Grieksegids nieuws     
Grieks faillissement??
#1
Zal het dan toch gaan gebeuren??

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#2
Ik vrees het ergste, als de immer optimistische Juncker hier al voorzichtig in het openbaar over speculeert ben ik bang dat het uiteindelijk toch slecht gaat aflopen met de Grieken. Als ik bovendien langs de diverse buitenlandse TV-zenders zap is het duidelijk dat er steeds minder draagvlak is voor verdere hulp, zeker nu blijkt dat de Grieken er zelf niet genoeg aan doen in de ogen van de gemiddelde Europeaan.
Ik houd m'n hart vast..........

Quote
#3
Ook ik hou mijn hart vast. Zeker alsnik het volgende bericht lees:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De " gewone" Griek kan niet meer, de jongeren hebben geen toekomst en dan gebeuren deze dingen......
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#4
Er was onlangs een Engelse professor op televisie die het niet onwaarschijnlijk achtte dat er in 2012 een burgeroorlog zou uitbreken in Griekenland. Ik hoop echt dat hij ongelijk heeft!
Quote
#5
Eerlijk gezegd ben ik hier ook (al langer) bang voor, als de stekker eruit wordt getrokken door de EU landen. Maar het telkens weer pompen van zo enorm veel ged kan ook niet door blijven gaan. Ik heb een vermoeden dat achter de EU-schermen de beslissing al is genomen en zij er aan werken hoe dit te gaan opvangen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.............
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#6
'Unstructurted default' zou een zegen voor het land zijn!Daarna een beetje onrust, agitatie,wederopstanding van ELAS,gespeelde anarchistische/kommunistische overname van de macht en hoeps, de miljarden stromen weer, maar nu zonder een enkele voorwaarde naar Griekenland toe.Kijk maar naar andere derde wereldlanden met strategische ligging en/of olie en andere bodemschatten.Ook de roep om 'regime-change' en politieopleidingen doet wonderen.Gewoon toneelstukje opvoeren, het talent is ruimschoots aanwezig.Proficiat Ellada, dit is de oplossing!
Quote
#7
Dat politici nagenoeg opgesloten zitten in hun huis is al langer sprake van, men kan niet meer in het openbaar (zonder voldoende beveiliging) verschijnen zonder dat ze bekogeld worden. Het was slechts wachten op het zwaarder "geschut".
"Hier komt oorlog van" is een uitspraak die ik ook al ruim een jaar hoor. Van de ouderen met vrees, van de jongeren met twijfel.
"We zijn failliet alleen durft niemand het te zeggen, maar laat ze het verd.... eens zeggen dan weet iedereen waar we staan" is de andere die ik bijna dagelijks te horen krijg. "Arm zijn wel al, armer kan niet meer" en "Laten we maar het eerste wiel zijn dat van de EU-kar afloopt, wij kunnen niet meer." En geloof me dat is llemaal niet van de laatste maanden.
Quote
#8
Het vergrote risico op een burgeroorlog houdt trouwens in dat mensen zich al eens kunnen gaan bedenken voordat ze nog eens een vakantie boeken naar Griekenland. Kijk maar naar Egypte: een rampjaar voor hun toerisme, hoewel 20,000,000 mensen daar van toerisme afhangen... En ik vind dat eigenlijk heel spijtig, want ik zou in september of oktober heel graag nog eens een vakantie naar Griekenland maken, kwestie van mezelf te verwennen natuurlijk, maar ook van hun economie te steunen voor wat het waard is...
Quote
#9
Ja dat heeft idd weerslag op het toerisme en de mensen die in dit circuit werkzaam zijn. De huidige situatie heeft dit echter ook. Zolang er onrust is en men niet weet waar men aan toe is, zullen velen Griekenland gaan mijden voor zover men dat al niet deed. Alleen vorig jaar kreeg Griekenland een toeristische boost ivm met problemen in andere landen.

Vergeet niet dat het toerisme sinds ca 2003 al aan het afnemen is o.a. ten faveure van andere landen, zelfs werelddelen. De wereld heeft zich nu eenmaal meer ontsloten en andere wereldgebieden zijn goedkoper en makkelijker te bereizen geworden. Griekenland is nu eenmaal niet meer het te ontdekken land, wat het in de jaren 80 en 90 was. Het was toen een “nieuw” land binnen Europa om te ontdekken.
Dan de All Inclusive die ontstond in andere landen die menig (vet ivm vaak slecht lezen door mensen) toch wel gemakzuchtig en luie even weg van alle eigen hectiek toerist aantrekt, die niet bepaald uit is om het land even te ontdekken of de Griek economisch te ondersteunen. Griekenland zag zich gedwongen aan deze vorm van toerisme mee te gaan doen ten koste van vele kleine appartementen complexen, hotelletjes en pensions. Deze mensen staan al geruime tijd op straat. In deze AI resorts wordt veelal gebruik gemaakt van de vele buitenlanders, o.a. Albanezen die veel goedkoper dan Grieken wilden werken. Dus Grieken kwamen moeilijker aan het werk. Menig toerist die zich in deze resorts ophoudt komt wel buiten de deur, maar onder het meenemen van allerlei drank- en etenswaren uit diezelfde resorts. Op straat en strand wordt dit allemaal genuttigd, ten laste van de plaatselijke bar- restaurant- cantinahouder. Kortom de gemiddelde toerist die Griekenland bezoekt is veranderd en geeft veel minder uit.

Winkels, bars en restaurants, mensen die op de stranden werken, hebben hun inkomsten sinds die tijd flink zien afnemen en velen zijn inmiddels al failliet of gestopt. De enkele bar- of restauranthouder die zijn kop nog boven water probeert te houden, heeft zijn verkoopprijzen de laatste jaren al niet meer verhoogd, de inkoopprijzen zijn echter wel flink gestegen. Dus minder inkomsten en plakken en hozen maar, het ene gat vullend met het andere, want roeien kan al niet meer, de boot is zo lek als een mandje.
Quote
#10
Goed stuk, Maria!
Quote
#11
Tsja, ik ben nochtans iemand met weinig interesse voor andere werelddelen. Ik zou voor mijn part dertig keer op vakantie kunnen gaan in Griekenland, Italië en Spanje en dan nog niet het gevoel hebben dat ik iets gemist zou hebben. Maar naar het schijnt loop je in Griekenland nu ook al het risico minder vriendelijk behandeld te worden door de plaatselijke bevolking omdat jij daar als "rijke" Nederlander, Belg of Duitser komt genieten waar "arme" Grieken op je staan te kijken.
Quote
#12
Ben jaren geleden op Paros geweest in een klein familiehotel en hier hadden zij voor de schoonmaak toen ook al meisjes uit de Oekraine! 2 jaar geleden Pilion, familietaverne Pagasitikos, 2 obers uit Albanie. Is toch hetzelfde als in NL. Er wonen mensen uit andere werelddelen en die werken er dus ook. Ook Grieken, hebben net als Nederlanders, vroeger hun neus opgehaald voor bepaalde werkzaamheden. En nu het slechter gaat............ Ook de grote hotels moeten draaien en dat is dus net als hier in NL gebruik maken van buitenlanders omdat Nederlanders dit nooit hebben willen doen. Ik heb jarenlang in de hotellerie gewerkt., in het luxe segment. De Japanner die hier in NL op vakantie is ziet in zijn hotel ook dat Annie uit Volendam zijn kamer niet schoonmaakt maar dit wordt gedaan door een Ghanees of Fillipijnse.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#13
@ Maria Tja, ik kan maar moeilijk geloven dat de all in resorts de oorzaak zijn van het inzakkende toerisme. Het is een andere manier van inspelen op wensen van de consument. Daarbij vind de opmerkingen hierboven nogal denigrerend voor die mensen die het betreft. De griekse toeristensector heeft zich niet ontwikkeld, dit i.t.t. andere landen die wel een groeiende toeristische sector hebben.Men heeft veel te veel gebouwd en is vervolgens op een stoel naast het bouwwerk gaan zitten om te wachten op het schip met geld. (beetje overdreven, maar in de kern wel waar denk ik) Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat er veel te veel restaurants en taverna's zijn. Dat maakt de plakjes van de koek steeds dunner. Dan kun je wel blijven klagen, maar dat geeft ook geen inkomsten. Dan moet je je of onderscheiden, of je gaat wat anders doen. Nu weet ik ook wel dat dat nu wat lastig is, maar we hebben het over een situatie die al heel lang aan de gang is. Dan dat verhaal van de albanezen. Die werken inderdaad op veel plekken, daar waar er maar wat valt te verdienen.Vind ik niks mis mee. Ik heb veel teveel jongeren gezien die overal te beroerd voor waren.
Dan nog het verhaal over prijzen. Ik weet niet waar jij kijkt, maar waar ik kom worden de prijzen jaar na jaar verhoogd.
Quote
#14
(05 February 2012, 16:54)Giorgino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tsja, ik ben nochtans iemand met weinig interesse voor andere werelddelen. Ik zou voor mijn part dertig keer op vakantie kunnen gaan in Griekenland, Italië en Spanje en dan nog niet het gevoel hebben dat ik iets gemist zou hebben. Maar naar het schijnt loop je in Griekenland nu ook al het risico minder vriendelijk behandeld te worden door de plaatselijke bevolking omdat jij daar als "rijke" Nederlander, Belg of Duitser komt genieten waar "arme" Grieken op je staan te kijken.
Nog nooit zo'n (ik mag het hier niet te schrijven) gelezen, momenteel is elke cent welkom al komt hij van de maan.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
Dat is niet helemaal waar. Een Griek zonder inkomen, heeft geen inkomen en ook nooit gehad. Dus er valt weinig neus op te halen. Daar waar jij in kleine bedrijven buitenlandse werknemers ziet, zullen zij vaak zwart werken tegen een minimaal inkomen. Een Griek is - of beter gezegd was - ook graag verzekerd, hetgeen logisch is. De buitenlandse werknemers werken vaak op salarissen veel minder dan EUR 700 per maand 6 á 7 dagen per week in de grotere hotelketens. Ook in deze ketens vaak zwart en onverzekerd. Er is nauwelijks of geen controle op. Het heeft weinig te maken met "de neus" ophalen maar alles met een redelijk inkomen en verzekerd zijn.
Quote
#16
(05 February 2012, 17:40)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog nooit zo'n (ik mag het hier niet te schrijven) gelezen, momenteel is elke cent welkom al komt hij van de maan.

Ik hoop dat je gelijk hebt, want de kans is groot dat ik in september of oktober ga.
Quote
#17
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lees ook deze blog,het is soms ongeloofwaardig om het nog te begrijpen.
Ook wij hopen dit jaar naar het mooie Kreta te kunnen voor 4 wkn,laten wij met zijn allen hopen dat wij daar met plezier nog heen kunnen,al houden wij ons hart vast van wat er komen gaat,wij zullen de laatste zijn die het mooie Griekenland in de steek zal laten,wij allemaal op dit forum hebben meer vrienden dan hier in ons eigen land opgebouwd in al die jaren,daarom is Griekenland een beetje ons tweede land geworden.
Groetjes van Sonja en Leo.
Quote
#18
Ik ben nog nooit onvriendelijk behandeld door welke Griek dan ook, omdat ik uit Nederland kom. Ik ga dit jaar twee keer naar Griekenland, gewoon omdat het mijn land is met mijn zeer dierbare vrienden en die laat ik niet zakken!
Quote
#19
"Chris zeiBig Grinan nog het verhaal over prijzen. Ik weet niet waar jij kijkt, maar waar ik kom worden de prijzen jaar na jaar verhoogd."

Het is voor ons, maar ook velen met ons, zoals Maria zei mbt de prijzen. Op dit kleine eiland is het 'ons kent ons' en ik ken niemand die zijn prijzen heeft verhoogd, maar een heleboel die of gelijke prijzen hebben gehouden of zijn gaan dalen. Dit met wel steeds hogere lasten. Wij laten de prijs ook al ruim twee jaar zakken.

Nikos (mijn man) heeft vorig jaar nog steeds tot het laatste moment (we zijn inmiddels uitgeperst) elke cent die overbleef in het hotel gestopt. Investeren in nieuwe deuren, pergula's, verven etc. Gelukkig heeft hij alles zelf gedaan dus dat scheelde een hoop, maar toch. Ook nu blijft hij hard aan ons hotel werken; hij maakt momenteel zelf omlijstingen voor schilderijen en nieuwe spiegels en verft de gangen. Dit alles met de middelen die wij hebben. Ook Nikos' beste vriend had meerdere cafe's. De twee waarvan hij het pand huurde heeft hij van de hand gedaan en het geld van de meubels ed heeft hij geinvesteerd in zijn overgebleven cafe. Zo ken ik er nog meer. Ik wil maar aangeven dat er genoeg hotel, cafe en restauranteigenaren zijn die wel degelijk hart hebben voor hun zaak en niet naast 'hun bouwwerk' gaan zitten zoals Chris zei.

Wat er hier nu gebeurt is pijnlijk en zwaar voor vrijwel iedereen. Wij weten niet wat er gaat gebeuren en zijn bang, maar ik hoop dat er gauw iets duidelijk wordt, zodat we op de een of andere manier verder kunnen, want dit is hopeloos geworden. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik vermoed dat dit faillisement hoe dan ook onvermijdelijk is en dat ze achter gesloten deuren allang tien stappen verder zijn.

Het zou inhouden dan we van 'nul' weer moeten gaan opbouwen en dan is het hopen dat dat op een manier zal gebeuren waarbij niet iedereen in deze samenleving over elkaar heenvalt en 'het herstel/de wederopbouw' geen eeuwigheid zal gaan duren.

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#20
Een artikel uit de Athens news. Oostenrijk vind dat Griekenland zijn hotelprijzen moet verlagen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar lees ook even het commentaar van een reiziger op dit artikel!
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#21
(05 February 2012, 17:31)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Maria Tja, ik kan maar moeilijk geloven dat de all in resorts de oorzaak zijn van het inzakkende toerisme. Het is een andere manier van inspelen op wensen van de consument. Daarbij vind de opmerkingen hierboven nogal denigrerend voor die mensen die het betreft. De griekse toeristensector heeft zich niet ontwikkeld, dit i.t.t. andere landen die wel een groeiende toeristische sector hebben.Men heeft veel te veel gebouwd en is vervolgens op een stoel naast het bouwwerk gaan zitten om te wachten op het schip met geld. (beetje overdreven, maar in de kern wel waar denk ik) Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat er veel te veel restaurants en taverna's zijn. Dat maakt de plakjes van de koek steeds dunner. Dan kun je wel blijven klagen, maar dat geeft ook geen inkomsten. Dan moet je je of onderscheiden, of je gaat wat anders doen. Nu weet ik ook wel dat dat nu wat lastig is, maar we hebben het over een situatie die al heel lang aan de gang is. Dan dat verhaal van de albanezen. Die werken inderdaad op veel plekken, daar waar er maar wat valt te verdienen.Vind ik niks mis mee. Ik heb veel teveel jongeren gezien die overal te beroerd voor waren.
Dan nog het verhaal over prijzen. Ik weet niet waar jij kijkt, maar waar ik kom worden de prijzen jaar na jaar verhoogd.

Je leest niet of in ieder geval niet goed. Ik schrijf niet dat de AI dé oorzaak is van het minder aantal toeristen. Ik schrijf dat ontsluiting van de wereld (lees andere landen) hiervan de oorzaak is en dat de AI een ander soort toerist trekt die voor de horeca minder geld in het laadje brengt. Wanneer je mijn uitspraak hierover denigrerend vind .... ik schreef "menig". Ik zou zeggen zoek op wat dit betekent. Men is wel degelijk op deze vorm van toerisme ingesprongen, echter te laat en men moest upgraden of nieuw bouwen. De reeds bestaande hotels hadden vaak niet wat de toerist inmiddels kende uit Isla Margarita, Egypte etc. Twee zwembaden was het meest wat je aantrof. De hotels stamden veelal nog uit de tijd dat vol pension nog het meeste was wat je kon boeken. Voor dit soort nieuwe toerisme moesten dus ook stukken land "ontgonnen" worden om aan deze nieuwe vraag te kunnen voldoen. Helaas zijn veel Griekse eilanden hier eigenlijk niet geschikt voor en ogen stukken van deze eilanden inmiddels als één groot resort, hotelpark. Dit ten koste van natuur.

Ik ben het met je eens dat er altijd al teveel van alles bestond qua horeca. De horeca werd uit de grond gestampt om maar zo snel mogelijk een graantje mee te pikken uit de toeristenindustrie. Gek genoeg geldt hiervoor geen beperkende maatregel. Maar die kleine pensionnetjes etc hebben toch ooit vol gezeten.

Schrijf ik over jongeren die niet willen werken???? Volgens mij schrijf ik over werken in het algemeen en verzekerd zijn.
B.t.w. als je jongeren ziet rondluieren op terras of strand wil dat nog niet zeggen dat ze niet werken. Uiteraard zijn er excessen die op de zak van de ouders teren.

Waar ik uithang is op mijn dorp. De meesten leven van het toerisme in de geijkte toeristische gebieden en moet daar dus heen reizen. Sinds op het dorp 99% van de accommodaties gesloten zijn, zijn de prijzen de laatste jaren niet gestegen in de horeca en wegen de baten niet op tegen de lasten. Van de stranden waar ik uithang (niet bij hotels dus stranden waar de toerist heen moet reizen) weet ik dat ook de cantina's nauwelijks of niet zijn gestegen de laatste jaren en verminderd in aantal, zo ook de watersporten en bedjes in een aantal gevallen zelfs gedaald zijn in prijs. En waarom? Veel toeristen komen met hun gesprokkelde lunchpakketjes uit het hotel naar het strand, nemen hun gekochte solletje en matjes mee en deponeren zichzelf op de uit het hotel meegenomen handdoek. Of men verdwijnt tussen de middag even om in het hotel te gaan eten. Hier kun je als uitbater niet op in springen, hier kun je alleen op failliet gaan.

Quote
#22
Zonet een alarmerend bericht als eerste item op het tv-journaal... Schrik niet, en zet je best neer:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En verder nog wat duiding: er wordt gesproken over 'vijf seconden vòór twaalf':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Spannende nacht dus!

vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#23
(05 February 2012, 19:39)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een artikel uit de Athens news. Oostenrijk vind dat Griekenland zijn hotelprijzen moet verlagen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar lees ook even het commentaar van een reiziger op dit artikel!

Zo zie je maar, hoe vele huidige toeristen voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. En ik prijs het commentaar van de commentator.

Vrienden van mij met een goed pension op ons dorp vragen voor een verblijf van 14 nachten in de maand augustus EUR 15 incl. ontbijt p.p. Dus met z'n 2-tjes ben je 420 EUR kwijt. Dat is toch geen geld?Dit ontbijt houdt onder meer in voldoende beleg, ei, yoghurt etc. Daarnaast is het er brandschoon heb je op je kamer een koelkast en TV en mag je als je dit wil hun keuken gebruiken. Hoe wil men dit nóg verder naar beneden hebben? Moeten ze er op toeleggen?
Quote
#24
Dat is inderdaad geen geld... En dat is op Rhodos?
Quote
#25
(05 February 2012, 18:58)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het zou inhouden dan we van 'nul' weer moeten gaan opbouwen en dan is het hopen dat dat op een manier zal gebeuren waarbij niet iedereen in deze samenleving over elkaar heenvalt en 'het herstel/de wederopbouw' geen eeuwigheid zal gaan duren.

Amen. En gelijktertijd beangstigend. Met welke mensen kan men weer echt gaan bouwen?
Quote
#26
Ik vraag mij echt af wat een faillissement van een land concreet kan betekenen en wat ik mij daar nu precies bij moet voorstellen. Dat ze bijvoorbeeld Lesbos in een openbare verkoop helemaal ontruimen en verkopen aan Turkije? 't is iets dat moeilijk te vatten is...
Quote
#27
en het overleg is opgeschort naar morgenSad:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#28
(05 February 2012, 18:58)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nikos (mijn man) heeft vorig jaar nog steeds tot het laatste moment (we zijn inmiddels uitgeperst) elke cent die overbleef in het hotel gestopt. Investeren in nieuwe deuren, pergula's, verven etc. Gelukkig heeft hij alles zelf gedaan dus dat scheelde een hoop, maar toch. Ook nu blijft hij hard aan ons hotel werken; hij maakt momenteel zelf omlijstingen voor schilderijen en nieuwe spiegels en verft de gangen.

Hoi Roosemarijn,

Mag je wel uitkijken dat IKA niet langs komt en je alsnog een boete krijgt voor het niet betalen van IKA - toeslag op arbeid. Wat ze me hier proberen wijs te maken is dat je op alle arbeid, ook al doe je dat zelf, aan IKA moet afdragen.

Maar even goed sterkte met alles.

Kalo Vradi,

Dick
Nieuws van gisteren,

De boeren zijn nu aan de beurt, ze hebben bedacht dat over het stukje land toch ook maar belasting moet worden betaald. Enige probleempje dat opdoemt de Euforia (belastingdienst) heeft de data die vorig jaar is opgenomen weggegooid omdat er in het systeem geen vakje over was om de grote van de akker te noteren. We hebben vorig jaar de akties van de boeren meegemaakt en die waren niet mis, dus de nieuwe data weer verkrijgen wordt nog een hele uitdaging.

Nog een verandering die gaat plaats vinden, dit om toch maar zoveel als mogelijk inkomsten te weren, de BTW op de eilanden die nu nog van een laag tarief profiteren, wordt verhoogd naar het tarief van 23%.

Komt met dat alles nog de gezondheidszorg, het minimum loon dat naar € 600,00 bruto p/m gaat, de pensioenen worden met 20% gekort.

Ik wil maar zeggen gelukkig dat we de zon nog hebben want die is voor niets.

Hoe kun je een volk onder het mom van "helpen" zo naar de galg brengen met dank aan Merkouzie.

Kalo Vradi kai Kali Nigta,

Dick

Quote
#29
(05 February 2012, 19:39)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een artikel uit de Athens news. Oostenrijk vind dat Griekenland zijn hotelprijzen moet verlagen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar lees ook even het commentaar van een reiziger op dit artikel!

Heb geen idee hoe de hotel prijzen zijn in Griekenland. Wij maken altijd gebruik van campings, camperplaatsen of staan ergens vrij. Soms kijken we of we tussendoor een weekje naar vrienden in Griekenland kunnen gaan met het vliegtuig. Komt nooit iets van omdat wij de tickets te duur vinden. We gaan voor veel minder dan de helft naar familie in Spanje. In plaats van de verblijfskosten verlagen kunnen ze beter de landingsrechten flink verlagen en alle prijsvechters toelaten op de Griekse markt. Misschien wel met een korting op de omzetbelasting ofzo. Iedere maatschappij die landingsrechten op welk vliegveld op welk eiland dan ook wil, deze verlenen. Goedkope tickets + volle vliegtuigen = veel toeristen.
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#30
(05 February 2012, 23:01)Ries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 February 2012, 19:39)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een artikel uit de Athens news. Oostenrijk vind dat Griekenland zijn hotelprijzen moet verlagen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar lees ook even het commentaar van een reiziger op dit artikel!

Heb geen idee hoe de hotel prijzen zijn in Griekenland. Wij maken altijd gebruik van campings, camperplaatsen of staan ergens vrij. Soms kijken we of we tussendoor een weekje naar vrienden in Griekenland kunnen gaan met het vliegtuig. Komt nooit iets van omdat wij de tickets te duur vinden. We gaan voor veel minder dan de helft naar familie in Spanje. In plaats van de verblijfskosten verlagen kunnen ze beter de landingsrechten flink verlagen en alle prijsvechters toelaten op de Griekse markt. Misschien wel met een korting op de omzetbelasting ofzo. Iedere maatschappij die landingsrechten op welk vliegveld op welk eiland dan ook wil, deze verlenen. Goedkope tickets + volle vliegtuigen = veel toeristen.

Hier zit heel veel waarheid in! Zonder dat ik ook maar wist van bovenstaand artikel, had ik ook iets in die zin gesuggereerd op het onderwerp 'Goedkoop vervoer naar de eilanden'.
Volgens mij zit daar een gedeelte van de redding in voor Griekenland. Niet op zeer korte termijn, want daar moet dan eerst een en ander voor gebeuren. Een van de weinige dingen die Griekenland nog steeds in overvloed heeft, is het heerlijke klimaat tijdens de zomermaanden. En dat is iets waar 'de' (?) toerist zeker gevoelig voor is.
Het klopt eveneens dat een toerist gevoelig is aan de prijzen. Hoe komt het dat pakketreizen met een touroperator in Spanje zoveel goedkoper zijn dan die in Griekenland? Niet omwille van hogere prijzen die hoteliers of hotelketens zouden aanrekenen, maar wel omwille van de hogere landingsrechten en dus duurdere vliegtickets.

Ik nam, gewoon willekeurig, de proef op de som. Ik gaf daarnet op de site van Neckermann België een flight only in, van Brussel naar Athene, voor 2 personen heen/terug, voor 1 week, op 13 juni (dus op een weekdag én nog laagseizoen) en ik kom verdorie op 538 euro. Enkel vliegtickets wel te verstaan. Alstublieft. Voor krak dezelfde data kom ik op 346 euro naar Spanje.

De grote troef van Griekenland, en meteen ook van de Griekse economie, is het toerisme. Dat de overheid daar maar eens flink in investeert, en al het mogelijke doet om nóg meer toeristen naar hun prachtig land te krijgen. De toerist zal niks liever willen dan aan een redelijke prijs (en zonder stakingen Confused naar Griekenland te reizen. Ik weet het, het is veel complexer dan dat. Maar nu zullen er zo veel hardwerkende Grieken alle moeite van de wereld doen om hun hotelletje, pension of appartement zo aantrekkelijk als mogelijk te maken... terwijl het afwachten is, en terwijl de overheid veel meer zou kunnen investeren in gunstige omstandigheden die het toerisme ten goede zouden komen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#31
(05 February 2012, 23:38)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik nam, gewoon willekeurig, de proef op de som. Ik gaf daarnet op de site van Neckermann België een flight only in, van Brussel naar Athene, voor 2 personen heen/terug, voor 1 week, op 13 juni (dus op een weekdag én nog laagseizoen) en ik kom verdorie op 538 euro. Enkel vliegtickets wel te verstaan. Alstublieft. Voor krak dezelfde data kom ik op 346 euro naar Spanje.

Omdat je naar Spanje over minder landen vliegt dan naar Griekenland? Ik heb eens gelezen (kan het niet zo snel meer vinden) dat je ieder land dat je overvliegt moet betalen.
Quote
#32
Er moet natuurlijk wel geld zijn om te investeren! Dus in het geval van Griekenland zou het land dan moeten lenen. En dan moet je banken nog kunnen overtuigen dat je hen dat kan terugbetalen. Dat lijkt mij momenteel niet meteen de sterkste kant van Griekenland.
Quote
#33
@ Maria: inderdaad, op weg naar Griekenland moeten we over Duitsland, Oostenrijk en Italië vliegen. En het is ook iets verder. Maar dat het ticket ongeveer 60 % meer kost dan dat naar Spanje?

@ Giorgino: investeren zal nu bijzonder moeilijk zijn. Maar dat is het werk van een departement van begroting. Griekenland zal moéten investeren om opnieuw te kunnen rechtstaan. Zowat alle economen stellen dat het gezond maken van een economisch bestel moet bestaan uit twee componenten: besparen + investeren. Met besparen alleen krijgt de schatkist wel meer geld binnen, maar zonder investeringen kan de economie niet aanzwengelen. De Griekse overheid zal een 'klimaat' moeten scheppen waarin ondernemingen opnieuw gemakkelijker geneigd zullen zijn om hun activiteiten uit te breiden. Zonder dat ietsje gunstiger klimaat zal de economie op de neerwaartse spiraal blijven zitten.
Hoe dan ook zal het een zeer zware oefening worden om het investeringsklimaat in Griekenland er terug wat bovenop te helpen. Het toerisme lijkt me daar de beste kaart in te halen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#34
Een groot deel van de prijzen van tickets en pakketreizen zit in luchthavenbelasting. Griekenlamd zit wt dat betreft erg hoog in de boom.
Quote
#35
Nieuws van gisteren,

De boeren zijn nu aan de beurt, ze hebben bedacht dat over het stukje land toch ook maar belasting moet worden betaald. Enige probleempje dat opdoemt de Euforia (belastingdienst) heeft de data die vorig jaar is opgenomen weggegooid omdat er in het systeem geen vakje over was om de grote van de akker te noteren. We hebben vorig jaar de akties van de boeren meegemaakt en die waren niet mis, dus de nieuwe data weer verkrijgen wordt nog een hele uitdaging.

Nog een verandering die gaat plaats vinden, dit om toch maar zoveel als mogelijk inkomsten te weren, de BTW op de eilanden die nu nog van een laag tarief profiteren, wordt verhoogd naar het tarief van 23%.

Komt met dat alles nog de gezondheidszorg, het minimum loon dat naar € 600,00 bruto p/m gaat, de pensioenen worden met 20% gekort.

Ik wil maar zeggen gelukkig dat we de zon nog hebben want die is voor niets.

Hoe kun je een volk onder het mom van "helpen" zo naar de galg brengen met dank aan Merkouzie.

Kalo Vradi kai Kali Nigta,

Dick
Quote
#36
Volgens mij zijn de landingsrechten verlaagd in mei 2010 voor de Griekse eilanden.
De toekomstige inkomsten van landingsrechten waren al eerder gebundeld en als belegging doorverkocht.

Quote
#37
"Beems zei: Mag je wel uitkijken dat IKA niet langs komt en je alsnog een boete krijgt voor het niet betalen van IKA - toeslag op arbeid. Wat ze me hier proberen wijs te maken is dat je op alle arbeid, ook al doe je dat zelf, aan IKA moet afdragen."

Dat is helemaal nieuw voor ons, maar laat ze nu maar komen zou ik zeggen. Inmiddels is mijn strijdvaardigheid immens groot. Wij hebben nog nooit een cent subsidie gehad, mijn man werkt altijd keihard en heeft altijd alles netjes betaald. Als zij met zo'n onzinregel aan zouden komen zetten die zorgt dat je eigenlijk gestraft wordt voor keihard werken dan is het wat mij betreft klaar. Ik kan veel hebben, maar bij onrechtvaardigheid trek ik de grens.

Jullie overigens ook sterkte met alles.

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#38
(06 February 2012, 07:25)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Beems zei: Mag je wel uitkijken dat IKA niet langs komt en je alsnog een boete krijgt voor het niet betalen van IKA - toeslag op arbeid. Wat ze me hier proberen wijs te maken is dat je op alle arbeid, ook al doe je dat zelf, aan IKA

De IKA heeft een IKA-politie. En als je aan je onroerend goed aanbouwen of uitbreidingen maakt en dit helemaal zelf doet dan zal je echt IKA moeten betalen.

Met onderhoud weet ik het niet. Ik heb een rechtszaak met de IKA gehad.
Quote
#39
Voor nog geen € 150,- vlieg je met Ryanair van Brussel-Charleroi naar Thessaloniki v.v.. Met Germanwings vanaf Keulen vlieg je voor € 257,- naar Santorini v.v.

Zo duur is vliegen naar Griekenland niet hoor.

Wat ik bij veel Grieken vooral mis is visie. Er is geen plan, geen strategie, slechts kuddegedrag. Vandaag moet het gebeuren, morgen........dat is nog ver weg.

Als je op een boulevard loopt/liep in een gemiddelde toeristenplaats was het beeld structureel hetzelfde:

* souvenirwinkel-pizzeria-souvenirwinkel-souvenirwinkel-kafenio-pizzeria-taverna-taverna-souvenirwinkel-taverna-kafenio

Niemand die zich afvroeg of dat nu wel is/was wat de toerist wilde. Men zag dat de buurman redelijk gevulde terrassen had, dus dat wilde men ook. Zo ging iedereen op dat moment souvlaki en tzatziki verkopen, was er ergens wel een gepensioneerde oom die met zijn bootje een paar vissen kon gaan vangen en de menukaart was klaar. Glaasje goedkope en lokale "wijn" erbij of retsina en klaar.

Hoe charmant en gezellig, het was allemaal zo leuk en vooral goedkoop. En in de jaren 80-90 was het dat ook, het paste bij GR. Maar nadat andere landen zich ontwikkelden op het toerisme, AI of niet, bleef GR bij het oude vertrouwde.

De welvaart in west-Europa van globaal 1995-2003 zorgde ervoor dat mensen veel meer te besteden hadden en luxer op vakantie konden en gingen.

De Grieken houden zich vast aan hun eigen tradities en gewoonten. Het is in de meeste vakantieoorden nagenoeg onmogelijk om rond 18.00 uur te gaan eten, en dat terwijl de meeste gezinnen in Nederland dat wel gewend zijn. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om bij 40 graden om 18.00 uur te gaan eten, maar gezinnen met jonge kinderen kunnen/willen niet altijd zo flexibel zijn.

Door de welvaart is de toerist ook lui geworden. De behoefte om meer van de vakantiebestemming te weten te komen is er niet meer. Via allerlei zoekfuncties kun je al je wensen vooraf intoetsen en komt de ideale vakantie eruit.

Het zijn zomaar wat voorbeelden.

Mvg
Martin


Quote
#40
(06 February 2012, 09:05)Limonia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 February 2012, 07:25)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Beems zei: Mag je wel uitkijken dat IKA niet langs komt en je alsnog een boete krijgt voor het niet betalen van IKA - toeslag op arbeid. Wat ze me hier proberen wijs te maken is dat je op alle arbeid, ook al doe je dat zelf, aan IKA

De IKA heeft een IKA-politie. En als je aan je onroerend goed aanbouwen of uitbreidingen maakt en dit helemaal zelf doet dan zal je echt IKA moeten betalen.

Met onderhoud weet ik het niet. Ik heb een rechtszaak met de IKA gehad.

Bij ons is er alleen sprake van onderhoud. Wij hebben nog nooit aangebouwd of uitgebreid.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 7 gast(en)