Grieks kettinkje
#1
In dit kafenion heb ik ze nog niet gezien, maar in Griekenland zie je veel mannen met een kettinkje "spelen". Het lijkt vaak een soort bezigheidstherapie.

Waarom doen ze dat? Heeft het een speciale bedoeling? Het lijkt of elke man, jong én oud, zo'n ding heeft.

Hoe heet zo'n kettinkje eigenlijk?

K-A
Quote
#2
Z'on ketting heet in het Grieks een komboloi. Je kunt het vergelijken met een 'rozekrans'. Het is ook een soort 'bezigheidstherapie'. Sommige mannen (en vrouwen!) kunnen er behoorlijk wat
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




mee uithalen!
Komboloi is het Griekse woord voor "worry beads", rozekrans en het komt van het uitdrukking: "kombo-leo", dit betekent: met elke knoop/kraal zeg ik een gebed. Nu is de komboloi dé manier om te relaxen en om gewoon iets in je handen te hebben.
Zelf heb ik een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




een variant op de komboloi. Mocht je ooit naar Athene komen ga dan eens lang het komboloi museum. Je ziet er prachtige exemplaren en leert er ook veel over de geschiedenis van de komboloi. De meest vreemde komboloi die ik hem gezien was er één met een insect in elke kraal..

Sylvia-Athene
Quote
#3
De komboloi komt van oorsprong uit Konstantinopel,Turkije! Smile Je ziet ze erg veel in Turkije , van de meest aparte materialen. Ik heb ook hele mooie in Jordanie gezien. Als je je in de komboloi verdiept zul je merken dat er een hele geschiedenis achter zit en dat het echt niet alleen 'typisch Grieks'is.
Quote
#4
Leuk zeg , ik vraag me ook elk jaar af wat dat kettinkje voor betekenis heeft , sta elk jaar op het punt er één te kopen , ga ik nu komende zomer zekers doen ........
djdakman's signatuur
Quote
#5
(07 October 2009, 19:43)djdakman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk zeg , ik vraag me ook elk jaar af wat dat kettinkje voor betekenis heeft , sta elk jaar op het punt er één te kopen , ga ik nu komende zomer zekers doen ........

Ik heb er reeds een twintigtal in mijn bezit en als ik Griekenland ben gebruik ik er ook wel een, of zoals laatst verlof was ik vergeten er een mee te nemen, dan is het eerste wat ik doe een Komboloi kopen, en nadien kan ik het niet laten om verschillend winkeltjes af te lopen waar ze de mooiste exemplaren hebben.
Wel betaalbaar natuurlijk want er zijn er goedkope maar ook heel dure.
Hier thuis heb ik er bevoorbeeld een aan mijn autospiegel hangen, het hangt er maar vanaf hoe (Grieks) gek je wil zijn.....gremo

Vorig jaar in Athene was ik in een winkel, ik kon mijn ogen niet geloven, wel honderden waren er te koop en ook de materialen voor winkels die ze zelf maken. Ik heb er natuurlijk een paar gekocht en daar kreeg ik een papiertje bij met een korte tekst.
Ik weet ook niet in hoeverre deze correct is maar ik zet hem toch hieronder.

“ COMBOLOY “
WORRY BEADS

The most traditional item in Greece known 4600 years ago, from hand painting found in Minoian Knossos palace (Crete).
Ancient Greeks possessed the secret to solve their problems and to soften their anxiety by using the playable small size “Comboloy”. That’s why it was adapted by many religions up to the present day, as a mean of concentration and calm.
I you look for serenity, why not try it yourself?
As a decorative gift represents luck and happiness at home.


Allemaal de grts,

Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#6
@ Sylvia:
Er is een reden waarom sommige kraaltjes van κομπολόια insekten bevatten.

De kraaltjes van een κομπολόι zijn vaak van barnsteen (amber) gemaakt, een fossiele hars die afkomstig is van naaldbomen. Doordat deze hars kleverig is, kunnen hier makkelijk insecten in terechtkomen, doe op hun beurt fossiel worden.

Zie bijvoorbeeld
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#7
(05 October 2009, 19:04)Karen-anna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In dit kafenion heb ik ze nog niet gezien, maar in Griekenland zie je veel mannen met een kettinkje "spelen". Het lijkt vaak een soort bezigheidstherapie.

Waarom doen ze dat? Heeft het een speciale bedoeling? Het lijkt of elke man, jong én oud, zo'n ding heeft.

Hoe heet zo'n kettinkje eigenlijk?

K-A

zo n kettinkje heet een Bergleri
(17 August 2010, 14:01)Gast schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 October 2009, 19:04)Karen-anna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In dit kafenion heb ik ze nog niet gezien, maar in Griekenland zie je veel mannen met een kettinkje "spelen". Het lijkt vaak een soort bezigheidstherapie.

Waarom doen ze dat? Heeft het een speciale bedoeling? Het lijkt of elke man, jong én oud, zo'n ding heeft.

Hoe heet zo'n kettinkje eigenlijk?

K-A

zo n kettinkje heet een Bergleri Gerard Inge Syprus

Quote
#8
En dat is ontspannend en rustgevend daarom doen ze dat Gr. Griek
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)