Meeloorlog ?
#1
In het vissersdorp Galaxidi, 200 kilometer ten westen van Athene, gebeurt doorgaans niet zo veel. Maar één dag per jaar, op "schone" maandag, leven de Grieken zich helemaal uit.

Uitgerust met bril, gezichtsmasker, plastic pak en koeienbel bekogelen ze elkaar urenlang met zakjes bakmeel.

Kijk voor het filmpje op:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






of

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Is iemand hier wel eens bij geweest? Ik kende dit helemaal niet.
Quote
#2
Het "Griekenland Magazine"heeft er eens een artikel aan besteed . Volgens mij begin 2010.
Kan me nog herinneren dat er dan met een zakje gekleurd bakmeel werd gegooid.


Quote
#3
Het schijnt daar een bekend fenomeen te zijn; er zijn diverse filmpjes over te vinden zoals deze:



en deze:



en deze:



Ziet er allemaal nogal heftig uit maar is volgens mij erg leuk om mee te maken.
Quote
#4
Zouden we daar niet een nieuw onderwerp van kunnen maken? Grappige tradities in Griekenland? We hebben al vernomen dat er op diverse plaatsen met Driekoningen kruizen opgedoken worden uit het (ijskoude) water. Maar ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een mede-studiegenoot Grieks (Jurgen) die op Corfu was met de Pasen. Daar gooiden de mensen dakpannen uit de ramen terwijl de processie langsliep of terracotta vazen ofzo .... Je moest nog goed uitkijken anders kreeg je het op je kop.
Om nog maar te zwijgen van die gekke gewoonte om meteen de kapotgegooide borden te gaan opvegen terwijl de zanger(es) nog volop aan het zingen is .....
Quote
#5
Ja, laten we het vooral folkoristisch houden,terwijl in het Parlement aan de lopende band levensbedreigende wetten worden aangenomen, welke de Griekse Homo Ludens voor altijd dreigen te doen verstikken."Schlaf ein Prinzlein, schlaf ein".
Quote
#6
@Aleko
Niet alle berichtgeving moet per se serieuze kost zijn.
Sterker nog, beter van niet. Gelukkig is er op deze wereld meer te doen, waaronder dus folklore en ander volksgebruik.
Quote
#7
Oogkleppen en wegkijken geeft inderdaad bescherming en troost/alibi bij de destructie welke momenteel in GR plaatsvindt.De simpelen van geest winnen het toch altijd; wereldwijd!:"Just wait until Harlem comes to you! ".(Country Joe and the Fish).Zoek maar op Utube!
Quote
#8
Het is idd zo dat folklore en volksgebruik moeten blijven doorgaan ook in deze moeilijke tijden..dat hebben die mensen gewoon nodig om eens even lekker uit hun dak te kunnen gaan... ....Dat kan op vele en vele manieren! Maar waar ik eigenlijk best wel veel moeite mee heb is dat er met voedsel gesmeten wordt juist in deze moeilijke tijden in vele landen ! van dat meelgooien wist ik niet eens tot vandaag toe dat dat bestond...het deed me gelijk denken aan de beelden elk jaar op tv komt /kwam.. in Spanje (Servilla) daar is ook elk jaar een feest ..Daar wordt dan met tomaten gesmeten..er komen dan voor dat feest tientallen vrachtwagens vol met tomaten aan om er heerlijk mee naar elkaar toe te gooien en later er in te kunnen rollebollen!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related
Deze beelden hebben me altijd al zeer tegen gestaan en nu al helemaal.. ook wetende wat ze in griekenland nu voor een half broodje moeten neerleggen! en de (slechte kwaliteit) tomaten zijn in Griekenland ook al schoftig duur voor vele mensen daar ...onze zoon en schoondochter trekken nu een jaar lang de wereld rond om Her en der vrijwilligers werk te doen en werken nu in Afrika op een school waar 700 kinderen komen en er zijn er vele bij die hevige buikpijnen hebben van de honger omdat ze daar ook zonder eten naar school toe gestuurd worden !! Zij zouden een moord voor doen om een keer te kunnen trakteren om 1 boterhammetje en/of 1 tomaatje per KIND te kunnen geven om hun maagjes voor een paar uur te kunnen vullen...Sorry, Deze informatie is dan misschien wel even out topic,maar uiteindelijk hangt de hele wereld aan elkaar vast....en is het doodzonde om oo zo onnodg om met voedsel zo te moeten gaan smijten!! Tomaten en /of meel...daar kunnen heel veel maagjes mee geuld worden!!








Quote
#9
(01 March 2012, 00:30)Aleko-non-Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, laten we het vooral folkoristisch houden,terwijl in het Parlement aan de lopende band levensbedreigende wetten worden aangenomen, welke de Griekse Homo Ludens voor altijd dreigen te doen verstikken."Schlaf ein Prinzlein, schlaf ein".

Kom op Aleko, juist in deze moeilijke tijden hebben de mensen een verzetje nodig en vindt men troost in gewoontes en tradities, die neemt men immers nooit van hen af.
En inderdaad hoeft het hier niet alleen over politiek en dramatiek te gaan, af en toe een luchtiger onderwerp is zeker welkom, er valt over Griekenland gelukkig nog véél meer te vertellen dan alleen over de crisis.

Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote
#10
Je hebt juist oogkleppen op als je niet meer bereid bent andere onderwerpen te belichten dan alleen de problemen van GR.
Als je dan ineens simpel van geest bent, dan is dat maar zo.



OVerigens gaan ze op Kreta op 'clean monday' massal op het strand vliegeren.
Doen ze dat in de rest van GR ook ?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)