Corruptie
#1
Bron uit de Telegraaf 01.03.2012.

"Grieken doen weinig tegen corruptie"
ATHENE -

In Griekenland lopen pogingen om de inkomsten uit belastingen te verhogen, stuk op corruptie, meldde Transparancy International woensdag in een rapport.

Deze organisatie dringt aan op meer openheid over de financiën van politieke partijen en van ondernemingen. Ook zouden diensten die de corruptie bestrijden, in elkaar moeten opgaan.

Op een ranglijst van landen die ontvankelijk zijn voor corruptie, staat Griekenland op de 80e plaats met een rapportcijfer van 3,4. Van de Europese landen scoort daarop alleen Bulgarije slechter

Quote
#2
Ja, Griekenland heeft veel corruptie. Dat was naar mijn weten al jaren duidelijk. Kranten die daar continu met een beschuldigend vingertje naar wijzen, gaat dat echt niet veranderen. Noch de harde bezuinigingen op de bevolking!

Ook mega-concerns als het Duitse Siemens vinden het maar al te fijn dat zij hoog geplaatste ambtenaren hier om kunnen kopen; Nederland laat nog steeds Griekse multinationals hun belasting in eigen land ontduiken (en strijkt zelf de belasting op), zodat ook zij dit soort zaken in stand houdt. En dan heb ik het nog niet eens over al die banken die Griekenland verder de afgrond in hebben geholpen, zoals ook Goldman Sachs. MAAR, wel vervolgens allemaal heel graag de schuld alleen bij Griekenland leggen.

Natuurlijk hebben de Griekse regeringen corruptie uit de hand laten lopen, mede omdat zij daar zelf baat bij hadden. Dit met een select groepje grote graaiers in hun kielzog. Diegene in de onderlaag die zich daar schuldig aan maken/ maakten konden dat door gebrek aan controle, maar zijn niet diegene die tonnen op buitenlandse bankrekeningen hebben staan. Deze hebben misschien een tweede baantje waarbij zij zwartwerk(t)en, maar zij zijn niet verantwoordelijk voor de miljardenschulden.

Het zou mooi zijn als Griekenland tot de groene (corruptiearme) zone zou horen, zoals Nederland en Duitsland, maar dan zouden deze laatstgenoemde landen het niet mede in stand moeten houden. Bovendien heeft Griekenland het te moeilijk met het implementeren van alle keiharde maatregelen bij de 'gewone' bevolking, om corruptie aan te pakken.

Want de hardwerkende bevolking, die draait nu voor alles op.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Ja, Roosmarijn dat heb je dan ook goed verwoord. Ik zeg altijd dat, als het bovenin niet fungeert, dan kan je niet verwachten, dat het daar onder wel fungeert
Welke laag v/d bevolking dan ook, daar waar we zelf mee leven en mee omgaan, metname in Greece, merk je dat. Trouwens overal is dat het zelfden, welk land
je maar wilt opnoemen. Maar uit eigenondervindingen, weet ik dat het bij de lagere bevolking, ook veel voorkomt.

Maar goed Roosmarijn, het zal altijd wel zo blijven, want waar te wereld ook, corruptie kan je nou eenmaal niet uitbannen. Het is ieder voor zich en god voor ons alle.

Lees graag je reacties, die je geeft.

Gr: Cornelios
Quote
#4
Telegraph!!!! toch heeft nederland de kunst van de malakia van de grieken overgenomen. vre aei sto diaolo!!
Quote
#5
voor corruptie zijn er twee voor nodig en daar waar armoede en ongelijkheid is zal corruptie weeldig tieren.
Quote
#6
@Connie: is dat wel zo? In Nederland is er vergeleken met de rest van de wereld relatief weinig armoede en ongelijkheid (ofschoon de kloof de laatste jaren wel weer wat groter wordt) maar corruptie is hier ook altijd geweest. Maar dat werd goed ingedekt en was niet zo openlijk te zien. Pas de laatste jaren mort de bevolking in NL (en de rest van de Westerse wereld) tegen de graaicultuur die mede door de nieuwe media zichtbaar is geworden ....
Quote
#7
en de duitse of nederlandse smeergeld betalende bedrijf is zeker niet corrupt. die wil maar de heilige doel bereiken van verkopen van hun spullen.
siemens ,philips noem maar op.
leuk weer het telegraph niveau. wat mis ik de tijd dat aleen info over Ktel en geldautomaten werd gevraagt. Ah ! en hoe ver was hotel Nick de Griek van strandje Votsalakia.
Quote
#8
je hebt natuurlijk altijd hufters, ook in nederland, die vinden dat ze nooit genoeg hebben. prins bernhard heeft hierbij het 'goede' voorbeeld gegeven.
Quote
#9
Corruptie heerst in alle landen en onder vele vormen.
Schijnheilige politici en hun consorten zijn er overal, ze zijn dikwijls roomser dan de Paus. Zie maar eens een klein voorbeeld: onze oud president Kok. Macht corrumpeert nu eenmaal en veelal onder een ander vorm dan van alleen geld aannemen wat je zelf niet verdiend hebt.

Het is hebzucht dat te vertalen is in vele vormen en …er zijn maar weinige mensen die daar weerstand aan kunnen bieden.
De zakkenvullende bonnuspakkers; de gouden handdruk nemers, het zijn soms heel goed verborgen betalingen dat als zwijggeld gezien moeten worden over van wat er allemaal gebeurd met onze centen dat niet door de beugel kan bij bedrijven en overheden. Ook dat is een vorm van corruptie en die soorten van vormen houden niet op, er worden telkens weer andere uitgevonden.
Het is ook een ons kent ons wereldje van verdeel en heers.
En als er dan daar eens iemand tegen opstaat wordt hij binnen de kortste keren onder het tapijt geveegd.

Politici, ambtenaren die misbruik maken van bevoegdheden, teneinde persoonlijk voordeel te behalen. Corruptie ?? het valt nooit ofte nimmer uit te roeien zolang er geld in omloop is.

Terug naar de Shell…euh, sorry, ik bedoelde terug naar de schelp, zou dat een oplossing zijn?

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#10
Waarom blijf ik toch dat gevoel houden dat de Noordelijke EU-lidstaten werkelijk alles uit de kast halen om willens en wetens en dus met opzet Griekenland zwart te maken, in een hoek zetten waar het zeker in één Europa niet thuishoort en ook daar in niet uniek is? Welbewust lekken naar media om zo de laster zich te laten verspreiden door diezelfde media die eea klakkeloos kopiëren en die het ontbreekt om volgens de ethiek van de journalist te handelen en ter plekke onderzoek te doen. Waarom? Omdat diezelfde Noordelijke EU-lidstaten Griekenland welbewust slachtofferen om het land voor de hele EU, maar uiteraard met name voor de overige Zuid-Europese landen en straks de Oost-Europese landen. als voorbeeld te worden gesteld wat er met je als natie kan gebeuren als je niet in het gareel loopt. Een voorbeeldstelling waaarmee de oude 6 en alllereerste Lidstaten hun regime willen hervestigen. Angst inboezemen, verordonneren welke doelstelling gehaald moet worden. De Griekse EU-burger is ondergeschikt aan dat doel. Slechts het resultaat telt.
Quote
#11
@wick voor een groot gedeelte ben ik het met je eens. maar bij jouw mening wat kok betreft zet ik mijn vraagtekens. kok was geen president maar minister president. vraagje in welk opzicht was kok corrupt, kan me dat namelijk nauwelijks voorstellen.
Quote
#12
(01 March 2012, 13:35)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@wick voor een groot gedeelte ben ik het met je eens. maar bij jouw mening wat kok betreft zet ik mijn vraagtekens. kok was geen president maar minister president. vraagje in welk opzicht was kok corrupt, kan me dat namelijk nauwelijks voorstellen.


Ik heb geschreven dat er veel vormen van corruptie zijn. En ik vindt, dat Kok met zijn vakbondsverleden en het daarbij behorende sociale gevoel zich na zijn presidentsschap flink aan het zakkenvullen is geslagen. Hij valt dan ook meer onder de ons kent ons en de ons dekt ons categorie. Belangrijke functie's bij o.a. Ingbank, Stork en de fa.Shell.
zie: FEM Business | Wim Kok: De rode commissaris
archief.fembusiness.nl
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#13
Merkwaardig toch dat wanneer er ergens een kritische noot over griekenland wordt geuit, men op dit forum om het hardst gaat roepen dat het overal zo is. Dat is wegkijken van de feiten.

@ Wick:
Insinueren dat Kok corrupt is vind ik zeer ernstig. Of bedoel je dat de man, na zijn vakbonds- en politieke carriere, commissariaten uitoefent en dat dat niet zou mogen?
Quote
#14
@wick presidentschap? nogmaals hij was geen president. zou het ook niet zo kunnen zijn dat hij door commissariaten probeert een socialer beleid bij de bedrijven door te voeren, bovendien heeft zitting nemen in een commissariaat niets met corruptie te maken. pvda is niet mijn kleur, maar kok is altijd integer geweest.
Quote
#15
Ik vind er niks mis aan dat iemand carrierre maakt. Ik hou niet van insinuerende, nergens op gebaseerd zijnde, meningen. Verder laat ik het er bij. Dit soort discussies maken me alleen maar boos.
Quote
#16
van iemand als Kok ,verwacht je niet dat daarna dik geld gaat verdienen als comisaris .
en zeker valt verkeerd als de europese vingertje wijst naar de corrupte grieken. immers oude griekse gezegte ,Ο αναμαρτητος πρωτος τον λιθο βαλετω, dus de onschuldige mach de steen als eerste werpen.

bv ik met een dikke cigaar in mijn mond vertel ik mijn zon dat roken gevaarlijk is en hij mach niet roken.
er is toch iets als voorbeeld functie, en mensen hebben dat nodig, of zie ik het verkeer.
Quote
#17
(01 March 2012, 14:25)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Merkwaardig toch dat wanneer er ergens een kritische noot over griekenland wordt geuit, men op dit forum om het hardst gaat roepen dat het overal zo is. Dat is wegkijken van de feiten.

@ Wick:
Insinueren dat Kok corrupt is vind ik zeer ernstig. Of bedoel je dat de man, na zijn vakbonds- en politieke carriere, commissariaten uitoefent en dat dat niet zou mogen?

Chris
dat is altijd zo men is verliefd op het land of een eiland en zoals je weet
maakt liefde blind.
Op het andere prikbord zag ik zo'n reactie van iemand die voor het eerst 2wkn op Kreta was
zij was verontwaardigd dat de EU de griekse regering aan pakte
of zij zich bewust is dat staatsobligatie's schulden aan particulieren zijn
geleend geld moet een keer worden terug betaald

Leo
Quote
#18
Ik hoop van harte dat er eindelijk eens een einde komt aan dit soort nutteloze discussies door een handje vol leden.

Laten we er nu echt eens mee ophouden en terug gaan naar het dagelijkse leven, echt mensen jullie lossen het echt niet op met al die kretologie en uitspraken en het altijd maar wijzen naar anderen enz.

Maar ik zal het wel weer verkeerd zien, geef mij het forum van een half jaartje terug maar met andere woorden enige sturing van de beheerder zou in mijn ogen wel welkom zijn voordat het ook hier verkeerd gaat.
Quote
#19
Leo je geld kom terug , zeker ooit. je kan lekker verder slapen.
Quote
#20
@cornelius omdat de discussie jou niet aanstaat, moet de beheerder weer ingrijpen???
Quote
#21
(01 March 2012, 18:02)cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik hoop van harte dat er eindelijk eens een einde komt aan dit soort nutteloze discussies door een handje vol leden.

Laten we er nu echt eens mee ophouden en terug gaan naar het dagelijkse leven, echt mensen jullie lossen het echt niet op met al die kretologie en uitspraken en het altijd maar wijzen naar anderen enz.

Maar ik zal het wel weer verkeerd zien, geef mij het forum van een half jaartje terug maar met andere woorden enige sturing van de beheerder zou in mijn ogen wel welkom zijn voordat het ook hier verkeerd gaat.
Als een topic je niet aanstaat lees je hem niet, er zijn genoeg topic's die ik niet lees omdat ze me niet intereseren, maar ja de mens is van nature nieuwsgierig,als Ger voor deze onschuldige dicussie moet ingrijpen heeft hij een dagtaak,IEDEREEN op Kreta probeert een graantje mee te pikken, het zij corrupt of het zij zwart.


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
Als een topic je niet aanstaat lees je hem niet, er zijn genoeg topic's die ik niet lees omdat ze me niet intereseren, maar ja de mens is van nature nieuwsgierig,als Ger voor deze onschuldige dicussie moet ingrijpen heeft hij een dagtaak,IEDEREEN op Kreta probeert een graantje mee te pikken, het zij corrupt of het zij zwart.

[/quote]

Dus ook jij loopt hier rond met een doos boter op je hoofd, en ondertussen maken we de Grieken voor corrupt uit, het is maar hoe je in het leven staat natuurlijk.
en onschuldig dit soort onzin discussies ik denk dat dit soort discussies in werkelijk meer schade aanrichten bij de bezoekers die info over Griekenland komen halen dan menig ander voorval van wat er in Griekenland gebeurd.

Ik geef mijn mening weer en dat zal ik op en nette manier blijven doen.
Quote
#23
Beste mensen,

Oríste! is een algemeen Griekenland-gerelateerd forum waarop alle aspecten van het land belicht mogen en kunnen worden. Verzoek is dan ook om, als je een nieuwe topic start, een duidelijke titel te gebruiken zodat je meteen bij de titel al een indruk krijgt waarover het in de betreffende topic gaat.
Je bent zo dus al op voorhand gewaarschuwd en kan er dus preventief voor kiezen om een topic wel of niet te openen.
In dit geval is de titel duidelijk 'Corruptie' en kan je toch wel vermoeden dat het niet over een mooi strand op een afgelegen eiland of de dichtsbijzijnde flappentap in de buurt van de beste taverne bij de boulevard zal gaan, toch?

Kortom, léés (en reageer op) alléén die onderwerpen die je interesseren (dat is voor iedereen totaal verschillend), erger je niet en vooral: erger anderen niet door je op het forum te ergeren ;)

Ger




Quote
#24
Cornelius heeft te kennen gegeven geen lid meer te willen zijn van dit forum. Ik respecteer zijn verzoek en heb zijn account op zijn uitdrukkelijk verzoek gewist. Dus voor alle duidelijkheid: hij is NIET gebanned of iets dergelijks maar vrijwillig vertrokken.

Rest mij Cornelius te bedanken voor zijn bijdragen aan dit forum. Mocht hij ooit terug willen keren is hij weer van harte welkom.

Ger (forumbeheeerder)
Quote
#25
Misschien een tip voor iedereen: ik haak af als ik een discussie zinloos vind worden. Aan de andere kant is het wel vervelend dat als mensen serieus willen discussieren op dit forum - en daarbij duidelijk van mening verschillen - dwarsgezeten worden door lui die de discussie gaan verstoren met de ander te beschuldigen van -ik zal maar zeggen - oogkleppen. Ik probeerde over de situatie in Griekenland in het begin mee te discussiëren doormet argumenten aan te komen zetten en feiten, en af en toe een persoonlijke indruk. Daar ben ik mee gestopt omdat ik uitgemaakt werd voor harteloos, of een dikke arrogante kapitalist, zonder verder op de feiten of argumenten in te gaan met feiten of argumenten die mijn opvatting zouden kunnen weerleggen. Of het constante verhaal dat de Griekse ellende allėėn maar te wijten is aan de Grote Kapitalistische Samenzwering. Of mijn argumenten worden niet goed gelezen dan wel verdraaid. Om nog maar te zwijgen van betweters die denken dat ze de ingewikkelde financiële situatie met ėėn simpele doodoener kunnen oplossen. En zeg vooral niks slechts over de Grieken want dan word je helemaal aan de schandpaal genageld. Ik wil best wel discussiëren over de situatie maar dan wel op een beschaafde manier en op basis van feiten en argumenten. Ik heb hier en daar een wel onderbouwde opvatting, soms weet ik het gewoon niet en dat zou leuk zijnom daar van gedachten over te wisselen. Maar helaas dat gaat hier niet. Dus daarom ben ik afgehaakt.
Ik klets wel mee over minder beladen onderwerpen hier.
Quote
#26
ik vindt het jammer Cornelius,dat je ons verlaat
mvrg ger en jose
Quote
#27
Bedoel de voormalige Minister President

Citaat:

Wim Kok heeft een aantal rollen in Nederland gehad.
1. Hoofd van de vakbond - Ik zie hem nog staan op de Dam, vertellend dat hij iedereen zou verdedigen.
2 Minister van Financien - Het ABP leegroven (samen met Ruding) voor ongeveer 20 a 25 miljard.
3. Minister President - Invoeren van de Euro (met blinddoek), en dan heb ik nog niets eens over Srebrenica, Schande wat je over ons bracht.
4. Commissaris bij de ING - hij vond het wel ok dat de bestuurders een extra 40% erbij kregen.
5. etc..


Tijdens "Paars" groeiden "de bomen tot in de hemel", behalve voor de laagste inkomens. De inkomensachteruitgang die minima tijdens de kabinetten Lubbers hadden opgelopen werd, de verkiezingscampagne-toezeggingen van Kok ten spijt, niet ingelopen, (en na Paars werden de inkomensverschillen alleen maar groter).
Als ING-commissaris zorgde Kok er wel voor dat o.a. de kortetermijnbonus voor ING-topman Tilmant met 584% steeg. Anders zou dit 'toptalent' maar vertrekken naar het buitenland!
Gaat het nu zo goed met die bank? De ING Tarieven zijn gestegen en de service is hard achteruit gehold!
Wim Kok, vakbondsman NVV en FNV op de barrikaden tegen het grootkapitaal tot 'ordinaire zakkenvuller' en 'exhibitionistische zelfverrijkende' commissaris bij ING, TPG, Shell en KLM.

Ga je schamen Wim Kok!

Een heler van corruptie!

Macht hebben is voor dit soort lieden het belangrijkste. Jammer van zo'n talent.
En daarmee bedoelde ik o.a.: corruptie heeft vele vormen.

basta.




Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#28
@wick hierin verschillen we dus van mening. alles wat jij opsomt heeft niets met corruptie te maken, hooguit onfatsoenlijk gedrag (als het allemaal waar zou zijn). hierin verschillen wij dus van mening.

om corruptie terug te dringen, heb je een daadkrachtige regering nodig en een bevolking die van mening is dat corruptie crimineel is. geef toe dat het wellicht een utopische gedachte is, dus daarom ook niet haalbaar en het erge is dat de gewone mens hier de dupe van is.
Quote
#29
Klopt @Connie.Wat Wim Kok de Nederlandse arbeidende bevolking geflikt heeft ontstijgt iedere vorm van corruptie!Ik adstrueer dit maar niet omdat zoals @Els al zei, hier niet of nauwelijks op feiten en argumenten ingegaan wordt.

In mijn "non-fase" geniet ik hier dagelijks van de wat lichtere onderwerpen. @Ger prijzende! En suggererende, misschien — waar er al zoveel niches hier zijn — ook nog een BROMHOEKJE te openen, waar iedereen zijn verontwaardiging/ ellende/kritiek kwijt kan.Dáár zou de toon ook wat forser en scherper moeten mogen zijn, zodat je niet ieder woord hoeft te wikken en te wegen uit angst de respect- en fatsoensnormen van anderen te overschrijden.Geen zelfcensuur meer.

Je moet die Grieken in het Parlement of het Kafeneion eens tegen elkaar te keer horen gaan,maar wél argument tegen argument, feit tegen feit. Om tien minuten later weer een ouzo of retsina met elkaar te drinken.
Dat is pas "volwassen" met elkaar omgaan.
Quote
#30
zo een beetje Aleko?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Ja, beste lezers, ik had niet verwacht, dat deze posting zou uitdraaien, dat één v/d trouwe bezoeker op Oriste,besloten heeft, om deze prachtige site te verlaten.

Mijn verontschuldiging aan Cornelius, dat hij mede door deze discussie heeft bedankt.

Mvg: Cornelios
Quote
#32
(02 March 2012, 00:26)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik vindt het jammer Cornelius,dat je ons verlaat
mvrg ger en jose

Helemaal mee eens, kom op Cornelius, gauw weer terugkomen hoor up

Quote
#33
Ik kan wel begrip opbrengen voor de mening van Cornelius.
Voor iemand die van Griekenland houdt is het hier soms zwaar toeven.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pasok betrokken bij Europese corruptie? El Greco 28 7.629 12 April 2023, 17:02
Laatste bericht: Patrick
  Corruptie Chrisn 14 9.032 30 December 2012, 19:41
Laatste bericht: papajani

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)