Griekenland als redder van Duitsland.
#1
Er was een tijd dat Duitsland bijna onder z'n schuldenlast bezweek en pas na een 'reddingsoperatiie' van oa. Griekenland aan de opbouw van het Wirtschaftswunder kon beginnen.Ze zouden zich nu best ook eens wat inschikkelijker kunnen betonen ipv steeds weer als scherprechter op te treden.Lees de link voor kennis.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Klopt helemaal,de mensen op kreta waar ik kom,praten er ook altijd over
dat ze wel eens wat terug mogen doen
Quote
#3
Dit mag best nóg eens onder de aandacht worden gebracht denk ik....
Ik had al nooit begrepen hoe zo´n oorlogszuchtig land er na 2 verloren wereldoorlogen weer zó snel en zó ver bovenop kon zijn geklommen.

"...Die 65 Gläubigerstaaten hatten ein Einsehen. Am Ende gewährten sie dem Rechtsnachfolger des Dritten Reiches einen Erlass von 50 Prozent der gesamten Auslandsverbindlichkeiten. Dazu kam die massive Senkung der Zinsen. Zum Vergleich: Die gesamten Auslandsschulden Griechenlands dürften durch den derzeit verhandelten Erlass nur um 18 Prozent sinken. Das Abkommen enthielt noch weitere Vorteile. Die Rückzahlung der Schulden wurde gestreckt bis zum Jahr 1988.

Anders als im Fall Griechenlands wurde der Erlass nicht von der Umsetzung von Sparprogrammen abhängig gemacht, sondern sah wachstumsförderliche Maßnahmen vor. Mit ihnen wurde sichergestellt, dass Deutschland die Rückzahlung aus seinen Exporteinnahmen decken konnte und nicht – wie heute Athen – durch die Aufnahme neuer Schulden. Die vom Ausland geforderten Rückzahlungen betrugen in keinem Jahr mehr als 3,5 Prozent der deutschen Exporterlöse. Zum Vergleich: Athen musste 2011 allein für Zinsen rund elf Prozent seiner Exporteinnahmen ausgeben..."
Quote
#4
Dit nota bene te lezen in een Duitse krant. We kunnen de hedendaagse Duitse bevolking de beide wereldoorlogen natuurlijk niet aanrekenen. Oorlogen met miljoenen slachtoffers, onbeschrijfelijk leed en enorme materiële schade. Met verstrekkende gevolgen tot op de dag van vandaag. Ook in Griekenland. Dat Griekenland destijds met genoemd voorstel instemde siert hen! Nu is het tijd voor een Wiedergutmachung: meer tijd voor de Grieken. Alle bezuinigingen, en lastenverzwaring werkt sociale onrust in de hand en legt een zware wissel op de kwetsbare economie. Waarom werd de BRD destijds zoveel tijd gegund om de schulden te compeseren? Zover mij bekend, en correct me if I 'm wrong Aleko, o.a. omdat de Tweede Wereldoorlog voortvloeide uit de Eerste. Toen werd de BRD aan een wurgende terugbetalingsregeling gehouden. Nu doen de Eurolanden het met Griekenland. @ Aleko: fijn dat dit onder de aandacht komt, zodat meer mensen hiervan kennis kunnen nemen.
Quote
#5
Ik wil onder de aandacht brengen dat de geallieerden het na de oorlog nodig vonden complete Duitse fabrieken te ontmantelen en alle machines e.d. naar hun land te transporteren om aldaar met de verworven Duitse buit nieuwe fabrieken in te richten.

Dat maakte de na-oorlogse ontwikkeling voor de Duitsers aanzienlijk moeilijker. Wat nog bruikbaar was, was door de geallieerden weggehaald.
Daardoor heeft Duitsland voor de wederopbouw aanzienlijk meer fondsen nodig gehad dan nodig was geweest wanneer de geallieerden die fabrieken niet hadden meegenomen.
De enorme berg geld die voor de wiedergutmachung nodig was, was dus ook voor een flink deel door de geallieerden zelf veroorzaakt.

Ik wil de rol van vele Duitsers in WOII geenszins goedpraten, in tegendeel. Ik beschrijf slechts wat vlak na de Duitse overgave ook op grote schaal is gebeurd.
Quote
#6
Hier nog iets van een grieks blog.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/vhzE+(Ας+μιλ
Quote
#7
Ja @Erwin, dat zie je volkomen correct.Ik zou veel details en paralellen kunnen toevoegen.Maar ik ben zoals ze in Fryslân zeggen:
"hwat skrûten wurden".Geeft niet, ik kom wel weer terug.De schrik zit er op dit ogenblijk een beetje in.
Quote
#8
Hwat skrûten wurden ???
Ach, je moet maar zo denken: hege skuoren, prutte lan, soure lucht, gjin verstan, Bêdmiiger.
Of 'n steevast antwoord: doe hast de keutel bij it skjinne ein...
Je berichten worden, lijkt me, toch veel gelezen.
Dus...
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekenland stelt zijn grenzen open. Hoe zit dat als je met de auto gaat? Irini45 31 9.438 12 June 2020, 20:01
Laatste bericht: Patrick
  Poll: Wat doet u als u ineens weer naar Griekenland mag? jjohn 20 3.779 10 May 2020, 20:31
Laatste bericht: kim88
  Enquete: Griekenland als vakantieland Ger 23 6.165 21 January 2018, 14:48
Laatste bericht: jerichrome
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 4.019 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  waar houd jij je als pensionado/da in Griekenland mee bezig (geen hobby's) Maria 12 10.099 26 April 2013, 16:12
Laatste bericht: Maria
  Gezocht: iemand die met Air Berlin van Kavala of Thessaloniki naar Duitsland vliegt Jota 0 1.849 22 August 2012, 11:30
Laatste bericht: Jota
  Spotprentenaffaire Griekenland-Duitsland Yorgos 0 2.116 27 February 2010, 12:31
Laatste bericht: Yorgos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)