August 2012, 08:53
Laatste bericht: Dafne
  GR onder curatele van de EU Aleko 44 26.005 31 January 2012, 22:17
Laatste bericht: vlagreco
  All-in niet populair onder Griekenland-gangers Ger 0 2.846 26 November 2009, 11:27
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)