Grieks faillissement??
#41
Ik vind dat Chris wel gelijk heeft als hij zegt dat er veel teveel is gebouwd en geopend. Ik ieder geval op Kreta is dat het geval.
In menig dorp zaten de terrasjes vroeger vol. Omdat er (te)veel terrasjes bij zijn gekomen in de afgelopen jaren zit niemand meer vol, en dus kelderen de inkomsten navenant.
Hetzelfde geldt voor winkels die allemaal dezelfde spulletjes verkopen. Ook voor supermarkten, autoverhuurders, kamerverhuurders, noem maar op. Ik kom veel in een dorp aan de kust waar misschien plaats is voor 3 of 4 supermarkten. Er zijn er echter 8. En dus verdient niemand meer een leuke boterham. Ze klagen allemaal. Tja, had je maar even moeten nadenken voordat je begon.
Menige Griek zag dus dat iemand succes had, en ging vervolgens hetzelfde doen. Iedereen vist met dezelfde producten in dezelfde vijver. Helaas is de vijver niet overeenkomstig meegegroeid. En dus is er overschot.
Als je dan flink aan het (ver)bouwen en/of investeren bent geslagen, mogelijk daar ook nog eens dikke leningen voor hebt afgesloten, en je vervolgens niet de verwachte omzet en winst kan draaien heb je dus een groot probleem.
Dit verhaal geldt voor terrasjes, winkels, hotelletjes, appartementjes, restaurants, noem maar op.

Wat ik ook zie, is dat de huurprijzen die moeten worden betaald voor bijvoorbeeld horecazaken onrealistisch hoog zijn. 3000 euro per maand is niets bijzonders voor een terrasje in een dorpje aan de kust. Die huur moet je wel 12 keer in een jaar betalen, dus 36.000 euro per jaar. De omzet moet je in een steeds korter wordend seizoen binnenhalen. De inventaris van een cafeetje kost makkelijk 50.000 euro. Allemaal uitgaven, en dan heb je nog niets verdiend. Dan krijg je nog de energie, personeel, inkoop, noem maar op. Dan is voor mij het sommetje snel klaar. Als je in het seizoen niet iedere avond bomvol zit ga je kopje onder. Je moet je geld immers in een paar maanden verdienen.

Mijn conclusie is dat er heel veel Grieken zijn die in de horeca of anderszins in de toeristen industrie zijn gedoken en geen, of een hele slechte, 'business case' hebben gemaakt.
In veel gevallen kon je van te voren al bedenken dat er niet genoeg te verdienen valt.
Maar ja, toch gedaan (want die ander verdient toch ook zo goed ?!), en de strijd verloren. De schulden veelal nog niet afgelost.

Ik wil niet generaliseren, maar ik bent er van overtuigd dat velen erg dom zijn geweest om een zaakje in de toeristensector te openen.
Quote
#42
(06 February 2012, 09:05)Limonia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 February 2012, 07:25)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Beems zei: Mag je wel uitkijken dat IKA niet langs komt en je alsnog een boete krijgt voor het niet betalen van IKA - toeslag op arbeid. Wat ze me hier proberen wijs te maken is dat je op alle arbeid, ook al doe je dat zelf, aan IKA

De IKA heeft een IKA-politie. En als je aan je onroerend goed aanbouwen of uitbreidingen maakt en dit helemaal zelf doet dan zal je echt IKA moeten betalen.

Met onderhoud weet ik het niet. Ik heb een rechtszaak met de IKA gehad.

Zelfs het opnieuw schilderen van de buitengevel valt daaronder heeft men mij verteld.
Quote
#43
Ik heb ooit iemand gesproken die voor kluswerk rond zijn eigen huis een rekening voor IKA heeft gekregen. Hij had wat lage stenen siermuurtjes gezet en een pad bestraat in zijn tuin.
De man is een buitenlander, en niet belastingplichtig in GR !
Quote
#44
grieks faillisement??? griekenland is practish failliet al heel lang geleden. van uit griekenland in afwachting nog voor wat gaat gebeuren, kan alle kanten op , na een klein onderzoek tussen grieken en nederlanders in Athene ,de term bourdelo is 1000% toepasbaar voor griekenland. maar een in verval verkeerende bourdelo dan.
Quote
#45
(06 February 2012, 00:45)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een groot deel van de prijzen van tickets en pakketreizen zit in luchthavenbelasting. Griekenlamd zit wt dat betreft erg hoog in de boom.

Beste Chris,

Ik weet niet of je weleens hebt gekeken welk deel van de luchthaven belasting in Nederland betaald moet worden en welk deel in Griekenland dan zou je tot een andere conclusie gekomen zijn. En dan is er nog een onderscheid tussen Athene en de andere kleine luchthavens, Athene komt in de buurt van Schiphol maar de andere zeker niet.

Kali Mera,

Dick
Quote
#46
Was het vorig jaar niet zo dat de GR regering had besloten dat in het vakantieseizoen de
Luchthavenbelasting op alle luchthavens (op ATH na) achterwege kon blijven als maatregel om het toerisme te bevorderen?
Quote
#47
(06 February 2012, 15:32)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Was het vorig jaar niet zo dat de GR regering had besloten dat in het vakantieseizoen de
Luchthavenbelasting op alle luchthavens (op ATH na) achterwege kon blijven als maatregel om het toerisme te bevorderen?

Inderdaad Xander
Quote
#48
Misschien door velen al vergeten, maar IJsland is 2 à 3 jaar? geleden ook failliet verklaard. Je hoort er niets meer van, totaal uit het nieuws. Hoe gaat het daar nu aan toe? Komen die mensen er overheen? Toerisme? (veel beperkter dan in Griekenland) en ze hebben ook nog eens het weer tegen. Het interesseert me wel...kwestie van zaken te leren die voor onze Griekse vrienden ook kunnen tellen of van toepassing kunnen gaan zijn.
Maar laten we toch nog hopen op een goede afloop...Angel / Hypocrite
Quote
#49
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en nu maar het beste hopen.
Quote
#50
Vlagreco, kijk eens goed onder jou bericht.
Ik nam, gewoon willekeurig, de proef op de som. Ik gaf daarnet op de site van Neckermann België een flight only in, van Brussel naar Athene, voor 2 personen heen/terug, voor 1 week, op 13 juni (dus op een weekdag én nog laagseizoen) en ik kom verdorie op 538 euro. Enkel vliegtickets wel te verstaan. Alstublieft. Voor krak dezelfde data kom ik op 346 euro naar Spanje.

Hoe goedkoop wil je het hebben.Andere datums zijn 20 euro duurder.

.maa,11 jun 12 V: 15:00 A: 19:35
Jetairfly JAF1563 Euro 49,99
( basis 47,36 + luchthaventaks 2,63 )



--------------------------------------------------------------------------------

Voor elke reservering via Jetairfly.com hanteren wij administratiekosten van € 15 per dossier.


--------------------------------------------------------------------------------

Totaal Heen : x 2 = 99,98


Terug
Athene / Griekenland (apr-okt) (ATH) - Brussels South-Charleroi

vri,22 jun 12 V: 11:35 A: 14:30
Jetairfly JAF5564 Euro 49,99
( basis 20,83 + luchthaventaks 29,16 )



-------------------------------------------------------------------------------Voor elke reservering via Jetairfly.com hanteren wij administratiekosten van € 15 per dossier.


-----------------------------------------------------------------------------Totaal Terug : x 2 = 99,98
Totale prijs : 199,96



Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#51
@ Elena met alle respect maar dit is alleen een verkooppraatje van een bedrijf wat zaken wil doen in aandelen............ niet objectief dus! Gelukkig maar Smile
Quote
#52
Nog maar even terug naar IJsland.Het grote verschil met Griekenland is natuurlijk dat het dáár om een land ging en gaat met een normaal funktionerend politiek stelsel, met een betrouwbare en fatsoenlijke volksvertegenwoordiging en dito regering, gesteund door een solide ambtenarenapparaat.Daarmee kún je wat als in de shit terecht gekomen bent.Het zou dáár drie keer zo erg hebben kunnen zijn en ze waren toch weer tegen de wal opgeklauterd.

Hier( in Griekenland dus) zien ze nog kans om met een 100% kwijtschelding van alle Staatsschuld, zichzelf -- maar voornamelijk de werkende bevolking --ten gronde te richten.Dat komt doordat de Regering,Voksvertegenwoordiging en alle daaronder liggende Bestuurslagen, in wezen de hele geïnstitutionaliseerde Maatschappij, tot in de allerkleinste haarvaten verrot en gecorrumpeerd is;al vele decennia lang, precies zoals @Tzimis dat in zijn woorden zegt.Griekenland is 'kaputt'!

Het huidige Griekenland kan alleen maar z'n hand ophouden en met een macaber intern troïka(PASOK/ND/LAOS)-gevecht proberen die andere troïka tot steeds verdere partijpolitieke concessies uit te pokeren.Het Landsbelang (de Mensjes dus) is/zijn hieraan volledig ondergeschikt gemaakt.GR gaat aan zijn eigen Politieke Bestel ten onder.Waar is de Griekse trots en zelfbewustzijn gebleven?

Ik zie alleen maar redding in een radicale haircut van de hele Bestuurlaag en onder een nieuwe naam Hellas/Ellada opnieuw beginnen. Griekenland/Greece heeft in de moderne wereld iedere geloofwaardigheid en goodwill verloren.

Quote
#53
(05 February 2012, 23:38)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 February 2012, 23:01)Ries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 February 2012, 19:39)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een artikel uit de Athens news. Oostenrijk vind dat Griekenland zijn hotelprijzen moet verlagen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar lees ook even het commentaar van een reiziger op dit artikel!

Heb geen idee hoe de hotel prijzen zijn in Griekenland. Wij maken altijd gebruik van campings, camperplaatsen of staan ergens vrij. Soms kijken we of we tussendoor een weekje naar vrienden in Griekenland kunnen gaan met het vliegtuig. Komt nooit iets van omdat wij de tickets te duur vinden. We gaan voor veel minder dan de helft naar familie in Spanje. In plaats van de verblijfskosten verlagen kunnen ze beter de landingsrechten flink verlagen en alle prijsvechters toelaten op de Griekse markt. Misschien wel met een korting op de omzetbelasting ofzo. Iedere maatschappij die landingsrechten op welk vliegveld op welk eiland dan ook wil, deze verlenen. Goedkope tickets + volle vliegtuigen = veel toeristen.

Hier zit heel veel waarheid in! Zonder dat ik ook maar wist van bovenstaand artikel, had ik ook iets in die zin gesuggereerd op het onderwerp 'Goedkoop vervoer naar de eilanden'.
Volgens mij zit daar een gedeelte van de redding in voor Griekenland. Niet op zeer korte termijn, want daar moet dan eerst een en ander voor gebeuren. Een van de weinige dingen die Griekenland nog steeds in overvloed heeft, is het heerlijke klimaat tijdens de zomermaanden. En dat is iets waar 'de' (?) toerist zeker gevoelig voor is.
Het klopt eveneens dat een toerist gevoelig is aan de prijzen. Hoe komt het dat pakketreizen met een touroperator in Spanje zoveel goedkoper zijn dan die in Griekenland? Niet omwille van hogere prijzen die hoteliers of hotelketens zouden aanrekenen, maar wel omwille van de hogere landingsrechten en dus duurdere vliegtickets.

Ik nam, gewoon willekeurig, de proef op de som. Ik gaf daarnet op de site van Neckermann België een flight only in, van Brussel naar Athene, voor 2 personen heen/terug, voor 1 week, op 13 juni (dus op een weekdag én nog laagseizoen) en ik kom verdorie op 538 euro. Enkel vliegtickets wel te verstaan. Alstublieft. Voor krak dezelfde data kom ik op 346 euro naar Spanje.

De grote troef van Griekenland, en meteen ook van de Griekse economie, is het toerisme. Dat de overheid daar maar eens flink in investeert, en al het mogelijke doet om nóg meer toeristen naar hun prachtig land te krijgen. De toerist zal niks liever willen dan aan een redelijke prijs (en zonder stakingen Confused naar Griekenland te reizen. Ik weet het, het is veel complexer dan dat. Maar nu zullen er zo veel hardwerkende Grieken alle moeite van de wereld doen om hun hotelletje, pension of appartement zo aantrekkelijk als mogelijk te maken... terwijl het afwachten is, en terwijl de overheid veel meer zou kunnen investeren in gunstige omstandigheden die het toerisme ten goede zouden komen.

Het zal Griekenland natuurlijk evenmin in de kaarten spelen dat de prijzen van het reizen zo democratisch zijn geworden. Er gaan veel meer mensen dan vroeger naar andere werelddelen. En dat terwijl Griekenland toch wel écht een eigen identiteit heeft. Allez, dat vind ik toch. Mijn broer is al in Kenya, Zanzibar, Nepal en Florida geweest, maar nog nooit in Griekenland. Ik vind dat echt zonder voor hem!
(06 February 2012, 17:28)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien door velen al vergeten, maar IJsland is 2 à 3 jaar? geleden ook failliet verklaard. Je hoort er niets meer van, totaal uit het nieuws. Hoe gaat het daar nu aan toe? Komen die mensen er overheen? Toerisme? (veel beperkter dan in Griekenland) en ze hebben ook nog eens het weer tegen. Het interesseert me wel...kwestie van zaken te leren die voor onze Griekse vrienden ook kunnen tellen of van toepassing kunnen gaan zijn.
Maar laten we toch nog hopen op een goede afloop...Angel / Hypocrite

IJsland heeft veel meer economische troeven dan Griekenland. Een paar weken geleden nog een reportage over gezien. Bedrijven vestigen zich daar omdat je daar heel goedkoop met natuurlijke middelen (geisers en zo) energie kan opwekken. En daar komt dan nog bij dat de zee rond IJsland bijlange niet leeggevist is. Dat is wel een ander verhaal in de Egeïsche zee. Met andere woorden: IJsland zal er vlug bovenop komen!
Quote
#54
(05 February 2012, 16:54)Giorgino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar naar het schijnt loop je in Griekenland nu ook al het risico minder vriendelijk behandeld te worden door de plaatselijke bevolking omdat jij daar als "rijke" Nederlander, Belg of Duitser komt genieten waar "arme" Grieken op je staan te kijken.

Weet je dat het juist andersom is? Tijdens mijn laatste verblijf, heb ik tot 3 x toe mogen "aanhoren" hoe toeristen kortingen bedongen of zelfs claimden dat iets hun eigendom was omdat "zij geld lenen aan de Grieken". Als ik dit al heb meegemaakt in mijn korte vakantie, zal dit veel vaker gebeurd zijn.
Quote
#55
@ Arthur: de datum van 13 juni die ik uitkoos, was puur willekeurig en toevallig. En ook omdat het een datum is die me meestal interesseert (al lekker klimaat, maar nog geen echt hoogseizoen).
Naar Jetairfly had ik niet gekeken, omdat ik bij vorige zoektochten (maar al sinds vorig jaar geleden) gemerkt had dat die bij Jetairfly niet echt goedkoop te noemen waren.
Jij hebt blijkbaar meer geluk gehad.
Ik deed nu nog even, bij wijze van proefballonnetje, nog een 'check' op de site van Jetairfly, en gaf eveneens 13 juni in als vertrekdatum, voor 1 week, naar Athene, met 2 personen. Het systeem geeft vervolgens als antwoord dat er op 13 juni geen vlucht beschikbaar is, maar wel op 15 juni. Oké, ik klik 15 juni aan, en wat zien we?:


Uw heenvlucht : vri,15 jun 12 Brussel 05:55 - Araxos 11:35 JAF5243
met tussenlanding op Zakinthos (ZTH)
Uw terugvlucht : vri,22 jun 12 Araxos 12:00 - Brussel 14:35 JAF5244

Vlucht prijs : 779,96
Geen Standaardmaaltijd op de vlucht 0,00
Administratiekosten: 15,00
TOTAAL : 794,96

Inbegrepen luchthaven taks : 39,00 x 2 = 78,00

NB: ik moet er ook wel bij zeggen dat ik als vertrek luchthaven Brussel had verkozen, in plaats van Charleroi. Confused

Het spijt me; hier wordt niemand vrolijk van... en da 's een understatement.
In 'Terzake' van vanavond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Slik... Confused
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#56
Nog wat meer van dat fraais:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Pfffttt...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#57
(06 February 2012, 22:16)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weet je dat het juist andersom is? Tijdens mijn laatste verblijf, heb ik tot 3 x toe mogen "aanhoren" hoe toeristen kortingen bedongen of zelfs claimden dat iets hun eigendom was omdat "zij geld lenen aan de Grieken". Als ik dit al heb meegemaakt in mijn korte vakantie, zal dit veel vaker gebeurd zijn.

Amai, dat is wel redelijk onbeschoft!
Quote
#58
Dit is wel offtopic maar toch nuttig. @V, jij wou toch naar Athene, en of je nu van Brussel of Charleroi vliegt, voor ons maakt dat niet uit, we zijn in 2011 3 keer gevlogen, toen waren het nog prijsjes €100 pp retour Charleroi Heraklion ( Athene is altijd goedkoper) dit jaar betalen we ook (maar) €200 pp retour in juni, Heraklion Luik wat voor ons nog gunstiger is omdat we vlak bij Maastricht moeten zijn, mijn tip is je te abonneren op diverse newsletters en regelmatig kijken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#59
Vandaag stond Griekenland - weeral - bovenaan in het nieuws:
Over de algemene staking:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De bijdrage van Bruno Tersago:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De kijk van Nelie Kroes (op zijn minst opmerkelijk!), Mark Rutte, Manuel Barroso en Jacques Delors:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En tenslotte de Frans-Duitse vriendschap:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#60
Voor wat het waard is: ik las vanmorgen in Het Belang Van Limburg dat Griekenland het momenteel erg goed doet wat boekingen voor de komende zomer betreft! Touroperators Thomas Cook en Neckermann zagen het aantal boekingen de voorbije zomer zelfs stijgen met 20 %. Rhodos, Kreta, Kos en Corfu blijven heel populair... Het heeft zeker ook te maken met de revoluties in landen als Tunesië en Egypte!
Quote
#61
@Giorgino: dan toch een groot lichtpunt in deze situatie. Ik wens het Griekenland in elk geval toe!

Aflevering nummer zoveel... het blijft in het nieuws; o.a. het eerste deel van de rubriek 'Terzake':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wanneer eindigt die onzekerheid? Wanneer eindigt het pokerspel?
En het valt me op dat het cynisme groter en het taalgebruik harder wordt.



Ook nog een opmerkelijk artikel in de Belgische krant 'De Morgen', met Kostas Karkagiannis, de Brussel correspondent voor de Griekse krant Kathimerini:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#62
Toch nog een beslissing, al was het in 'blessuretijd':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#63
(09 February 2012, 18:24)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch nog een beslissing, al was het in 'blessuretijd':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind dit weer een beslissing over de ruggen van 99% van de bevolking die toch al tot op het bot zijn uitgeperst, op een gegeven moment is er alleen nog een schil over, terwijl nog steeds de staatsbedrijven en de belasting ontduikers niet of nauwelijks worden aangepakt, toch terug naar de drachme en opnieuw met een schone lei (zover als dat hier mogelijk is) beginnen.


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#64
Zou iemand hier mij misschien willen uitleggen waarom er een zucht van verlichting geslaakt zou kunnen worden omdat op het laatste moment de 'onderhandelingen' toch nog 'geslaagd' zijn.Ik lees alleen maar een weer grotere lastenverzwaring(minder inkomsten) voor de Griekse bevolking en de zekerheid van de tweede bailout ten bedrage van 130 miljard euro.De eerste 30 miljard hiervan gaat begin maart al weer linea recta terug naar de Banken en andere geldverstrekkers voor rente en aflossing van eerdere leningen.De rest gaat later dezelfde weg.Structurele hervormingen om het land en de mensen weer op de been te helpen zijn niet in het voorwaardenpakket opgenomen.Wie moet er nu eigenlijk blij zijn?
Quote
#65
@Aleko. @ Arthur. We zijn het eens. Ook hier geen slaak van verlichting. Het is uitstel van executie en de volgende tranche zal weer gepaard gaan met onmogelijke bezuinigingen voor het gros van de Griekse bevolking. Nog steeds worden bepaalde groepen ontzien en gevrijwaard! Er gaan steeds twee theorieen door mijn hoofd en zo ervaar ik het nu (daarbij pretendeer ik dus niets meer dan dat):

1. De EU, de euro-landen willen ons uit de euro hebben. Omdat zij ons er wettelijk niet uit kunnen zetten, maken ze de maatregelen zo zwaar dat we er straks toe gedwongen worden uit de euro te stappen. Hoe de bevolking het tot nu nog volhoudt is de troika waarschijnlijk een groot raadsel, want deze maatregelen zijn ondenkbaar in de landen die ermee komen en zorgen dat het gat tussen rijk en arm enorm wordt. De middenstand mag zich inmiddels onder de laatste scharen.
Achter gesloten deuren is men al zover dat de EU het ook wel redt zonder Griekenland dus kan het opgeofferd worden, maar niet voordat wij de bodem bereikt hebben.

2. OF, ze bluffen. Ze doen alsof zij zonder ons als land binnen de EU kunnen, geven die boodschap ook door aan de rest van Europa, markten en banken, zodat de Griekse regering alles ondertekent wat de troika eist, maar ondertussen vrezen zij nog steeds een 'snow-ball' effect.

Hoe het ook zij, en welke zgn complottheorieen er op dit moment ook door mijn hoofd schieten, het eindresultaat is hetzelfde; de bevolking heeft alleen maar te lijden.

μπροσ γκρεμόσ και πισο ρέφμα (bros gremos ke piso refma). Vrij vertaald: de keuze om gehangen te worden of geelektricuteerd.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#66
De laatste bezuinigingsmaatregelen: het minimum salaris gaat omlaag van 750 euro naar 580 euro p/m bruto! Het minimum jeugdloon is nog eens 10% lager. En de werkeloosheidsuitkering wordt verlaagd naar 360 euro p/m!
Quote
#67
Het netto minimumloon wordt inderdaad verlaagd naar 472,- en ben je onder de 25 jaar dan komt het neer op 400,- netto per maand. TELEIA!!!

MAAR, volgens Jan Kees de Jager zijn de eisen omtrent minimumloon helemaal terecht hoor. Lees zijn blog maar.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#68
Kijk, er zijn euro-parlementariërs die het door hebben:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#69
Deze namiddag kwam Griekenland ook ter sprake in de Kamer van het Belgisch Parlement. In het programma "Villa Politica" kan je nog enkele interessante fragmenten zien.
Als je op volgende link klikt, zie je normaal gesproken eerst Minister van Financiën Van Ackere. Zijn antwoord volgt op interventies van andere partijen. Om die interventies te kunnen zien, moet je in de videozone in de rechterkolom klikken, op 'bekijk afzonderlijke fragmenten', en naar beneden scrollen.
Voor de Nederlanders hier op het forum:
- Steven Van Ackere is van de christelijke partij CD&V.
- Jean-Marie Dedecker is van de rechtsliberale partij LDD.
- Mevrouw De Temmerman is van de socialitsche partij SP.A.
- Gwendolyn Rutten is van de liberale partij VLD.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Vervolgens weer een interessant tv-journaal vanavond. Griekenland was het eerste nieuwsfeit.
Ook hier kijken naar de afzonderlijke fragmenten in de rechterkolom.
Zeker naar de bijdrage van Christos Pistolas:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat me opviel in het tv-journaal, is de melding dat Duitsland... én Nederland! - (nog) NIET akkoord gaan met het voorstel van Venizelos.

Als het Grieks parlement zondag het besparingsplan goedkeurt, dan staat de Griekse bevolking een harde tijd te wachten. Of beter gezegd: en nog hardere tijd.
Ik vind het erg...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#70
Dit kan toch niet! Hoe kunnen mensen die al beneden het bestaansniveau moeten leven, nu nog eens alles bij elkaar genomen een derde van hun inkomen in moeten gaan leveren? Dit land wordt helemaal kapot gemaakt zo. Gewoon verschikkelijk!
Quote
#71
Ik hoor hier heel veel geklaag, wat perfect begrijpbaar is, maar als er eenvoudigere oplossingen zouden bestaan, dan zouden ze toch worden toegepast? Ik geloof niet in complottheorieën.
Quote
#72
Wellicht 3 jaar geen rente op de leningen betalen, scheelt ze al gauw vele miljoenen euro's die ze weer in eigen land kunnen gebruiken.

Quote
#73
(09 February 2012, 22:29)Giorgino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik hoor hier heel veel geklaag, wat perfect begrijpbaar is, maar als er eenvoudigere oplossingen zouden bestaan, dan zouden ze toch worden toegepast? Ik geloof niet in complottheorieën.

Eenvoudiger oplossingen: misschien indien ze toepasbaar zouden zijn bij het begin van het probleem (jaren geleden), maar nu niet meer.
Hoe zouden wij, in België of in Nederland ons gedragen indien de overheid ons de eindejaarspremie, het vakantiegeld en nog eens een kwart van ons loon zou afpakken? En daar bovenop nog eens een aantal extra belastingen? Ik ben er van overtuigd dat wij dan ook de vinger op de knip zouden houden, en de eindjes aan mekaar proberen te knopen. De economie zou stilvallen. Geen investeringen meer. En veel miserie, en zelfs armoede tot gevolg.
Ik blijf er bij dat heel veel afhangt van het beleid van een overheid. Hoe goed je ook werkt of spaart, alles kan teniet gedaan worden door een verkeerd overheidsbeleid. Na jaren laksheid en geklungel is de bevolking de pineut.

Het houdt er deels verband mee, maar toch dit krantenartikel van vandaag:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En nog iets: doorgaans ben ik zeer sterk gekant tegen stakingen, vooral als ze de toeristen hinderen. Toeristen die een jaar zitten te sparen na hard werken, en zitten uit te kijken naar dat weekje of twee vakantie.
Maar in de gegeven omstandigheden, zeker deze week, heb ik volle begrip voor GSEE/ADEDY/PAME en al diegenen die morgen op Syntagma mee zullen protesteren. Ik zal er in gedachten bij zijn.
Want nog eens extra besparingen zullen de Griekse economie voor vele jaren lam leggen.

De berichten blijven binnen rollen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(NB: hoe journalisten kunnen zijn... die foto sèg...)

Benieuwd naar de volgende dagen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#74
@Giorgino.Ik mag toch hopen dat je de stijlvorm 'Advocaat van de Duivel' gebruikte.Zou er hier op het forum iemand zo naïef zijn die werkelijk denkt dat de 17 Eurolanden, nu in Brussel bijeen, bezig zijn een 'oplossing' te zoeken voor het in doodsnood verkerende Griekse land en volk?Kom nou toch zeg,'doe es normaal!' Landen en hun Banken zijn echt alleen maar bezig om tot hun eigenbelang op het scherp van de snede uit te zoeken ,en te manipuleren wat ze de minste schade oplevert,cq de meeste winst:#1 GR de Euro uitmanoevreren(nu of op termijn); of #2 GR binnen de Euro houden en het land gedurende een generatie of drie in lijfeigenschap financieel uitmelken.Daarom vanavond ook nog geen beslissing nemen in BR, maar gewoon nog 2 en een halve week de tijd geven voor een onderling catch as catch gevecht in Athene, terwijl men vanuit de Noordelijke hoofdsteden de eisen ( zoals de 120% sustainability van de Staatsschuld in 2020) steeds verder opschroeft en detailleerd.De 20 maart-klok tikt inmiddels naar een win-win situatie voort.
@Giorgino.Ik verzeker je dat er in het bovenstaande stukje geen letter complottheorie staat.
Quote
#75
De EU had Griekenland indertijd niet zo gemakkelijk mogen toelaten. Dat denk ik nu. Maar hoe ging dat toen? Er werd waarschijnlijk een oogje dichtgeknepen voor een paar "kleine puntjes" waarmee Griekenland nog niet in orde was om tot de Unie te kunnen toetreden. Beslissingen waren toen meer idealistisch dan realistisch. En nu zit men met de gebakken peren. Als Griekenland nu geen lid van de EU was, dan was het nu helemaal Griekenland's eigen probleem.
Quote
#76
Ik heb vanavond weer eens P&W gezien met Ingeborg Beugel ... ik heb nog nooit een Griek gehoord, die toegeeft dat al deze ellende toch wel aan zich zelf te wijten is ... De Griek heeft al 10 jaar lang de boel belazerd en de rest van de EU mag er voor op draaien ... Belastingontduiking, corruptie zijn een nationale sport .. de metro voor de OS 04 is betaald door de EU .. en zo kan ik nog wel even doorgaan ... en nu met zijn alle janken ,omdat het doffe ellende is in Hellas ...
Steek de hand eens in eigen boezem !!!!
Quote
#77
Allemaal goed en wel, hé Roland, maar als je in dat systeem groot wordt, ga je dat allemaal heel normaal vinden. Ik zag een tijdje geleden een documentaire over de burgemeester van Skiathos (of was het nu Skopelos?) die met een rijke burger in de minne had geregeld dat hij daar een asfaltweg zou aanleggen en dat hij dan x aantal jaar geen belastingen zou moeten betalen. Dat is heel spijtig dat zo'n dingen jaren lang hebben kunnen gebeuren, maar "de gewone Griek" heeft daar geen schuld aan. Hij is in dat systeem opgegroeid en kan dat systeem maar moeilijk in zijn eentje veranderen. Dat is zoals "een Siciliaan" te verwijten dat er maffia in Italië is. Maar ja, ik vind dan ook niet dat de Grieken de rest van Europa daar de schuld van moeten beginnen te geven. Want wij kunnen daar evenmin iets aan doen. Een tijdje moedig zijn, hard op de tanden bijten en eruit proberen te geraken. Dat is helaas het enige wat erop zit.
Quote
#78
"Roland 184 zei: De Griek heeft al 10 jaar lang de boel belazerd en de rest van de EU mag er voor op draaien ... Belastingontduiking, corruptie zijn een nationale sport .. de metro voor de OS 04 is betaald door de EU .. en zo kan ik nog wel even doorgaan ... en nu met zijn alle janken ,omdat het doffe ellende is in Hellas ...
Steek de hand eens in eigen boezem !!!!"

Ten eerste, als er een Griek bij P&W zit, en zichzelf verwijten maakt, geldt dat nog niet voor de hele bevolking. Er zijn hier zaken mis, maar wie met droge ogen kan beweren dat deze extreme bezuinigingen ook maar enigszins iets te maken hebben met hervormingen is blind. Inmiddels zijn de lonen nu alles bij elkaar, sinds het begin van de crisis, al met 45% verlaagd. Dit naast de 1 miljoen werkelozen op een beroepsbevolking van 5,1 miljoen. Ik heb eigenlijk alles al gezegd in al mijn voorgaande berichten op heel veel topics. Overigens, ook iemand uit eigen land kan generaliseren.
Ten tweede, lees je eigen bericht nog eens na. Sta je er nog achter, dan wens ik jou veel wijsheid en inzicht toe in je verdere leven.

"Giorgino zei: Een tijdje moedig zijn, hard op de tanden bijten en eruit proberen te geraken. Dat is helaas het enige wat erop zit."

Mijn God wat zijn sommige mensen blind! Tanden op elkaar? Als het nog heel even maar zo doorgaat, dan raak ik met mijn gezin (en bijna alle gezinnen met ons) alles kwijt. ALLES!!! En reken maar dat ik die schuld niet alleen leg bij de Griekse overheid, maar ook bij de troika! Hulpplan? Leg dat maar even uit, want Aleko en ik kunnen het over meerdere zaken niet eens zijn, maar dat stuk dat hij hiervoor schreef is geen complottheorie maar de harde waarheid! Banken, markten en eigenbelang ten koste van dit land en zijn inwoners.

Voor de buitenwereld wordt mooi de schijn opgehouden en alles verdoezeld met de woorden dat de Grieken weer voor de zoveelste keer teleurstellen, er niet hard genoeg aan trekken. Dat is toch wel een successtory voor al deze leiders (van de AAA landen dan), want men volgt massaal. In plaats van echt door te denken kiest men voor de makkelijk weg; Grieken over een kam scheren, alles aan hen verwijten en geen enkele vorm van mededogen voor het feit dat het volk lijdt. Dat dit land ook bestaat uit hardwerkende mensen, normale gezinnen, jonge kinderen, bejaarden die nu allemaal boeten voor iets waar noch zij schuld aan hebben, dat wil men niet horen. Dat wordt als irritant ervaren. Nee, liever hoort met de zogenaamde bevestiging van een heel volk dat het kwaad is achter deze hele crisis.

Wij worden kapot gemaakt. Vind je het gek als mensen hier een negatief zelfbeeld krijgen, depressief raken. Men raakt hier alles kwijt en niet in het minst hun waardigheid.

Lees ook deze link van Jan Milina nog maar eens:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Helaas is de kans nihil dat deze euro-parlementarier ook daadwerkelijk gehoord zal worden.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#79
Roosmarijn, je hebt meer dan gelijk. Het is gemakkelijk om commentaar te geven als je zelf de situatie niet ondergaat. Ik wens jullie allen veel moed toe en hoop van harte dat de situatie zo snel mogelijk betert voor jullie allen! Uiteindelijk is het de "kleine" bevolking die opdraait voor beslissingen van hogerhand die de boel uiteindelijk zelf hebben kapot geslagen. Het ergste is dan nog dat deze nog steeds blijven geld scheppen en ongemoeid worden gelaten. Volgens mij beseffen velen hier niet wat voor een luxe ze hebben. Het is makkelijk spreken als je zelf niet in de miserie zit. Veel sterkte en hou de moed erin.
Quote
#80
@Roosmarijn,
nogmaals heel veel sterkte toegewenst voor jou en je gezin. Ik voel met het Griekse volk mee en weet dat er zeer veel goede, eerlijke en hardwerkende mensen zijn daar. Dit is intens triest wat er gebeurt.

Lieve groet, Iris
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)